Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

How is the American way of Life?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
AmerikaontdekkerNL
Amerika-ontdekker

How is the American way of Life?

Bericht door AmerikaontdekkerNL »

hallo ik ben dus amerikafan+ontdekker nu heb ik verschillden topic´s al gelezen en kom ik tog altijd op een paar grote nadelen van het wonen in de States uit
nml: - die ziektekosten, is het echt zo erg?
- kijg ik maar 10 vakantie dagen per jaar?

verder lijkt me alles super: nationalisme, de grootsheid en niet vreemd opkijken als iemand boven het maaiveld uitsteekt.

en mijn laatste vraag: Als je west-Europa met de VS vergelijkt kan ik dan met een havo opleiding over het algemeen meer verdienen in de VS. beetje rare vraag maybe :lol:

graag reactie
btw ik ben 16 graag niet te moeilijke taal :lol:
Hockey
Amerika-expert

Re: How is the American way of Life?

Bericht door Hockey »

@AmerikaontdekkerNL, wees welkom hier.

Zoals al in het andere topic gezegd, over het algemeen zijn de ziektekosten in de VS hoger. Over het algemeen, dus er zullen ook mensen zijn die in de VS minder betalen dan mensen hier betalen. Het is daar duurder omdat de overheid minder geld betaalt en burgers zelf meer moeten betalen.

Qua vakantiedagen is het ook weer lastig. In Nederland is bij wet geregeld dat iedereen (minimaal) 20 dagen vakantie per jaar heeft. In de VS bestaat een dergelijke wet niet. 10 dagen is gebruikelijk bij een nieuwe baan, maar vooral in het bedrijfsleven. Bij overheidsinstanties krijg je (soms/meestal) gelijk al meer. En in het bedrijfsleven bouw je meer vakantiedagen op al naar gelang je daar langer werkt.

Wat bedoel je met in de VS meer verdienen dan in West Europa met een havo opleiding?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

- Ziektekosten zijn alleen erg hoog als je veel ziek bent en als je niet verzekerd bent. Ik denk dat ik op jaarbasis net zoveel kwijt ben als ik in Nederland kwijt was maar dat is wel met een verzekering via mijn Amerikaanse werkgever en mankeer gelukkig niet veel (even afkloppen). Het wordt een ander verhaal als je werkeloos bent en vaak ziek bent, dan ben je veel beter af in Nederland denk ik.

- Ligt volledig aan de werkgever. Ik ben direct begonnen met 20 dagen en 7 sick days maar dat komt niet heel vaak voor. Meestal krijg je meer dagen naarmate je langer ergens werkt. Ik moet wel zeggen dat mijn ervaring is dat ze hier een stuk makkelijker doen over doktersbezoeken en 1.5 uur met je collega's gaan lunchen is ook meer regel dan uitzondering.

- Amerika is een supergaaf land en ik ben het eens met de punten die je opnoemt maar bekijk niet alles door een roze bril.

Het nationalisme heeft ook nadelen ervaar ik nu en dat is dat men vaak blind is voor tegenargumenten. Daarmee bedoel ik dat, in tegenstelling tot Europeanen, veel Amerikanen klakkeloos aannemen dat "oorlog in x gebied" nodig is terwijl ze zich vaker niet dan wel verdiepen in de achtergronden. Gelukkig is er wel een beetje een omslag bezig en zien mensen in Amerika ook vaker dat oorlog zeker niet altijd goed is maar het is een beetje gemeentegoed geworden (veel families in mijn omgeving hebben bijvoorbeeld zonen aan het front) en daarom is het zo'n deel van het leven geworden dat veel mensen zich er niet meer in verdiepen.

De grootsheid is fijn maar het kan ook te groot zijn. Liep ik zelf in het begin hard weg als ik een Walmart binnen liep (te groot, te veel), vond ik het later wel prettig zo groot en nu zit ik op het punt dat ik het soms vervelend vind als ik even "snel een boodschap moet doen" want snel is er niet bij in die mega winkels. Ik mis soms wel even een stukje wandelen voor een boodschap of even ergens naartoe fietsen. Aan de andere kant is de ruimte natuurlijk fijn in de zin dat je vaak geen directe buren hebt, land en natuur om je heen etc.

Niet vreemd opkijken als iemand boven het maaiveld uitsteekt, ligt eraan waar je zit. Ja, ik ervaar ook dat er minder sprake is van de "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg houding" en er meer sprake is van "live and let live" maar wil je geaccepteerd worden in je omgeving (buren, vrienden, werk, etc.) zul je je toch echt moeten aanpassen anders ben je snel eenzaam. Amerikanen zijn heel nieuwsgierig, vinden het leuk om te horen waar je vandaan komt en wat je achtergrond is maar als puntje bij paaltje komt ben je wel in "hun" land en pas je je dus maar aan. Tja... vind ik ergens wel logisch :)

Qua meer verdienen, ligt er wederom aan waar je gaat werken en waar je gaat wonen. Ik denk dat je over het algemeen niet meer verdient in Amerika dan in Nederland (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, "Balkenende" normen kennen ze hier dacht ik niet), ik denk alleen dat de meeste mensen netto meer overhouden dan in Nederland waardoor je dus meer te besteden hebt. Dit komt door lagere huizenprijzen, lagere voedselprijzen, lagere benzineprijzen (wel meer rijden natuurlijk) en minder uitgaven aan het "sociale" stelsel.
Steve & Patty
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door Steve & Patty »

Zoals Hockey het eigenlijk al beschrijft is het nogal wisselvallig en afhankelijk van je werk + reeds opgedane ervaring.

In Amerika is het sociale stelsel niet zo uitgebreid als in Nederland, het motto 'pappen en nat houden' kennen ze daar dus niet zo.

Met alleen een Havo opleiding zal je in Amerika beduidend minder verdienen dan in Nederland, want je zult immers dan onder de categorie 'ongeschoold' vallen. In Nederland heb je geluk dat je dan onder de minimumloonregeling valt die een stuk gunstiger is, ter vergelijk:

In 2011 was het minimumloon in Nederland: 18.750 euro, in Amerika was het minimumloon 8.275 euro (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... n_per_land). Je zult dus met alleen een Havo opleiding in Amerika ongeveer 80 uur (2 fulltime banen) moeten werken om aan ongeveer hetzelfde inkomen te komen zoals in Nederland. En dat doen dus ook HEEL veel Amerikanen van die leeftijd om iets op te bouwen.

Mijn advies dus als je echt naar Amerika toe wilt gaan is om je propedeuse te halen op het HBO en direct naar de Universiteit te gaan, volg een internationaal erkende opleiding en ga vanaf je derde jaar actief bij de banenmarkt kijken van universiteiten en zoek een internationaal geöriënteerd bedrijf, zodat je via dat bedrijf een weg hebt om in aanmerking te kunnen komen voor te mogen werken en wonen in Amerika.
2006 - CA, NV
2010 - CA, NV, ID, MT, WY, UT, AZ
2011 - FL, GA, SC, NC, TN, VA, DC, MD, PA, Ontario, NY
2012 July - CA, NV, ID, WY, MT, AB, BC, WA, OR
2012 September - CA, NV, UT, AZ, CO
2013 - Las Vegas
2016 - CA, UT, WY, MT, AB, BC, WA
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ziektenkostenverzekering is hier een 'perk' een extra voorziening bovenop je salaris, die verzekering gaat hier dus via de werkgever. geen baan, geen verzekering, en als je je baan kwijtraakt ben je ook je ziektenkostenverz. kwijt.
Daarbij komt dat het deel dat je zelf moet betalen en bijdragen (aan verz., aan artsenbezoek, meds en noem maar op) ieder jaar hoger wordt.
Oogarts en tandarts is vaak niet inbegrepen. Waar mijn man werkte bv. had alleen management of hoger meteen recht op tandartsverz. En de bijbetalingen zijn zo hoog, daarvan betaalde ik in Ned. de tandarts gewoon zelf.

Wat betreft je vakantiedagen, niet alleen krijg je er niet zoveel als in Ned., er wordt ook wat vreemd gekeken als je meer dan een week achter elkaar weg wilt blijven.

Wat betreft je opleiding, tenzij je de DV lottery wint, is voor werken in de US een 'bachelors' niveau van opleiding/ervaring vereist voor het verkrijgen van een werkvergunning.

Momenteel zijn veel mensen met alleen middelbare school diploma hier vaker en langer werkeloos dan degenen die beter opgeleid zijn. Maar zelfs met een college degree is het op het moment moeilijk werk te vinden. Salarissen gaan niet echt omhoog, gaan zelfs naar beneden. En veel mensen die jaren geleden een goede job hadden waar ze $ 20-30 per uur verdienden (bruto) moeten nu genoegen nemen met een job van ong. $ 10-15 per uur. In de autoindustrie bv. verdienen diegenen die nu aangenomen worden de helft van wat de oudgedienden kunnen maken.
Veel USers hebben twee of zelfs drie banen/baantjes om de touwtjes aan elkaar te knopen. En grote aantallen werkende USers krijgen food stamps en/of staan regelmatig in de rij voor voedseluitdeling.

Ik weet niet of je de US al eens bezocht hebt, geloof in niet alles wat je ziet of denkt te zien in films of tv-shows (die meestal in Canada gedraaid worden overigens.)

Wat betreft wat alles hier kost, dat hangt enorm af van waar je gaat wonen/werken. Zelf woon ik in CA en daar is alles duur(der), voedsel, huren/huizenprijzen, benzine, gas/licht, enz.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik worstel nog wat met jouw bedoeling aangaande meer verdienen met alleen een havo opleiding. Zoals al aangetoond is in NL het minimumloon hoger. Maar wat nu als jij er heel erg boven uitsteekt? Tsja, dan zal je zowel in NL als in de VS tegen dezelfde beperking oplopen, namelijk dat jouw concurrenten vaak wel een bepaalde opleiding hebben. Je zal er dan heel erg boven uit moeten steken om toch bepaalde kansen te krijgen en flink te verdienen. En ik denk, maar ik heb daar geen bewijs voor, dat je in de VS dan iets meer kansen hebt dan in NL. Doch, en dat kan ik niet genoeg benadrukken, dan moet je er wel heel erg flink boven uitsteken. En dus veel beter presteren dan iemand met meer opleiding dan jij.

Een uitzondering bij corporate banen op bovenstaande is wellicht sales. Daar kan je op commissie heel flink verdienen en willen de commissies in de VS nogal eens hoger zijn dan in NL. Maar ook daar geldt weer dat presteren een absolute eis is. Corporate banen wil zeggen banen in het bedrijfsleven.
En het aantal mensen wat in de VS als artiest of topsporter heel goed verdient (zonder daarvoor veel opleiding nodig te hebben) zal in de VS in absolute aantallen ook hoger liggen dan hier. Maar ook daarvoor geldt weer dat er een zeer, zeer kleine kans is om tot de top te komen.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

AmerikaontdekkerNL - het ligt er echt enorm aan waar je gaat wonen. Ik werk in Boston, 35 uur per week, begon met 3 weken vrije dagen, enz. Dat is geregeld per bedrijf, en je kunt onderhandelen over alles (oa. verzekering, salaris, vrije dagen) voordat je een baan accepteert bij een bedrijf dat niet lid is van een vakbond of nauw samenwerkt met de overheid.

Hier in New England bij een grote stad ligt alles dichter bijelkaar en even snel een boodschapje doen kan hier makkelijk. Lopen, fietsen, of met openbaar vervoer naar werk of winkel is gewoon. Net als op een terasje zitten.

Medische verzekering is sinds 2006 verplicht in Massachusetts - ook wanneer je geen baan hebt. Heb je echt geen geld, dan zijn er verzekeringen via de staat beschikbaar. Kinderen in deze staat zijn altijd verzekerd via de staat, ongeacht of hun ouders of verzorgers een verzekering hebben.

En dat meer verdienen? Naast alles wat hier al is geschreven, vergeet niet dat het in amerika veel makkelijker om je eigen bedrijfje op te zetten. Een groot risiko met deze slechte economie, maar je zult niet de eerste zijn die goed boert.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Probleem is natuurlijk, dat je tegenwoordig niet erg veel speel-/onderhandelingsruimte hebt bij een baan. Tenzij ze je echt heel echt willen hebben.

Werken bij niet-op-winst-uitzijnde (non-profit) instellingen (musea, goeddoenorganisaties) betaalt soms wel wat minder, maar zij geven vaak meer vakantie- en ziektedagen.

Plus ze kunnen je van de ene op de andere dag ontslaan.

Maar het grote voordeel van Massachusetts is dat je onder 'Romneycare' valt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
AmerikaontdekkerNL
Amerika-ontdekker

@Steve & Patty ik was ook van plan een internationale opleiding te gaan volgen dus bedankt voor je advies :thumbup:. verder vind ik het wel jammer dat he minimumloon zo laag is in de VS maar goed in Oostenrijk is het zelfs nog lager en Canada ook maar iets hoger dan de VS

verder was ik niet echt van plan om me in het noord-oosten te vestigen maar eerder in staten als Texas,Arizona,Utah,Colorado of Wyoming. mijn docent zei dus dat daar heel veel mormonen leven vooral in de kleinere steden en dorpen klopt dit? en is dit echt zo'n extreem volk zoals ik zag bij dennis in 3opreis met hun geloof in polygamie?
Laatst gewijzigd door AmerikaontdekkerNL op 09 mei 2012, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

AmerikaontdekkerNL schreef:maar eerder in staten als Texas,Arizona,Utah,Colorado of Wyoming. wel heb ik gehoord daar veel mormonen leven kan iemand mij dat misschien uitleggen?
Wat valt er precies uit te leggen? Of wat snap je niet? Het betreft trouwens Utah.

Kan je nog de vraag beantwoorden wat je precies bedoelde met de opmerking over meer verdienen met havo?
AmerikaontdekkerNL
Amerika-ontdekker

@Hockey

-Nou op school is mij verteld dat vooral in de kleinere steden en in dorpjes (met name in het zuid-oosten) heel veel mormonen wonen of dit waar is??
heeft u de aflevering gezien van 3opreis waarin Dennis Colorado city (Arizona) bezocht. in zo'n stadje/dorp wil ik dus absoluut niet wonen!
maar goed deze zomer ga ik naar de States (zuidwest roadtrippen :) ) en zal ik het met eigen ogen ondervinden
voor als u de aflevering niet gezien heeft hier de link http://3opreis.bnn.nl/video/7b8f8a4beeb ... d369e335be

- nou met die vraag bedoelde ik eigenlijk te zeggen dat mensen altijd zeggen dat men in de VS veel meer kan verdienen als je een beetje hoog opgeleid en slim bent. ik zei toch rare vraag :lol:
ik zal wel te veel films hebben gekeken :lol:
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Het zijn geen Mormonen maar leden van the Church of Jesus Christ of Later Day Saints. Hun heilige book heet het Book of Mormon vandaar dat ze vaak Mormons worden genoemd maar de Profeet heeft vorig jaar gezegd dat ze zichzelf niet meer als Mormon moeten voorstellen.

En als je uitleg wilt waarom ze hier in Utah zijn: nadat Joseph Smith gedood was heeft Brigham Young de Pioneers naar Utah gebracht en wist dat dit de plek was waar ze zich moesten vestigen. Of als je een andere kijk op de geschiedenis hebt: de overgebleven LDSers werden de stad en de staat uitgejaagd, wisten met hulp van gidsen tot Utah te komen, hadden geen eten meer en geen geld om vooraad te kopen dus hadden ze geen keus behalve zich hier vestigen en meteen ook maar even de plaatselijke bevolking uit te moorden.

En ja, er zijn ontzettend veel LDSers in Utah. En ja, in kleine stadjes kan het heel moeilijk zijn voor mensen die niet in Joseph Smith geloven.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Heb even naar dat filmpje gekeken maar dat gaat over de FLDS groep van Warren Jeffs en dat is toch echt heel anders dan de LDSers zoals je ze in SLC ziet of zelfs in ons dorpje. Al hebben we hier ook gezinnen waarvan de vrouwen en meisjes zo gekleed gaan en er zijn een paar polygamist gezinnen in de stad.
Maar de LDS kerk heeft officieel helemaal neits met de FLDS te maken.

Wij hebben vrienden die LDS zijn en ook al is de man het hoofd van het gezin, de vrouw is zeker niet onderdrukt en no way dat hun zoons zo behandeld zouden worden of dat ze een huwelijk met een minderjarig meisje zouden accepteren. Onze buren zijn ook LDS en hebben 6 dochters en het is de bedoeling dat die allemaal naar de universiteit gaan.
Maar we hebben ook minder leuke ervaringen met andere LDSers die wel erg kleingeestig zijn.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nee, geen rare vraag. Zoals ik al aangaf, was het in het verleden mogelijk weinig/enige opleiding een goed betalende baan te vinden in de industrie hier. Maar die banen zijn voor een groot vertrokken naar de 'lage lonen' landen, en ook in de US zelf hebben veel werkers een stevige veer moeten laten. Dit om hun werkgelegenheid te behouden en competitief te blijven.
Wil je nu de American Dream mogelijk kunnen komen waarmaken dan zul je een Masters degree moeten hebben, en dan bij voorkeur van een US universiteit. Of je moet aan opleiding en ervaring minstens dat niveau en meer in huis hebben en dan op een terrein waar men inderdaad behoefte heeft aan kennis-werkers. Wat betekent dat je met je zestien jaren toch snel nog een tien jaar van studeren en hard werken voor de boeg hebt.

Kun je dan straks uiteindelijk een beter bestaan opbouwen dan in Ned. ? Ja en nee.
Ja, omdat hier meer en grotere internationale bedrijven zijn dus er zijn gewoon meer kansen. Ja, ook omdat men minder dan in Ned. (nog ?) vastzit aan klassen, rangen en standen. Hier kijkt men niet naar wie je bent, maar naar wat je doet (maar graag geen zichtbare tattoos). Ja, ook als je geluk hebt bij een bedrijf terecht te komen waar men kwaliteit stimuleert.
Nee, als ziek wordt, gehandicapt raakt oid. Nee, als je niet ook nog andere kwaliteiten hebt zoals bv. management. Nee, als je te snel te veel wilt en jezelf in te hoge schulden steekt. Nee, als je op de verkeerde plek terecht komt.

jke hebt het over plaatsen waar je perse niet zou willen wonen. maar als je kans hebt op werk dan zul je moeten pakken wat er te krijgen is. Wij wonen nu ook in een plaats die bekend staat als een van de slechtste om in te wonen (armoede, slechte lucht etc.) maar mijn man kreeg hier een baan aangeboden gekregen, heeft bij het bedrijf in kwestie nu al jaren een baan waarin hij zich helemaal kan uitleven, leuke collega's, ontwikkelt producten op een gebied dat hem altijd heeft geïnteresseerd.
Je kunt veel willen en je kunt proberen zoveel mogelijk te krijgen, but sometimes something has gotta give you know.

Persoonlijk vind ik dat je nooit teveel films kunt zien, maar probeer een goede selectie te maken (kijk eens Inside Job, Roger and Me, Thank you for Smoking, The Straight Story, Fast Food Nation, om er zomaar een paar uit mijn kop te trekken. En dan natuurlijk Pat Garrett and Billy the Kid - restored special version ! - Heaven's Gate, en Easy Rider.)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

AmerikaontdekkerNL: zo te zien aan je vragen mag je eerst wel eens een beetje gaan studeren op de VS. Lees om te beginnen iets over het land en de geschiedenis op Wikipedia. En pak misschien zelfs af en toe een ECHT boek (je weet wel, dat je open moet doen en niet aanzetten.)

Iemand die denkt dat hij het wel even maken kan in de VS en dan elementaire informatie niet heeft, zal het hier heel, heel moeilijk krijgen. En wij op dit forum kunnen niet bij alles je handjes vasthouden. Het is hier bepaald niet Nederland!
AmerikaontdekkerNL
Amerika-ontdekker

@Bennogr ik weet ook wel dat het niet bepaald makkelijk gaat worden om daar me te gaan vestigen+goede baan te krijgen. Daarom is het ook nu op mijn leeftijd de tijd me meer in de VS te gaan verdiepen omdat me dat gewoon een supergaaf land lijkt. ik bekijk het absoluut niet met een 'roze bril' zoals iemand in dit topic aangaf en weet ook dat ze in de VS een meer hardere samenleving hebben. en in Nederland een meer zorg samenleving hebben.

het kan toch ook een keuze zijn om te gaan studeren in de VS (erg expensive wel) en via die weg daar te gaan wonen+werken?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

AmerikaontdekkerNL schreef:het kan toch ook een keuze zijn om te gaan studeren in de VS (erg expensive wel) en via die weg daar te gaan wonen+werken?
Probleem is dat een studievisum geen dual intent visum is en je wordt geacht terug te gaan naar Nederland na je studie.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Bennogr schreef:AmerikaontdekkerNL: zo te zien aan je vragen mag je eerst wel eens een beetje gaan studeren op de VS. Lees om te beginnen iets over het land en de geschiedenis op Wikipedia. En pak misschien zelfs af en toe een ECHT boek (je weet wel, dat je open moet doen en niet aanzetten.)

Iemand die denkt dat hij het wel even maken kan in de VS en dan elementaire informatie niet heeft, zal het hier heel, heel moeilijk krijgen. En wij op dit forum kunnen niet bij alles je handjes vasthouden. Het is hier bepaald niet Nederland!
Kom op joh, hij is 16! Ik kan het alleen maar positief vinden dat AmerikaontdekkerNL nadenkt over zijn toekomst en een forum als dit gebruikt om meer te weten te komen.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@dimona, het is ook positief dat hij hier vragen komt stellen. Oneindig veel beter dan gewoon zaken aannemen. Toch heeft Bennogr wel een punt. Voordat de vraag over de Mormonen in het Zuidwesten werd gesteld had ook eerst een google search gedaan kunnen worden. Dat had al meer informatie opgeleverd. Nu lijkt het alsof elke vraag die zich opdoemt hier gelijk gesteld wordt zonder zelf moeite te doen eens te kijken wat een google search oplevert. Mensen hier zijn uiteraard bereid vragen te beantwoorden, maar die bereidheid groeit als iemand ook zelf moeite doet via internet antwoorden te vinden. En dat is wat Bennogr wilde aangeven.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dank voor de bijval Hockey.

Overigens: mijn suggestie om af en toe ook eens een echt boek open te slaan, blijft natuurlijk. Het internet is misschien wel makkelijk, maar een papieren boek over een zaak of een land is vaak een nog betere bron dan informatie die je in willekeurige volgorde van het internet afhaalt. Begin maar eens met de boekjes van een paar voormalige collega Amerika correspondenten (ben zelf helaas nooit aan zo'n boek toegekomen en verwacht dat ook niet meer).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer