Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"bergversnelling" in minivan?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
jvt
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

"bergversnelling" in minivan?

Bericht door jvt »

Voor de autoliefhebbers onder ons wellicht een sullige vraag, maar beschikt een minivan ook over de zgn bergversnelling? Voorgaande jaren huurden we een SUV en hebben we veel profijt gehad van deze versnelling (vooral bij het afdalen). Nu denken we erover om dit jaar een minivan te huren maar ik kan niet vinden of deze ook zo'n versnelling heeft. Iemand een idee?
t1m
Amerikakenner

Re: "bergversnelling" in minivan?

Bericht door t1m »

Wij gingen bij bergaf (vooral bij Yosemite e.d.) in 2 of 3. Manual Gear.
jvt
Amerikafan

Bericht door jvt »

Dat hebben wij in het begin ook gedaan, totdat we erachter kwamen dat er ook nog een extra versnelling in de auto zat, speciaal voor het rijden in de bergen. Tja, al die snufjes op zo'n vreemde auto en nergens een gebruiksaanwijzing te vinden :wink: Ik vroeg me af of dat speciaal voor de SUV's is of ook voor de minivans.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Het is geheel afhankelijk van type en merk van de auto. Soms is er een 2 of 3 beschikbaar, soms een L, soms alleen een D, soms kun je met een aparte optie middels een + en - de versnelling handmatig hoger of lager zetten.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
jvt
Amerikafan

Bericht door jvt »

Beste Dento,

Dank je, dat was inderdaad wat ik bedoelde met de + en de - en de L. Voorgaande jaren hadden we een GMC Envoy en Terrain en een Ford Edge en die hadden allemaal wel die extra versnelling. Als onervaren bergrijder vond ik dat wel heel handig. Ik dacht dat die optie misschien verbonden was aan een SUV maar uit jouw antwoord maak ik op dat dat niet zo is. Dan proberen we dit jaar maar eens een minivan.
ajb1973
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door ajb1973 »

Wij huren altijd een minivan, maar hebben tot nu toe eigenlijk alleen in Florida gereden en weten van het bestaan van een bergversnelling niets af :shock: . Alleen D, P, N en R.
Komende zomer bezoeken we het Zuidwesten (Denver-Las Vegas- Denver) en zullen waarschijnlijk best wat bergjes tegenkomen.

Ehm...hoe bedien je zo'n bergversnelling dan?

We hebben ook al eens rokende remschijven gehad door het verkeerd gebruik van de automaat :oops: dus jullie begrijpen dat ik goed voorbereid wil zijn.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Audrey
1997:NYC-WAS-DEN-SFO-LAX|1998:NY|2001:Denver/Chicago|2003:Noordoost|2005:CO|2007:FL|2009:FL|2010:FL|2011: FL|2012: Zuidwest|2013:Florida|2014:Noordwest|2017:FL|2019:CO/CA.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Gewoon als je aan de afdaling begint vertragen en de hendel (of stick) in de gewenste positie plaatsen, wat dus afhankelijk is van de steilte van het dalen. Zoals je kan zien aan mijn avatar rij ik met een USA pick up en die heeft 'maar' 2 bergversnellingen. 1 is erg traag, de motor houdt fel tegen want hij staat dus in eerste versnelling. 2 is wat sneller. 3 nog sneller.
Bij onze huurwagens zaten er telkens 3 aparte bergversnellingen in.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Bij onze Subaru Outback lijkt het hier op:
Afbeelding
Rechtsonderin is "Drive", een tik naar links (midden tussen de + en -) is "Sport", en zo gauw je een keer + of - selecteert is het manual. Om weer terug naar automatic te gaan moet je de pook weer naar rechts doen, en eventueel weer terug naar links om in de Sport stand te komen.

Het was slimmer geweest als ze de P R N D aan de rechterkant van de pook hadden gezet en een S links tussen de + en -, want dat klopt beter...
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Een S betekent bij verschillende merken de Sport stand; zo ook bij onze Tiguan:

Afbeelding

De S zit onder de D, en is een volautomaat, waarbij de overbrengingsverhoudingen veranderen (sportiever/sneller schakelen, en hoger in de toeren doortrekken). Je kunt handmatig schakelen (met + en - ) door de pook in de D-stand te zetten en naar rechts te bewegen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Ik vind het maar niks, zulke poken :lol:
Een echte Amerikaan heeft zijn pook aan het stuur :P

Al hebben de nieuwste RAM's het ook niet meer aan het stuur zitten, helaas ...

Bart
Grts, Bart

Dude
Moderator

Bericht door Dude »

zo dus :thumbup:
(De kleine pook onderaan is de 4x4 pook.)

Afbeelding
Grts, Bart

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Dude schreef:Een echte Amerikaan heeft zijn pook aan het stuur :P
De mijne is dan ook een Duitser... :mrgreen:

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Een echte Amerikaan heeft een grote vliegtuighendel :lol: :lol: zoals de mijne
Normaal rijd je in D(Hij schakelt dan op tot de hoogste versnelling (als je hard genoeg rijdt, je rijdt in de stad ook niet in de 5e versnelling)
De 3,2 en een is dat ie maximaal opschakelt tot de versnelling die aangegeven wordt.
Ga je steil bergaf en je zet hem in twee dan schakelt ie dus maximaal naar de tweede versnelling wat hetzelfde effect geeft als in twee de berg afrijden in een handbak

Afbeelding

Ik heb ook geen pook voor 4x4. Hij staat altijd in AWD (4h) of in 4h (locked) voor in het terrein. Als het echt ruig wordt in 4L en als je helemaal in de penarie zit heb je nog een rear locker (de bovenste ronde knop.

Dan is er nog een knop voor towing Hij schakelt dan later op en sneller terug zodat ie autmatisch beter op de motor remt en ook dat je de motor wat hoger in de toeren laat draaien voordat ie opschakelt. Dan koelt ie beter en is de motor beter bij de les alhoewel deze dat met 6 liter inhoud eigenlijk altijd wel is

Afbeelding
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro

Bericht door Doockles »

Het volgende is wel minder van toepassing op een minivan denk ik, maar je weet nooit dat je toch ook zoiets hebt. ;-)

Als ik me niet vergis had de Ford Escape die we de voorbije 2 keer hadden helemaal geen lage versnellingen. Misschien wel een 1 of L, maar in ieder geval geen L 2 3 zoals de Dodge die we het eerste jaar hadden. In ieder geval, de Escape had een extra knopje op de zijkant van de pook voor "grade assist". Dat werkte eigenlijk heel goed. Hierdoor reageerde de automaat op remmen of gas geven waardoor ie sneller terugschakelde of opschakelde. Je voelde dat er veel meer op de motor geremd werd op die manier. Het leek me wel een gemakkelijke manier zo. Het eerste jaar was het soms een heel gedoe om tussen 3 en 2 constant te schakelen. Dit werkt gewoon op remmen/gas geven.
ajb1973
Amerika-ontdekker

Bericht door ajb1973 »

Bedankt voor de hulp!
Ik ga ervan uit dat we het aan de auto zullen merken als we de berg afrijden en moeten minnen of plussen?

Moet je die bergversnelling ook gebruiken bij helling op?

Overigens maakten niet alle toelichtingen het voor mij duidelijker...Hey, ik ben een meisje... :roll:

Groetjes,
Audrey
1997:NYC-WAS-DEN-SFO-LAX|1998:NY|2001:Denver/Chicago|2003:Noordoost|2005:CO|2007:FL|2009:FL|2010:FL|2011: FL|2012: Zuidwest|2013:Florida|2014:Noordwest|2017:FL|2019:CO/CA.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bergop laat je de automaat gewoon in D staan. In de meeste gevallen kan de automaat heel goed het beste schakelmoment bepalen. Alleen als je echt ineens snel wilt accelereren, of de automaat echt niet goed op tijd naar een lagere versnelling schakelt, kun je overwegen om het handmatig te doen, maar in het algemeen is het niet nodig.

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Als het een erg bochtige route is en je gaat op en neer en de snelheid is niet zo hoog dan zet ik hem wel eens een tandje lager. Dit voorkomt dat ie continue blijft schakelen
ajb1973
Amerika-ontdekker

Bericht door ajb1973 »

Thnx, Dento & ned in MO!
Volgens mij gaat het goed komen!
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

ned in MO schreef:Als het een erg bochtige route is en je gaat op en neer en de snelheid is niet zo hoog dan zet ik hem wel eens een tandje lager. Dit voorkomt dat ie continue blijft schakelen
Inderdaad, dat doe ik ook. Op zo'n wegen weten sommige automaten vaak niet wat ze moeten doen en schakelen ze te pas en te onpas, wat ik zeer storend vind.

De Ford Escape heeft een L en een knopje aan de zijkant van de pook. Dat knopje zorgt ervoor dat hij bij bergaf langer in zijn versnelling blijft of zelfs terugschakelt in een poging een constante snelheid aan te houden zonder dat je moet bijremmen. (Als je dat knopje af zet tijdens je rit bergaf, zal je merken dat hij direct omhoog schakelt naar een rustiger toerental (en dat je auto plots "op hol" begint te slaan)).
Voor bergop zorgt het er ook voor dat hij langer in een lagere versnelling blijft om beter gebruik te kunnen maken van de kracht van de motor, en je niet tot stilstand komt tijdens een ongelukkig gekozen en zinloos schakelmoment.

De L hebben we trouwens niet gebruikt. Dat was toen ook de eerste keer dat we met een automaat reden. We vroegen de man op de Alamo parking waar de L voor diende. "Oh, that's if you're going fast man, like on highways". Riiiigght... Gelukkig tijdig ontdekt dat dat daar NIET voor diende :)

De Hyundai Santa Fe heeft die zaken bv niet, maar wel een semi-automatische modus (+ -), waar je dus tijdens bergaf zelf extra kan bijremmen door manueel terug te schakelen. Ik vind dit trouwens handiger dan een knopje. Op bochtige, heuvelachtige wegen zette ik hem zo vaak vast in z'n 3 bijvoorbeeld, omdat hij anders in D modus CONSTANT schakelde tussen 2, 3 & 4. Zeer hinderlijk. Continu 3 reed veel soepeler.

Maar een aparte "bergversnelling" bestaat dus niet en ik betwijfel of je in je minivan een aparte low range gearbox zal hebben ;)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

@ned in mo,

Ik constateer een misdaad op de foto's. Iemand heeft de sigarettenaansteker uit uw auto gestolen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer