Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Grootte van de auto

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Grootte van de auto

Bericht door Pete.Z »

Als je echt het milieu wilt ontzien huur je bij rent-a-wreck een auto die al lang is afgeschreven, maar al wel een katalysator en dergelijke heeft.
Iedere gloednieuwe auto is minimaal 10 keer slechter voor het milieu als je de kosten en vervuiling mee rekent van de verscheping ,fabricage en winning van de materialen waarmee hij is gemaakt.....

En zoals de partij voor de dieren zegt, een vegetariër in een Hummer is minder milieuvervuilend dan een vleeseter in een Prius.....dus ook niet bij McDonalds binnenstappen deze vakantie. :mrgreen:
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ik had aanvankelijk voor mijn 3 weekse reis ook een Aveo gehuurd, ik ga namelijk helemaal alleen. Qua ruimte zou dat meer dan voldoende zijn, maar als je dan naar de prijzen begint te kijken... Je ziet dat sommige andere wagens een pak comfortabeler zijn & eigenlijk niet veel meer kosten, waarom je zelf dan te kort doen? Als je trouwens eens belt & dreigt te annuleren omdat je 't elders goedkoper kan krijgen, dan willen ze eventueel wel een deal maken. Zo ben ik van 415€ voor een Aveo (16 dagen LV-LV), naar 430€ gegaan voor een Midsize SUV (die normaal 495€ kost). Zo'n wagen is in principe te groot voor mezelf, al heb ik wel veel foto-materiaal bij & dan is het wel handig dat er genoeg plaats voor is. Met 2 personen lijkt me het geen overbodige luxe in ieder geval. Als je de bagage mee telt dan is zo'n Aveo snel gevuld, zeker als je ook nog eens een koelbox en dergelijke wil weg stoppen. Je gaat dan namelijk altijd wel een beetje krap zitten volgens mij, dan komt zo'n Midsize SUV (of een compact als je dat écht wil) beter uit.

Je moet ook bedenken dat je een paar duizend kilometer aflegt, dat doe ik liever in een Midsize SUV waarbij je zowiezo al wat meer overzicht over het verkeer hebt & waarbij 't rijgedrag waarschijnlijk een heel pak comfortabeler is. Ik zou dus ook niet twijfelen & gewoon iets groters nemen, het prijsverschil tussen de 2 wagens zal ook niet zoveel uitmaken op je hele budget. Ook ben je in een vreemd land waar er toch bepaalde regels een beetje anders zijn, rij je dan met je kleine Aveo tussen een stel SUV's rond, dan je zal je toch niet zo op je gemak voelen vrees ik.

Uiteindelijk kiest iedereen wat hij wil, maar ik zou toch iets groters nemen, het heeft gezien 't prijsverschil (en op't milieu eventueel na) alleen maar voordelen.
Reisblog: thisisfraa.be
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

pff als je al zoveel geld moet neerleggen voor een Aveo dan snap ik dat de upgrade niet zoveel hoeft te kosten.
Ik betaalde 135 euro voor de Nissan Verso voor 10 dagen.
fietser
Amerikafan

Bericht door fietser »

Het gaat hier om keuzes en/of het betrachten van enige soepelheid. Een kleine auto is een fractie goedkoper, maar wel een stukje zuiniger in gebruik, en heel, heel misschien schoner. Een grotere wagen biedt meer comfort, is veiliger en past beter bij het VS-verkeer. Tja, wat nu?
Het is allemaal nogal persoonlijk. Zelf ben ik liefhebber van klein grut, d.w.z. in Europa - ik rijd Panda. Maar in de VS kiezen wij (2 pers.) altijd voor een midsize om redenen die veel anderen al hebben genoemd. De laatste keer huurden we een mid-size SUV (een Ford Escape), die bij Autoreisen.de slechts 20 euro per week duurder is dan het kleinste type (Yaris e.d.). Wie naar de VS kan reizen, kan best die 20 euro extra betalen. Daarbij komt dat de moderne mid-sizes al lang geen benzineslurpers meer zijn.
Bij terugkeer in Nederland moet ik altijd weer wennen aan het schakelen, de benauwdheid en de oncomfortabelheid van mijn Panda. Maar na een paar dagen is alles weer bij het oude. Kortom: alles went en een beetje aanpassing (of het laten vallen van principes) kan geen kwaad :wink:. Het leven is immers 'vloeibaar'.
Fijne en ook veilige vakantie.

Groet,
Fietser
Myloki
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Myloki »

Bedankt allen voor de reacties... Ik heb ondertussen geïnformeerd en een grotere versie voorbeeld een chevrolet kobalt kost voor 19 dagen 49 euro. Dus dat scheelt idd niet veel en dan het gemak gedurende de km.
Heeft iemand ervaring met een kobalt en dan bedoel ik niet op milieutechnisch gebied. :wink: Ik ben het met de milieu overweging best eens, maar ik ben nu wel op vakantie en om met een zere rug weer aan het werk te gaan is ook niets.

Groet, marjolein
2024 Florida
2019 West-Amerika
2015 Florida
2012 West-Amerika
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Chevy Cobalt wordt niet meer gemaakt sinds 2010. Dit is tegenwoordig de Cruze. Nu gaat het ook niet om het merk/type maar om de klasse. Je bent nu dus aan het kijken naar een Compact. De naam zegt het al denk ik..

Iets ruimer dan een Economy (vooral de kofferbak). Je zult je koffers nog steeds met moeite in de kofferbak krijgen denk ik.
Dit is vooral als je harde koffers hebt.

[youtube]jQBP9ZKwncQ[/youtube]
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Myloki
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Myloki »

Wij hebben geboekt bij thriftycarrental.nl welke type adviseren jullie? Standaard of Iets anders SUV is TE voor ons....
2024 Florida
2019 West-Amerika
2015 Florida
2012 West-Amerika
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Die website doet het niet bij mij. Maar vergelijk gewoon wat prijzen, bijv. bij Driveusa.de

Een Compact kost je 176 per week
Een Midsize kost je 180 per week
Een Fullsize kost je 190 per week
Een Midsize SUV kost je 183 per week

Daarom kiezen veel mensen voor een Midsize SUV. Prijstechnisch zijn die gewoon gunstig.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

fietser schreef:Zelf ben ik liefhebber van klein grut, d.w.z. in Europa - ik rijd Panda. Maar in de VS kiezen wij (2 pers.) altijd voor een midsize om redenen die veel anderen al hebben genoemd.
Het liever kleiner rijden in Europa zie ik hier nu vaker terugkomen, en vraag me dan toch af waarom je niet ook in Europa groot zou willen rijden. Gaat het om de kosten? De lastigheid van smallere parkeerplekken? Want blijkbaar vindt men het rijden in een grote auto wel prettig, anders zou je er niet meer voor betalen om in de VS groots te rijden.
Disclaimer: ik heb nooit in Europa zelf achter het stuur gezeten :wink:

OT: Ik zou voor jezelf een bepaald bedrag in gedachten houden hoeveel je ervoor over hebt om een grotere auto te boeken. Je kunt bij het verhuurbedrijf zelf vaak ook nog onderhandelen over de prijs van een upgrade.
Overigens hebben wij een paar keer een kleine auto gehuurd voor we zelf een auto kochten, en daar viel het ons bij op dat er dan geen cruise control op zat. Voor lange roadtrips toch wel een prettig iets om gebruik van te kunnen maken.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Myloki, ik vermoed dat je een Chevy Cobalt or similar krijgt. het enige wat ik weet is dat die auto van het formaat Volkswagen Golf is.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Wij hadden in Duitsland een Dodge Caravan en dat was vaak best lastig parkeren. Parkeerplaatsen in Europa zijn vaak erg klein vergeleken met hier. Ik kende ook zat Amerikaanse vrouwen die de stad niet in durfden met hun eigen auto omdat ze niet konden parkeren.

Hier in Amerika heb ik een Honda Oddesey en ik weet niet of ik zo'n auto in Nederland zou willen rijden...al hebben we weinig keus met 4 kinderen :lol:
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

aan de topicstarter: wij reizen ook met 2 en hadden in America een Toyota Avensis. Ik vond dat meer dan groot genoeg, maar wij zijn dan ook helemaal geen auto-liefhebbers. Moet vlot rijden, dat wel en een goeie airco.
qua bagage zijn wij ook lichte reizigers, 1 grote valies en 1 sporttas voor ons beide. In de koffer van de Toyota konden er nog 5 valiezen bij denk ik :roll: En een grote achterbank heb je helemaal niks aan, daar gooi je wel eens een jas of wat boeken ofzo maar verder. Sommige schrijven hier "maar" 20$pp pd; ik vind dat nog altijd behoorlijk veel, daar kan je op reis veel andere leuke dingen mee doen, persoonlijk ga ik liever nog eens lekker gaan eten.

Onlangs zijn we op reis geweest naar Spanje, daar hadden we op voorhand een klein model gereserveerd (type Fiat 500 of Citroen C1) en we kregen een Mercedes B180 mee, dikke vette bak. Leuk, rijdt inderdaad vlot maar uiteindelijk had ik nu niet het gevoel dat die auto onze reis zoveel beter maakte dan een kleiner model. En we hebben in Spanje ook 3000 km gedaan.

Als je echt een autoliefhebber bent, begrijp ik best dat je op vakantie jezelf eens verwend met zo'n bak maar als je niet van auto's houdt, denk ik dat je net zo gelukkig bent met een kleiner model.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@LeenG, ik denk dat jullie een Camry hebben gekregen, de Avensis is een Europees model wat men niet kent in de VS.

De grotere auto is deel vanwege de bagage ruimte, maar ook voor een zeer groot deel het rijcomfort wat door de grotere wielbasis bereikt wordt. En op langere afstanden is dan die langere wielbasis toch voor prettig voor meer ontspannen rijden.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik denk dat de meeste Nederlanders/belgen graag in een grote auto rijden. Wie niet? Echter een grote auto went ook snel moet ik zeggen. Alleen als je in Nederland $9 per gallon moet betalen ziet het er natuurlijk ineens heel anders uit. Als je auto dan 1 op 5 rijdt wordt het een duur geintje plus dat de auto onbetaalbaar wordt door de toeslagen vanwege CO2 uitstoot.
Als je dan naar amerika gaat grijp dan die kans en rijd eens groot, liefst mega groot maatje suburban of zo. Kans dat je dat in Europa zal doen is minimaal natuurlijk.
steek je hoofd eens boven het maaiveld uit zou ik zeggen :mrgreen:

In een chevy cruze rijd je ook comfortabel, een aveo is dat niet. Net een koekblik
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

LeenG schreef:Sommige schrijven hier "maar" 20$pp pd;
verschil Compact vs Midsize SUV = 7 euro per week (4 euro per week als je voor de Jeep Liberty gaat).
Da's nou niet echt een heel schokkend bedrag lijkt me.

Nu zul je wel wat meer aan benzine kwijt zijn maar ook dat verschil is niet schokkend.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

SemJes schreef:Het liever kleiner rijden in Europa zie ik hier nu vaker terugkomen, en vraag me dan toch af waarom je niet ook in Europa groot zou willen rijden. Gaat het om de kosten?
Voor ons gaat het in ieder geval om de kosten inderdaad... In Europa is autohuur een stuk duurder dan in Amerika...
In 2010 betaalden wij voor onze gehuurde Fiat Panda (kleinste model dus), 6 dagen: 239 euro... (en als je de prijzen van driveusa bekijkt, een paar berichten hierboven door Njit, zie je dat het huren van een SUV in Amerika een stuk goedkoper is...)
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
fietser
Amerikafan

Bericht door fietser »

SemJes schreef: Het liever kleiner rijden in Europa zie ik hier nu vaker terugkomen, en vraag me dan toch af waarom je niet ook in Europa groot zou willen rijden. Gaat het om de kosten? De lastigheid van smallere parkeerplekken? Want blijkbaar vindt men het rijden in een grote auto wel prettig, anders zou je er niet meer voor betalen om in de VS groots te rijden.
Grappig. Je stelt je vraag en je geeft zelf het antwoord. Natuurlijk gaat het vaak om de kosten! Iemand die in Nederland dagelijks een auto beheert en berijdt, houdt rekening met benzinegebruik, onderhoudskosten, afschrijving, verzekeringskosten, wegenbelasting en andere zaken. Klein is hier zuinig. Simpel! Bovendien is daar nog de onpraktische kant die grote auto's in het Nederlandse stadsverkeer ondervinden. Wie een boodschap doet of zijn kroost naar school brengt met een Cadillac heeft het lastiger dan iemand met een Smart. Daarnaast zijn de Amerikaanse snelwegen en parkeerplaatsen een stukje ruimer (helaas ook slechter) dan de Nederlandse en cross je er iets vaker over een dirtroad.
Kortom: er zijn genoeg redenen te bedenken om hier kleiner te rijden dan aan de overkant van de plas.
Ten slotte nog dit: Amerikanen kiezen ook steeds vaker voor klein. Fiats 500, Smartjes, Mini's en allerlei Japannertjes doemen steeds meer op in het verkeer, zeker in stedelijke gebieden. Dat heeft natuurlijk ook met de aldaar stijgende benzineprijzen te maken, maar ook met de praktische redenen die ik hierboven omschreef.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Hockey schreef:@LeenG, ik denk dat jullie een Camry hebben gekregen, de Avensis is een Europees model wat men niet kent in de VS.
Inderdaad, nu je het zegt! Ik was de naam vergeten, maar qua model gelijkaardig aan de Avensis toch he? Camry hebben we hier in Europa dan weer niet.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Hey, er stond niet voor niks een vraagteken achter he :wink:. Ik zou zelf ook nog wel eens twee keer nadenken voor ik in NL een grote SUV zou kopen, om 'em dan vervolgens met die benzine prijzen op te moeten vullen.
fietser schreef: Amerikanen kiezen ook steeds vaker voor klein. Fiats 500, Smartjes, Mini's en allerlei Japannertjes doemen steeds meer op in het verkeer, zeker in stedelijke gebieden. Dat heeft natuurlijk ook met de aldaar stijgende benzineprijzen te maken, praktische redenen die ik hierboven omschreef.
Benzineprijzen; okey. Maar welke andere praktische redenen zijn er verder om in de US een kleine auto te nemen? Wegenbelasting etc. hebben we hier niet, verzekering is blijkbaar ook nog eens goedkoper voor grote auto's (http://moneyland.time.com/2012/02/13/oh ... to-insure/), en parkeerplaatsen zijn groot genoeg.

@Leen: de Camry is ook zo klein nog niet. Ik zie op de Alamo site dat een Corolla al als Midsize gezien wordt (daaronder heb je nog de klassen Economy en Compact), en de Camry is weer een slagje groter dan de Corolla.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Inderdaad, de Camry en Avensis zijn behoorlijk gelijkwaardig. Af en toe zie je in NL wel eens een Camry rondrijden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer