Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Onaardige Amerikanen bestaan niet-Charles Groenhuizen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dennis schreef:De vraag is: wat doe ik morgen? :-)
's Morgens blij gezind opstaan, en 's avonds met de glimlach gaan slapen, terwijl je overdag natuurlijk heel erg vriendelijk geweest bent tegen Jan-en-Alleman. :lol:

Ik stel voor dat je gewoon terug daar gaat staan waar je altijd staat (er van uit gaande dat dit een reglementaire plaats is om als voetganger te staan). Maar natuurlijk hou je het goed in't oog of onze Mijnheer Grompot er aan komt gereden met zijn auto. Krijg je hem in je vizier, dan maak je zo'n sierlijke buiging:
Afbeelding
nadat je zeer opvallen één of twee stapppen achteruit hebt gezet. 8)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Heb het stukje ook gelezen, dankzij Tina en ben eigenlijk niet zo kapot van Charles, aantal jaren geleden wel, maar vind het nu vooral een eenrichtingsverkeer, vooral na het lezen van zijn boek.

Vaak ligt het aan jezelf hoe iemand je behandelt, of het nu in de States is of in Nederland.

Vroeger met collega's van het Postkantoor vaak discussies gehad over klantenbenadering, de verschillen hoe het toegaat in de States en Nederland, tegenwoordig wordt dat echt wel meegenomen in het pakket waaraan een medewerker verkoop moet voldoen, de huidige naam voor baliemedewerker, met zelfs tegenwoordig een target!

Ook is het een kleine moeite om iemand te begroeten of terug te groeten, wat hier in Florida wel meer gebeurt dan in Europa.

Gisteren trouwens idd. de lompheid van Duitsers meegemaakt. IK ben naar Seaworld geweest, nadat we mijn echtgenoot/Dad hadden afgezet op Orlando Airport, voor zijn eerste opdracht overzee en we stonden ergens in de rij te wachten voor een attractie...de Duitsers hadden commentaar op alles en iedereen en waren bijzonder lomp en grof in hun uitlatingen, ook nog proberen voor te dringen...4 volwassenen...Ruby en ik zijn maar duidelijk Nederlands gaan praten, toen begrepen ze de hint...haha...en waren opeens aardig rustig.... :wink:
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

Ik tref gek genoeg bijna altijd onaardige Amerikanen bij de customs service. Maar ik zie er dan ook erg onbetrouwbaar uit,
en zodra ik de V.S. binnen ben is dat weer snel vergeten!
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Wat Charles schrijft over de Amerikanen valt mij al jaren op. :lol:

Maar zonder gekheid, ik heb het er wel eens met Marjan over gehad dat de Amerikanen zo aardig zijn en dat je (bijna) overal vriendelijk wordt begroet. Zij heeft andere ervaringen maar ik eigenlijk niet. Alleen in 2004 bij Bodie vond een medewerker het nodig mij uit de kafferen toen ik volgens hem de auto op een verkeerde plek geparkeerd had. De beste man dacht zeker dat ik met mijn auto de uitgang blokkeerde voor zijn grote 4x4 en die van zijn landgenoten... :wink: Rustig uit laten razen en toen in de auto gestapt en weggereden. Voor de rest, nooit problemen gehad.

Ik ervaar het altijd als zeer prettig als men zegt: "Hi, how are you doing?" Of je nu in een restaurant, winkel, motel, bij een autoverhuurbedrijf of waar dan ook bent, overal word je (ik tenminste wel) vriendelijk aangesproken en geholpen. Zelfs (misschien wel juist) tijdens hikes word je begroet. Je voelt je hierdoor welkom en gaat het zelf ook doen. Het is denk net zoals Petra zegt, "what goes around, comes around".

Natuurlijk is het heus niet allemaal rozengeur en maneschijn in Amerika, dat weet ik ook wel. Maar ik vond het toch wel typisch dat ik 8 juli, bij terugkomst in Nederland, mij gelijk weer ergerde aan de mensen op Schiphol die het vertikten aan de kant te gaan toen ik met een volle bagagekar in de aankomsthal kwam en dat ik diezelfde dag hier in Heerenveen bijna aangereden werd door een automobilist. Op zo'n moment zou ik willen dat we hier in Nederland dezelfde beleefdheid hadden als in Amerika.

En wat Charles betreft, hij is duidelijk pro Amerika. Niks mis mee, ben ik zelf ook. Zolang je maar weet wanneer je nuances moet aanbrengen. Ik mag zijn colomns dan ook graag lezen.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Coyote schreef: en dat ik diezelfde dag hier in Heerenveen bijna aangereden werd door een automobilist. Op zo'n moment zou ik willen dat we hier in Nederland dezelfde beleefdheid hadden als in Amerika.

Roland
Ben hier in 2 dagen al bijna 3 keer aangereden, omdat veel Amerikanen toch wel moeite hebben om in hun eigen baan te blijven tijdens afslaan :roll: .
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Maar jij woont dan ook in Florida, land of the geriatrics (even heerlijk generaliseren, en hoe wist je trouwens, dat dat geen Hollandse toeristen waren, ha ha ha!) :lol: ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Petra , wat is geriatrics?? nieuw woord voor mij :oops:
Laatst gewijzigd door wiepster op 02 aug 2006, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

"Geriatrics" (ouderen van dagen) of "Octogenarians" (mensen tussen de 80 en 90) zijn de senioren, die in Florida van hun pensioen genieten.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Petra/VS schreef:"Geriatrics" (ouderen van dagen) of "Octogenarians" (mensen tussen de 80 en 90) zijn de senioren, die in Florida van hun pensioen genieten.
Oops, ik bedoelde dus een ander soort, weet het nu...LOL...tja daar wordt je hier mee overspoeld, maar vaak super-aardig en rijden super voorzichtig idd..blijven echter wel in hun eigen baan...

Degenen die ik dacht dat je bedoelde rijden met hun verhoogde trucks met de Dixie-vlag erop gepland als cowboys.
Laatst gewijzigd door wiepster op 02 aug 2006, 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Charles heeft natuurlijk het extra nadeel, dat hij lang hier in de VS als journalist heeft gewerkt. Amerikanen zijn meestal zo uit op een goede pers, dat ze extra aardig voor je zijn (waar ik soms schaamteloos gebruik van maak -- net zo goed als dat ik het 'interessante' Nederlander van afkomst zijn gebruik, al loop ik er niet mee te leuren).

Maar hoe je het aandurft om zo oppervlakkig te schrijven over een volk van bijna 300 miljoen mensen. Nee, dat is zelfs voor TV journalisten een beetje scherp door de bocht. (Ik ben radio- en schrijvend journalist).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik ben helemaal geen fan van Charles Groenhuijzen. Ook zijn boek vond ik niet bijster origineel en interessant, erg zwart-wit en generaliserend, net als deze column.

Ik ben nu 7 keer in Amerika geweest, en hoewel je merkt dat de Amerikanen (in het algemeen gesproken) anders zijn dan ons, een heel andere cultuur hebben, meestal veel beleefder zijn en gemakkelijker een praatje maken, zijn ze beslist niet allemaal aardig. Ik ben genoeg onaardige Amerikanen tegengekomen. Daarentegen vind ik het wel erg zwak om "De Duitser" te beoordelen op het ene enkele contact tijdens de reis, dat is wel erg generaliseren.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

Petra/VS schreef:Wat een vreemde discussie! Waarom zou je je afvragen of iemands vriendelijkheid echt is, vooral die van een wildvreemde. Alsof mensen niet gewoon over het algemeen vriendelijk kunnen zijn.
Ik weet het..... inderdaad een erg vreemde discussie, maar ik werk dan ook met vreemde mensen hahaha

Ook ik zie liever mensen die vriendelijk tegen je zijn en dan ga ik me echt niet druk maken of men het wel of niet meent. Ik denk dan ook, dat als men het niet zou menen, dan zouden ze toch in de eerste instantie al niets zeggen......
onze blog - Bouwmanfamily
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Ik heb een stukje van Charles Groenhuijsen naar eigen ervaring omgezet.

Citaat Charles Groenhuijsen

Weet u wat één van de grootste problemen was? De vriendelijkheid van het personeel. No kiddin’! Hier in de VS staat bij de ingang van elke Wal-Mart een medewerker in een fleurig blauw jasje (‘What can I do for you?’) en een al even fleurig karakter om je te bedanken dat je bij Wal-Mart je boodschapjes komt doen. Bij de kassa staat alweer een vrolijk type (vaak 65-plussers) die al die superkoopjes ('Always low prices. Always') vliegensvlug in plastic zakken propt.

Einde Citaat Charles Groenhuijsen

Weet u wat één van de grootste problemen was? De vriendelijkheid van het personeel. No kiddin’! Hier in de VS staat bij de ingang van elke Wal-Mart een medewerker in een flodderig blauw jasje die wat met de boodschappenkarretjes rommelt en je er een toeschuift waarvan net het linkervoorwiel defect is, maar dat merk je pas halverwege de winkel als de kar wat zwaarder word. ‘What can I do for you? o.i.d’ staat op de rug of op de badge die ze dragen en het fleurige karakter komt niet tot uiting in de onverschillige manier waarop het karretje voor je word klaar gezet als je bij de Wal-Mart je boodschapjes komt doen. Bij de kassa staat alweer een vrolijk type die na het gebruikelijke “how are you” als een speer de boodschappen over de scanner haalt en verveeld zit te wachten als jij je handtekening zet. De boodschappen worden aan het eind van de band (door 65 plussers of mindervalide) plichtmatig in een plastic of papieren zakken propt.

In de jaren dat ik Amerika bezoek is er ooit 1 maal iemand met mij meegestuurd om mij te helpen de spullen in de auto te leggen. Tegenwoordig sta ik bij de nieuwe kassa’s daar scan ik zelf de boodschappen doe ze zelf in een plastic tas en betaal zelf met een plastic kaart en een druk op de knop. Is dat cervice waar Groenhuijsen over praat ?????

Harm
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

De column past precies bij Charles. Hij woont jarenlang met erg veel plezier in de States (bij Petra in de buurt volgens mij) en steekt in z'n stukjes dan ook niet onder stoelen of banken dat 'ie idolaat is van het land en z'n inwoners.
Tsja... hoe denken wij daar over? Getuige onze frequente bezoeken aan een Amerika-forum lijkt me dat niet zo moeilijk raden. :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

hdeweert schreef:In de jaren dat ik Amerika bezoek is er ooit 1 maal iemand met mij meegestuurd om mij te helpen de spullen in de auto te leggen.
Misschien was je zelf niet zo vriendelijk? :wink:
Ik heb Amerika zelf nog maar 1 keer 'bezocht', maar telkens ik boodschappen deed was ik heel blij met de hulp die personeel én bezoekers mij ongevraagd boden:
stond ik ergens lang te turen naar al de verscihillende dingen die er uitgestald waren (op zoek naar 'dat ene juiste ingrediënt' waarvan de buurvrouw me had gezegd dat ik dat nodig had), dan was er altijd wel iemand die vroeg of ik iets zocht, of ik het vond, en die spontaan me mee nam naar waar het stond, ondertussen dikwijls nog wat uitleg gevend over de verschillen tussen de merken/producten onderling.
M'n boodschappen naar de auto brengen, terwijl je ook nog een 5-jarige ontdekkingsreiziger veilig mee moet krijgen? Geen probleem hoor, ze stonden weeral klaar om je te helpen.
Terwijl ik hier in België menig keer aan't vloeken geweest ben wanneer ik m'n wekelijkse boodschappen ging doen met een baby die in de maxi-cosy lag (die dus haast heel je boodschappenmand in beslag nam): aan de kassa gekomen moet je eerst die baby op de grond zetten, dan maken dat je tegen wereldrecordtempo je boodschappen op de band had liggen, om dan te moeten constateren dat ze er aan de andere kant van de band al weer haast afdonderden omdat de norse cassière als een gek de producten zat te scannen. Baby terug in de winkelkar, doorrijden, baby terug uit de winkelkar, weeral op de grond zetten (waar dan af en toe nog iets van de band schuift omdat je de cassière haar tempo niet kan volgen -je mag dan nog blij zijn als het 'maar' om een pak toiletpapier of servetten ging die ze op de baby deed donderen).

Ik wéét dat Charles nogal vooringenomen is in zijn manier van spreken over de VS, ik wéét dat dit een column is dus dat je dat geen super objectieve weergave van de feiten is, ik weet dat sommige mensen altijd zeuren en dat sommigen dat nooit doen, en ik weet waar IK heb ondervonden dat het veel aangenamer was om te winkelen.
Vind het spijtig dat Harm net altijd de pech heeft gehad om tegen dragonders aan te lopen. Je moet ze er maar uit weten te kiezen!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
orlandotina
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door orlandotina »

Ik weet het niet, ik geloof dat ik er met mijn ervaringen in Amerika een beetje tussenin zit. Geen mensen die de boodschappen naar de auto dragen of overdreven behulpzaam waren, maar wel een prettige vriendelijkheid. Maar ook chagrijnige caissières in de Wal-Mart, hoor.
Trouwens, het is behoorlijk wennen wanneer je weer hier Nederland in de Kijkshop bent die om zes uur dichtgaat en waar ze om tien voor zes de rolluiken tot halverwege naar beneden laten zakken, zodat je bijna op je knieen de winkel uit moet. Dat is weer het andere uiterste. Soms denk ik hier: jongens willen jullie eigenlijk wel geld verdienen?
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

orlandotina schreef:Trouwens, het is behoorlijk wennen wanneer je weer hier Nederland in de Kijkshop bent die om zes uur dichtgaat en waar ze om tien voor zes de rolluiken tot halverwege naar beneden laten zakken, zodat je bijna op je knieen de winkel uit moet. Dat is weer het andere uiterste. Soms denk ik hier: jongens willen jullie eigenlijk wel geld verdienen?
Het verschil is dat je in de USA een stuk sneller ontslagen kan worden. Dan wil je wel je best doen....
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hahah ik heb natuurlijk ook goede ervaringen. Maar die heb ik overal ter wereld gehad. Het vreemde geval doet zich voor dat mensen meestal alle goede dingen van hun verblijf optimaliseren en de slechte zoveel mogelijk negeren of minimaliseren. Het lijkt een beetje op de tijd dat we nog dienstplicht hadden. Niemand wilde in dienst en als je ze er later over hoorde was het de tijd van hun leven geweest gelachen, gezopen etc. Ik constateer dat mensen overal hetzelfde zijn, alleen de gewoontes en omstandigheden zijn anders. Om dat nu elke keer tegen elkaar af te zetten is appels met peren vergelijken. Groenhuijsen schrijft zijn verhaaltjes uit een eigen perspectief, dat vele Amerika liefhebbers aanstaat. In mijn beleving schrijft hij een aardig stukje maar probeert ondertussen wel de Nederlandse (Europese) maatschappij te veroordelen en dat is nou iets wat ik niet zo in hem kan waarderen.
Harm
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

hdeweert schreef:Tegenwoordig sta ik bij de nieuwe kassa’s daar scan ik zelf de boodschappen doe ze zelf in een plastic tas en betaal zelf met een plastic kaart en een druk op de knop.
Zo zie je maar, voor elk wat wils, ik vind de Self Checkout een fantastische uitvinding! En ik pak liever mijn eigen spullen in, zodat het uitpakken thuis goed georganiseerd is.
Bij de supermarkten hier word je wel standaard gevraagd, of je hulp nodig hebt met het naar de auto brengen, overigens.
Bij Walmart kom ik trouwens vrijwel nooit. Geef mij maar Target.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Mijn familie gaat graag naar Wal Mart, ik relealiseerde me dat ik er nog nooit in mijn uppie geweest was.
Mij wordt maar af en toe gevraagd of ik hulp nodig heb bij willekeurige winkels, maar toen ik zwanger was of met kleine kinderen liep, werd er wel regelmatig gevraagd.
Laatst in New York viel het op dat elke keer als we met een kaart in de hand verdwaasd rond keken, er elke keer wel iemand vroeg of we hulp nodig hadden.
Door al die vriendelijkheid en gesprekjes met willekeurige vreemden ben ik zelf door de jaren ook meer open geworden, en zal eerder hallo zeggen of een gesprek beginnen met iemand.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer