Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Voorbereiding visuminterview

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Stien
Amerika-newbie

Voorbereiding visuminterview

Bericht door Stien »

Mijn plan is om vanaf augustus 2006 te studeren in Colorado voor 4 maanden. Ik ben inmiddels toegelaten tot de universiteit, heb toestemming gekregen van mijn Nederlandse opleiding en heb de ticket alvast geboekt ivm de vakantiedrukte. Nu rest nog het verkrijgen van een visum (wegens drukte bij het consulaat kon het gesprek niet eerder plaatsvinden).

Van de universiteit in Colorado heb ik inmiddels een I-20 formulier ontvangen. Ik ben nu bezig alle andere formulieren in te vullen. Tijdens het telefoongesprek met het consulaat werd mij verteld dat ik een DS-158 formulier moet invullen. Van het DS-156 formulier ben ik op de hoogte (van het DS-157 ook, maar die is voor mij niet relevant), maar het DS-158 formulier kan ik niet vinden. Wie kan me hiermee helpen?

Aankomende donderdag heb ik mijn 'visumaanvraag interview'. Hoe zelfverzekerd ik ook was, nu begin ik behoorlijk zenuwachtig te worden. Wat als ik toch niet alle vereiste formulieren, documenten en bewijzen bij me heb... Voor toelating bij de Amerikaanse Universiteit heb ik het ziekenfonds en de bank een brief laten opstellen waaruit blijkt dat ik gedekt ben wat betreft verzekering en dat ik over voldoende financiele middelen bezit. Zie ik het verkeerd dat mijn toelating tot de unversiteit (en dus het ontvangst van het I-20 formulier) al een grote stap in de richting van het verkrijgen van een visum is?

Mijn Engels is prima, maar ik ben bang dat ik door de zenuwen dichtklap donderdag. Is het gesprek in het Engels?

Ik kijk uit naar jullie reactie!
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Ik heb even voor je gekeken op internet. Het betreft een non-immigrant visa formulier en heet "Contact Information and Work History for Non-immigrant Visa Applicant" en is te vinden op de volgende site:

http://www.travel.state.gov/visa/frvi/f ... _1342.html

Veel succes met je interview. Ik heb zelf nooit een interview hoeven doen maar begrijp wel dat je zenuwachtig bent. Als je maar jezelf blijft, goede argumenten en motivatie hebt, zou ik me geen zorgen maken. Ja he lekker makkelijk praten ;-) Het gaat vast wel goedkomen joh. De juiste formulieren heb je nu in elk geval alvast.

Groetjes,
Sue
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Ik heb zelf trouwens een paar jaar terug ook een uitwisseling gedaan in de VS. Echt een hele mooie ervaring.

Mijn uitwisseling vond echter nog voor 9/11 plaats en er is daarna behoorlijk wat verandert aangaande visas. Zo hoefde ik geen interview te doen maar kon met mijn IAP-66 (heet nu anders of is vervangen) formulier gewoon naar het consulaat en kreeg dan het visum in mijn paspoort. Maar zoals gezegd dat was voor 9/11

Het lijkt me dat als een Universiteit al heeft aangegeven jou graag als student te zien, dat ze niet echt moeilijk zullen doen. Je moet het meer zien als een extra controle op buitenlandse studenten omdat destijds de kapers van 9/11 ook op studentenvisa het land zijn binnengekomen. Destijds waren er nog geen interviews, nu dus wel. Maar zoals gezegd dat zal wel goedkomen joh. Gewoon jezelf blijven en uitleggen wat je in de VS gaat doen (studeren dus). Waarschijnlijk willen ze ook nog zeker weten dat je echt na je uitwisseling terug gaat naar land van herkomst en dat kan je makkelijk aantonen lijkt me want je zal toch straks nog je opleiding af moeten ronden. No worries dus.

sohail
Amerika-ontdekker

Bericht door sohail »

Hoi,

Ik ga binnenkort op stage naar de VS. Ik heb ook zo'n "interview" moeten afleggen. No big deal!! Als je de ambasade na de nodige security binnen komt, moet je als eerst naar een loket waar ze om je forumieren vragen. Als dat allemaal inorder is ga je naar een volgende loket waar de interview word gehouden. Ze stellen je gewoon wat vragen. Niets echt bijzonder of zo hoor. Dat was tenminste mijn ervaring. Het gesprek is inderdaad in het engels.
Ik moest trouwens ook mijn finger afdruk afgeven. Dit gaat digitaal, zonder inkt dus.

Wees maar gerust. Als je alle papieren inorde hebt komt het echt inorde.
Stien
Amerika-newbie

Bericht door Stien »

Bedankt voor jullie reacties! Ik hoor bijzonder vaak dat de aanvraag mislukt, vandaar dat ik nogal zenuwachtig ben.

Kunnen jullie me misschien vertellen om wat voor vragen het gaat?
yvet
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door yvet »

Ik heb ook een visumintervieuw gehad, dit jaar eind mei.

Het stelt idd niks voor als je maar voorbereid bent.
Al je formulieren juist ingevuld en goed geordend afgeven scheelt alweere een hoop.
Je komt idd aan bij het hek van het consulaat, daar moet je je melden, dan door het hek heen staat een beveiligingsbeambte en die doet een tassen controle en met een bliepapperaat even jouw scannen.
Dan schuif je aan in de rij om naar binnen te mogen.
Eenmaal binnen geef je je paspoort even af die wordt geccontroleerd en dan geeft je evt dingen die niet meemogen af, je tas een telefoon enz enz.

**Tip: ik had een flesje water meegenomen, dat is heerlijk tijdens het wachten, en zo voorkom je een droge keel van de zenuwen.

Dan ga je naar binnen en schuif je weer aan in de rij, voor het 1e loket.
Bij het 1e loket geef je je papieren af, je DS156 (evt DS157), DS158, je I20, je paspoort, je bewijs van betaling SEVIS FEE, je foto en je aangetekende envelop. Hier vragen ze al even kort naar je bewijs van financhiën.

Dan ga je naar evt nAar loket 2, als je je €85 al betaald hebt niet, maar anders pin je daar €85.

Dan mag je plaatsnemen en wordt je vanzelf geroepen bij naam en daarbij het behorende loket.
Daar vinst het visumintervieuw plaats.
Ze vragen wat je gaat doen, waarom, hoe je het gaat netalen en dat soort vargen.
Niks om je druk over te maken.

** logisch dat je nerveus bent dat mag en kan gewoon, de afwijzingen die jij ehbt gehoord zijn er tuurlijk ook wel, toen ik er was werden voor mij er 2 afgewezen.
Maar waarom: omdat ze net een jaar in Nederland waren, vluchtelingstatus haddebn en dan wel even voor onbepaalde tijd naar Amerika wilden, terugkomen naar hier geen idee wanneer enz enz.
Verder was er iemand die gewoon niet kon aantonen dat zij weer terug zou komen naar NL en dat vinden ze erg belangrijk.

Suc 6 met je interview.
http://ucla.web-log.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Het interview stelt inderdaad niet heel veel voor. Het is vooral belangrijk dat je echt alles invult op je formulieren, en dat je alle spullen in orde hebt. Op de site van het US consulate general in Amsterdam, kun je gewoon een checklist downloaden waar precies op staat wat je allemaal moet hebben.
Tijdens mijn interview waren er gewoon sufferds die geen postzegels op hun envelop hadden geplakt, ondanks alle waarschuwingen toch een Nederlandse pasfoto hadden meegenomen, hun formulieren maar half hadden ingevuld ("meneer, heeft u geen ouders, broers of zussen?" "Oh, moest je dat ook invullen?"). Dat soort sufferds worden inderdaad weggestuurd. Zorg gewoon dat je papieren kloppen, and don't worry to much ;).

Papieren van je verzekering wordt niet naar gevraagd. Aantonen van voldoende financiering is zeer belangrijk (bijvoorbeeld een brief van de bank van je ouders). Verder gewoon alle formulieren helemaal invullen.

Succes ermee!
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Goed dat ik dit topic tegenkomen, ik moet zelf over twee weken naar de Consulaat voor de interview.

Nog een vraagje, hoe zou je kunnen aantonen dat je wel terugkomt? Ik ga zelf drie jaar naar LA om me bachelor (eerst via community college) te halen. Daarna wil ik gewoon terugkomen en me Masters hier halen. Maar dit kan ik natuurlijk moeilijk aantonen behalve door het te zeggen.
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Normaalgesproken is een inschrijving aan een Nederlandse school of universiteit een goed bewijs. Dit kun jij natuurlijk niet overleggen.
Wanneer je ouders en/of broers/zussen Nederlanders zijn en hier wonen, kun je kopieen maken van hun paspoorten en deze laten zien.
Als je kan aantonen dat je financiering ontvangt vanuit Nederland (bijvoorbeeld een brief van de bank van je ouders), is dat ook een bewijs van je banden met Nederland.

Je kan ook het consulaat nogmaals bellen, en hen vragen wat voor bewijs je mee moet nemen. Ze zullen je gewoon helpen met deze vraag.
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Ik ben niet ingeschreven aan een school/universiteit in Nederland. Ik kan kopieen maken van de paspoort van me ouders. Ik dacht er ook aan om een bewijs van het huis van me ouders mee te nemen. Zoiets moet wel lukken.
suebrons
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Ik weet niet of je ook studiefinanciering krijgt als je in de VS gaat studeren (jawel toch?), maar daar zou je dan ook een bewijs van kunnen meenemen. Ook weer een binding met Nederland.

Cyber-Alien
Amerikafan

Bericht door Cyber-Alien »

een vraag voor jou:

hoe is het gegaan?

hoe heb je kunnen aantonen over voldoende financiele middelen te beschikken? Je gaat studeren; studenten hebben vaak toch geen gigantische bankrekening. Hoe heb je dat gedaan? Zou wel iets voor te vinden moeten zijn anders zouden er geen nederlanders bestaan die in Amerika gingen studeren..
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Timmo schreef:Goed dat ik dit topic tegenkomen, ik moet zelf over twee weken naar de Consulaat voor de interview.

Nog een vraagje, hoe zou je kunnen aantonen dat je wel terugkomt? Ik ga zelf drie jaar naar LA om me bachelor (eerst via community college) te halen. Daarna wil ik gewoon terugkomen en me Masters hier halen. Maar dit kan ik natuurlijk moeilijk aantonen behalve door het te zeggen.
Hoi Timmo,

Waarschijnlijk heb je je interview al gehad en ben ik te laat, maar...ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan en ben ook in januari begonnen aan een 3 jarige opleiding via community college. Simpel, maar ze begrijpen ècht wel dat als je 3 jaar gaat studeren dat je dan bijv geen woning aan kunt houden of je baan. Ik heb dat ook eerlijk gezegd. Dat ik mijn huis en baan had opgezegd, maar dat ik wel ingeschreven ben voor een huis bij een gemeente (en dat bewijs heb ik meegenomen), zodat ik een huis kan krijgen als ik terugkom. Verder heb ik gezegd dat mijn familie in Nederland woont en dat was voldoende.
Wist je trouwens dat als je een volledige opleiding doet in de US, ze je graag willen houden? De regels om na je opleiding in de US een baan te zoeken zijn redelijk soepel. Als je goed onderbouwd en voorbereid kunt uitleggen wat je plannen zijn dan zal dat interview best meevallen.

Succes en laat even weten hoe het is gegaan.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Beter laat dan nooit zal ik maar zeggen :)

Ik heb inmiddels me visum gekregen en ik ben nu ook al een weekje in LA. Ook ben ik een paar keer op college geweest voor wat placements tests en registratie etc.

Om aan te tonen dat ik over genoeg financiele middelen beschikte, liet ik een bankafschrift van me ouders zien. Zij zijn diegene die mij ondersteunen. Verder heb ik gezegd dat mijn ouders hier wonen. Ook dat ik wil terugkomen na me Bachelor, alleen begin ik nu wel te twijfelen. Heb het hier goed naar me zin :-)

Verder heb ik ook nog een weblog opgezet:
http://usa.tripham.nl/

Verder wil ik iedereen nog bedanken voor de informatie!
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Timmo

Fijn dat je het zo naar je zin hebt in LA.

Toch een kleinigheidje waar ik over val op maandag morgen .Het is mijn ouders en mijn visa en niet me visa en me ouders. Kan er niks aan doen maar voor iemand die de ambitie heeft om een dure buitenlandse studie te gaan volgen vind ik het een beetje onnozel overkomen door je zo uit te drukken.
Was that for us?
3mph
Amerika-ontdekker

Bericht door 3mph »

Hoe lang duurt het eigenlijk om de afspraak te maken en je visum daadwerkelijk in huis te hebben?

Ik krijg toevallig gisteren een mailtje van mijn docent dat ik stage mag gaan lopen in Amerika, dit zou ergens in November moeten plaatsvinden...

No time to lose?
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Je moet de consulaat opbellen (zie http://netherlands.usembassy.gov/) en dat kost €15 om een afspraak te maken. Je kunt alleen betalen met een creditcard, dus als je die niet hebt vraag er snel een aan (ook handig voor in USA) of zorg dat je er een kunt lenen van iemand.

Dan zullen ze je vragen wanneer je naar USA wilt, je zegt dan bijv. 7 november. Dan krijg je meestal twee weken daarvoor een afspraak.

Veel succes.
3mph
Amerika-ontdekker

Bericht door 3mph »

Aha ok,

Ik ging ervanuit dat door al dat papierwerk je al gauw 2 maanden verder zou zijn... Maar als ik zeg dat ik 8 oktober weg moet dan krijg ik twee weken daarvoor een afspraak...
Is het niet echt druk daar?
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

3mph schreef:Aha ok,

Ik ging ervanuit dat door al dat papierwerk je al gauw 2 maanden verder zou zijn... Maar als ik zeg dat ik 8 oktober weg moet dan krijg ik twee weken daarvoor een afspraak...
Is het niet echt druk daar?
Papierwerk zou ik zo snel mogelijk gaan regelen. Verder dan ook zo snel mogelijk bellen met de ambassade (niet consulaat!) in Amsterdam om die afspraak te maken. Je kunt kiezen tussen ned of engels te woord gestaan worden. Zij bepalen wel wanneer je dan het beste kunt komen. Ik kon voor mijn F-1 visum wel 2 maanden vantevoren op gesprek komen, dus die 2 weken is geen regel.

Succes!
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
3mph
Amerika-ontdekker

Bericht door 3mph »

Ik moet mijn stagebedrijf eerst mailen, zij moeten e.e.a. ook versturen las ik op de website.
Zonder toestemming van het bedrijf kun je toch ook niet op gesprek gaan? Of kun je je visum nu al regelen zonder dat het vast staat dat je bij dát bedrijf stage gaat lopen?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer