Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

visum geweigerd

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
zydzyd
Amerika-ontdekker

visum geweigerd

Bericht door zydzyd »

Hallo,

Gisteren om 07.00 uur vanuit Eindhoven naar Amsterdam gereden voor een gesprek bij de Amerikaanse ambassade.
Mijn vriendin is Poolse en we willen voor 8 dagen naar New York.
Zij moet als Poolse een visum aanvragen.Nadat ik 2 uur buiten heb staan wachten kwam ze in tranen naar buiten,geweigerd.
Had een brief met de code 214(b) wat inhoud dat ze niet genoeg kan aantonen dat ze een economische en sociale binding heeft met het land waar ze woont!!!
Ze studeert en werkt hier en heeft een vast contract.Misschien hadden we te weinig bewijs bij.
We hadden bij een jaaropgaaf,paspoort,werkgeversverklaring,loonstrook.Niet genoeg dus.
Ook zei ze dat het gesprek nog geen 3 minuten duurde en het antwoord dat ze in de zorg werkt werd niet begrepen omdat die vrouw niet goed nederlands praatte en dat woord niet begreep.Al met al een vervelende ervaring en 128 euro armer.
Nu weer een afspraak gemaakt voor dinsdag.Dit kost dus weer 128 euro.
We hebben vorig jaar samen een huis gekocht,ze heeft bewijs dat ze naar school moet tot 2013,inschrijving gemeente,afschrift gezamelijke bankrekening.
Maken we meer kans als we deze bewijzen ook meenemen ? We hebben de indruk dat het ook aan de persoon ligt die het interview afneemt.
Helaas hebben wij er niet bij stilgestaan dat het zo een gedoe is en hebben we al een aanbetaling gedaan van de reis.
Heeft er iemand ervaring met dit en een paar goede tips??

Onze dank is groot.

Maarten en Aga
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: visum geweigerd

Bericht door Njit »

Kan jouw vriendin wel Engels? Want anders kan ik me best voorstellen dat het lastig is daar op de ambassade.
Wellicht dat je anders een kort Engels overzicht kunt maken van alle documenten/bewijs wat ze mee heeft.
En dus ook haar werk-omschrijving in het Engels meegeven.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
zydzyd
Amerika-ontdekker

Bericht door zydzyd »

Njit schreef:Kan jouw vriendin wel Engels? Want anders kan ik me best voorstellen dat het lastig is daar op de ambassade.
Wellicht dat je anders een kort Engels overzicht kunt maken van alle documenten/bewijs wat ze mee heeft.
Nee niet geweldig maar er stond dat je in het engels of nederlands gehoord kan worden.
Ze spreekt vloeiend nederlands alleen ze kreeg iemand die dat niet deed.
Maar is wel een goede tip,gaan we zeker doen.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Hier wat tips op de site van het Consulaat:
Please remember that consular officers must often process large numbers of applicants, and so are unable to conduct lengthy interviews with each person. Be prepared to answer questions about your job, long-term plans, family, and host in the United States, so you can communicate as much to the officer during your interview as possible. It may even be helpful to rehearse your interview with a friend or family member on the day before your appointment.
Ik weet niet of je kan verzoeken om in het Nederlands gehoord te worden. Anders kan ze dat beter van te voren aangeven.
RPVDD
Amerikafan

Bericht door RPVDD »

Neem alle papieren mee met bewijs dat je terug komt, huis/studie/werk etc etc. Beter te veel dan te weinig :wink:
Keep dreaming, that certain day will come..
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

De binding oftewel zoals RPVDD het noemt "het bewijs dat je terugkomt" is het allerbelangrijkste in het gesprek.
Zowel bij het consulaat als bij aankomst in gesprek met immigration.
Het is dus wel belangrijk dat jij met je vriendin nagaat wat er in het gesprek feitelijk niet goed ging.
Waardoor had die beslisser zo snel het gevoel dat juist die binding onvoldoende was.?

Het "bewijs dat je terugkomt " zijn deels de al genoemde papieren.
Je schrijft :"We hebben vorig jaar samen een huis gekocht,ze heeft bewijs dat ze naar school moet tot 2013"
Dat is bewijs dat je terugkomt
Maar zeker ook de wijze waarop je vriendin in het gesprek zit.
Dat gesprek moet concreet zijn.
Niet : ik werk in de zorg.
Wel: Ik ben X tijd ..funktiebenaming...en heb een vaste baan.
Recht toe / recht aan.
Wees duidelijk !

Spreekt u engels ?
Niet : niet geweldig.
Wel : ik spreek het op basisniveau maar onvoldoende voor officiele gesprekken
Train dat samen !

Zeker omdat je vriendin in het Nederlands met een beslisser wil spreken.
Is dat verstandig ?
Is dat noodzakelijk?
De beslisser moet nu op basis van een interview in een vreemde taal concluderen dat jouw vriendin geen risicogeval is.
Beslissingen worden genomen op basis van perceptie.
Die moet je zoveel mogelijk sturen, en waar mogelijk risico's uitsluiten.

Succes daarmee !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ze moet sowieso een visum krijgen. Als je de Amerikaanse ambassade in Amsterdam kan vinden is dat al een visum waard.

Die staat in Den Haag :offtopic:
zydzyd
Amerika-ontdekker

Bericht door zydzyd »

Hallo,

De opmerkingen die ze kreeg is dat ze geen bankafschrift kon tonen.
Ook dat ze 4 jaar in Nederland is en al 3 jaar met mij samen!! vond ze raar.
Nu heeft ze 3 weken geleden het staatsexamen nederlands gedaan,hoogste niveau en ook diploma van.
We zullen alles meenemen.

Ik denk dat het bij afwijzing dan niet meer aan de papieren kan liggen,wat zou je nog meer moeten meenemen.
Maar ik denk vooral hoe je je verhaal brengt,maar snap ook dat dat voor iemand die niet zo goed engels kan, moeilijk kan zijn je verhaal te doen.
Weet er iemand of het uberhaupt wel nut heeft een tweede keer een visum aan te vragen?
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

DejaVu schreef:Ze moet sowieso een visum krijgen. Als je de Amerikaanse ambassade in Amsterdam kan vinden is dat al een visum waard.

Die staat in Den Haag :offtopic:
Bijdehandje :)

There is no visa section at the U.S. Embassy in The Hague.
For information on Non-Immigrant Visas to the U.S. provided by the U.S. Consulate General in Amsterdam, the Netherlands.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

zydzyd schreef:De opmerkingen die ze kreeg is dat ze geen bankafschrift kon tonen.
Heb je de lijst bekeken wat ze allemaal mee moest nemen? Zie hier: http://amsterdam.usconsulate.gov/supdocs_visas.html
Daar staat dat stukje over bankafschrift ook duidelijk in. Hoe moet men anders je financiele status beoordelen?
Proof of Finances
Applicants are advised to bring an itemized bank or investment statement going back at least two months reflecting that you have adequate funds to pay for their intended stay in the U.S. Students, for example, should be able to prove that they have adequate finances to pay for their entire program of study and living expenses. If you own property or real estate, you may bring evidence of this.

Please note that bank letters that state that you have sufficient funds or letters from family members promising to cover your expenses are not sufficient. Applicants are advised to bring bank statements that reflect their account balances.
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Njit schreef:Kan jouw vriendin wel Engels? Want anders kan ik me best voorstellen dat het lastig is daar op de ambassade.

Toch eigenlijk idioot. Wordt van iedereen verwacht dat je Engels kan? Er moeten toch mensen zijn op zo'n ambassade die NL kunnen. Ze zijn tenslotte in NL. Er zijn genoeg toeristen die geen Engels spreken.

:offtopic: Maar ben het zo zat dat als jij je niet aan de VS aanpast dat jij weer verkeerd, dom, anders bent. Heb in al die tijd dat er Amerikanen voor ons woonden (23rd USFAD) maar 1 gezin ontmoet die zoveel mogelijk NL overnam, cultruur, krant, taal enz. Zelfs NL kleuterschool terwijl de rest zelfs voor een doos eieren naar Soesterberg reden.
rijocaer
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

rijocaer schreef:Toch eigenlijk idioot. Wordt van iedereen verwacht dat je Engels kan? Er moeten toch mensen zijn op zo'n ambassade die NL kunnen. Ze zijn tenslotte in NL. Er zijn genoeg toeristen die geen Engels spreken.

:offtopic: Maar ben het zo zat dat als jij je niet aan de VS aanpast dat jij weer verkeerd, dom, anders bent. Heb in al die tijd dat er Amerikanen voor ons woonden (23rd USFAD) maar 1 gezin ontmoet die zoveel mogelijk NL overnam, cultruur, krant, taal enz. Zelfs NL kleuterschool terwijl de rest zelfs voor een doos eieren naar Soesterberg reden.
Tsja, it's their game, you have to play it by their rules. En wat bereft je buren: als mensen weten dat ze ergens maar een of twee jaar wonen, dan is het een enorme investering om je zo'n cultuur eigen te maken. Daarin zijn Amerikanen niet uniek. Ik woon hier nu bijna 10 maanden en ik lees dagelijks nu.nl en kijk nauwelijks Amerikaanse tv. En het is dat wehkamp en Hema hier niet voorhanden zijn, anders wist ik het wel :D

Overigens denk ik eigenlijk niet dat er zoveel toeristen naar de VS zullen gaan die geen Engels spreken. Behalve dan misschien Spaanstalige toeristen.

Maar goed, wel vervelend dat dit zo gelopen is. Ik denk dat je idd gewoon pech hebt gehad en dat er objectief gezien niet echt valide redenen zijn om je vriendin een visum te weigeren. Succes met de volgende ronde!
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

zydzyd schreef:Hallo,

Gisteren om 07.00 uur vanuit Eindhoven naar Amsterdam gereden voor een gesprek bij de Amerikaanse ambassade.
Zij moet als Poolse een visum aanvragen.Nadat ik 2 uur buiten heb staan wachten kwam ze in tranen naar buiten,geweigerd.
Wat erg dit ... het zal wel een reden hebben dat het allemaal zo streng moet. Maar het voelt zo onrechtvaardig dat je afhankelijk bent wie je treft.
Ik heb geen tips, maar succes dinsdag ... Als je dan wel een visum krijgt, krijg je zeker je geld niet terug?
Sandy
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

rijocaer schreef:Toch eigenlijk idioot. Wordt van iedereen verwacht dat je Engels kan?
........
Er zijn genoeg toeristen die geen Engels spreken.
Ik vind Engels in dit geval niet vreemd. Mensen gaan naar de VS, waar bijna niemand een andere taal spreekt, dus in de VS moet je wel Engels spreken. En Engels is een wereldtaal, DE wereldtaal zelfs. het is niet alsof we verlangen dat iemand een of andere kleine taal spreekt die nergens anders gesproken wordt.
zydzyd
Amerika-ontdekker

Bericht door zydzyd »

Sandy schreef:
zydzyd schreef:Hallo,

Wat erg dit ... het zal wel een reden hebben dat het allemaal zo streng moet. Maar het voelt zo onrechtvaardig dat je afhankelijk bent wie je treft.
Ik heb geen tips, maar succes dinsdag ... Als je dan wel een visum krijgt, krijg je zeker je geld niet terug?
Nee helaas
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Hockey schreef:
rijocaer schreef:Toch eigenlijk idioot. Wordt van iedereen verwacht dat je Engels kan?
........
Er zijn genoeg toeristen die geen Engels spreken.
Ik vind Engels in dit geval niet vreemd. Mensen gaan naar de VS, waar bijna niemand een andere taal spreekt, dus in de VS moet je wel Engels spreken. En Engels is een wereldtaal, DE wereldtaal zelfs. het is niet alsof we verlangen dat iemand een of andere kleine taal spreekt die nergens anders gesproken wordt.
En toch ben ik wel zo'n persoon... Spreek niet zo heel goed Engels. Dus laat alles door Martijn regelen :lol:
Gelukkig kan ik tegenwoordig nog wel mijn eigen eten bestellen, maar een gesprek met iemand... Nee, dat lukt me niet :(
Als iemand me aanspreekt, knik ik maar wat..
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
zydzyd
Amerika-ontdekker

Bericht door zydzyd »

Ja misschien beetje naief achteraf.
Maarja je gaat elk jaar naar het buitenland en nooit geen problemen.
Je boekt New York met hotel en denkt oh nog ff visum aanvragen.Je maakt afspraak,je gaat naar Amsterdam,laat zien dat je werkt en dus inkomsten hebt,klaar!!
Mooi niet dus :-)
Nooit gelezen of gehoord dat het zo streng was.Maarja dure les.

We gaan weer naar de consulaat en nemen mee; notariele akte aankoop huis
bewijs inschrijving gemeente
salarisstrook
werkgeversverklaring
pas gehaald staatsdiploma nederlands
bankafschrift gezamelijke rekening
jaaropgave
128 euro

Zou het genoeg zijn of weet iemand nog iets?
Laatst gewijzigd door zydzyd op 19 apr 2012, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Zorg er ook voor dat je vriendin weet hoe de documenten die ze bij zich heeft heeft in het Engels heten.
Maak er desnoods een net dossier van wat ze zo kan overleggen.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Lijkt mij voldoende. En oefen het gesprek desnooods. Stel haar bepaalde vragen in het Engels en laat het haar ook in het Engels beantwoorden, dan kent ze de woorden al etc.

Doch zoals DejaVu en Njit al opmerkten, je gaat niet naar de ambassade maar naar het consulaat.
zydzyd
Amerika-ontdekker

Bericht door zydzyd »

We gaan het dinsdag weer proberen.
Ik zal laten weten hoe het afgelopen is.

Maarten
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer