Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door RiverCola »

Op dat laatste wilde ik inderdaad ook reageren. Heb je andere gebieden in de VS overwogen?

Aangezien je echt voor het klimaat gaat is noord-california niet echt aantrekkelijk voor je misschien. Maar ik kan me zo voorstellen dat je je daar wellicht meer thuis zo voelen; minder fake, iets 'zakelijker', progressief. Andere zuidelijke gebieden in de VS zijn misschien ook niet helemaal wat je zoekt?

De keuze om terug te gaan naar Europa kan ik op zich wel begrijpen, qua cultuur past een land als Spanje misschien beter bij jou dan Amerika. Maar ook hier zou ik eerst een poosje gaan wonen (huis huren) om te kijken of het bevalt. Ik was afgelopen zomer in Barcelona. Echt een fantastische stad, maar ik weet niet of ik er zou willen wonen (ondanks dat ik echt een stadsmens ben en dus zeker in een grote stad zou willen wonen). De stad gaf me een beetje teveel het gevoel van jonge feestgangers, uit heel Europa, die te lang in de stad blijven hangen, waarbij een carrière dan op een zijspoor raakt. Dus probeer het eerst uit zou ik zeggen!!

Aangezien je voor je inkomen niet afhankelijk bent van de plek waar je woont kun je overal wonen, maar inderdaad; het gaat vrij slecht in Spanje, zeker de jonge generatie heeft daar veel last van (jeugdwerkeloosheid van ongeveer 30/40% ofzo).

Je bent vrij onbevangen naar Amerika getogen, dus kan ik me je teleurstelling wel voorstellen. Als ik 3 jaar geleden de stap gemaakt zou hebben zou mij dat ook hebben kunnen overkomen. Ik was in eerste instantie heel enthousiast over California en ben dat op bepaalde punten nog steeds. Maar na jaren hier op het forum meelezen en de ervaringen van een aantal mensen (waaronder een heel goede vriendin in Cali) te hebben aangehoord ben ook ik sceptischer geraakt. Met name op dat cultuurverschil dat jij hier omschrijft; de regels, lastig contact/goede vrienden maken met Amerikanen, de werk-cultuur die toch echt anders is dan hier....

Ik hoop dat je vind wat je zoekt! Maar lees je wel goed in en overheerlijk je nieuwe land niet. Ook daar zul je vanalles tegenkomen dat je misschien niet bevalt :wink:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Onwijs jammer om te lezen GJK maar je hebt het gewoon geprobeerd en dat neemt niemand je meer af :)

Toen ik destijds in California was kreeg ik exact hetzelfde gevoel als wat jij beschrijft over de mensen en dat was voor mij voldoende reden om daar niet te willen wonen. En het weer, ik hou van seizoenen met de bijkomende weersomstandigheden maar dat is heel persoonlijk. Zelfs Amerikanen zeggen weleens spottend dat California een ander land is en misschien is dat ergens wel zo.

Ondanks dat ik nu in het zuiden woon herken in me wel in een aantal dingen die je zegt. Ik heb wel het idee dat de mensen minder nep zijn hier alhoewel ze soms ook wel simpel zijn qua gedachten en je dus minder snel het gevoel krijgt dat ze fake zijn. Het verkeer is hier rustig dus daar heb ik geen last van. En ja, het drink/drugs beleid dat is ook een lachwekkende vertoning. Ik mag geen bier op zondag na 18 kopen (hahahahaha ik moest zo lachen toen die kassiere dat zei... je had mijn gezicht moeten zien) maar iedereen drinkt en blowt er flink op los hier en ik ken meer mensen die drugs gebruiken na 8 maanden wonen hier dan na 22 jaar Amsterdam :D

Bij de levensstijl die jij beschrijft stel ik me echter eerder Zuid Frankrijk voor dan Spanje eerlijk gezegd. Ik zeg dit zonder een idee te hebben van de prijzen alhoewel die vermoedelijk in Zuid Frankrijk hoger liggen dan in Spanje. Heb je Zuid Frankrijk ook overwogen?

In ieder geval hoop ik dat je vindt wat je zoekt. Ik vond het in ieder geval super leuk en herkenbaar om je ervaringen te lezen dus dank je wel ;)
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Bedankt weer voor jullie reacties.

@nieuwenoord, bedankt voor de link. Goed en leuk om te lezen.
Ik verwacht zeker niet dat Spanje het ideale land zal zijn. Ik ga ook zeker niet zomaar even een woning kopen, ik zal eerst uitgebreid de streek gaan verkennen en eens zien wat er mogelijk is. Ik wil sowieso een huis aan de kust, en ik wil beginnen met het verkennen van de Costa Blanca. Dat er heel veel ouderen wonen en/of leegstaande woningen heeft vind ik niet erg. Ik wil en ga niet zoals ik wel bij mijn emigratie naar de VS heb gedaan meteen erg veel contact zoeken en me zoveel mogelijk in de gemeenschap voegen. Ik ben ook niet van plan om goed spaans te leren, ik zal ook niet alle dagen van het jaar in het huis gaan wonen. Ik heb het gevoel dat voor mij het moment nu is om een huis te gaan kopen, ook vooral als investering, zuid-frankrijk is te duur evenals italië en de huizenmarkt in Spanje is volledig ingestort. De belangrijkste eis die ik heb voor een toekomstig huis is een flink zee-zicht en terras en de prijzen in de streek waar ik me georiënteerd heb liggen dermate dat dat mogelijk is. Als deze eisen voor het huis niet mogelijk zijn gaat het niet door. Mijn wens is om een eigen huis te hebben, waar ik kan zijn wanneer ik wil en voor de toekomst interessant is qua waarde, en ik alle eisen voor het huis kan realiseren in mijn budget. Daarom kies ik Spanje, het kan me, met respect, totaal niet interesseren in de Spaanse cultuur of wie er in de regering komt, of dat ik me zal aanpassen aan de Spanjaarden of niet. Ik ben van plan wekelijks op en neer te vliegen naar Nederland en er vooral te gaan werken en mijn eigen ding te doen. Iets waar ik hier in Amerika op een gegeven moment steeds minder aan toekwam vanwege het sociale netwerk waar ik alle moeite voor deed te onderhouden en uit te bouwen.
En dan in de weekenden iedereen in Nederland weer zien en uitgaan.

Ik lees in veel reacties over de werkloosheid in Spanje, dit is voor mij gelukkig niet van toepassing. Ik ben zelfstandige en alles wat ik nodig heb is een computer en een internet verbinding. Of dat nu in Costa Rica of Japan is bij wijze van spreken=). Ik ben erg benieuwd naar de toekomst en heb er ontzettend veel zin in, ik ga de komende maanden eens goed zien wat er mogelijk is qua huizen en als het niet lukt dan wacht ik prima nog even in Nederland tot het wel lukt. Maar ik ga er alles aan doen om het te laten slagen en dat droomhuis te realiseren.

@rivercola, dat heb ik zeker. Het klimaat is ontzettend belangrijk voor mij, anders kan ik natuurlijk net zo goed in NL blijven wonen.
Daardoor viel al ontzettend veel af in Amerika, Arizona/New Mexico etc is nog erger dan Cali qua samenleving en is 1 grote zandbak en het ontbreken van de zee oninteressant. Verder ga ik niet tussen de cowboys wonen in Texas en ook Florida heeft een ontzettend hoge luchtvochtigheid waar ik totaal niet tegen kan. Met alle respect voor de andere staten in de VS met een vergelijkbaar klimaat, maar als je het niet meer ziet zitten in SoCal denk ik dat je het nergens in de VS naar je zin zult hebben met een vergelijkbaar klimaat. Dit is echt de top van de top van Amerika in mijn ogen. Dat merk je ook als je wekelijks wereldsterren tegenkomt, al kan me dat persoonlijk weinig interesseren, het zegt toch wat over de levenstandaard hier.
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

ik woon inmiddels alweer een paar weken in Nederland en nu word ik geconfronteerd met nog een hele boel bijkomende kosten van de verhuizing plus autos
** GJK, je stelde deze vraag ook al in een ander topic. Aangezien het daar al gaat over verhuis inboedel en overbrengen auto's, is het beter dat die vragen dan ook daar beantwoord worden.
Zie: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 02#p697602 **
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Leuk weer eens van je te horen!

Ben je nu pas teruggekeerd uit de US? Of verhuis je nu van Spanje naar Nederland?
Hou je nog een blog bij?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Hoi Kastelke, ik ben ongeveer 3 weken terug definitief verhuist naar Nederland uit Amerika.
Ik ben nog wel teruggeweest tijdens de feestdagen en ik ben in Spanje wezen kijken aan de costa blanca.
Dit was echt geweldig, alleen eisen ze 60% downpayment op een huis in Spanje als je een buitenlander bent in mijn situatie.
Het huis moet dus flink in prijs naar beneden (zo'n ton) maar ik ben nog heel positief omdat de huizen die ik gezien heb in de nieuwe goedkopere prijsklasse nog steeds echt geweldig zijn voor mij als alleenstaande 20er.
Ik heb nog zeker een blog, maar omdat er nog zoveel onzeker was en nog steeds is heb ik er niet meer gepost.
Ik ga uitgebreide nieuwe updates schrijven en plaatsen als ik meer duidelijkheid heb op de toekomst.

Vriendelijke groetjes :thumbup:
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

GJK, 't is de levenservaring die telt! Je leeft maar één keer, dus moet er het beste van maken.
Jij hebt nu duidelijk wat levenservaring in de rugzak gestoken, dat is wat telt. Geld is relatief, je hebt het nodig om te kunnen genieten en te leven, maar het is echt niet het belangrijkste! Doe hetgene wat je blij maakt. Wil je terug? Dan kan je ook terug. Niets om je voor te schamen!
Ik wens je het allerbeste met het verdere verloop!
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

bedankt voor je reactie wallstreet.
de blog heeft inmiddels weer een korte update.
mvdl
Amerika-ontdekker

Bericht door mvdl »

GJK schreef:Ik zal eerst eens noemen waarom ik hier wegga.
...
Dit is ook een reden dat ik in Europa voor een zuid Europees land kies, het klimaat hier vind ik echt ideaal en Spanje zit er dicht tegenaan.
Je verhaal is erg herkenbaar, zowel de positieve als negatieve aspecten van de VS heb ik grotendeels ook zo ervaren. De keuze voor Spanje begrijp ik dan weer niet, van het ene failliete land naar het andere? De armoede en het verval in de VS zijn de dingen waar ik me het meeste aan geergerd heb. Wat ik meekrijg is dat Spanje ook behoorlijk aan het aftakelen is.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

mvdl schreef:De armoede en het verval in de VS
Daar is de inmiddels bekende generalisering weer, alsof het in de hele VS het geval is. Maar goed, die discussie is al eens eerder gevoerd; desondanks kon ik het toch niet laten om weer even op te merken dat het niets meer is dan een generalisering, en absoluut niet voor de hele VS geldt - integendeel.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Mijn gedachten ook Dento. Ik vind het wel meevallen, in beide landen maar sommige mensen zijn nooit tevreden zullen we maar zeggen :-)
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

Tja of het land failliet is maakt me eerlijk gezegd niet heel erg veel uit.
Zolang er maar veiligheid is en de zorg nog verleend wordt en er elke dag brood bij de bakker te koop is.
Als er dan af en toe een kuil in de weg zit of er wat meer huizen leeg komen te staan of wat dan ook vind ik niet zo'n punt.
Het kan ook voordelen hebben, juist vanwege die redneen zijn de huizenprijzen aan de kust enorm gedaald in Spanje, en als je een verbouwing wilt kun je flinke kortingen krijgen vanwege de geringe vraag van particulieren naar verbouwingen etc.

Even iets anders, weet iemand of er nog een kans bestaat als je een amerikaans adres aanhoudt en minstens eens per jaar terug naar Amerika vliegt na de noodzakelijke x aantal jaren of je toch nog een citizen kunt worden? Of wordt dat echt een onmogelijk verhaal.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je minstens een half jaar per jaar daar blijft, dan geraak je er misschien mee weg.

Land failliet: jij zegt dat, zo lang het maar veilig is, het wel ok is. Maar afgelopen week las ik een artikel dat specifiek over California gaat, en waar men voorbeelden aanhaalde van stadjes daar die failliet waren. Gevolg is dan dat mensen in overheidsdienst ontslagen worden, dus ook de politie. Met als gevolg dat de criminaliteit erg toegenomen was. Of waar de politie besloot dat ze niet meer gingen reageren op bepaalde oproepen wegens te weinig mankracht, met als gevolg dat je dus veel meer diefstallen en vandalisme had, want daar kwam de politie toch niet meer voor... Hoe veilig voel je je dan nog?
En die gezondheidszorg lijdt daar ook erg onder, want die krijgen ook veel minder geld.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
mvdl
Amerika-ontdekker

Bericht door mvdl »

Dento schreef:
mvdl schreef:De armoede en het verval in de VS
Daar is de inmiddels bekende generalisering weer, alsof het in de hele VS het geval is. Maar goed, die discussie is al eens eerder gevoerd; desondanks kon ik het toch niet laten om weer even op te merken dat het niets meer is dan een generalisering, en absoluut niet voor de hele VS geldt - integendeel.
Geldt wel voor de hele VS. Dit bericht uit de Amerikaanse pers nota bene omschrijft precies wat ook mijn ervaring is: 24 Signs That All Of America Is Turning Into Detroit. En het is alleen maar erger geworden sinds dit artikel in 2010 uitgebracht werd.
Gast

Bericht door Gast »

Geldt wel voor de hele VS. Dit bericht uit de Amerikaanse pers nota bene omschrijft precies wat ook mijn ervaring is: 24 Signs That All Of America Is Turning Into Detroit. En het is alleen maar erger geworden sinds dit artikel in 2010 uitgebracht werd.
Dat vind ik net zo'n grote onzin als onderstaande quote........... :lol:
Met alle respect voor de andere staten in de VS met een vergelijkbaar klimaat, maar als je het niet meer ziet zitten in SoCal denk ik dat je het nergens in de VS naar je zin zult hebben met een vergelijkbaar klimaat. Dit is echt de top van de top van Amerika in mijn ogen. Dat merk je ook als je wekelijks wereldsterren tegenkomt, al kan me dat persoonlijk weinig interesseren, het zegt toch wat over de levenstandaard hier
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

GJK, wat betreft dat citizenship, dat -kan- wel, maar je zult in principe resident van de VS moeten blijven gedurende vijf jaar. Je zult dus elk jaar meer dan een half jaar in de VS moeten zijn, en elk jaar braaf je belastingen betalen. Als je je citizenship aanvraag doet, zul je voor alle tijd dat je resident was (i.e., green card houder) moeten aangeven wanneer je het land uit bent geweest en voor hoe lang. Als je niet aan de minimal physical presence test voldoet, dan krijg je je citizenship niet. Je moet, naar ik weet, een bepaald aantal dagen van die vijf jaar in de VS zijn, haal je dat niet, dan krijg je geen citizenship. Wat het precieze aantal is, dat weet ik niet, dat zou je moeten googlen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Jeetje wat jammer dat het toch niet de droom was waar je op hoopte
Wel heel interessant om te lezen
Ik denk dat veel mensen hier een leven in Amerika enorm idealiseren, maar in de praktijk zal je denk ik idd merken dat je toch Europeser/nuchterder bent dan je zelf door hebt.

Op vakantie vind ik Amerikanen altijd enorm vriendelijk, aardig, geinteresseerd....maar ik hoor wel vaker dat het heeel moeilijk is om echt vrienden te maken daar
Aan de andere kant: dat vind ik voor Nederland ook gelden. Wij zijn totaal geen uitnodigend volkje voor buitenstaanders. Iedereen heeft het druk druk druk, heeft zijn eigen vriendenkring al dichtgetimmerd en het is heel moeilijk om daar nog tussen te komen.

Persoonlijk zou ik graag in Washington of oregon willen wonen, rondom Seattle bijvoorbeeld.
Ik kreeg het idee dat mensen daar toch een stukje relaxter en meer down-to-earth zijn dan in Californie (hoewel ik de bay area ook enorm relaxed vind).

Ondanks jouw verhaal hoop ik dinsdag toch op een positieve uitslag! Want inderdaad: je hebt die kans wél maar mooi gekregen en het kunnen ervaren
Dat je nu weet dat het toch niks voor jou was geeft ook een stukje rust. Dan weet je dat en kan je je ergens anders op richten en hoef je niet meer te denken "woonde ik maar in Amerika...."
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

GJK schreef: Even iets anders, weet iemand of er nog een kans bestaat als je een amerikaans adres aanhoudt en minstens eens per jaar terug naar Amerika vliegt na de noodzakelijke x aantal jaren of je toch nog een citizen kunt worden? Of wordt dat echt een onmogelijk verhaal.
Kijk maar eens op deze site van USCIS

Ik denk dat je dan beter in Californië had kunnen blijven.
Groet,

Old Faithful
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

GJK schreef:Met alle respect voor de andere staten in de VS met een vergelijkbaar klimaat, maar als je het niet meer ziet zitten in SoCal denk ik dat je het nergens in de VS naar je zin zult hebben met een vergelijkbaar klimaat. Dit is echt de top van de top van Amerika in mijn ogen. Dat merk je ook als je wekelijks wereldsterren tegenkomt, al kan me dat persoonlijk weinig interesseren, het zegt toch wat over de levenstandaard hier.
Volgens dit artikel is het in Californië goed leven voor de superrijken en voor de steuntrekkers. De middenklasse daarentegen verlaat de staat in dichte drommen. http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... 56966.html
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik vind het zo apart dat mensen die slechts in delen van Amerika geweest zijn op basis daarvan denken te kunnen oordelen over het hele land. Sorry hoor maar dan ben je in mijn ogen wel een beetje kortzichtig bezig.

Het is maar net wat je zoekt dat bepaald of je ergens gelukkig bent. En of dat nou in Amerika of ergens anders is, dat boeit niet. En dan zijn er ook nog mensen die nooit ergens gelukkig zijn natuurlijk. Dat laatste lijkt me erg lastig :D
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer