Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Sick vs. ziek

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Sick vs. ziek

Bericht door dutch_in_seattle »

Gewoon uit nieuwsgierigheid even een taalvraagje voor de Nederamerikanen onder ons. Ik heb de indruk dat 'sick' hier in de V.S. een iets bredere betekenis heeft dan 'ziek' in het Nederlands. Zo zou ik zelf niet zeggen dat ik ziek ben als ik alleen maar verkouden ben (dus snotterneus en zo), maar mijn vrouw (Amerikaanse) zegt in dergelijke situaties altijd dat ze 'sick' is. (En dat komt tegenwoordig met een 17 maanden oude tweeling erg regelmatig voor. Ik ben meer verkouden geweest sinds we kinderen hebben dan in de twintig jaar daarvoor, maar da's een heel ander verhaal... ;-) ). Om mezelf 'ziek' te noemen moet ik toch minstens griep of iets anders "ernstigers" hebben.

Is dit een kwestie van persoonlijke connotaties die ik bij het woord 'ziek' heb of ervaren jullie dit verschil tussen het Amerikaans en Nederlands ook?
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
USInsider
Amerika-expert

Re: Sick vs. ziek

Bericht door USInsider »

Ik dacht altijd dat in de US 'ill' was voor meer serieuze ziektes, en 'sick' (of unwell, of under the weather) voor lichter en kortdurend.
Daarom heb je ook 'sick days'.
'That's so sick !' 'You sick bastard !' en 'I'm going to be sick', hebben andere betekenissen. Idem "ill equipped'.
(sick kan ook 'cool' betekenen...)

In British English, ill means unwell. Ill is most common in predicative position. She couldn’t come because she was ill.
Before a noun, many British people prefer to use sick. She spent years looking after her sick husband.
(Hier is het dus precies andersom lijkt het ?)

Misschien volgende keer op zijn Iers: I am as sick as a small hospital. (I am feeling rather ill today.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 16 mei 2012, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Nici
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door Nici »

Ik heb het ook alleen over ziek als ik koorts heb en me heel beroerd voel. Verkouden inderdaad bij loopneus, hoesten en verstopte holtes.

Nici
http://www.roadbook2013.blogspot.com/ Verslag juni 2013: Alburquerque - Las Vegas
http://www.roadbook2012.blogspot.com/ Verslag juni 2012: Las Vegas-Denver (met Havasupai en GT/Y)
http://juliannicoline.blogspot.com/ Verslag Juni 2010: SF-Phoenix.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Mijn vrouw zegt soms wel eens tegen me "You're sick!", maar dat is wéér iets anders :lol:

Maar inderdaad, 'sick' lijkt hier sneller te worden gebruikt. Het is dan bijna meer 'een beetje ziekjes' dan echt 'ziek'. Daarentegen lijken mensen hier wel stukken minder snel thuis te blijven, en gaan ook als ze 'sick' zijn nog gewoon naar het werk (wat natuurlijk ook komt door een beperkt aantal - of geen - ziektedagen, waardoor niet werken geen inkomen kan betekenen).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als je hier niet helemaal gezond bent, ben je inderdaad al gauw "sick". "I'm sick with a cold" betekent "ik heb een verkoudheid". Inderdaad wordt "ill" zoals Oortjes al schrijft gebruikt bij serieuze ziektes.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En waardoor ze collega's besmetten, maar da's een andere discussie....

Er is dus verschil tussen 'you're sick' na het opnemen van je temperatuur, en 'you're sick' zomaar, bij jou thuis ? LOL.

Nog een: "I'm so sick of being ill !"
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

En dan heb je nog "be sick": if you are sick, the food in your stomach comes up through your mouth [= vomit, throw up]
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Interessant, totaal off-topic detail: ratten kunnen niet overgeven.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dento schreef:Mijn vrouw zegt soms wel eens tegen me "You're sick!", maar dat is wéér iets anders :lol:

Maar inderdaad, 'sick' lijkt hier sneller te worden gebruikt. Het is dan bijna meer 'een beetje ziekjes' dan echt 'ziek'. Daarentegen lijken mensen hier wel stukken minder snel thuis te blijven, en gaan ook als ze 'sick' zijn nog gewoon naar het werk (wat natuurlijk ook komt door een beperkt aantal - of geen - ziektedagen, waardoor niet werken geen inkomen kan betekenen).
en dan bedoelt ze niet dat je "cool" bent :lol:
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

oortjes schreef:Interessant, totaal off-topic detail: ratten kunnen niet overgeven.
:mrgreen:
Reisblog: thisisfraa.be
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Ziek kun je in alle contexten gebruiken.

Ik ben ziek (verkouden, griep)
Zieke shit (Cool, vet)
Jij bent ziek (je deugt niet)
Ik/jij ben(t) ziek (psychisch)
Ziek zijn (Alcohol/drugs probleem)

Je kunt het bij alles gebruiken.
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Als wij hier sick gebruiken is het eerder van misselijk voelen: "I'm feeling sick"

Ik hoor mijn vriend eerder spreken over "I have a cold" dan "I am sick", en als je echt goed ziek bent met koorts dan is het "you have a fever" en "you are sick".

Maar gewoon snotteren, naaah dan is het hier gewoon een cold! :D
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, dat is hier ook meer zo. Mensen zeggen wel "sick with a cold", maar niet dat ze "sick" zijn, als ze verkouden zijn. Dan is het inderdaad meer "just the common cold" of zo. Inderdaad melden Amerikanen zich niet snel ziek. Dat zie ik ook aan mijn man. Die heeft zat ziektedagen, maar moet wel bijna dood neervallen voor hij zich ziek meldt. Ik kan me de laatste keer niet herinneren, hoewel hij zich heus wel miserabel heeft gevoeld.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

net als bij Machteld, is mijn ervaring dat 'sick' misselijk is. Er wordt hier in mijn omgeving vaker genoemd wat je hebt: cold, flu, not feeling well, enz.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hier ook, 'sick' vaak als misselijk, en verder iets meer specifiek over wat je hebt, met uitzondering van het mooie 'just a general feeling of unwellbeing'...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik heb juist de indruk dat Amerikanen zichzelf sneller als "sick" bestempelen dan Nederlanders. Ik hoor regelmatig mensen klagen dat ze sick zijn en dat had ik in Nederland veel minder.

Zich daadwerkelijk ziekmelden is een ander verhaal maar het kost veel mensen ook een "vrije" dag als ze dat doen mits ze sick days hebben.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik heb juist de indruk dat men in NL zich vaker en langer ziek meldt. Ik hoor vaak van ziektes in NL die hier zelden voorkomen; zoals de "burn out". Blijkbaar een engelse term die in NL bekender is dan in de US. Ook ken ik veel meer mensen in NL die arbeidsongeschikt zijn voor zaken waar ze hier gewoon mee doorwerken. Niet dat dat altijd beter voor ze is, soms juist het tegendeel. Maar ze slikken wat tegen de pijn of andere symptomen en gaan weer aan de slag. En hoor ik alleen klachten van de mensen die om de snotverkouden persoon moeten werken.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Misschien ook omdat artsen hier sneller ingrijpen met meds, supplementen, en behandelingen ? In Ned. wordt toch sneller gezegd: even aankijken.... en 'het is psychisch'....
Een andere gene pool ? The best and brightest emigrated.....
Ned. is erg dicht bevolkt. Op de fiets door de regen is toch anders dan met een auto naar je werk of naar de winkel. In je eigen auto op pad geeft toch minder kans op besmetting dan in bus, trein, tram, metro met mensen die bovenop je niezen en hoesten en proesten.
Ander weer ? Veel gebieden in de US toch zonniger (wat heet, heet !) en in Ned. toch een-derde van de tijd regen, vaak druilerig.
Misschien wordt in Ned. intensiever gewerkt ? aangezien arbeid door alle extra kosten duur is.
Misschien heeft Ned. meer 'sick buildings' dan de US ?

Ik probeer maar een paar dwarsstraten....
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

De reden waarom werknemers zich in NL sneller ziek melden (met vage ziektes) en vaker arbeidsongeschikt zijn, is heel simpel: omdat het kan :roll:
Als je zelf voor ziektedagen moet opdraaien, dan blijf je allicht wat langer doorwerken voordat je ziek thuis blijft.
Crisis ? What Crisis ?
Carly Cupcake
Amerikafan
Partner van: Hinko

Bericht door Carly Cupcake »

Ja dat idee heb ik ook wel, de drempel om je hier (in NL) ziek te melden is laag. Maar goed, je hebt hier natuurlijk ook werkpaarden en sierpaarden, het zijn vaak (meestal) dezelfde die zich ziek melden. Dan weer met dit, dan weer met dat. En als die persoon een vast contract heeft kun je als werkgever niet zoveel doen. Het ziek melden moeilijker maken, maar sommigen hebben daar ook spreekwoordelijk 'schijt' aan.
Ik denk dat je dat overal wel hebt...
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer