Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Sick vs. ziek

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
USInsider
Amerika-expert

Re: Sick vs. ziek

Bericht door USInsider »

Maar niet iedereen heeft de zegening van een goede gezondheid - sommigen hebben nu eenmaal de genetische make-up voor kwakkelen.
Niemand kan zijn (groot)ouders kiezen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 18 mei 2012, 02:21, 1 keer totaal gewijzigd.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

oortjes schreef:Misschien heeft Ned. meer 'sick buildings' dan de US ?
Ik gok van niet. Uitgestrekte hallen volgepakt met grauwe cubicles zonder daglicht is hier vrij normaal, en ik krijg al de kriebels als ik bij een klant een paar uur in zo'n omgeving moet doorbrengen. Geef mij maar daglicht!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik bedoelde meer gebouwen waarbij de 'klimaat controle' niet deugt - ziektekiemen enz. verspreidend.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Hebben jullie geen controle-artsen dan?

Meestal heb ik eenmaal per jaar wel eens de griep te pakken, of iets wat daar op lijkt toch. Dan voel ik me toch wel een dag of 4-5 super ellendig, elke keer dat ik me al ziek gemeld heb, kreeg ik controle.
Meestal een paar uurtjes na de melding al, geen probleem natuurlijk als je écht ziek bent.
Reisblog: thisisfraa.be
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Zulke controle artsen heb ik hier in de V.S. nog nooit van gehoord. Komen die bij jou aan huis dan?

Bij langer ziek zijn moet de behandelende arts een verklaring afgeven (bij ons bedrijf pas als je je "short term disability" gebruikt, en die kan je pas gebruiken als je 6 dagen of langer ziek bent).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Dutchess schreef:Zulke controle artsen heb ik hier in de V.S. nog nooit van gehoord. Komen die bij jou aan huis dan?

Bij langer ziek zijn moet de behandelende arts een verklaring afgeven (bij ons bedrijf pas als je je "short term disability" gebruikt, en die kan je pas gebruiken als je 6 dagen of langer ziek bent).
Jup, het werkt zo:

Je moet je op de eerste dag van ziekte laten onderzoeken door je eigen huisdokter, dat ziektebriefje moet binnen de 48u in de handen van't bedrijf zijn.
Voor een bepaald tijdstip moet je je ook ziek melden bij het bedrijf en doorgeven wanneer je normaal terug komt werken.
Zij schakelen dan een andere firma in die (in ons geval) Mensura heet, die heeft eigen controle centras & artsen.
Als je't huis mag verlaten van de huisdokter moet je in principe naar hun, anders sturen ze een controle arts aan huis, onaangekondigd natuurlijk.
Soms heb je dus geluk & komt ie niet, maar dat komt niet zoveel voor.

Zij doen ook de medische keuringen op't bedrijf zelf, wat verplicht is eenmaal per jaar.
Ook doen ze bepaalde uithoudingstests voor bedrijven, bv voor technici die soms in ovens moeten werken, of een bepaalde functie hebben waar een bepaalde fysieke uithouding voor vereist is.
Reisblog: thisisfraa.be
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Mijn ervaring is dat destijds in Nederland mijn huisarts altijd eerst rust voorschreef: een weekje thuis en kom dan maar weer terug, als ik een zware verkoudheid of voorhoofdholte-ontsteking had. In Florida krijg je in het algemeen gelijk zwaardere medicatie mee, zoals een anti-biotica, wat vaak niet eens helpt als het een virus betreft. Het verschil is dat in Nederland men doorbetaald krijgt en in de VS moet je sickdays opnemen, als je dat niet hebt word je meestal niet betaald voor de gemiste tijd. Ik vind het toch prettiger dat iemand thuis kan blijven als men zwaar verkouden is oid, om te voorkomen dat collega's ook ziek worden.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat antibiotica voorschrijven als het een virus betreft zie ik hier dus helemaal niet. Ik vind het eigenlijk wel erg dat dat in Florida nog wel voorkomt. Men is zich hier (mijn omgeving) erg bewust van het gevaar van "super bugs". Antibiotica krijg je hier enkel als het echt duidelijk nodig is. Laat weer eens zien hoe verschillend de gebieden zijn hier.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef: Ik hoor regelmatig mensen klagen dat ze sick zijn en dat had ik in Nederland veel minder
De Nederlander hoor je niet klagen omdat 'ie met zijn zieke hoofd gewoon thuis in bed blijft liggen :D
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dutchess, Fraa, in Ned. heb je bedrijfsverenigingen waar werkgevers/werknemers bij verzekerd zijn mbt. ziekte. Die sturen de controle artsen.
In de US gebruik je eerst je eigen ziektedagen en daar kan om een bewijs van de behandelend arts gevraagd worden. Mr. Oor was ook een keer ziek, jaren geleden, en het briefje van de MD heb ik bewaard want daar stond op: "Mr. O. can get back to work due to severe illness".
Ben je een aantal weken ziek dan gaat short term disabilty verzekering betalen.

Petra, hier in CA merk ik ook terughoudendheid als het gaat om voorschrijven antibiotica.
Als ze nu ook het vee wat minder gaan geven.....
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Hier is het bij een verkoudheid etc. 'under the weather' zijn. Sick is voor misselijk meestal (maar je hebt wel sick days). Ill is serieus.

Dora
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer