Ik lijkt me echter dat dit niet geldt voor Nederlanders die het Amerikaanse staatsburgerschap hebben of krijgen, daar de Amerikaanse wet stelt dat eenieder die genaturaliseerd is het Amerikaanse staatsburgerschap kwijtraakt als men zich het staatsburgerschap van een ander land aanneemt (of dit zelfs maar voordoet).VVD, CDA en D66 willen dat Nederlandse expats toch een tweede nationaliteit mogen hebben. VVD en CDA steunen een amendement van D66 om dit te regelen.
[...]
Door dit voorstel hoeven Nederlanders die ook de nationaliteit van hun tweede land willen hebben, niet meer te kiezen.
http://nos.nl/artikel/389173-expats-toc ... iteit.html
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Partijen: "Expats toch dubbele nationaliteit"
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Partijen: "Expats toch dubbele nationaliteit"
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Partijen: "Expats toch dubbele nationaliteit"
Tuurlijk geldt dat voor Nederlanders in de V.S. die de Amerikaanse nationaliteit aannemen en als gevolg van hun huwelijk met een Amerikaans staatsburger hun Nederlanderschap kunnen/mogen behouden. Ze zijn Nederlander en worden ook Amerikaan. Dus waarom zou dat voor hen niet gelden? Ik vind het trouwens wel interessant dat ze het woord 'expat' gebruiken en niet 'emigrant'. Bij 'expat' denk ik uitsluitend aan mensen die voor bepaalde tijd in het buitenland wonen.
Volgens mij is dat laatste dat jij zegt overigens niet waar. Van http://travel.state.gov/travel/cis_pa_t ... _1753.html:
"A U.S. citizen may acquire foreign citizenship by marriage, or a person naturalized as a U.S. citizen may not lose the citizenship of the country of birth. U.S. law does not mention dual nationality or require a person to choose one citizenship or another. Also, a person who is automatically granted another citizenship does not risk losing U.S. citizenship. However, a person who acquires a foreign citizenship by applying for it may lose U.S. citizenship. In order to lose U.S. citizenship, the law requires that the person must apply for the foreign citizenship voluntarily, by free choice, and with the intention to give up U.S. citizenship."
Volgens mij is dat laatste dat jij zegt overigens niet waar. Van http://travel.state.gov/travel/cis_pa_t ... _1753.html:
"A U.S. citizen may acquire foreign citizenship by marriage, or a person naturalized as a U.S. citizen may not lose the citizenship of the country of birth. U.S. law does not mention dual nationality or require a person to choose one citizenship or another. Also, a person who is automatically granted another citizenship does not risk losing U.S. citizenship. However, a person who acquires a foreign citizenship by applying for it may lose U.S. citizenship. In order to lose U.S. citizenship, the law requires that the person must apply for the foreign citizenship voluntarily, by free choice, and with the intention to give up U.S. citizenship."
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ron heeft gelijk. Dit nieuwe voorstel zorgt ervoor dat de huidige uitzonderingen in wet over het Nederlanderschap blijven bestaan. Die uitzonderingen bestaan sinds begin jaren '90 en zorgen er bijvoorbeeld voor dat als je als Nederlander met een Amerikaan trouwt en daarna Amerikaan wordt, je toch je Nederlanderschap mag behouden.
Dit voorstel brengt dus géén nieuwe uitzonderingen naar voren, maar maakt de huidige situatie niet slechter. Het blijft jammer bijvoorbeeld voor Nederlandse echtparen die samen naar de VS verhuizen -- die komen nog steeds niet in aanmerking voor een dubbel paspoort.
Het is natuurlijk opmerkelijk dat VVD en CDA nu zich op eens sterk maken voor de expats/emigranten: tijdens het kabinet Rutte waren VVD en CDA helemaal stil.
