Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
USInsider
Amerika-expert

Re: Wasmachines, stofzuigers en andere apparaten in Amerika

Bericht door USInsider »

Ik heb hier en daar wat gelezen, even snel:

- hele huis koud vanwege (een) thermostaat in kamer. Je kunt je airconditioning in zones laten verdelen. Dat betekent dat je je huis in twee of drie zones opdeelt en per zone krijg je dan een thermostaat. Wij hebben het laten doen in ons vorige huis en het werkte prima - scheelde ook aanzienlijk op onze energie-rekening.

- weinig water uit de douche kop. De douchekoppen zijn beperkt dankzij EPA tot een bepaalde hoeveelheid water per minuut. Daartoe zit in de kop een filtertje, en dat kun je verwijderen. (Wetsovertredeing.)

- toiletten trekken niet goed door. Idem, alleen het is nietzomakkelijk te verhelpen, soms is inderdaad 1,6 gallon per flush niet genoeg. In veel huizen van meer dan tien jaar oud zijn er destijds de nieuwe toiletten met de mindere hoeveelheid doortrek op de oude buizen gezet. Dat betekende niet genoeg water in voorkomende gevallen, en natte wc papiertjes en driedaags zacht wc papier helpt niet echt zullen jullie al wel gemerkt hebben. Tussentijds doortrekken is een goed idee. Men heeft geprobeerd het probleem de baas te worden door de opening van de wc naar de buis kleiner te maken, maar dat helpt vaak niet echt goed.
Nieuwere wc's zorgen dat er meer kracht komt op het water.
Als je echt in de problemen zit, en plunger en ook snake helpen niet, er is een (1) soort Drano voor dit soort gevallen: Drano Max Build Up Remover, deze soort heeft organismen erin die wc-papier etc. oplossen.
Iemand vertelde me ooit dat 'normale' wc's het meest gesmokkelde object zijn uit Canada.

- vaat niet goed schoon. US vaatwasmachines maken vooraf afspoelen noodzakelijk. Gel werkt beter dan poeder - zei een technicus mij.

- vlekken niet uit kleding in de was. US wassers en wasmiddelen gecombineerd, maken het voorbewerken van vlekken met speciale formule daarvoor een noodzaak. En als de vlek op witte stof is, bleken. Er bestaan heel handige bleekpennen van Chlorox.
Voor HE wassers heb je speciaal HE wasmiddel nodig en een technicus raadde me aan altijd vloeibaar wasmiddel te gebruiken, ipv. was-poeder.

- stofzuiger. Een van de vervelende aspekten van de 'upright' met de rollende borstel is, dat er haren in de borstel raken. Na drie, vier keer stofzuigen in mijn huis ben ik een half uur bezig de haren uit de borstel te trekken, te knippen enz. Als iemand hier een betere methode voor heeft gevonden, dan hoor ik het graag !
Mijn man zijn 'home-office/study' wordt overigens eens per week gezogen door de Roomba.
Laatst gewijzigd door USInsider op 20 apr 2012, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
hunkster
Amerika-newbie

Bericht door hunkster »

Over 3 maanden gaan wij naar Californie en ik heb hier in Nederland nog een (net een jaar oude) Miele wasmachine en droger staan.
Als er altijd een 220V netwerk aanwezig is (wat ik lees in de reactie van wiepster en roelb) zou dat toch moeten werken? Ik twijfel of ik ze mee moet nemen in de container :)
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

hunkster schreef:Over 3 maanden gaan wij naar Californie en ik heb hier in Nederland nog een (net een jaar oude) Miele wasmachine en droger staan.
Als er altijd een 220V netwerk aanwezig is (wat ik lees in de reactie van wiepster en roelb) zou dat toch moeten werken? Ik twijfel of ik ze mee moet nemen in de container :)
Ja, je hebt vermoedelijk wel een 240V aansluiting in je woning (let op: 240, geen 220. Het net in de meeste staten is 3x240V/60Hz met dus een enkelfasige split op 120V. Op die 240V aansluiting kun je _waarschijnlijk_ ook wel je europese machine draaien. Het voltage is geen probleem, of dat nu 220, 230, 240 of wellicht zelfs 250V is.

Maar let op: De netfrequentie wijkt af. Die is 60Hz en in Europa 50Hz. Juist een wasmachine heeft natuurlijk een wisselstroommotor en pompen, en dat zijn nu juist de dingen die wellicht niet goed gaan werken met een andere netfrequentie. Afhankelijk van hoe e.e.a. in elkaar zit heb je kans dat de motor en pomp sneller gaan draaien en daardoor oververhit kan raken en defect gaan. Of dat de besturingselektronica er niet uit komt omdat het toerental afwijkt. Maar wie weet, misschien is de machine wel gewoon ontworpen voor 50 en 60Hz. Even een blik op het typeplaatje werpen! Of gewoon proberen, maar met in het achterhoofd dat 'ie dus sneller stuk kan gaan.

Je kunt via een omvormer of een rotary converter wel naar 50Hz, maar goed, dan moet je wat investeren (of zelf een rotary maken, leuk experiment, snap je meteen hoe wisselstroomnetten in elkaar zitten ;-). Al zou ik op een zelfgebouwd spoeltje niet direct een wasmachine aansluiten die voor zijn verwarming 2 of 3kW trekt ;-).

Als de machine echt alleen op 50Hz goed draait dan is het nog een (goedkope) optie om een 230V/50Hz voorziening te creeren met een (flinke) trafo en een DC->AC omvormer. Zo'n goedkope die een "gemodificeerde" sinus uitvoer levert (blokgolfje). Ook niet heel best voor je AC motoren, maar beter dan 60Hz. Als je er dan nog een accubankje tussenhangt heb je meteen een mooie noodstroomvoorziening. Maar ook dat weer: leuk hobbyprojectje, maar je moet wel snappen waar je mee bezig bent.

Roel.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik zal zeker niet beweren dat alles in Europa beter was, dat is ook nooit de insteek van dit topic geweest. Maar zoals al opgemerkt, qua huishoudelijke apparaten vind ik bepaalde dingen inderdaad gewoon vreemd. Zeker omdat je relatief veel meer betaald voor goede kwaliteit mag je toch verwachten dat die apparaten ook langer meegaan en beter functioneren. Maar dat is dus niet altijd waar. Het is natuurlijk ergens inderdaad wel vreemd dat voor een land wat als eerste mensen op de maan parkeerde je voor sommige apparaten echt op zoek moet naar Europese merken als je goede kwaliteit wilt.

En ja, ook ik had dat totaal niet verwacht toen ik hierheen verhuisde. Dat was ook niet het eerste waar ik aan dacht natuurlijk. Ja, je went er ongetwijfeld aan maar als je net verhuisd bent vallen die dingen je gewoon echt op.

Ik ben ook absoluut geen schoonmaak freak maar bepaalde dingen wil ik gewoon schoon hebben. Zoals de vloer, mijn was, keukenapparaten, toiletten. En dat kost mij in ieder geval moeite met de doorsnee Amerikaanse apparatuur. En ja, ik heb wel om me heen gezien dat vrienden van ons minder waarde aan hechten aan de dingen die ik graag schoon wil hebben maar we zijn niet allemaal hetzelfde natuurlijk.

Ik vind het wel onwijs tof dat iedereen zo enthousiast reageert. Van elkaar kunnen we leren en ik heb, dankzij jullie, nu al een goed beeld van waar ik voor ga sparen qua apparatuur :D
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Roel, fijn een electrisch engeneer op het forum te hebben...

Denk je dat er handel in zit in jou businessplan??
Als ik dat nu ook eens het alleenrecht voor koop in de US... dan heb ik straks het grootste installatie bedrijf van de US... das goede business!
Nu nog de juiste engeneers en installateurs vinden....
If you can dream it...
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

markgoestoamerica schreef:Roel, fijn een electrisch engeneer op het forum te hebben...
Nee hoor, gewoon hobby en algemene kennis. Dit is niveau natuurkunde middelbare school, niets heel bijzonders hoor..
Denk je dat er handel in zit in jou businessplan??
Het wordt al lang gedaan. Bijvoorbeeld: http://www.euro-line-appliances.com/contactus.html

Maar serieus: ik denk op zich wel dat er een markt voor is om daar iets mee te doen. Zeker rond keukens. Alles is al verkrijgbaar, maar zoals je hier ook ziet kijken de meeste mensen niet verder dan de lokale discounter. Zelf importeren kan ook, maar dan moet je dus wel een lokale technische dienst gaan opzetten en vermoedelijk modificaties uitvoeren. Dan zit je dus ook weer met toelatingseisen, etc. Maar goed, er zijn dus al bedrijven die dat opgepakt hebben.

En zelfs Ikea heeft gewoon vrijwel hetzelfde keukenassortiment, ook qua frontjes en deels voor apparatuur. Daar kun je prima en redelijk goedkoop een moderne keuken mee bouwen. Met volledig geintegreerde inductieplaat, vaatwasser, ovens, etc, precies zoals dat hier verkrijgbaar is. Al is het overigens inderdaad wel allemaal flink duurder dan in Europa, maar goed.

Roel.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik denk zeker dat er handel in zit. Helemaal als je zegt "Europese keukens met Europese apparatuur".

Mensen zijn hier in de buurt echt gek op alles wat uit Europa komt. Ik weet niet of het is omdat het "ver weg" is of omdat ze van mening zijn dat het kwalitatief beter is. Alhoewel, als ik kijk naar de reacties in dit onderwerp denk ik misschien het laatste :D
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Voor wie hiernaartoe komt, het is vervelend maar waar, voor apparaten als wassers/drogers en koelkasten kun je het beste een merk nemen als LG en/of Samsung, en niet Sears Kenmore, Maytag, Whirlpool, KitchenAid, GE, enz. - is mijn ervaring althans.

Onze vorige koelkast was een Samsung, en toen we een nieuwe koelkast nodig hadden kochten we Samsung. Eigenlijk wilde ik een inbouw-koelkast, maar het prijsverschil - paar duizend dollar - maakte dat er toch weer een 'gewone' koelkast in de keuken staat.
In ons vorige huis hadden we de gas kookplaat laten vervangen door een Bosch idem, en ook de afwasmachine werd een Bosch. In het nieuwe huis was alles een betere kwaliteit GE dus voorlopig even geen veranderingen. Maar ik merk wel dat mijn doorzichtig plastic opberg-bakjes opeens gelig worden. Toen ik met de Bosch afwaste had ik daar geen last van. Ik waste de afgelopen zeven jaar die bakjes af in de Bosch, dus aan ouderdom oid. kan het niet liggen lijkt me zo.

Ja inderdaad, alles wat een beetje beter is, of het nu een apparaat is, of een behandeling, of iets eetbaars, heet meteen "Europees".
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Een tijdje geleden was het voor ons ook tijd om nieuwe wasser/droger te kopen. Gepke liep al te kankeren op de mindere kwaliteit wasmachines hier en hoezeer ze haar oude Bosch uit Nederland miste. Ik zei, dan gaan we toch online in NL winkelen voor een wasmachine, en laten we het oversturen; tenslotte hebben we zat 240V aansluitingen hier in huis. Dan maar iets meer geld, maar wel iets goeds. Zo gezegd, zo gedaan, maar de Bosch die zij in gedachte had was minimaal rond de 800 euro, en dan moest je het nog verzenden. Vervolgens blijkt de capaciteit van een NL machine ook een stuk lager, dus moet je je wasjes verdelen over meerdere ladingen. En als je dan vervolgens in de prijscategorie van $1000 (800 euro) hier in de US gaat kijken is er ook wel iets redelijks te vinden. Dus uiteindelijk een Kenmore frontloader high-efficiency (stoom)wasser en bijpassende droger gekocht, en die bevalt uitstekend. Volgens mij is dat ook het hele probleem waar het om draait als we Europese wasmachines vergelijken met Amerikaanse. Wij vergeleken bovenladers van $300 met Europese wasmachines van 800 euro, ja vind je het gek dan dat je verschil merkt? En in die hogere prijscategorie is over de design ook wel een stukje beter nagedacht.

Een $300 wasmachine vs een van $700
AfbeeldingAfbeelding
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Miele en Bosch kun je hier in de US ook kopen, er zijn alleen niet zoveel dealers, dus dat is even zoeken.
Europese apparaten hebben over 't alg. minder capaciteit - in de US is nu eenmaal alles een slagje groter nietwaar.

Wat betreft prijs, dat klopt niet helemaal wat je zegt. De zes jaar ellende die ik beschreef met Sears/Kenmore was een W/D combinatie plus een maintenance agreement en daar betaalden we in 2004, incl. salestaxes, iets van $3300 voor. Niet bepaald goedkoop spul dus.
De LG combinatie die we nu hebben kostte een paar honderd dollar meer, beide rond de $1500.
Ik dacht dat de nieuwe Kenmores nu ook gebouwd werden door LG (of door Samsung), niet meer door Whirlpool in ieder geval.

Het probleem is iets anders in mijn opinie, nl. de 'verplichte winkelnering' die USers zich laten aandoen als het gaat om appliances (niet W/D en meestal ook niet fridge, maar wel magnetron, oven/stove, vaatwasser, etc.). Die worden nl. door de bouwer/projektontwikkelaar in de keuken gezet en als koper heb je hooguit een of twee keuzes. Dus Whirlpool, GE etc. verkochten toch wel, als ze maar goedkoop waren in bulk, er was geen enkele incentive tot het bouwen van betere apparatuur als het ging om stoves en afwassers. Die mentaliteit vloeide over naar hun koelkasten, wassers, drogers. Als het maar voordelig is (of lijkt) en het matcht wat al verplicht aangeschaft is, dan koopt de consument het wel. Beter ? Hogere kwaliteit ? waarom zouden we, kost alleen maar moeite en geld.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Geen last van merkentrouw hier. Ik onderzoek via consumenten sites en andere reviews wat naar mijn mening het beste is, gezien kosten voor de geboden kwalitiet en functionaliteit. Wie zegt dat GE als ze goed zijn in magnetrons ook even goed zijn in afwasmachines? Dan ga ik liever af op de ervaringen van anderen. Dus bij ons is de wasser/droger van Kenmore, de magnetron van Sharp, het fornuis van Maytag, de koelkast van LG, de vaatwasser van Bosch en de watercooler van GE. En aangezien het allemaal stainless steel appliances zijn, ziet het er niet uit als een bijeengeraapt zooitje; het past allemaal bij elkaar in de keuken.
En als er iets vervangen moet worden doe ik opnieuw mijn huiswerk, want inmiddels kan er wel weer een betere aanbieder op de markt zijn.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

oortjes schreef:Het probleem is iets anders in mijn opinie, nl. de 'verplichte winkelnering' die USers zich laten aandoen als het gaat om appliances (niet W/D en meestal ook niet fridge, maar wel magnetron, oven/stove, vaatwasser, etc.). Die worden nl. door de bouwer/projektontwikkelaar in de keuken gezet en als koper heb je hooguit een of twee keuzes.
Je hebt ook de keuze om de apparatuur niet door de bouwer te laten plaatsen, maar deze zelf aan te schaffen. Op die manier ben je niet gebonden aan de beperkte "één merk" keuze die de bouwer aanbiedt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Alleen als je een spec home(speculative) home van een bouwer koopt zit er al apparatuur in als het huis af is.
Zelfs dan kun je zeggen dat ze dat er maar uit moeten halen en dat je een korting wilt hebben zodat je je eigen keuze er in kan zetten
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Nu woon ik niet in de VS,en mijn ervaringen zijn dus van motel/hotels.
Ik hoorde klachten over de vaste douchekop, heeft niemand er een probleem mee dat die dingen zo`n beetje op 1.60m hangen ?
Daar kun je toch niet fatsoenlijk onder staan ?

Over de waterbesparende douchekop: ik werk offshore op een gasproductieplatform, en mijn manager aan boord had een paar jaar geleden ook het zalige idee om waterbesparende douchekoppen te installeren in de douche`s aan boord.
Ik geloof dat er een gaatje van 3mm in de kop zat waar het water dan doorheen moest, zo`n beetje iedereen heeft de douchekop al "gemodificeerd", dat wil zeggen: douchekop er af draaien, gat groter boren (8 mm ofzo) en klaar is Kees.
Volgens mij is de hut van de platformmanager (OIM) de enigste die nog een originele waterbesparende douchekop heeft :lol: :lol:
Crisis ? What Crisis ?
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

ned in MO schreef:Alleen als je een spec home(speculative) home van een bouwer koopt zit er al apparatuur in als het huis af is.
Zelfs dan kun je zeggen dat ze dat er maar uit moeten halen en dat je een korting wilt hebben zodat je je eigen keuze er in kan zetten
Of je accepteert dat het mindere kwaliteit is en vervangt het na 3 jaar of zo met de merken die je wel aanstaan. Dat is vaak goedkoper want de eventuele rebate van de bouwer is een lachertje. In die tussentijd kun je sparen voor merken als Miele, Electrolux, Viking etc
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

