Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Auto huren <25 jaar (WEL 5 JAAR MIJN RIJBEWIJS!)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Steve & Patty
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Auto huren <25 jaar (WEL 5 JAAR MIJN RIJBEWIJS!)

Bericht door Steve & Patty »

Afbeelding

Nope, volgens mij niet in de USA...
2006 - CA, NV
2010 - CA, NV, ID, MT, WY, UT, AZ
2011 - FL, GA, SC, NC, TN, VA, DC, MD, PA, Ontario, NY
2012 July - CA, NV, ID, WY, MT, AB, BC, WA, OR
2012 September - CA, NV, UT, AZ, CO
2013 - Las Vegas
2016 - CA, UT, WY, MT, AB, BC, WA
Royyy
Amerika-ontdekker

Bericht door Royyy »

monster schreef:Wellicht heb ik dan een domme opmerking, maar op mijn rijbewijs staat de datum dat ik m behaald heb...... Op die manier kun je toch aantonen of kan het verhuurbedrijf toch zien, hoe lang je in het bezit bent van een rijbewijs?!
Let op, ik bezit een NL rijbewijs, ik weet dus niet voor BE of USA rijbewijzen of dat ook genoemd staat.
Wat op het NL rijbewijs staat is de afgiftedatum, niet de datum dat je je rijbewijs behaald hebt :wink: Bij je eerste rijbewijs zullen deze datums gelijk zijn. Maar zodra je een keer een nieuw rijbewijs aan hebt gevraagd (verlopen, kwijt geraakt, etc), zal op het nieuwe rijbewijs ook een nieuwe afgiftedatum staan.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik heb mijn rijbewijs gehaald in Nederland in 1896. Dat rijbewijs heb ik in 2003 omgeruild voor een Zwitsers rijbewijs, waar die datum van 1986 niet op staat.

Afgelopen december heb ik in de VS mijn rijbewijs gehaald (dus niet omgeruild) en dat rijbewijs heb ik nu dus pas een paar maanden, en ook daar staat (uiteraard) alleen de afgitedatum op (december 2011 dus).
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Ik heb mijn rijbewijs gehaald in Nederland in 1896.
wow en nog steeds actief op internet, petje af :D
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

:lol: :lol:
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

:lol:
Groetjes,
Carine
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Royyy schreef:Wat op het NL rijbewijs staat is de afgiftedatum, niet de datum dat je je rijbewijs behaald hebt :wink: Bij je eerste rijbewijs zullen deze datums gelijk zijn. Maar zodra je een keer een nieuw rijbewijs aan hebt gevraagd (verlopen, kwijt geraakt, etc), zal op het nieuwe rijbewijs ook een nieuwe afgiftedatum staan.
Bij mij staat er:

B. 26.06-1998 | 04.06-2018

Die eerste datum is dan toch de datum wanneer ik mijn rijbewijs heb behaald? Ik heb hem dus in 2008 een keer verlengt.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, dat krijg je als je oud wordt hè, dan haal je het allemaal een beetje door elkaar :lol:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

SpaceAce schreef:
Bij mij staat er:

Die eerste datum is dan toch de datum wanneer ik mijn rijbewijs heb behaald? Ik heb hem dus in 2008 een keer verlengt.
Ja, bij jou wel. Maar bij mij dus niet. Mijn man heeft zijn rijbewijs gehaald in Nederland, daarna omgeruild voor een Zwitsers en daarna weer teruggeruild naar een Nederlands rijbewijs. Dan ben je die eerste datum dus helemaal kwijt, en is de nieuwe afgiftedatum de eerste afgiftedatum geworden. Dat geldt trouwens ook voor ingevoerde auto's: de eerste afgiftedatum van het kentekenbewijs is niet persé de datum waarop de auto voor het eerst de weg op is gegaan.
SpaceAce
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Aha... Ik had dat Zwitsers even gemist :) (maar nu ik het teruglees, zie ik het inderdaad...)
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Royyy
Amerika-ontdekker

Bericht door Royyy »

SpaceAce schreef:
Royyy schreef:Wat op het NL rijbewijs staat is de afgiftedatum, niet de datum dat je je rijbewijs behaald hebt :wink: Bij je eerste rijbewijs zullen deze datums gelijk zijn. Maar zodra je een keer een nieuw rijbewijs aan hebt gevraagd (verlopen, kwijt geraakt, etc), zal op het nieuwe rijbewijs ook een nieuwe afgiftedatum staan.
Bij mij staat er:

Ah dan zijn er misschien verschillende versies ofzo :?. Heb het net nog eens op het rijbewijs van m'n vader nagekeken (hij heeft z'n rijbewijs al zo'n 40 jaar), en daar staat alleen de afgiftedatum van dat specifieke pasje op, niet wanneer hij het rijbewijs behaald heeft.
SpaceAce
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Links is de datum waarop het desbetreffende rijbewijs behaald is en rechts de datum waarop het weer verlengt moet worden

Afbeelding
monster
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door monster »

Ja dit rijbewijs heb ik ook, dus de behaalde datum staat er inderdaad op. Voor de zekerheid even gekeken naar het "oude" rijbewijs van Stefan ( nog zo'n papieren model) en daar staat het dan weer niet op......
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
Dreamz
Amerikafan

Bericht door Dreamz »

Ik haak ook weer eventjes in...

Correctie jongens, de datum die op je rijbewijs staat (de nieuwe uitgifte) is niet gebaseerd op wanneer je je rijbewijs hebt gehaald maar de datum van aanvraag...
Tegenwoordig kun je (bijna) niet meer op dezelfde dag je rijbewijs aanvragen als in het papieren tijdperk omdat er electronische registratie is verreist. Het CBR stuurt 2x per dag een batch met geslaagden naar het RDW en deze sturen het door naar de betreffende gemeente waar de kandidaat woont.
(en nee, ik heb geen aandelen CBR of RDW)

Mocht een kandidaat 's ochtends om 08:00 uur afrijden dan is de kans groot dat je na het afrijden (omstreeks 09:00 uur) drie uurtjes later op dezelfde dag je rijbewijs kunt aanvragen, anders word het de volgende dag en krijg je dus die datum als 1ste afgifte rijbewijs... :blink:

Oh en mocht je nadien nog een andere categorie behalen, dan krijgt deze nieuwe categorie ook de stempel 1ste afgifte (of aanvraag datum...)
Groetjes,
Jolanda

Onze website: http://www.onzeavonturen.nl met onze reisavonturen!
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Dreamz schreef:Tegenwoordig kun je (bijna) niet meer op dezelfde dag je rijbewijs aanvragen als in het papieren tijdperk omdat er electronische registratie is verreist.
Aanvragen kan toch wel op dezelfde dag lijkt mij? (afhankelijk van de drukte bij de gemeente of het feit dat je wel of niet een afspraak maakt bij de gemeente). Dat de afgifte datum anders is dan de aanvraagdatum ontkom je niet meer aan sinds het papieren rijbewijs niet meer bestaat.
Dreamz
Amerikafan

Bericht door Dreamz »

Nee Tosca, helaas is dit niet meer zo ivm de verwerkingstijd bij het RDW en het doorsturen van de gegevens naar de betreffende gemeentes....

Zo af en toe kun je geluk hebben, ze adviseren niet voor niets bij het CBR om pas de volgende dag het rijbewijs aan te vragen.

Kijk, is het een verlening dan werkt deze procedure niet, het is alleen voor 1ste afgifte voor de betreffende categorie, vandaar....
Groetjes,
Jolanda

tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Ik heb voor mijn beurt gesproken merk ik alweer!

Ik wist niet dat er zoveel veranderd is. Als ik het mij goed herinner kreeg ik een soort bewijsje mee dat ik het gehaald had en kon ik daarmee mijn aanvraag doen. Ik was er vanuit gegaan dat dit nu gewoon wat langer duurder vanwege het nieuwe rijbewijs :)
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Toch is de datum op je rijbewijs niet altijd de datum dat je het rijbewijs gehaald hebt.

Op mijn rijbewijs staat als afgifte datum 1987 en geldig tot 2020. Maar ik heb mijn rijbewijs al gehaald in 1982
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Hoe dan ook. Het zijn de regels die je toch niet kunt veranderen en moet je gewoon betalen terecht........ of niet.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dreamz
Amerikafan

Bericht door Dreamz »

tosca schreef: Ik wist niet dat er zoveel veranderd is. Als ik het mij goed herinner kreeg ik een soort bewijsje mee dat ik het gehaald had en kon ik daarmee mijn aanvraag doen.
Dat waren echt pas gouden tijden, pff ik heb het ook zo gehad hoor, afrijden, bewijsje in de tas en dan 's middags naar het gemeentehuis om je rijbewijs mee naar huis te nemen...

Maar ja, dat was in het tijdperk dat fraude niet zo heel erg hot topic was en je een papieren rijbewijs mee kreeg... :thumbup:

En nee, je hebt niet voor je beurt gesproken hoor, ik denk dat een hoop mensen dit niet weten, tenslotte hebben de meeste van ons het roze papiertje in de jaren voorafgaand aan het creditcard rijbewijs gehaald... :wink:
Groetjes,
Jolanda

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer