Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Fiery Furnace: ervaringen alleen wandelen?
Fiery Furnace: ervaringen alleen wandelen?
Hoi!
Wij hebben 5 dagen Moab op de agenda staan (reeds 2de keer) en deze keer zouden we de Fiery Furnace willen wandelen. Ik las dat de ranger tours héél langzaam gaan dus vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met de wandeling alleen te lopen? Is het werkelijk zo moeilijk als beschreven? Kan je evt. een klein stuk lopen tot waar het lastig wordt? Amerikanen hebben nogal eens de neiging te overdrijven.. (zijn beetje bang van verzekeringsclaims denk ik). Nu, de canyonlands is een wild en potentieel gevaarlijk landschap, dus moet je toch best opppassen en niet overmoedig zijn. Daar hebben ze zeker een punt.
Wij hebben 5 dagen Moab op de agenda staan (reeds 2de keer) en deze keer zouden we de Fiery Furnace willen wandelen. Ik las dat de ranger tours héél langzaam gaan dus vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met de wandeling alleen te lopen? Is het werkelijk zo moeilijk als beschreven? Kan je evt. een klein stuk lopen tot waar het lastig wordt? Amerikanen hebben nogal eens de neiging te overdrijven.. (zijn beetje bang van verzekeringsclaims denk ik). Nu, de canyonlands is een wild en potentieel gevaarlijk landschap, dus moet je toch best opppassen en niet overmoedig zijn. Daar hebben ze zeker een punt.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Fiery Furnace: ervaringen alleen wandelen?
Dat héél langzaam vond ik nog wel meevallen. Ja, je staat regelmatig even stil omdat de ranger dan iets vertelt over het gebied. Als je dat niet interessant vindt kun je overwegen om alleen te gaan. Maar ik vraag me af of je dan wel de leuke plekjes vindt waar je met een ranger langs gaat. Ik vond het juist leuk om langs plaatsen te komen waar je in je eentje wellciht niet langs zou durven gaan omdat je niet weet wat er komt en of het te doen is.
Als je een klein stukje wilt lopen is het niet echt de moeite denk ik. Je zult sowieso een permit moeten hebben en verplicht een instructiefilmpje moeten volgen.
Marianne
Als je een klein stukje wilt lopen is het niet echt de moeite denk ik. Je zult sowieso een permit moeten hebben en verplicht een instructiefilmpje moeten volgen.
Marianne
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Wij hebben de Fiery Furnace hike 2x gedaan, de eerste keer met Ranger en een paar jaar later alleen. Wij houden wel van een beetje doorlopen, we hebben de hike met de ranger dan ook inderdaad wel als traag ervaren. Omdat je regelmatig stil staat voor een praatje, maar ook omdat het soms best wel even duurde voordat de hele groep over een rotsspleet heen was e.d.
Maar het is wel zo dat je - zoals Marianne ook al schrijft - met zo'n rangertour wel op de mooiste plekken komt. Als je alleen gaat, dan moet je maar zien waar je uitkomt. Wij zijn flink aan het ronddolen geweest, die keer dat we zonder ranger zijn gegaan. Diverse keren terecht gekomen op plekken waar we niet verder konden, waardoor we dus via dezelfde weg weer terug moesten. Niet dat we dat erg vonden, het was hartstikke leuk om te doen. Maar als je echt voor de mooiste plekken wilt gaan, dan raad ik je de rangertour aan.
Wat de moeilijkheidsgraad betreft: dat valt wel mee. Ik ben niet handig, dus als ik het kan, dan kunnen de meeste mensen het
Er werd ons trouwens wel gevraagd of wij al ooit met een ranger naar Fiery Furnace waren geweest, ik weet niet of je een permit krijgt als je daar nee op moet antwoorden.
Maar het is wel zo dat je - zoals Marianne ook al schrijft - met zo'n rangertour wel op de mooiste plekken komt. Als je alleen gaat, dan moet je maar zien waar je uitkomt. Wij zijn flink aan het ronddolen geweest, die keer dat we zonder ranger zijn gegaan. Diverse keren terecht gekomen op plekken waar we niet verder konden, waardoor we dus via dezelfde weg weer terug moesten. Niet dat we dat erg vonden, het was hartstikke leuk om te doen. Maar als je echt voor de mooiste plekken wilt gaan, dan raad ik je de rangertour aan.
Wat de moeilijkheidsgraad betreft: dat valt wel mee. Ik ben niet handig, dus als ik het kan, dan kunnen de meeste mensen het

Er werd ons trouwens wel gevraagd of wij al ooit met een ranger naar Fiery Furnace waren geweest, ik weet niet of je een permit krijgt als je daar nee op moet antwoorden.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Wij hebben reeds 2x de Fiery Furnace gedaan, steeds zonder begeleiding. Je kunt dus wel degelijk de eerste keer gaan zonder ranger. Dit omdat we zo de stilte en de rust van de natuur zo meer kunnen appreciëren. Het feit dat je niet weet wat er achter de volgende hoek ligt, vinden wij juist zo interessant.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Ik heb nu 2x de Fiery Furnace gelopen en beide keren mét een Parkranger. Persoonlijk vind ik het juist erg interessant wat er allemaal verteld wordt. Zoals het niet betreden van de opgedroogde plassen vanwege het 'leven' daarin. Erg interessant en iets dat ik zonder Parkranger vast niet geweten had. Juist de verhalen die verteld worden geeft je een betere kijk op het geheel.
Een volgende keer zou ik 'm daarom ook weer met Parkranger doen al zou ik 'm nu best zonder kunnen doen. Enige vervelende vond ik af en toe de kleine kinderen...
En gezien het feit dat zelfs de Parkranger die de laatste keer vermanend toesprak blijkt wel dat ik niet de enige ben.
Roland
Een volgende keer zou ik 'm daarom ook weer met Parkranger doen al zou ik 'm nu best zonder kunnen doen. Enige vervelende vond ik af en toe de kleine kinderen...

Roland
-
- Amerikakenner
- Partner van: a.ka. Damzkie
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Wij hebben afgelopen jaar de wandeling met Ranger gedaan en het tempo niet als storend ervaren. De ranger zelf heeft er aardig het tempo in. Wij zorgden er voor dat we redelijk vooraan liepen, zodat je niet opgehouden worden door mensen die wat langzamer zijn. Mijn schoonouders waren ook mee en deden het wat rustiger aan achter in de groep. De ranger wacht op bepaalde stukken. Als je voor in de groep zit heb je dan rustig de tijd om rond te kijken en foto's te maken. De achterste lopers hadden minder tijd, want we gingen telkens vrij snel door.
En los van het feit of je een permit nodig hebt (ons verteld van wel, pas zelfstandig lopen als je minstens een keer met een gids mee bent geweest) zou ik het gebied niet graag alleen in gaan. Paden zijn niet heel makkelijk te vinden en ik denk dat je snel verdwaald. Ook wel een paar mensen tegengekomen die niet meer wisten welke kant ze op moesten.
En los van het feit of je een permit nodig hebt (ons verteld van wel, pas zelfstandig lopen als je minstens een keer met een gids mee bent geweest) zou ik het gebied niet graag alleen in gaan. Paden zijn niet heel makkelijk te vinden en ik denk dat je snel verdwaald. Ook wel een paar mensen tegengekomen die niet meer wisten welke kant ze op moesten.
2011: New York + Southwest: http://www.adamsusa.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012: Vegas + Northwest: http://www.nwusa2012.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2013: Vegas + Southwest: http://www.swusa2013.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012: Vegas + Northwest: http://www.nwusa2012.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2013: Vegas + Southwest: http://www.swusa2013.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Wandel je eigenlijk langs een afgrond? Ik heb deze tour geboekt voor 24 juli, maar ben toch een beetje huiverig vanwege hoogtevrees....
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je loopt niet echt langs afgronden, ik vond het zelf geen enge wandeling (teriwjl ik bijvoorbeeld Angel's Landing niet zou durven), maar als je erge last van hoogtevrees hebt is het misschien toch niet verstandig om te doen. Heb je het filmpje op de NPS-site al bekeken? Dan krijg je wel een beetje een idee van wat het inhoudt.
Nog even over het alleen lopen: ik heb mijn foto's nog eens bekeken, en ik moet zeggen dat het mij toch minder lijkt om alleen te gaan. Met een ranger loop je langs stukken waar je in je eentje niet langs zou durven omdat niet altijd duidelijk is of je je route langs dat stuk kunt vervolgen en omdat terugkeren ook niet altijd mogelijk is. Overigens lag het tempo bij ons wel zo hoog dat ik onderweg eigenlijk nauwelijks foto's heb kunnen maken. Wel op stukken waar gepauzeerd werd, maar tussendoor lukt dat niet (ook omdat je je toestel niet bij de hand hebt, je moet het in je rugzak houden omdat je vaak beide handen nodig hebt).
Marianne
Nog even over het alleen lopen: ik heb mijn foto's nog eens bekeken, en ik moet zeggen dat het mij toch minder lijkt om alleen te gaan. Met een ranger loop je langs stukken waar je in je eentje niet langs zou durven omdat niet altijd duidelijk is of je je route langs dat stuk kunt vervolgen en omdat terugkeren ook niet altijd mogelijk is. Overigens lag het tempo bij ons wel zo hoog dat ik onderweg eigenlijk nauwelijks foto's heb kunnen maken. Wel op stukken waar gepauzeerd werd, maar tussendoor lukt dat niet (ook omdat je je toestel niet bij de hand hebt, je moet het in je rugzak houden omdat je vaak beide handen nodig hebt).
Marianne
- Marenko
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Wij hebben de wandeling ook gelopen in 2009. Ko had toen ook nog behoorlijk last van hoogtevrees. En vreesde het ergste aan het begin van de wandeling toen de ranger vertelde dat mensen met hoogtevrees beter niet mee konden lopen. En dan beter nu gelijk af kunnen haken want alleen terug werd niet aangeraden. Hij is toch meegegaan. Dit is wat hij er later in het verslag over heeft geschreven. Verslag
Misschien heb je er wat aan!
Misschien heb je er wat aan!

Ik heb zelf in November de toer gedaan.
We waren met inclusief ranger met 5 mensen! Was echt prachtig. Doordat we met zo weinig waren, veel meer kunnen zien.
Zoals ik de rangers zelf altijd heb meegemaakt is dat ze erg enthousiast zijn over hun werk en daar echt voor leven.
Hij vertelde veel en we kregen allerlei mooie dingen te zien die ik zeker alleen nooit had kunnen zien.
Uitleg over de planten, rotsen en de "soil crust". Ik had zelf het niet zonder ranger willen doen.
We waren met inclusief ranger met 5 mensen! Was echt prachtig. Doordat we met zo weinig waren, veel meer kunnen zien.
Zoals ik de rangers zelf altijd heb meegemaakt is dat ze erg enthousiast zijn over hun werk en daar echt voor leven.
Hij vertelde veel en we kregen allerlei mooie dingen te zien die ik zeker alleen nooit had kunnen zien.
Uitleg over de planten, rotsen en de "soil crust". Ik had zelf het niet zonder ranger willen doen.
Dank jullie wel, Marianne en Marja! Het filmpje kende ik inderdaad al, toen ik dat zag dacht ik dat ik het wel zou durven. Als ik het verslag van Ko lees (mooie foto's!) dan twijfel ik toch over die 'drop-offs'... Maar ik denk dat ik het er maar op waag. Een beetje klauteren vind ik geen probleem, zolang ik maar niet in een diepte beneden me of naast me kijk...
Claudia
Claudia
Ik zou het er zeker op wagen!
Die drop offs vond ik wel mee vallen, en het klauteren was erg leuk.
Daarnaast helpt de ranger altijd iedereen en geeft uitleg hoe je de hindernis het beste kan nemen.
Die drop offs vond ik wel mee vallen, en het klauteren was erg leuk.
Daarnaast helpt de ranger altijd iedereen en geeft uitleg hoe je de hindernis het beste kan nemen.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Het echte klauteren is ook niet langs drop off's. Je loopt er gewoon langs, meestal is het "pad" daar best breed. Ik heb op trails aangeduid als easy veel dichter langs afgronden gelopen dan bij de Fiery Furnace. Ik vond het trouwens erg leuk, we hadden wel een grote groep, maar het tempo zat er flink in. Ik heb relatief korte benen en moest daardoor vaker klauteren waar anderen gewoon op/af stapten, dus ik was zo iemand die de boel ophield
.

Heb behoorlijk last van hoogtevrees, maar bij deze wandeling heb ik nergens last van gehad. Vond het wel jammer dat de ranger zich zo uitdrukkelijk op kinderen richtte, met navenante vragen, en dat je inderdaad om de haverklap stopte. Maar de informatie die je allemaal krijgt maakte dat helemaal goed, vond ik, dus we hadden zeker geen spijt. Zonder gids lopen lijkt me een hele uitdaging, eerlijk gezegd, maar ik lees dat er mensen met goede ervaringen zijn, dus het hangt ook een beetje van je richtingsgevoel af, denk ik, want het lijkt naar mijn idee allemaal erg op elkaar. Wel prachtig hoor, daar niet van!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 8772 Weergaves
-
Laatste bericht door Kristel De Schryver
-
- 18 Reacties