Dit voorstel brengt dus géén nieuwe uitzonderingen naar voren, maar maakt de huidige situatie niet slechter. Het blijft jammer bijvoorbeeld voor Nederlandse echtparen die samen naar de VS verhuizen -- die komen nog steeds niet in aanmerking voor een dubbel paspoort.
Het is natuurlijk opmerkelijk dat VVD en CDA nu zich op eens sterk maken voor de expats/emigranten: tijdens het kabinet Rutte waren VVD en CDA helemaal stil.
-
- Amerika-expert
De uitzondering op het verlies van Nederlanderschap als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt geldt pas sinds 1 april 2003 (geen grap!) Die uitzondering is overigens toch wel beperkt, Nederlanders die met een Belg(ische) getrouwd zijn verliezen het Nederlanderschap definitief bijvoorbeeld en zo zijn er nog een paar landen.
Beter zou zijn: iedere Nederland(er/se) die vrijwillig de nationaliteit aanneemt van het land waar hij/zij meer dan x jaar (2, 5, of zo) achter elkaar zijn/haar hoofdverblijf heeft, blijft Nederlander.
Zoals Ron al zei: de VS houdt dubbele nationaliteit niet tegen. Men waarschuwt alleen dat als je in je land van de andere nationaliteit in de problemen komt, de VS niets voor je kan doen.
Als je Amerikaan wordt moet je wel zweren of beloven dat je eerste loyaliteit voor de VS is en dat je 'vreemde prinsen en potentaten' afzweert/afbelooft. En als je voor de Amerikaanse overheid wilt werken in een omgeving waar geheimen rondgaan, moet je een verklaring tekenen dat je loyaliteit aan de VS boven alles gaat.
Afstand van Amerikaans staatsburgerschap wordt vrijwel alleen gedaan door mensen voor wie dat financieel voordelig is, als niet-burger hoeft je natuurlijk geen Amerikaanse belasting op je wereldinkomen te betalen. Maar ik denk dat er maar heel weinig lezers van dit forum in de categorie 'miljardair' vallen en daarom hun Amerikaanse staatsburgerschap zullen willen opgeven.
Beter zou zijn: iedere Nederland(er/se) die vrijwillig de nationaliteit aanneemt van het land waar hij/zij meer dan x jaar (2, 5, of zo) achter elkaar zijn/haar hoofdverblijf heeft, blijft Nederlander.
Zoals Ron al zei: de VS houdt dubbele nationaliteit niet tegen. Men waarschuwt alleen dat als je in je land van de andere nationaliteit in de problemen komt, de VS niets voor je kan doen.
Als je Amerikaan wordt moet je wel zweren of beloven dat je eerste loyaliteit voor de VS is en dat je 'vreemde prinsen en potentaten' afzweert/afbelooft. En als je voor de Amerikaanse overheid wilt werken in een omgeving waar geheimen rondgaan, moet je een verklaring tekenen dat je loyaliteit aan de VS boven alles gaat.
Afstand van Amerikaans staatsburgerschap wordt vrijwel alleen gedaan door mensen voor wie dat financieel voordelig is, als niet-burger hoeft je natuurlijk geen Amerikaanse belasting op je wereldinkomen te betalen. Maar ik denk dat er maar heel weinig lezers van dit forum in de categorie 'miljardair' vallen en daarom hun Amerikaanse staatsburgerschap zullen willen opgeven.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Big Al
- Amerika-expert
Als je Amerikaans staatsburger wordt dan moet je alle huidige staatsburgerschappen afzweren.
Uit de brochure:
De enige juridische clausule die erop lijkt te wijzen dat je wellicht het Nederlandse staatsburgerschap weer kan oppakken zonder je Amerikaanse staatsburgerschap kwijt te raken is de volgende passage uit the Immigration and Naturalization Act:
Uit de brochure:
De eed:Responsibilities
To become a U.S. citizen you must take
the Oath of Allegiance. The oath includes
several promises you make when
you become a U.S. citizen, including
promises to:
Give up all prior allegiance to any other
nation or sovereignty;
If you have
any hereditary titles or positions
of nobility, you must renounce at
the oath ceremony.
M.a.w., je raakt je Nederlandse Staatsburgerschap kwijt tijdens het afleggen van de eed."I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state or sovereignty, of whom or which I have heretofore been a subject or citizen;
De enige juridische clausule die erop lijkt te wijzen dat je wellicht het Nederlandse staatsburgerschap weer kan oppakken zonder je Amerikaanse staatsburgerschap kwijt te raken is de volgende passage uit the Immigration and Naturalization Act:
8 USC § 1481 - LOSS OF NATIONALITY BY NATIVE-BORN OR NATURALIZED CITIZEN; VOLUNTARY ACTION; BURDEN OF PROOF; PRESUMPTIONS
A person who is a national of the United States whether by birth or naturalization, shall lose his nationality by voluntarily performing any of the following acts with the intention of relinquishing United States nationality
- Big Al
- Amerika-expert
Hmmm:
Dat brengt een interessante vraag naar voren: ben ik nu wel of niet een Nederlands staatsburger?
M.a.w., het hangt van de Nederlandse wet af...Under U.S. law a person who takes the renunciatory oath of allegiance is supposed to be precluded from retaining dual allegiances. However, as stated above, whether or not foreign nationality is lost is determined by the laws of the country of foreign nationality, not the laws of the United States.
http://www.americanlaw.com/dualcit.html
Dat brengt een interessante vraag naar voren: ben ik nu wel of niet een Nederlands staatsburger?

- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Je moet trouw zweren aan de VS, maar je hoeft niet je nationaliteit op te geven. Dat zijn twee verschillende zaken.
http://travel.state.gov/travel/cis_pa_t ... _1753.html
State Department:
http://travel.state.gov/travel/cis_pa_t ... _1753.html
State Department:
A U.S. citizen may acquire foreign citizenship by marriage, or a person naturalized as a U.S. citizen may not lose the citizenship of the country of birth.U.S. law does not mention dual nationality or require a person to choose one citizenship or another.
- Big Al
- Amerika-expert
Vreemd, daar in de eed de woorden "absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity" en "heretofore been a citizen or subject" ("heretofore" heeft meestal toch de betekenis van iets dat was en niet langer is).
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, die woorden zijn niet veranderd en het voelde raar ze te zeggen, maar het beleid wel. Toen ik reisagente was kende ik al veel mensen met twee of drie paspoorten en nu hebben de kinderen en ik er ook twee. Ik ben zeven jaar alleen Amerikaanse geweest, maar heb nu weer twee paspoorten. Helemaal prima wat de VS betreft. Je noet alleen altijd je US paspoort gebruiken voor het binnenkomen in de VS.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ja, blijkbaar staat allegiance and fidelity voor de wet niet gelijk aan nationaliteit / het hebben van een paspoort. Verder is dit een goed bericht! Eind 2013 kan ik mijn naturalisatie aanvraag gaan indienen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- Big Al
- Amerika-expert
Dus je kunt op Schiphol de Schengen-rij gebruiken en in de VS de rij voor Amerikanen...
Beide zijn veel korter dan de rijen voor buitenlanders!
Beide zijn veel korter dan de rijen voor buitenlanders!
Zou mooi zijn, als je onafhankelijk van eigen keuze je geboortenationaliteit zou kunnen behouden.
Even ervan uitgaande dat er niets veranderd ten opzichte van de huidige regels voor Nederlanders in het buitenland.
Stel dat ikzelf over een aantal jaren mijn naturalisatie aanvraag doe, wat heeft dat voor invloed
op de rest van de familie als zij het niet doen. Betekend dat dan dat voor Nederland mijn vrouw daarna getrouwd is met een
amerikaan? Of wordt het toch anders gezien? Als dat namelijk zo is kan zij dus haar Nederlandse paspoort behouden.
En zou er dus hetzelfde moeten gelden voor de kinderen...
Iemand hier een idee over?
Even ervan uitgaande dat er niets veranderd ten opzichte van de huidige regels voor Nederlanders in het buitenland.
Stel dat ikzelf over een aantal jaren mijn naturalisatie aanvraag doe, wat heeft dat voor invloed
op de rest van de familie als zij het niet doen. Betekend dat dan dat voor Nederland mijn vrouw daarna getrouwd is met een
amerikaan? Of wordt het toch anders gezien? Als dat namelijk zo is kan zij dus haar Nederlandse paspoort behouden.
En zou er dus hetzelfde moeten gelden voor de kinderen...
Iemand hier een idee over?
-
- Amerika-expert
Inderdaad: Amerika regelt wie Amerikaans staatsburger mag worden en Nederland bepaalt wie Nederlander mag zijn.
De VS maakt het niet veel uit, als je maar belooft dat je eerste loyaliteit bij de VS ligt, in Nederland zijn er nu steeds meer (kamer)stemmen die opgaan om dat beperken van het Nederlanderschap maar eens op te heffen. 25.000 mensen hebben de petitite voor het behoud van dubbele nationaliteit ondertekend. Als die mensen nu ook nog eens gaan stemmen, zul je zien hoe snel de wind draait.
Korte rijen zijn inderdaad een voordeel. In de VS bijvoorbeeld vragen ze je als je een Amerikaans paspoort hebt of je voor je plezier of voor zaken weg bent geweest en dan loop je zo door, geen vingerafdrukken of foto's. En op Schiphol loopt mijn (Amerikaanse) vrouw gewoon met mij mee door de korte rij. Zeg dan meestal tegen de marchechaussee dat ze dat wel verdiend heeft omdat ze het al meer dan 30 jaar met mij uithoudt en daardoor een soort ere-Nederlanderschap heeft.
De VS maakt het niet veel uit, als je maar belooft dat je eerste loyaliteit bij de VS ligt, in Nederland zijn er nu steeds meer (kamer)stemmen die opgaan om dat beperken van het Nederlanderschap maar eens op te heffen. 25.000 mensen hebben de petitite voor het behoud van dubbele nationaliteit ondertekend. Als die mensen nu ook nog eens gaan stemmen, zul je zien hoe snel de wind draait.
Korte rijen zijn inderdaad een voordeel. In de VS bijvoorbeeld vragen ze je als je een Amerikaans paspoort hebt of je voor je plezier of voor zaken weg bent geweest en dan loop je zo door, geen vingerafdrukken of foto's. En op Schiphol loopt mijn (Amerikaanse) vrouw gewoon met mij mee door de korte rij. Zeg dan meestal tegen de marchechaussee dat ze dat wel verdiend heeft omdat ze het al meer dan 30 jaar met mij uithoudt en daardoor een soort ere-Nederlanderschap heeft.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Dat zou inderdaad heel mooi zijn. Nu kunnen nog steeds een aantal mensen die al jaren in Nederland wonen niet de Nederlandse nationaliteit krijen zonder hun geboorte nationaliteit op te geven. Leuk als het voor emigranten naar Amerika wel mogelijk is om twee nationaliteiten te hebben, maar ook ik vind het ook heel krom dat het andersom niet geldt en dus ook waarschijnlijk niet zal veranderen.rdr96 schreef:Zou mooi zijn, als je onafhankelijk van eigen keuze je geboortenationaliteit zou kunnen behouden.
- USA2004
- Amerikakenner
- Contacteer:
Benno heeft gelijk, uiteraard, het is sinds 2003 en niet sinds de jaren 1990 zoals ik eerder schreef.Bennogr schreef:De uitzondering op het verlies van Nederlanderschap als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt geldt pas sinds 1 april 2003 (geen grap!)

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht