Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Slaagkansen Green Card
Re: Slaagkansen Green Card
@guinevere, hoeveel jaar geleden was dat?
@ oortjes: Ik gebruik dit forum om informatie te verzamelen. Ik weet dat ik die vragen ook zal moeten stellen aan een advocaat. Maar een advocaat is duur, dus leer ik liever eerst via dit forum van andere leden die misschien in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten. Of die in deze materie veel slimmer zijn. Je kan nooit genoeg kennis verzamelen en ik heb hier in de laatste dagen veel geleerd!
Als ik alle antwoorden lees, lijkt mij de volgende conclusie:
1. Afwachten wat de uitslag zal zijn van de lottery, want als we zouden winnen, zou dat de beste en eenvoudigste oplossing zijn.
Ik heb wel nog een vraagje over de lottery. Hoe weet je dat je aanvraag ongeldig was? Ik lees op dit forum dat sommigen uit de boot vallen omdat hun aanvraag ongeldig was, maar hoe weet je dat?
2. Indien niet gewonnen, overleggen met de potentiële werkgever om te proberen via H1B. Intussen zal hij die advocaat al gesproken hebben en zal ik weten welke documenten ik moet bezorgen.
Veronderstel dat dit goed verloopt en ik kan vertrekken op H1B en mijn vrouw op H4, kan dit later dan omgezet worden naar een Green Card of is dat geen optie?

Als ik alle antwoorden lees, lijkt mij de volgende conclusie:
1. Afwachten wat de uitslag zal zijn van de lottery, want als we zouden winnen, zou dat de beste en eenvoudigste oplossing zijn.
Ik heb wel nog een vraagje over de lottery. Hoe weet je dat je aanvraag ongeldig was? Ik lees op dit forum dat sommigen uit de boot vallen omdat hun aanvraag ongeldig was, maar hoe weet je dat?
2. Indien niet gewonnen, overleggen met de potentiële werkgever om te proberen via H1B. Intussen zal hij die advocaat al gesproken hebben en zal ik weten welke documenten ik moet bezorgen.
Veronderstel dat dit goed verloopt en ik kan vertrekken op H1B en mijn vrouw op H4, kan dit later dan omgezet worden naar een Green Card of is dat geen optie?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je komt niet te weten of je aanvraag ongeldig was. Maar als je naar een fotograaf gaat die goed ervaren is in digitale fotografie en je neemt de eisen mee waaraan je foto moet voldoen, dan weet je al dat dat ok is. Als je er dan ook nog in slaagt om je naam, adres en geboortedatum en zo correct in te vullen, en je voldoeet aan de eisen qua nationaliteit/scholing of ervaring, dan moet je er van uit gaan dat je een geldige aanvraag hebt.
H1b kan soms omgezet worden naar een green card, vaak ook niet. Ligt eraan of de job en het ventje aan de eisen van een Employment Based Green Card voldoen.
(om een idee te krijgen: EB-3 zal het in het beste geval zijn voor jou, en meer info staat hier: http://travel.state.gov/visa/immigrants ... _1323.html )
Maar dan ben je dus makkelijk 7-10 jaar verder, al die tijd mag jouw vrouw niet werken. Vraag is hoe interessant zij nog is voor de arbeidsmarkt na 10 jaar thuis zitten...
H1b kan soms omgezet worden naar een green card, vaak ook niet. Ligt eraan of de job en het ventje aan de eisen van een Employment Based Green Card voldoen.
(om een idee te krijgen: EB-3 zal het in het beste geval zijn voor jou, en meer info staat hier: http://travel.state.gov/visa/immigrants ... _1323.html )
Maar dan ben je dus makkelijk 7-10 jaar verder, al die tijd mag jouw vrouw niet werken. Vraag is hoe interessant zij nog is voor de arbeidsmarkt na 10 jaar thuis zitten...

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
@kastelke, wat bedoel met 7 - 10 jaar verder? Zo lang voordat de EB3 wordt toegewezen of zolang totdat iemand die op EB3 in de VS is een permanente Greencard krijgt?
Ik denk dat de foto's goed zullen zijn. Onze fotograaf had speciaal een apart toestel voor pasfoto's die gebruikt moeten worden voor aanvragen in de USA, waardoor het formaat direct juist is.
Je hebt daar inderdaad een goed punt betreffende mijn vrouw waarover we toch eens goed moeten nadenken indien het zover zou komen. Want zij maakt helemaal geen kans op een H1B.
Je hebt daar inderdaad een goed punt betreffende mijn vrouw waarover we toch eens goed moeten nadenken indien het zover zou komen. Want zij maakt helemaal geen kans op een H1B.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wat ik bedoel: eerst moet je op een H1b ginder geraken. Dat is ten vroegste najaar 2012. Dan neem ik aan dat de baas wel even wil kijken wel vlees hij in de kuip heeft + hij wil ook niet te snel een rode loper uitrollen die zijn investering toelaat bij de concurrentie te gaan werken. Dus neem aan dat hij je 1 tot 2 jaar laat werken vooraleer hij de green card aanvraag indient. Dan zijn we dus einde 2013 of einde 2014 vooraleer die aanvraag buiten gaat. Op dit moment is men bezig met de behandeling van aanvragen van maart 2006. Dus de wachttijd voor EB3 tussen aanvraag en krijgen van de green card is dus 7 jaar. Dan zijn we dus 2020 of 2021...Hockey schreef:@kastelke, wat bedoel met 7 - 10 jaar verder? Zo lang voordat de EB3 wordt toegewezen of zolang totdat iemand die op EB3 in de VS is een permanente Greencard krijgt?
Maar je werkgever kan er ook voor kiezen om je 5 jaar lang op een H1b te houden vooraleer de aanvraag in te dienen. Dan zijn we dus 2025... (waarbij de kans bestaat dat je ondertussen ook tijdelijk het land moet verlaten)
Elke
Een advocaat is duur. Ja, en een reis naar Vegas om met de advocaat te praten ook, maar wil je nu naar de US of niet ?
Wachten tot je de uitslag van de DV lottery hebt, kan betekenen dat je achter het nest vist voor een mogelijk H1B visum dit jaar.
De advokaat kan geen duidelijk oordeel geven over je mogelijkheden als hij niet al je papieren heeft gezien: resumé, diploma's, referenties.
We kunnen hier alleen ideeën aandragen over wat van belang is, wat je een advocaat zou kunnen vragen, but that's it.
Je bent te afwachtend naar mijn mening, USers zijn snel van beloven maar zodra ze merken dat het tijd geld energie gaat kosten, hebben toezeggingen de neiging te verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Je vraagt ook over een G.K. - ja een H1B kan omgezet, maar de bewijslast wordt zwaarder, er mag niet een USer te vinden zijn die het half zo goed kan.
Dus of je overlegt met de i.advokaat eveneens over je kansen op een G.K. en beslist dan of je aan dit hele avontuur wil beginnen, of je gaat en loopt het risico dat het over zes jaar (H1B is 2x3 max.) 'op' is. Gezien de aard van de job en je vrouw op een H4 zul je niet met een fors banksaldo terugkomen, vrees ik.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat, als je een aantal jaar niet hebt gewerkt, het erg lastig zal worden om in de US aan de slag te komen. Ik heb acht lange jaren moeten wachten op de G.K. en mocht ervaren dat ik nu 'beschadigd materiaal' ben, niemand huurt me meer in. (Wonen in een plaats waar de werkloosheid rond de 20% is en de meeste banen overheid zijn, helpt ook niet echt natuurlijk.)
Wachten tot je de uitslag van de DV lottery hebt, kan betekenen dat je achter het nest vist voor een mogelijk H1B visum dit jaar.
De advokaat kan geen duidelijk oordeel geven over je mogelijkheden als hij niet al je papieren heeft gezien: resumé, diploma's, referenties.
We kunnen hier alleen ideeën aandragen over wat van belang is, wat je een advocaat zou kunnen vragen, but that's it.
Je bent te afwachtend naar mijn mening, USers zijn snel van beloven maar zodra ze merken dat het tijd geld energie gaat kosten, hebben toezeggingen de neiging te verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Je vraagt ook over een G.K. - ja een H1B kan omgezet, maar de bewijslast wordt zwaarder, er mag niet een USer te vinden zijn die het half zo goed kan.
Dus of je overlegt met de i.advokaat eveneens over je kansen op een G.K. en beslist dan of je aan dit hele avontuur wil beginnen, of je gaat en loopt het risico dat het over zes jaar (H1B is 2x3 max.) 'op' is. Gezien de aard van de job en je vrouw op een H4 zul je niet met een fors banksaldo terugkomen, vrees ik.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat, als je een aantal jaar niet hebt gewerkt, het erg lastig zal worden om in de US aan de slag te komen. Ik heb acht lange jaren moeten wachten op de G.K. en mocht ervaren dat ik nu 'beschadigd materiaal' ben, niemand huurt me meer in. (Wonen in een plaats waar de werkloosheid rond de 20% is en de meeste banen overheid zijn, helpt ook niet echt natuurlijk.)
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar hoe het precies werkt is voor mij ook een raadsel. Volgens mij heb ik geen officieel status; in mijn paspoort states iets van pending adjustment of status o.i.d. Zal later wel even kijken wat er precies staat. Mijn werkvergunningen zijn employment authorization cards die telkens voor 1 of 2 jaar geldig zijn.oortjes schreef:Guinevere: Op wat voor status ben je dan nu in de US ? Wat voor tijdelijke werkvergunning heb je dan nu ? En, wat voor soort baan doe je nu dan ?
Ik dacht dat ze in het algemeen achterliepen als het gaat om EB-3, dus niet alleen voor Ned. gegadigden, USCIS heeft weer een heel stuwmeer aan aanvrages laten ontstaan voor werkgebonden groene kaarten. Plus een aantal Indiers is wat naar voren opgeschoven als ik het goed heb begrepen, dat maakt de wachttijd voor anderen langer.
Ik werk hier als verpleegkundige. Heb helaas de snelle verwerking van werkvergunningen voor verpleegkundigen (schedule A) gemist. Nu dit niet meer mogelijk is worden er veel minder verpleegkundigen gesponsord (bij mijn ziekenhuis was ik de laatste), omdat het financieel niet meer aantrekkelijk is.
Mijn aanvraag is uit 2007. Het klopt dat het niet alleen om Nederland gaat, maar aangezien hier voornamelijk Nederlanders komen heb ik daarvoor de huidige wachttijd vermeld. Als je USCIS visa bulletin Googlet krijg je de preciese data voor alle zones te zien. Europa is een van de snelste zones, Indie de langzaamste. Had gehoord dat er plannen zijn om alle zones dezelfde PD te geven, maar tot nog toe is dat (gelukkig voor mij) niet doorgevoerd.
Naar ik begrepen heb, gelden er voor nurses net iets andere bepalingen hier en daar, maar inderdaad beduidend minder gunstig dan het was een aantal jaar geleden. Jij hebt denk ik je degree in de US behaald ?
Vlgs. mijn info maken nurses meer kans op permanent residency dan veel andere categorieën.
Kortom, je kunt jouw ervaringen niet projecteren op immigranten in spe die andere opleiding/ervaring/kwalificaties hebben.
(Ondertussen, gewoon doorgaan ! maar de onzekerheid zal toch heel vervelend zijn...)
Vlgs. mijn info maken nurses meer kans op permanent residency dan veel andere categorieën.
Kortom, je kunt jouw ervaringen niet projecteren op immigranten in spe die andere opleiding/ervaring/kwalificaties hebben.
(Ondertussen, gewoon doorgaan ! maar de onzekerheid zal toch heel vervelend zijn...)
Ja, hier gedaan inderdaad. Verpleegkundigen worden nu wel hetzelfde behandeld als andere EB3 banen. Onder de oude regels was het inderdaad veel makkelijker. Wat niet weg neemt dat elke situatie uniek is en wat voor mij werkt voor iemand anders wellicht niet werkt.
-
- Amerika-expert

Heb je het mei bulletin gezien? En dan de EB2 dates?guinevere schreef:Europa is een van de snelste zones, Indie de langzaamste. Had gehoord dat er plannen zijn om alle zones dezelfde PD te geven, maar tot nog toe is dat (gelukkig voor mij) niet doorgevoerd.
April bulletin was nog een PD van 2010 en nu in mei ineens terug naar 2007.
En de other workers categorie heeft afgelopen jaar, twee jaar ingehaald?
Terwijl EB3 met weekjes gaat. Wat dat aangaat sta ik nergens meer van te kijken. Het is gewoon onnavolgbaar...
Guinevere, de aantallen toegelaten immigranten uit India wordt beperkt door quotas. Wachttijden voor G.K. voor Indiers is al jaren rond de 10-12 jaar.
Staciebeesie, misschien waren er minder aanvrages in die categorieën de afgelopen jaren ? Er waren ook minder H1B gegadigden de afgelopen jaren, vergeleken met de jaren daarvoor. EB-3 moeten natuurlijk door Labor Certification en dat is het meest langdurige deel van de procedure.
Staciebeesie, misschien waren er minder aanvrages in die categorieën de afgelopen jaren ? Er waren ook minder H1B gegadigden de afgelopen jaren, vergeleken met de jaren daarvoor. EB-3 moeten natuurlijk door Labor Certification en dat is het meest langdurige deel van de procedure.
-
- Amerika-expert
Ja maar het is hier andersom. Van een 2010 priority date in het april 2012 bulletin naar een 2007 priority date in het laatste mei 2012 Bulletin.
Ik snap niet dat ze ineens drie jaar terug gaan zeg maar.
Volgens mij is het labor certification toch al voor dat je een priority date krijgt toch? Of heeft dat een ander naampje? Je bedoelt de DOL goedkeuring toch?
Ik snap niet dat ze ineens drie jaar terug gaan zeg maar.
Volgens mij is het labor certification toch al voor dat je een priority date krijgt toch? Of heeft dat een ander naampje? Je bedoelt de DOL goedkeuring toch?
Oeps, begreep ik het verkeerd, ik had zorgvuldiger moeten lezen. Ik moet bekennen dat ik niet goed op de hoogte ben van hoe procedures nu gaan, vergeleken met 'in onze tijd'. Ik dacht dat alles nu via USCIS liep ? en vroeger begon de procedure bij de DOL van de staat waarin je werkte, dan naar een van de vier Fed. regio's, en dan naar INS - voor een EB-3.
Misschien is het een vergissing ? Of kan de wetswijziging mbt. appilicants uit India dit veroorzaakt hebben ?
Misschien is het een vergissing ? Of kan de wetswijziging mbt. appilicants uit India dit veroorzaakt hebben ?
-
- Amerika-expert
Ik zie er in ieder geval geen logica in
Probeer het ook maar niet te snappen.
In onze tijd (inmiddels ook 4 jaar geleden en nog wachtende) ging het ook zo.

In onze tijd (inmiddels ook 4 jaar geleden en nog wachtende) ging het ook zo.
Jullie wachten al vier jaar voor de G.K. ? Maar jij moet toch EB 2 zijn op zijn minst ? Enig idee hoe lang je nog te gaan hebt ? Jij bent hier toch ook op H1B ? Sorry maar het is nogal verwarrend met usernames wie wie is en wie wat doet en hoe hier gekomen enzo....
Wij hebben totaal acht jaar doorgemaakt maar dat was dankzij een groot aantal lieden waarvan we dachten dat ze in ons belang werkten maar die achteraf oneerlijk of incompetent bleken, of beide. Toen ik de juiste advocate had gevonden en mijn mans werkgever ervan overtuigd had haar in te huren, waren de kaarten binnen twee jaar nin de bus. (Voordeel was wel dat DOL WI geheten "WorkForce Develeopment" in die staat, een kleine achterstand had van maar drie maanden. Een ander voordeel was dat de advocate een tijd lang voor de overheid had gewerkt.)
Wij hebben totaal acht jaar doorgemaakt maar dat was dankzij een groot aantal lieden waarvan we dachten dat ze in ons belang werkten maar die achteraf oneerlijk of incompetent bleken, of beide. Toen ik de juiste advocate had gevonden en mijn mans werkgever ervan overtuigd had haar in te huren, waren de kaarten binnen twee jaar nin de bus. (Voordeel was wel dat DOL WI geheten "WorkForce Develeopment" in die staat, een kleine achterstand had van maar drie maanden. Een ander voordeel was dat de advocate een tijd lang voor de overheid had gewerkt.)
-
- Amerika-expert
Nee EB3 en in het tempo dat we nu gaan dus nog twee jaar te gaan
Toen we alles gefiled hadden vanaf 2007 een PD in 2008 en toen was er de retrogressie.
Van current naar jaaaren terug in de tijd en dus wachten wij ook al een paar jaar.
En kijk ik elke maand met goede moed en spRankelende hoop naar het visa bulletin
Toen we alles gefiled hadden vanaf 2007 een PD in 2008 en toen was er de retrogressie.
Van current naar jaaaren terug in de tijd en dus wachten wij ook al een paar jaar.
En kijk ik elke maand met goede moed en spRankelende hoop naar het visa bulletin

Oh ik vroeg me al af hoe/waarom jij aldoor visa bulletin info had. Het vervelende is de onzekerheid, en dat je je aldoor afvraagt wat er nu weer kan gebeuren dat de achterstand groter zal maken. Het is meer een gehaktmolen dan een ambtelijke molen als je het mij vraagt.
Er is een - klein - lichtpuntje, als je procedure genoeg gevorderd is, hoef je niet meer het land uit, zoals wij destijds, maar kunt verlenging(en) aanvragen. Althans ik ga ervan uit dat die regel voor alle G.K. aanvragers geldt, niet alleen voor H1B visum houders.
Er is een - klein - lichtpuntje, als je procedure genoeg gevorderd is, hoef je niet meer het land uit, zoals wij destijds, maar kunt verlenging(en) aanvragen. Althans ik ga ervan uit dat die regel voor alle G.K. aanvragers geldt, niet alleen voor H1B visum houders.
-
- Amerika-expert
Ja dat klopt inderdaad. Maar dat is nadat je de laatste stap gefiled hebt. Die duurt voor ons nog tot de priority date. Hoop nog steeds op een klein wondertje met al die datum goochelarij van ze 

Dit is dus een van de redenen dat de DV Lottery me zo door het lint jaagt. Die winnaars kunnen ze wel voor een bepaalde datum verwerken. Maar degenen die op werkgebonden groene kaarten komen zijn klaarblijkelijk gar-ba-ge.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 31 Reacties
- 18056 Weergaves
-
Laatste bericht door Adreamer
-
- 10 Reacties