Ik las
in een andere draad al enig ongeduld vanwege Kastelke die de indruk had dat alle immigratievoorbereidingen van de DV-2012 winnaars stilgevallen waren. Niets is minder waar, natuurlijk.
In juli ben ik drie weken naar Texas gereisd om een appartement te zoeken in Austin. Op basis van wat ik op de websites van allerlei appartementencomplexen las over de voorwaarden om een positief antwoord op een "rental application" te krijgen, was ik een beetje ongerust: je moet een goede credit score hebben, en je moet kunnen bewijzen dat je inkomen minstens drie keer de huur bedraagt. Als nieuwkomer heb ik geen creditscore, dus dat zit al moeilijk. En omdat ik als zelfstandig consulant wil werken, kan ik geen arbeidscontract voorleggen, en kan ik moeilijk bewijzen wat ik in de toekomst in de VS zal verdienen.
Maar voor alles is er een oplossing. Ik ben gaan aankloppen bij een "apartment locator", een dienstenbedrijf dat mensen helpt bij het vinden van een geschikt appartement. Deze dienst is gratis voor de woningzoeker, ze krijgen een commissie van de verhuurder voor de huurders die ze aanbrengen. Zo'n apartment locator leidt je dan rond door enkele appartementen op basis van de wensen en criteria die je opgeeft. Omdat er in Austin momenteel geen overaanbod is aan appartementen (elk jaar 50.000 nieuwe inwoners), hebben die apartment locators momenteel veel werk.
Een eerste nuttige informatie die ik te horen kreeg, is dat het ontbreken van enige "credit history" in de VS over het algemeen geen reden is om een huuraanvraag te weigeren, hoogstens om een maand extra huurwaarborg te vragen. Geen credit history is beter dan een slechte credit history.
Een tweede nuttig weetje is dat Camden, een grote beursgenoteerde exploitant van appartementen, geen kopie van een arbeidscontract of US tax returns vraagt, maar zich enkel baseert op de credit rating en de criminal background check.
Ik was dus al enigszins gerustgesteld. Na het bezoeken van drie apartementen, ging mijn voorkeur uit naar Promesa, een nieuw apartementencomplex ten westen van Austin. Die vroegen wel een bewijs van inkomen, maar een document van mijn sociaal secretariaat waarop stond hoeveel ik tot nu toe maandelijks in België verdien (als zelfstandige), volstond blijkbaar. Voor alle zekerheid heb ik bij mijn aanvraag ook nog een bewijs van blanco strafregister in België gevoegd (had ik toch nodig gehad voor het interview op de ambassade), en de eerste pagina van de maandelijkse rekeningstaat van twee effectenrekeningen die ik al 14 jaar bij twee Amerikaanse financiële instellingen heb.
O ja, zo'n rental application moet ook betaald worden. Honderdnegenennegentig dollar, waarvan ik er vijftig terugkrijg als mijn aanvraag zou geweigerd worden. Te betalen met een money order, die ik bij een US Post Office ben gaan halen (kan ook bij Walmart of bij een pharmacy).
En toen... moest ik twee weken wachten. Amerikanen krijgen normaal al na twee dagen antwoord, maar een non-citizen non-resident is blijkbaar toch een speciaal geval. Niet dat ik ongerust was, want als Promesa mij zou weigeren, zou het bij Camden wel lukken, daar had de apartment locator mij al van overtuigd. Na twee weken, toen ik al terug was in België, stuurde ik een mailtje naar Promesa met de vraag of er al nieuws was over mijn rental application. En prompt kwam er een mailtje terug met excuses dat het zo lang geduurd had, en een "welcome home letter". Kortom, mijn aanvraag was goedgekeurd.
Mijn huur begint te lopen vanaf 20 oktober. Ik emigreer dus in oktober, maar de precieze datum heb ik nog niet bepaald. Vermoedelijk is het nuttig als ik er al een week op voorhand ben, zodat ik de nodige stappen voor aansluitingen van elektriciteit, gas en internet zelf kan nemen.
By the way, binnenkomen in de VS met mijn green card was op JFK airport een bijzonder aangename ervaring. Er waren volle wachtrijen voor US citizens en voor visitors, en twee lege wachtrijen: één voor diplomaten en één voor "green card holders".