Toen wij vorig jaar naar een gebied gingen waar het erg warm was, viel mijn dochter om de haverklap flauw. Dat eerste kan ik dus niet onderschrijven.
Aj, spijtig om dat te horen :/ Ikzelf kan ook niet zo heel goed tegen de warmte hoor, maar ik ben er nog niet van flauwgevallen. Wel al eens op reis een periode flinke hoofdpijn gehad met een algemeen malaise gevoel; waarschijnlijk een zonneslag toen.
De reden waarom ik cola vermeld, is eigenlijk vooral omdat lauwe cola verschrikkelijk slecht is en de dorst absoluut niet lest, vind ik toch

Bier vermeld ik omdat de alcohol het vocht uit je lichaam drijft terwijl je het er juist in wil houden (en daar heb je zout voor nodig).
Er wordt toch altijd gezegd "genoeg drinken en zout aanvullen" om uitdroging te voorkomen/verhelpen. (ORS drinken is 1 manier). Over koolhydraten hoor je nooit iets

Het gaat hier natuurlijk in eerste instantie om uitdrogingsverschijnselen voorkomen/verhelpen, niet om energiereserves aanvullen.
Ook als je je flauw voelt en een lage bloeddruk hebt, wordt aangeraden wat zout te eten, bv chips.
Meestal krijg je wel voldoende zout binnen bij je maaltijden inderdaad, maar in zo'n warme gebieden waar je zeer veel zweet (en daardoor veel meer zout verliest dan hier), zijn wat extra zoute snacks binnenwerken toch geen slecht idee. Je lichaam heeft o.a. zout nodig om hetgeen je drinkt effectief op te nemen... Daarnaast vul je je electrolyten aan door zout te eten. Zonder zou je sneller spierpijn krijgen en uitgeput raken (en uiteindelijk flauwvallen waarschijnlijk). (In principe krijg je ook altijd voldoende koolhydraten binnen hoor, tenzij bij een bepaald dieet. Doe je echter meer dan gewoonlijk inspanningen, bv een lange wandeling, dan zijn wat energybars of iets dergelijks wel aangeraden, maar hier gaat het dus niet om vocht aanvullen en vasthouden, maar om energie, en da's een ander onderwerp.)
(Trouwens, sommige mensen (zoals 1 van men reisgenoten) denken dat zout eten juist slecht is bij warm weer omdat ze denken dat zout water afstoot, maar ze moeten het eigenlijk zo zien: zout houdt je vocht juist vast in je lichaam

)