Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012: Centrino (2 keer gewonnen dit jaar!!!)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Centrino
Amerikafan

Re: DV2012: Centrino (2 keer gewonnen dit jaar!!!)

Bericht door Centrino »

Mijn green card is vandaag aangekomen op mijn Amerikaans adres :blob7: en wordt morgen per koerier doorgestuurd naar mijn Belgisch adres :hello1: zodat ik ze tegen eind deze week in handen heb :usa2:

Ja, ik had al een geactiveerd immigratievisum dat dienst doet als voorlopige green card, maar een echte plastieken green card is pas the real thing :compress:
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

PROFICIAT !!! :clap: :clap: :clap:
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Gefeliciteerd Centrino!
Op naar de echte stap!
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Proficiat. :wav:
Groet,

Old Faithful
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

Super! :toothy7:
Tijd voor een feestje! :occasion9:
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Proficiat Centrino! Wanneer ga je voorgoed? En moet je hier ook nog hebben en huis verkopen?
Raafje87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Raafje87 »

Gefeliciteerd!
Op naar de volgende reis... http://www.emintheusa.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Proficiat en veel geluk ermee! :thumbup:
Physiq
Amerika-ontdekker

Bericht door Physiq »

Gefeliciteerd :thumbup:
De schrijfstijl die jij gebruikt is echt heel fijn om te lezen. Mooi gedetailleerd en het leest lekker door.
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Ik heb mijn fysieke green card nu al twee dagen. Er zijn op het internet wel foto's te vinden die een goed beeld scheppen van hoe zo'n kaart eruit ziet, maar ik wil toch even een paar details beschrijven.

Op de voorkant zien we bovenaan een gouden adelaarskop, met daarnaast de tekst "United States of America" en "permanent resident". De achtergrond wordt gevormd door het hoofd van het Vrijheidsbeeld en de zuilen van het Supreme Court (of is het het Capitool?). Er staat ook een ovalen hologram op dat pas goed zichtbaar wordt als je de kaart in een bepaalde hoek houdt. Verder de gebruikelijke tekstuele vermeldingen zoals mijn naam, geboortedatum, A-nummer, geboorteland en geldigheidsperiode van de kaart.

Er staan ook drie persoonlijke grafische elementen op: mijn pasfoto, mijn vingerafdruk en mijn handtekening. Die staan er alle drie nogal wazig op, in een zeer lichte grijze kleur. Mijn geboortedatum staat aan de linkerkant in reliëf gegraveerd.

Op de achterkant ziet iets minder dan de helft van de kaart er over de volledige breedte uit als het oppervlak van een CD waar in de plaats van muzieksporen allerlei grafische elementen in gegraveerd zijn: mijn foto, mijn naam, mijn handtekening, mijn geboortedatum, mijn A-nummer en mijn kaartnummer.

Verder ook minuscule icoontjes van ongeveer 2 bij 2 millimeter, die de vlaggen van de 50 staten en de portretten van de 44 presidenten voorstellen. Zie foto in bijlage. Met het oog ziet dit er al vrij spectaculair uit, maar ik zou ze graag eens onder de microscoop bekijken om te zien hoeveel details die kleine icoontjes bevatten.

Tot slot staat er onderaan nog een machine-leesbare tekst met naam, geboortedatum, kaartnummer enz., zoals je die ook op een Belgische identiteitskaart terugvindt, en de mededeling dat je een verloren kaart in gelijk welke VS-brievenbus mag gooien, waarna de post die moet terugsturen naar het USCIS-kantoor in Mesquite, Texas. Beide elementen zien er bij mij niet helemaal scherp en zuiver uit, precies alsof de toner van de laserprinter bijna leeg was.

Met de green card werd een papieren hoesje meegeleverd, waarop staat: "we recommend use of this envelope to protect your new card and to prevent wireless communication with it". Een verwijzing naar de RFID-chip die in de kaart is aangebracht en die vanop afstand kan uitgelezen worden (officieel 10 centimeter, volgens sommigen tot 10 meter). Dat hoesje zal dan ongetwijfeld wel van "RFID shielding paper" gemaakt zijn.

Bij de kaart zat verder ook nog een foldertje "Welcome to the United States". Niet de brochure van 124 pagina's, maar 1 velletje met verwijzingen naar een aantal URL's waar je meer informatie kan vinden, en de belangrijkste zaken die je moet respecteren om je status van permanent resident te behouden.
Bijlagen
gc-detail.jpg
Physiq
Amerika-ontdekker

Bericht door Physiq »

Wat leuk dat je een linkje stuurde naar die brochure van 124 pagina's.
Had ik nog niet gezien, ook maar eens doorspeuren.
Erg bedankt.
Eagle`
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Eagle` »

brochure is inderdaad erg handig ! thanks voor de share Centrino.

Volgens mij heeft Centrino trouwens al het geluk opgebruikt voor iedereen op dit forum hier met zijn 2x wins in de DV loterij vorig jaar :wink: :lol:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik vond het zo mooi dat in dat "Welcome to the US" foldertje 1 van de eerste alinea's zegt "Pay your taxes". Daar moest ik wel erg om lachen. Je bent nog maar koud binnen of je krijgt al te horen dat je je belasting moet betalen :D
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hoe en waar krijgt men zo'n boekje ? Ik heb het nog nooit gezien ! (bijna 17 jaar in de US dus).
Was toch wel handig geweest, zo ontdekte ik een tijdje geleden dat je als resident geacht wordt USCIS adreswijzigingen te sturen. Nooit geweten.
Wij hebben inmiddels verzoeken ingediend voor verlenging green cards - benieuwd of er iets over gezegd wordt.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Haha, Oortjes, ik heb ook nooit zo'n boekje gehad, en kwam er inderdaad een paar jaar geleden per toeval achter dat ik dus bij elke verhuizing een AR-11 had moeten indienen. We wisten wel dat we het nieuwe adres door moesten geven voor manlief (mijn sponsor), want dat hadden ze op het consulaat verteld, maar die AR-11, daar zeiden ze niks over. Ik heb toen in een keer al mijn adreswijzigingen opgestuurd, en heb er tijdens mijn naturalisatie niks meer van gehoord, dus zo zwaar zullen ze er niet aan tillen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat hoop ik dan maar. Maar jij bent getrouwd met een USC en ik heb gemerkt dat er dan toch meer door de vingers wordt gezien, bv. een overstay. Groene Kaart houders kunnen gedeporteerd worden voor een misdemeanor.
Ik heb altijd gedacht dat onze jaarlijks 'melding' bij de IRS de US overheid toch vertelde waar we waren - en wat we deden (mijn man dan).

Op zich is het heel logisch en ik heb er geen enkel probleem mee, maar het zou handig zijn geweest als ze bij de groene kaart wat instructies hadden bijgsloten. Ik heb de brieven nog eens gecontroleerd en er stond niets over in. (Ze hadden er ook zo'n verhuis-formulier bij kunnen doen en het boekje zou helemaal handig zijn geweest.) Het enige dat ik kreeg was twee maal de 'hartelijk gefeliciteerd en welkom' brief en na zes jaar H4, acht jaar stress voor de G.K., een verplicht verblijf in Canada ennogzowatmeer, kon ik dat helaas toch niet als echt welgemeend beschouwen.)
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

Ik las in een andere draad al enig ongeduld vanwege Kastelke die de indruk had dat alle immigratievoorbereidingen van de DV-2012 winnaars stilgevallen waren. Niets is minder waar, natuurlijk.

In juli ben ik drie weken naar Texas gereisd om een appartement te zoeken in Austin. Op basis van wat ik op de websites van allerlei appartementencomplexen las over de voorwaarden om een positief antwoord op een "rental application" te krijgen, was ik een beetje ongerust: je moet een goede credit score hebben, en je moet kunnen bewijzen dat je inkomen minstens drie keer de huur bedraagt. Als nieuwkomer heb ik geen creditscore, dus dat zit al moeilijk. En omdat ik als zelfstandig consulant wil werken, kan ik geen arbeidscontract voorleggen, en kan ik moeilijk bewijzen wat ik in de toekomst in de VS zal verdienen.

Maar voor alles is er een oplossing. Ik ben gaan aankloppen bij een "apartment locator", een dienstenbedrijf dat mensen helpt bij het vinden van een geschikt appartement. Deze dienst is gratis voor de woningzoeker, ze krijgen een commissie van de verhuurder voor de huurders die ze aanbrengen. Zo'n apartment locator leidt je dan rond door enkele appartementen op basis van de wensen en criteria die je opgeeft. Omdat er in Austin momenteel geen overaanbod is aan appartementen (elk jaar 50.000 nieuwe inwoners), hebben die apartment locators momenteel veel werk.

Een eerste nuttige informatie die ik te horen kreeg, is dat het ontbreken van enige "credit history" in de VS over het algemeen geen reden is om een huuraanvraag te weigeren, hoogstens om een maand extra huurwaarborg te vragen. Geen credit history is beter dan een slechte credit history.

Een tweede nuttig weetje is dat Camden, een grote beursgenoteerde exploitant van appartementen, geen kopie van een arbeidscontract of US tax returns vraagt, maar zich enkel baseert op de credit rating en de criminal background check.

Ik was dus al enigszins gerustgesteld. Na het bezoeken van drie apartementen, ging mijn voorkeur uit naar Promesa, een nieuw apartementencomplex ten westen van Austin. Die vroegen wel een bewijs van inkomen, maar een document van mijn sociaal secretariaat waarop stond hoeveel ik tot nu toe maandelijks in België verdien (als zelfstandige), volstond blijkbaar. Voor alle zekerheid heb ik bij mijn aanvraag ook nog een bewijs van blanco strafregister in België gevoegd (had ik toch nodig gehad voor het interview op de ambassade), en de eerste pagina van de maandelijkse rekeningstaat van twee effectenrekeningen die ik al 14 jaar bij twee Amerikaanse financiële instellingen heb.

O ja, zo'n rental application moet ook betaald worden. Honderdnegenennegentig dollar, waarvan ik er vijftig terugkrijg als mijn aanvraag zou geweigerd worden. Te betalen met een money order, die ik bij een US Post Office ben gaan halen (kan ook bij Walmart of bij een pharmacy).

En toen... moest ik twee weken wachten. Amerikanen krijgen normaal al na twee dagen antwoord, maar een non-citizen non-resident is blijkbaar toch een speciaal geval. Niet dat ik ongerust was, want als Promesa mij zou weigeren, zou het bij Camden wel lukken, daar had de apartment locator mij al van overtuigd. Na twee weken, toen ik al terug was in België, stuurde ik een mailtje naar Promesa met de vraag of er al nieuws was over mijn rental application. En prompt kwam er een mailtje terug met excuses dat het zo lang geduurd had, en een "welcome home letter". Kortom, mijn aanvraag was goedgekeurd.

Mijn huur begint te lopen vanaf 20 oktober. Ik emigreer dus in oktober, maar de precieze datum heb ik nog niet bepaald. Vermoedelijk is het nuttig als ik er al een week op voorhand ben, zodat ik de nodige stappen voor aansluitingen van elektriciteit, gas en internet zelf kan nemen.

By the way, binnenkomen in de VS met mijn green card was op JFK airport een bijzonder aangename ervaring. Er waren volle wachtrijen voor US citizens en voor visitors, en twee lege wachtrijen: één voor diplomaten en één voor "green card holders".
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik had wel gezien dat je in de US zat, dus ik was benieuwd.

So far, so good! En ach, als je aan kan tonen dat je geld hebt, is het altijd een stuk makkelijker om een dak boven je hoofd te vinden. Je moet maar eens gaan kijken hoe makkelijk jij een credit card kan gaan krijgen (als je je geld transfereert naar de US), ook al heb je geen credit score. ;-)

Je hebt hier goede tips gegeven om met zo'n bureau eventueel samen te werken.

Voelde het anders aan, wetende dat je nu niet gewoon meer de toerist/zakenman bent, maar een echte permanent resident?
Ik hoop dat jij over 2 jaar nog steeds mag ervaren wat ik nog haast elke week ervaar als ik hier rondrij/rondloop en weer iets moois zie in de natuur, het landschap, een knap gebouw, het meer: "Wow, ik WOON hier nu. Dit is mijn thuis!". :-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

kastelke schreef:En ach, als je aan kan tonen dat je geld hebt, is het altijd een stuk makkelijker om een dak boven je hoofd te vinden. Je moet maar eens gaan kijken hoe makkelijk jij een credit card kan gaan krijgen (als je je geld transfereert naar de US), ook al heb je geen credit score. ;-)
Op papier lees ik in de VS in de kleine lettertjes met voorwaarden vaak over "income", nooit over "assets". Dus in theorie zou het bij iemand met veel geld op de bank, maar die enkele maanden zonder inkomen zit, wel kunnen tegenvallen. En in de VS volgt men vaak de letter van de regeltjes, zonder naar de geest te kijken, dus die theorie kan makkelijk ook praktijk worden, zou ik denken. In mijn geval speelde dat ook in mijn voordeel: een bewijs van mijn Belgisch inkomen werd aanvaard, ook al kon ik helemaal geen garantie geven dat ik in de VS een inkomen zal hebben.
Voelde het anders aan, wetende dat je nu niet gewoon meer de toerist/zakenman bent, maar een echte permanent resident?
Ook al ben ik administratief al een permanent resident, ik zal me pas echt een permanent resident voelen als ik een vaste woonst in de VS heb. Vanaf 20 oktober, dus :-) Zolang ik op hotel/motel/extendedstaymotel zit, voel ik me toch nog toerist...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hier hebben we die bankregeltjes ook, en ik hoor vaak genoeg van nieuwe immigranten dat ze tegen allerlei dingen tegenaan lopen. Toch is het voor ons nergens een probleem geweest. Maar wij hadden een huis verkocht in Belgie en transfereerden dus direct enkele honderdduizenden naar onze bank. En op basis daarvan + het vroegere inkomen/job zei de bankdirecteur dat ze "voldoende potentie" ( :lol: ) zagen.
Ook voor de huur van onze eerste woning voor 4 maanden: geen credit history, dus 'lastig'. Ons voorstel: we geven je direct 4 gewaarborgde cheques voor elke maand huur. Deal was direct gesloten.
En zo is het maar door blijven gaan, en na ene jaar heb je dan een credit score van 750.
Dus ik blijf er bij: als je met een valiesje geld aan komt, lopen al die dingen heel simpel. (zelfs zo simpel dat ik, zonder inkomen, credit cards kreeg met $15,000 limiet op)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer