Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
SvS
Amerika-ontdekker

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door SvS »

@ Ziva Ik zit ongeveer net zolang als jij nu in de USA en moet altijd lachen als jij een topic opent, omdat ik tegen precies dezelfde problemen/dingen aanloop.

Verder kan ik niks toevoegen.
Zelf heb ik ook een dramatische bovenlader die niet zo een mooi verwarmingselement heeft zoals de machines in NL. De droger droogt, maar plukt al onze kleren kaal.
Met strijken heb ik gewoon een simpele strijkbout gekocht, zonder toeters en bellen en die doet zijn werk.
Onze stofzuiger is een Europees model en dat gaat wel redelijk.

Wij waren op zoek naar een koophuis, na ons huurhuis, dus ik dacht eindelijk de kans te hebben om een goede washer en dryer aan te gaan schaffen. Maar helaas, het huis dat we kochten, daar zaten de washer en dryer bij in, zo goed als nieuw, duur merk, dus zal ook niet snel stuk gaan. :roll:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik ben trouwens erg blij te horen dat wij niet de enigen zijn met vaak verstopten toiletten. Ons huis is nog maar zes jaar oud, maar de pijpen hier zijn echt smal. Kijk, dat de jongens nog wel eens de plunger moeten gebruiken, ok, want die kunnen er wat van ("Cool! It's a really fat Q!"), maar zelfs mij overkomt het regelmatig.

Aan de andere kant, en eerlijk is eerlijk, ik vind hier de waterdruk en de grootte van de straal van de douche echt veel beter dan dat miezerstraaltje dat ik in Europa gewend was.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wij hebben Toto toiletten en nooit last met verstoppingen. Volgens de loodgieter was het de creme de la creme van toiletten (hoewel niet eens zoveel duurder). We hebben ze nu al zeker vijf jaar zonder problemen. Alleen in de basement hebben we het niet vervangen, omdat dat niet vaak wordt gebruikt, maar daar verstopt het dus wel af en toe. In ons huis heeft het dus duidelijk met de toiletetten te maken en niet met de buizen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

DixieChick schreef: Aan de andere kant, en eerlijk is eerlijk, ik vind hier de waterdruk en de grootte van de straal van de douche echt veel beter dan dat miezerstraaltje dat ik in Europa gewend was.
Nou, dat is dus mijn ergernis nr. 213 (ofzo, haha) dat er bijna geen water uit de kraan komt. Maar goed, wij zitten ook niet aangesloten op het waterleidingnet. Wat dan wel weer als voordeel heeft dat we erg lekker water uit de kraan hebben. Je kunt dus alleen niet met 2 mensen tegelijk douchen....
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Dento schreef:De koplamp op de stofzuigers is zodat je onder de banken en bedden e.d. ook ziet waar je stofzuigt, zodat je niet per ongeluk sokken, speelgoed of wat dan ook opzuigt. (Je zult dan natuurlijk wel eerst naast je stofzuiger op de grond moeten gaan liggen om e.e.a. te kunnen zien).
O, nou, zo'n lamp zou voor mij nauwelijks wat uitmaken, haha. Ik zuig op klaarlichte dag ook onbedoeld van alles op wat eigenlijk niet in een stofzuigerzak thuishoort :)

Ik vind het wel hilarisch hoor, een lamp op je stofzuiger. Ik dacht al gelijk aan safety issues in geval je iemand tegenkomt tijdens het stofzuigen :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef: Nou, dat is dus mijn ergernis nr. 213 (ofzo, haha) dat er bijna geen water uit de kraan komt. Maar goed, wij zitten ook niet aangesloten op het waterleidingnet. Wat dan wel weer als voordeel heeft dat we erg lekker water uit de kraan hebben. Je kunt dus alleen niet met 2 mensen tegelijk douchen....
De douchekoppen hier in de VS hebben een bezuinigings iets waardoor de straal minder wordt. We hebben in Italie douchekoppen gekocht en geinstalleerd en nu krijgen we iedere dag een lekkere klaterende douche over ons heen :D. Overigens zitten wij wel op het waterleidingnet en smaakt ons water prima, niet overal wordt er gechloreerd ;).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef: Ik snap ook niet dat ik helemaal geen temperatuur kan instellen op mijn wasmachine. Dat staat ook helemaal niet in de labels van de kleding die je koopt.
Maar ja, de temperatuur wordt ook niet bepaald door de wasmachine, maar door jouw warmwatervoorziening. En dus zijn er maar 3 mogelijkheden: koud, warm, of heet, waarbij warm natuurlijk heel erg vaag is. Dat heb ik dus laatst een beetje met de kranen proberen te regelen, want "warm" was hier eerder "lauw".
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef: De douchekoppen hier in de VS hebben een bezuinigings iets waardoor de straal minder wordt. We hebben in Italie douchekoppen gekocht en geinstalleerd en nu krijgen we iedere dag een lekkere klaterende douche over ons heen :D.
Het is toch eigenlijk te erg ook hè, dat je je douchekoppen helemaal uit Italië moet halen :shock: :lol:

Ik heb mijn man laatst zo ver gekregen om een van de vaste douchekoppen te vervangen door een moderne met een slang. Natuurlijk brak bij het demonteren van de oude douchekop de waterleiding af IN de muur. Ik heb de rest van het moderniseringsprojekt noodgedwongen moeten afblazen, en dus hebben de overige douches en onze beide badkuipen nu nog steeds allemaal een vaste kraan/douchekop. Ik begrijp nog steeds niet hoe je hier wordt verondersteld je haren en andere troep uit douche of bad te spoelen :?

Maar goed, het waterkwantiteitsprobeem zit hem bij ons niet in de douchekoppen. Die zijn antiek en zeker weten nog van vóór de tijd dat er nagedacht werd over besparingen. Het vollopen van de wasmachine duurt hier langer dan het wasprogramma :lol:
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Ziva schreef: Heel veel dingen functioneren niet op 110v en je moet van alles uitzoeken of dat zo is. Bovendien heb je overal extra stekkers voor nodig dus even iets inpluggen is er ook niet bij en het zit er onwijs lelijk uit. Het is alleen leuk als je een 220 volt netwerk in je nieuwe huis kunt laten aanleggen. Dan zou alles gewoon moeten werken maar ik heb begrepen dat het wel enorm prijzig is om dat te doen.
Kom, een beetje technisch inzicht.. Alles met een geschakelde voeding zal over het algemeen gewoon werken (laptopvoedingen, audio- en videoapparatuur, telefoonladers, pc's, monitoren, etc). Apparatuur waar het voltage van belang is (iets met een trafo, verwarmingselementen, etc) zal niet goed werken. Bij apparaten waar de frequentie van belang is (motoren e.d. of andere apparaten waar niet gelijkgericht wordt) is het risicovol om e.e.a. zomaar in een 120v/60hz WCD te stoppen.

Zo kostbaar hoeft het ook niet te zijn om een 230VAC/50Hz netwerkje in je woning aan te leggen. Afhankelijk natuurlijk van de eisen en je eigen handigheid. Zolang je niet vraagt om veel vermogen kan je met een relatief eenvoudige en goedkope step-up converter als basis prima zo'n voorziening creeren. Voorzie een paar europese stopcontacten in je woning, aardlekje en een of meerdere automaten ervoor en je bent klaar.

Voor wat betreft wasmachines, drogers e.d. wordt dat wat lastiger. Hoge vermogens omvormen zijn kostbaarder, zeker als je een nette 50Hz wisselstroom met zuivere sinus wilt hebben. Ook heb je wat efficiencyverlies. Maar alles kan, tot en met een complete meerfasige 3x230V/50Hz voorziening.

De reden om niet elektrisch op te warmen maar een hot-fill systeem te gebruiken in amerikaanse wasmachines is simpelweg het gebrek aan vermogen door de 120V stroomvoorziening. Je trekt dan ruim twee keer zoveel stroom als dat je op 230V doet en dat geeft een kabel die fors dikker moet zijn als je net zo snel wilt opwarmen als op 230V. Plus dat e.e.a. ook fors afgezekerd moet zijn. Dat is niet realistisch op 120V. Maar het Amerikaanse net is al lang niet meer een 120V netwerk. Tegenwoordig is het gewoon een 3x240V netwerk met 120 graden tussen de fasen. In veel amerikaanse huizen is tegenwoordig ook een (enkelfasige) 240V aansluiting aanwezig met een aparte nullijn op de helft van de fase ("center tap") zodat het voltage tussen die 0 en een van de twee "live" wires 120V is. Maar ze zijn wel gewoon in fase. De 240V voorziening wordt dan gebruikt voor wasdrogers en verwarmingssystemen. Geen probleem om dat ook voor andere dingen te gebruiken. Overigens is dat dan wel 240V, maar nog steeds 60Hz. Maar voor dingen als waterkokers, koffiezetapparaten, etc is dat geen enkel probleem.

Wellicht een leuke business. Europese installatiematerialen goedgekeurd krijgen voor "officieel" gebruik en dit soort voorzieningen standaard gaan aanbieden. En daarnaast natuurlijk een leuke importhandel in apparaten ;-).

Roel.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik ben dus duidelijk te lang weg uit Nederland, want ik heb er nooit bij stilgestaan dat m'n kleren niet schoon genoeg zijn of snel slijten, of dat m'n huis niet schoon is. Vanmiddag een t-shirt gestreken dat ik al meer dan 10 jaar heb, dus niet alles slijt in de wasmachine of in de droger. Het enige dat bij mij in de droger gaat zijn m'n lakens (king-sized en te groot voor mij om buiten te hangen) en handdoeken (worden zachter in de droger). De rest droogt buiten. En, ik was bijna alles met koud water.

Een gewone shower head hoef je niet uit Italie te laten komen, want die verkopen ze hier ook.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Daar ben ik het ook overwegend mee eens, het heeft een groot "alles is beter aan de overkant van de oceaan" gehalte, deze discussie :). Maar douchekoppen zonder bezuiniging kun je in deze omgeving niet makkelijk vinden. MIjn Amerikaanse man heeft daar hard naar gezocht en was degene, die de douchekoppen in Italie zocht en kocht :). Verder ben ik ook gewend aan de apparaten hier en hebben wij een prima frontloader wasmachine, vind ik het fijn dat de was niet zo lang duurt en hebben wij ook central vac, de stofzuiger door het hele huis. Bovendien ben ik gewoon een viespeuk, want ik heb een grondige hekel aan huishoudwerk en doe het ook zo min mogelijk. Strijken heb ik bijvoorbeeld al jaren niet meer gedaan. So sue me ;).
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Daar ben ik het ook overwegend mee eens, het heeft een groot "alles is beter aan de overkant van de oceaan" gehalte, deze discussie :).

Nou ja, weet je wat het is: ik begrijp veel dingen gewoon niet. Ik heb in verschillende landen gewoond, maar nog nooit zoveel niet begrepen van een cultuur als hier. Daarbij had ik vooraf een beeld van Amerika dat gewoon totaal niet klopt, vooral qua efficiency en hoe geavanceerd dingen zijn. Wat mij betreft gaat het niet zozeer om "alles is beter in Europa"; ik zie vooral de humor in van dit soort dingen, die door een Europese bril zo totaal onlogisch zijn. Waarbij ik dan ook wel weer begrijp dat het voor iemand die hier al heel lang woont best storend kan zijn als mensen lacherig doen over dingen die voor jou heel alledaags zijn. Ik lees regelmatig de blog die een Engelse vriendin schrijft over haar leven in Nederland: erg vermakelijk om te lezen hoe "raar" wij zijn in de ogen van buitenlanders, maar soms denk ik ook "nee, je hebt het gewoon helemaal niet begrepen!"
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Joke schreef:Ik ben dus duidelijk te lang weg uit Nederland, want ik heb er nooit bij stilgestaan dat m'n kleren niet schoon genoeg zijn of snel slijten, of dat m'n huis niet schoon is. (...) En, ik was bijna alles met koud water.
Ik zal mijn 8-jarige zoon wel even langs sturen. Die verandert je kijk op dit soort zaken compleet :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef:Nou ja, weet je wat het is: ik begrijp veel dingen gewoon niet. Ik heb in verschillende landen gewoond, maar nog nooit zoveel niet begrepen van een cultuur als hier. Daarbij had ik vooraf een beeld van Amerika dat gewoon totaal niet klopt, vooral qua efficiency en hoe geavanceerd dingen zijn. Wat mij betreft gaat het niet zozeer om "alles is beter in Europa"; ik zie vooral de humor in van dit soort dingen, die door een Europese bril zo totaal onlogisch zijn. Waarbij ik dan ook wel weer begrijp dat het voor iemand die hier al heel lang woont best storend kan zijn als mensen lacherig doen over dingen die voor jou heel alledaags zijn. Ik lees regelmatig de blog die een Engelse vriendin schrijft over haar leven in Nederland: erg vermakelijk om te lezen hoe "raar" wij zijn in de ogen van buitenlanders, maar soms denk ik ook "nee, je hebt het gewoon helemaal niet begrepen!"
Kan het ook zijn omdat je dacht de cultuur te kennen (van tv series etc.) en daardoor minder verwachtte dat het zo anders zou zijn, dan als je bijvoorbeeld naar China of West Afrika zou verhuizen? Zo storend vind ik het trouwens niet, hoor, ik zie zelf ook best bepaalde dingen. Aan de andere kant, ik vond de Nederlandse "stoeltjes"toiletten weer misselijkmakend ;). Ik heb de neiging om alles zo te vergelijken niet zo erg. Het is zoals het is. Dat is ook beter, want het is makkelijk om je aan van alles en nog wat te gaan ergeren. Maar dat is misschien ook makkelijk praten van mijn kant, want het is al meer dan een kwart eeuw geleden dat ik me moest aanpassen hier :).
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Zo kostbaar hoeft het ook niet te zijn om een 230VAC/50Hz netwerkje in je woning aan te leggen. Afhankelijk natuurlijk van de eisen en je eigen handigheid. Zolang je niet vraagt om veel vermogen kan je met een relatief eenvoudige en goedkope step-up converter als basis prima zo'n voorziening creeren. Voorzie een paar europese stopcontacten in je woning, aardlekje en een of meerdere automaten ervoor en je bent klaar.
Veel huizen hebben al een 'verborgen' 230 outlet, vaak om een waterheater of de oven op aan te sluiten. Vanuit de meterkast kan je dan zelf idd een 220 volt stopcontact aanleggen. Hubby had dat gedaan in ons vorige appartement. Nu hebben we een 'amerikaanse' Miele en geen extra stopcontact meer nodig.

Ik denk dat de "klachten" over de amerikaanse apparatuur komen, omdat idd de goedkopere apparaten vaak van mindere kwaliteit zijn of ouderwetser dan de europese variant.
Als je wat meer betaald krijg je vaak mooiere apparatuur, alle waar naar zijn geld. Ik vind de Amerikaanse subzero's toch wel erg mooi hoor.....
Afbeelding

Moet dan wel een loterij winnen ofzo, voor deze ijskast mijn huis in kan komen....
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef: Kan het ook zijn omdat je dacht de cultuur te kennen (van tv series etc.) en daardoor minder verwachtte dat het zo anders zou zijn, dan als je bijvoorbeeld naar China of West Afrika zou verhuizen?
Nee, niet zo zeer door tv series denk ik. Ik kijk al jaren geen tv meer. Het komt meer door dingen als bijvoorbeeld iphone/ipad, gps, of geavanceerde nasa technologieen. Je hoort ook regelmatig dat mensen met een niet behandelbare aandoening als laatste strohalm naar de VS gaan om daar geholpen te worden. Dat soort dingen schept een beeld dat je met een land te maken hebt dat 10 stappen voor is op de rest van de wereld. Ik kende in Europa wel wat Amerikanen en daar kreeg ik vooral van mee dat ze heel erg op convenience waren gericht. Ik had daardoor ook het beeld dat alle moderne handigheidjes hier vandaan kwamen. Mijn auto heeft bijvoorbeeld ook wel wat van die moderne handigheidjes die ik in Europa (nog) niet had gezien, maar qua huishoudelijke apparatuur ben ik me nog steeds aan het verbazen over het gebrek aan handige features. Ik leer nu pas dat Amerikanen helemaal niet van veranderingen houden, dat ze alles het liefste precies zo hebben als hun ouders en grootouders, inclusief onhandige ouderwetse kranen en onaangepast model brievenbus op scheve houten paal.

Maar op zich is het natuurlijk wel zo dat je denkt Amerika enigszins te kennen, omdat je er veel over leest en hoort. Ik zou in het geval van China of West Afrika ook met een verkeerd beeld vertrokken zijn, maar omdat je bij die landen toch meer geneigd bent van het ergste uit te gaan en vooral niet te hoge verwachtingen te hebben, is de beleving dan waarschijnlijk toch anders.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Misschien ook uit mijn eigen ooghoek en verleden, maar ik krijg ook sterk het idee, om me heen kijkend, dat "het huishouden" en dan vooral complete properheid minder belangrijk is hier. Ik herinner mij mijn moeder die met de hulp (!) het merendeel van de week bezig was het huis schoon te houden. Ik moet er echt niet aan denken. Wij hebben wel de luxe eens per week schoonmaaksters te hebben en tussendoor doe ik het een en ander. Maar daar blijft het bij en bij anderen hier ook. Maar ja, mijn herinneringen stammen uit de jaren 70, 80, het is nu vast heel anders. Ik krijg toch regelmatig het gevoel, vooral door topics als deze, dat "wij" Amerikanen maar viezerikken zijn. En dat is prima, hoor, ik zou het niet anders willen :).
Gast

Bericht door Gast »

Mijn wasmachine en droger doen het net zo goed/zo niet beter als in NL. Alleen kan er hier twee keer zoveel in. Er zit zelfs een stoomfunctie op, ook op de droger. Handig om even snel de kreukels uit een overhemd te halen. Absoluut geen klachten hier. Onze inbouw keukenapparatuur is 7 jaar oud. Alles doet het nog perfect. WC is 1 keer verstopt geweest door een houten puzzelstuk wat overdwars in de afvoer zat.

Het ziet er vergeleken met wat ik in NL had idd ouderwets uit. Maar alles doet het naar behoren. De vaatwasser doet er wel iets langer over, maar wat maakt het uit. In NL hebben we ook apparaten gehad die er zomaar mee op hielden. Zou de kwaliteit nou echt minder zijn hier, of is het gewoon pech. De gangbare apparaten zien er idd vergeleken met NL wat ouderwets uit. Maar wat ik al eerder schreef, ik denk dat NLers het belangrijker vinden hoe iets eruit ziet. Misschien zelfs een soort van statussymbool. Kijk alleen al naar al die woonbladen zoals VT wonen ed. De een wil nog mooiere/hippere spullen dan de ander. Hier is een oven gewoon een oven (in mijn buurt dan). Ik heb het hier toevallig vandaag nog met mijn buurvrouw over gehad, ze was het met me eens dat ze daar niet zoveel om gaf.

Stofzuiger is wel een ander verhaal. Ik wil echt een canister van Miele. Ik kan niet echt wennen aan zo'n upright bakbeest.

Petra, ik vind Amerikanen geen viezeriken hoor :lol: :lol: Ik ben al in veel huizen geweest hier in de wijk. De een heeft het netter en schoner dan de ander. Net als in NL. Ik heb hier in de keuken ook een bordje hangen "My house was clean yesterday, sorry you missed it" :lol: Mijn man is laatst een paar dagen in NL geweest (voor het eerst sinds onze verhuizing). Wat hem opviel was alle troep/hondepoep/kaugom op straat. Over vies gesproken......
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef: Ik krijg toch regelmatig het gevoel, vooral door topics als deze, dat "wij" Amerikanen maar viezerikken zijn.
Nee, zo zie ik het helemaal niet. Als mijn kinderen per ongeluk twee dagen achter elkaar hetzelfde shirt aan hebben, dan krijgen ze daar op school onmiddellijk commentaar op. En al dat gedoe met die hand sanitizers, daar krijg ik helemaal de kriebels van. Bij mijn jongste op school worden de ingeleverde bibliotheekboeken standaard met antiseptische doekjes schoongemaakt voordat ze de kast weer in mogen. Volgens mij ben ik juist degene die de kantjes er vanaf loopt op dat vlak :)

Maar dat maakt het voor mij alleen maar nóg onbegrijpelijker waarom kranen, wasmachines en stofzuigers hier zo onderontwikkeld zijn.
Gast

Bericht door Gast »

Ben het ook eens met Wiepster. Als je wat meer wilt betalen (zit je vaak nog onder de NL prijs) heb je een mooie Miele inbouwvaatwasser met verborgen knoppen of een strakke inductiekookplaat. Het is wel te vinden, alleen niet bij Home Depot of Lowes.

Ik wil ook zo'n mooie koelkast!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer