Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
ervaringen van mensen na emigratie met jonge kinderen
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: ervaringen van mensen na emigratie met jonge kinderen
Als Belgische kan je altijd terugkeren naar Belgie als je geen fatsoenlijke levensverzekering had afgesloten, en dan helpt het OCMW je verder. Nadien kan je een job gaan zoeken en voor je eigen inkomen zorgen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
hemmie schreef:@oortjes, het is natuurlijk een kwetsie van kosten en baten. Voor mij, zonder inkomen, kost het niet veel om de AOW door te verzekeren. Maar voor mijn man met een inkomen in de hoogste groep is het echt heel duur. Ik vond het echt twijfelachtig of je dat er ooit uit zou kunnen halen. Zeker aangezien het maar afwachten is hoe het over 30 jaar met de AOW is geregeld.
Ja, voor de AOW doorverzekeren is duur, iets van 18% van het bruto jaarsalaris met een maximum van 6000 euro, maar de ANW verzekering is maar maximaal 300 euro per jaar, en toch wel een heel erg fijn vangnet als er iets gebeurt, zeker als er kinderen zijn.
Er is mij gezegd dat je in Ned. nergens meer recht op hebt na vertrek, maar het kan ernstiger zijn voorgesteld dan het in de praktijk is. Plus het zal met kinderen wel anders zijn dan voor een alleenstaande.
Kastelke, denk je niet dat het niet eenvoudig is, misschien wel onmogelijk, voor een alleenstaande moeder met drie kids om meteen volledig aan het werk te gaan ?
Dimona, wat is ANW ?
Overigens, iemand hier schreef dat het vrijwillig doorverzekeren maar voor 10 jaar hoeft om volledige AOW rechten op te bouwen. Weert iemand daar iets meer over ?
Kastelke, denk je niet dat het niet eenvoudig is, misschien wel onmogelijk, voor een alleenstaande moeder met drie kids om meteen volledig aan het werk te gaan ?
Dimona, wat is ANW ?
Overigens, iemand hier schreef dat het vrijwillig doorverzekeren maar voor 10 jaar hoeft om volledige AOW rechten op te bouwen. Weert iemand daar iets meer over ?
Nee, dat klopt niet. De AOW-jaren die je hebt opgebouwd, verlies je in principe niet. Bij vertrek naar het buitenland betaal je alleen geen premie meer, zodat je uiteindelijk minder AOW krijgt dan als je in Nederland blijft wonen. Maar goed, ik zou mijn geld ook niet op het voortbestaan van de AOW zetten; ik heb niet de illusie dat daar over 25 jaar nog veel van te verwachten valt met het huidige tempo van vergrijzing.
ANW is de andere poot van het sociale zekerheid stelsel en gaat over de nabestaandenuitkering, dus in geval van overlijden van één van de partners. Zowel de achtergebleven partner (zonder inkomen) als ook de kinderen komen in dat geval in aanmerking voor een weduwen/wezen pensioen.
Die 10 jaars regeling is mij niets van bekend en lijkt me onlogisch, maar ik zou even moeten uitzoeken hoe en wat.
ANW is de andere poot van het sociale zekerheid stelsel en gaat over de nabestaandenuitkering, dus in geval van overlijden van één van de partners. Zowel de achtergebleven partner (zonder inkomen) als ook de kinderen komen in dat geval in aanmerking voor een weduwen/wezen pensioen.
Die 10 jaars regeling is mij niets van bekend en lijkt me onlogisch, maar ik zou even moeten uitzoeken hoe en wat.
Dat doorverzekeren voor de ANW zegt me helemaal niets, geen idee waarom we dat dan niet hebben gedaan. Nadeel van een klein bedrijf met maar 1 expat, we zijn het destijds blijkbaar zelf niet tegengekomen.
@Oortjes, je moet voor die AOW doorbetaling elk jaar een formulier invullen met je inkomen (en dat bepaalt dus hoeveel je betaalt), hoe ze het controleren weet ik niet. Wij hebben de afgelopen jaren in India gezeten, daar heeft Nederland zeker geen kijk op. Maar goed, om daar nu mee te gaan frauderen...
@Oortjes, je moet voor die AOW doorbetaling elk jaar een formulier invullen met je inkomen (en dat bepaalt dus hoeveel je betaalt), hoe ze het controleren weet ik niet. Wij hebben de afgelopen jaren in India gezeten, daar heeft Nederland zeker geen kijk op. Maar goed, om daar nu mee te gaan frauderen...
Terug in Texas!
Als je man als expat een Nederlandse werkgever heeft, dan kan de werkgever de sociale verzekeringen (dus zowel AOW als ANW) in Nederland gewoon doorbetalen. Dat kan echter maar maximaal 5 jaar. Misschien toch handig om uit te zoeken hoe dat in jullie geval zit, al zijn jullie geloof ik in totaal nu toch wel langer dan 5 jaar weg uit NL toch? Google maar even op detacheringsverklaring en/of zoek even op de site van de SVB.
Zoals ik het nu begrijp, KUN je je maar maximaal voor 10 jaar verplicht bijverzekeren. Alle jaren die daar bovenop komen, bouw je dus geen AOW rechten meer op (lijkt mij). Zie ookoortjes schreef:Overigens, iemand hier schreef dat het vrijwillig doorverzekeren maar voor 10 jaar hoeft om volledige AOW rechten op te bouwen. Weert iemand daar iets meer over ?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... woond.html
Het grote verschil tussen doorverzekeren voor AOW en ANW zit hem overigens in het feit dat de ANW helemaal niets uitkeert als de partners op de dag van overlijden niet verzekerd zijn. Het gaat dus niet net zoals bij de AOW, waar je altijd nog recht hebt op opgebouwde jaren.
Maar ik zag dat India wel een verdragsland is voor sociale verzekeringen, dus iets van controle zou er toch wel mogelijk moeten zijn.... voor wat het waard ishemmie schreef:Dat doorverzekeren voor de ANW zegt me helemaal niets, geen idee waarom we dat dan niet hebben gedaan. Nadeel van een klein bedrijf met maar 1 expat, we zijn het destijds blijkbaar zelf niet tegengekomen.

Dimona, ik had duidelijker moeten zijn, ik reageerde op Kastelke. AOW rechten opgebouwd verlies je inderdaad niet, maar alle andere verzekeringen wel, zowel werknemers als volksverzekeringen (denk wao en bijstand).
Toen wij vertrokken was het niet mogelijk alleen AOW of ANW te verzekeren, AOW en (toen) AWW was gekoppeld. Een van de redenen dat we het niet deden, naast de kosten die we op dat moment ons niet echt konden veroorloven, was dat wij de AWW component nooit zouden gebruiken. Zoals ik al aangaf, toen we later iets ruimer zaten kon het niet meer, in die tijd moest je met vrijwillige betaling binnen twee jaar na verlaten Ned. beginnen.
De SVB heeft mij toen niet verteld toen dat het gebaseerd was op inkomen, alleen een vast bedrag genoemd.
Hemmie, in welke staat woon jij ? Doen jullie ieder apart belastingaangifte ?
Wat betreft rechten hier, ik heb 'afgeleide' SS rechten want geen eigen arbeidsverleden. Probleem is nadat ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt, ik pas iets krijg als mijn man ook pensioengerechtigd is. Maar ik heb jaren geleden een jongere man (jonger dan ik) aan de haak geslagen.....
Toen wij vertrokken was het niet mogelijk alleen AOW of ANW te verzekeren, AOW en (toen) AWW was gekoppeld. Een van de redenen dat we het niet deden, naast de kosten die we op dat moment ons niet echt konden veroorloven, was dat wij de AWW component nooit zouden gebruiken. Zoals ik al aangaf, toen we later iets ruimer zaten kon het niet meer, in die tijd moest je met vrijwillige betaling binnen twee jaar na verlaten Ned. beginnen.
De SVB heeft mij toen niet verteld toen dat het gebaseerd was op inkomen, alleen een vast bedrag genoemd.
Hemmie, in welke staat woon jij ? Doen jullie ieder apart belastingaangifte ?
Wat betreft rechten hier, ik heb 'afgeleide' SS rechten want geen eigen arbeidsverleden. Probleem is nadat ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt, ik pas iets krijg als mijn man ook pensioengerechtigd is. Maar ik heb jaren geleden een jongere man (jonger dan ik) aan de haak geslagen.....
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik weet dat je in Belgie niet kon kiezen voor welk deeltje van de sociale zekerheid je doorbetaalde. Het was alles, of niets. En met een premie van 800 euro denk ik dat we een levensverzekering van $1,000,000 konden afsluiten en dan nog een paar honderd euro zouden overhouden die ik persoonlijk in andere investeringen zou steken. Niks van overheidswege. Maar dat is een persoonlijke keuze he!
Elke
-
- Amerika-expert
Voor mensen zonder kinderen is de ANW helemaal geen optie wat de wet was al zo aangepast dat zonder kinderen geen uit keren. Of je moest voor 1950 geboren zijn. De zgn anw gat verzekering kwam daar voor in de plaats, die je particulier, vaak wel via werkgever goedkoper kon bijverzekeren.
Misschien goed om na te gaan of het om de AnW premie gaat of die particuliere verzekering wat je nog steeds doorbetaald, want die laatste keert namelijk niks uit als blijkt dat de verzekerden in het buitenland wonen. Althans zo waren de kleine lettertjes in ons geval. Wij hebben daar dus nu een levensverzekering voor afgesloten.
@Oortjes
Ik vroeg me al af hoe dat zat met je pensioen opbouw. Het leeftijdsverschil verklaart het nu.
Misschien goed om na te gaan of het om de AnW premie gaat of die particuliere verzekering wat je nog steeds doorbetaald, want die laatste keert namelijk niks uit als blijkt dat de verzekerden in het buitenland wonen. Althans zo waren de kleine lettertjes in ons geval. Wij hebben daar dus nu een levensverzekering voor afgesloten.
@Oortjes
Ik vroeg me al af hoe dat zat met je pensioen opbouw. Het leeftijdsverschil verklaart het nu.
@Dimona, volgens mij las ik gisteren toen ik aan het zoeken was dat je het binnen een jaar na vertrek uit NL moet regelen, en wij zijn idd al 5 jaar weg.
Terug in Texas!
Het was in 'mijn tijd' al zo dat AWW niet uitkeerde als je geen kinderen had, tenzij je een bepaalde leeftijd bereikt had. Maar dat neemt niet weg dat ik er, toen ik nog in Ned. werkte, wel altijd premie voor betaalde. (Voor andermans weduwe en wezen.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 11 apr 2012, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bijdragen voor sociale zekerheid die je betaalt gaan niet apart in een potje voor jou later, maar worden gebruikt door de huidige generatie. De generatie(s) die na ons komen mogen dus, terwijl zij werken, voor ons gaan betalen. En dat is net het hele probleem van de sociale zekerheid: de mensen blijven maar langer en langer leven, dus er zijn te weinig werkenden om al die gepensioneerden en zo te kunnen blijven betalen.
(tenminste, zo is dat in Belgie, en ik neem aan dat dat in Nederland niet erg anders zal zijn?)
(tenminste, zo is dat in Belgie, en ik neem aan dat dat in Nederland niet erg anders zal zijn?)
Elke
Ja, het systeem is echt een gedrocht, want kan alleen goed werken als de bevolking blijft groeien. Het wordt ook zonder dat AOW-verhaal een hele toer om de maatschappij draaiende te houden als we niet besluiten de AOW leeftijd af te schaffen of minstens 5 jaar te verhogen. Ik kan maar niet snappen dat dat nog steeds zo'n heikel thema is. Iedereen kan toch inzien dat dit zo geen decennia meer kan duren? Maar veel Nederlanders schijnen nog steeds te denken dat de overheid dat probleem maar moet oplossen, alsof die een soort geheime geldbron beheren. Totdat blijkt dat we straks niet eens meer genoeg mankracht hebben om voor alle zieken en ouderen te zorgen. Tsja, mensen die van de 80 jaar er slechts 40 werken, het kán écht niet meer...
Het probleem van het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd is, heb ik begrepen, dat een groot percentage mensen met 65 al niet meer werkt. Bv. door ontslag en omdat het op latere leeftijd bijna onmogelijk een andere baan te vinden, of omdat men problemen met de gezondheid heeft gekregen en via ziektewet naar de wao is gegaan. De besparing is derhalve beduidend minder dan op papier lijkt.
De US heeft natuurlijk eenzelfde probleem als het om SS gaat en hier zal het nog erger worden, wat denk je van al die mensen die straks alleen SS hebben en geen pensioenaanvulling, want dat is afgeschaft, en de gemiddelde 401k bevat nog geen $ 50.000 heb ik begrepen, nu niet bepaald een bedrag waar je 30 jaar van rond kunt komen. Wel is men hier de leeftijd aan het ophogen (ieder jaar een maand erbij) en je kunt begin van uitbetaling uitstellen tot 72 jaar (dan krijg je meer per maand).
En nog maar te zwijgen over het feit dat een groot deel van de pot van SS gelden bestaat uit een lade vol IOU's aangezien de US overheid het geld jaren lang al gebruikt om het begrotingstekort kleiner te maken.
Dimona ik zie je punt, maar veel mensen van boven de 60 kunnen echt niet meer en wat betreft degenen die het wel kunnen - ik woon in een wijk vol kwieke bejaarden inderdaad - waar moeten de banen gevonden worden ?
De US heeft natuurlijk eenzelfde probleem als het om SS gaat en hier zal het nog erger worden, wat denk je van al die mensen die straks alleen SS hebben en geen pensioenaanvulling, want dat is afgeschaft, en de gemiddelde 401k bevat nog geen $ 50.000 heb ik begrepen, nu niet bepaald een bedrag waar je 30 jaar van rond kunt komen. Wel is men hier de leeftijd aan het ophogen (ieder jaar een maand erbij) en je kunt begin van uitbetaling uitstellen tot 72 jaar (dan krijg je meer per maand).
En nog maar te zwijgen over het feit dat een groot deel van de pot van SS gelden bestaat uit een lade vol IOU's aangezien de US overheid het geld jaren lang al gebruikt om het begrotingstekort kleiner te maken.
Dimona ik zie je punt, maar veel mensen van boven de 60 kunnen echt niet meer en wat betreft degenen die het wel kunnen - ik woon in een wijk vol kwieke bejaarden inderdaad - waar moeten de banen gevonden worden ?
Deel van het probleem in Nederland is dat werknemers steeds meer gaan verdienen naarmate ze ouder worden, ook al neemt hun produktiviteit af en hebben ze het geld doorgaans helemaal niet meer zo hard nodig. Als ik hier in de VS kijk: ieder bedrijf heeft wel een 70+ er in dienst die in zijn eigen tempo de klussen doet die hij/zij aankan. Die verdienen alleen niet zo veel, en ja, daar zit toch een groot verschil met Nederland, want wij denken dat mensen op die leeftijd aan hun welverdiende rust toe zijn (wat imho in veel gevallen tot gevolg heeft dat de fysieke en mentale gezondheid snel achteruit gaat). Maar goed, de wet staat het in NL niet eens toe, dus ook al wil je na je 65ste werken, het kán niet eens. Wat niet wegneemt dat veel ouderen zich nog steeds heel nuttig zouden kunnen maken in het vrijwilligerswerk.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 6193 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-
- 25 Reacties