bluemoon schreef:Nu woon ik niet in de VS,en mijn ervaringen zijn dus van motel/hotels.
Ik hoorde klachten over de vaste douchekop, heeft niemand er een probleem mee dat die dingen zo`n beetje op 1.60m hangen ?
Daar kun je toch niet fatsoenlijk onder staan ?
Hear hear! Mijn grootste klacht bij de meeste douches, of het nu in hotels of gewoon bij mensen thuis is. Het is net of alle mensen in de US pygmeeën zijn. Bij sommige hotels komt bij mij met mijn 1.85m het water ongeveer bij mijn navel uit de muur.
Toen wij onze badkamer verbouwden hebben we zo'n douchekop geinstalleerd die uit het plafond komt. Ook niet met zo'n miezerstraaltje maar een flink groot oppervlak wat lijkte op een tropische regenbui. En dan nog een losse handdouche om ook bij de kiertjes te kunnen komen :thumbup:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ned in MO - Bouwers hier zeggen dat een complete keuken met inbouw verplicht is via de bouwcode, etc.
Apparaten laten vervangen door eigen gekozen merk is duur, bouwer wil mark-up op apparaten, plus iedere wijziging moet door de opzichter begeleid worden. Ons werd $50 geciteerd voor iedere verandering die we wilden tov. wat er normaliter gedaan/geplaatst werd.
Het is dan voordeliger de apparaten maar af te nemen, eruit te laten slopen en aan Goodwill te doneren.
Maar weinigen nemen de moeite met de bouwer in de slag te gaan over de appliances, de meeste USers weten ook niet dat er betere appliances bestaan !

Die vaste douche koppen ! (waar ternauwernood water uitkomt). Zijn in huize Oor ook vervangen door hand-held douchekoppen dan wel dubbele voorzieningen: een douchekop aan de muur, lekker hoog, plus een hand-held ernaast. Water moet niet alleen van boven komen maar ook van....
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Lage douches? Nou dáár heb ik dan net weer géén last van: ik (1.82 lang) moet zowat op mijn tenen gaan staan om bij de douchekop te kunnen, maar in ons huis is alles geloof ik net anders dan in andere huizen, hahaha.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Een tijd geleden sprak ik hier met een technicus die elektrische apparaten repareert, en hij zei dat de Noord-Amerikaanse apparaten vaak rommel waren,omdat de onderdelen uit China kwamen, of de dingen vaak in China in elkaar werden gestoken. Dat Europese merken over het algemeen wel veel duurder zijn, maar dat ze ook veel langer mee gaan. En dat je dus op het einde veel meer geld kwijt bent met je 'goedkope' Noord-Amerikaanse apparaten dan met de duurdere Europese.
Hij sprak ook over sommige onderdelen in goedkope toestellen die van plastick waren en dat dat makkelijk brak, daar waar de Europese van metaal waren.
En ook dat de Miele stofzuiger die je hier koopt niet zo krachtig is dan de Miele die je in Europa had. Maar dat je dat kon oplossen, hij verwees me naar een winkel in een nabijgelegen stad, en die importeerden bepaalde onderdelen uit Europa en bouwden dan je stofzuiger om of zo.
Of het allemaal waar is? Geen idee.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

oortjes schreef: de meeste USers weten ook niet dat er betere appliances bestaan !
Nou, dát denk ik dus ook. Het is volgens mij geen kwestie van zuinigheid ofzo, maar mensen weten gewoon niet beter. En zo kan het dus gebeuren dat ik in een prachtig duur huis woon met de meest ongelukkige appliances. De eigenaar (die hier vóór ons zelf woonde) heeft echt geld zát, maar om één of andere redenen vond hij het blijkbaar wel prima met al die half gammele spullen. Hij zit zelf in de flooring business, dus ons huis is voorzien van de mooiste vloeren die je je maar kan voorstellen, maar de keukenkastjes hangen scheef en blijven altijd een stukje open staan óf ze blijven juist niet open staan. Ik kan het gewoon niet rijmen :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer