kimberley_brons schreef:Bedankt voor jullie ervaringen allemaal!
Ik kan me het meest aansluiten bij Ziva. Ik ben ook een nuchter persoon, gezellig, recht door zee, sta neutraal en positief in het leven en ben ook zeker niet bezig met wat andere van me denken.
En ik heb gemerkt dat een gemiddelde amerikaanse vrouw daar meer het tegenovergestelde van blijkt te zijn.
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn Amerikaanse vriendinnen zijn hartstikke gezellig, nuchter, positief en openminded. Recht door zee zijn ze hier wel een beetje voorzichtiger mee maar ik vind dat veel Nederlanders die uitdrukking gebruiken om onbeleefd en kwetsend te zijn. Niet iedereen natuurlijk maar heb al zo vaak gehoord na een gemene opmerking 'ja, sorry maar ik ben nu eenmaal recht door zee en zeg wat ik denk'. Niet dat m'n vriendinnen overal maar omheen draaien maar recht door zee is hier meestal iets vriendelijker en zeker beleefder. En koffieleuten doen ze hier ook. Ik moet zo eens flink gaan haasten om op tijd de deur uit te kunnen voor onze coffeemeeting. Tijdens het schooljaar hadden we een vaste afspraak voor woensdagochtend. Woensdag = koffiedag. Nu is het zomervakantie en moeten we allemaal een beetje schuiven met afspraken maar we proberen om toch elke week even bij te kletsen.
Mijn ervaring met vrienden maken na een verhuizing (heb nogal wat ervaring met verhuizen, 6 keer in 12 jaar) is dat je zelf overal op af moet stappen. Als je nieuw bent in een straat heb je kans dat er een paar buren langskomen met wat eten maar je kan natuurlijk niet gaan zitten afwachten tot leuke mensen vanzelf op de stoep staan. Als ik verhalen hoor van mensen die afgeknapt zijn omdat ze geen contacten konden leggen komt dat toch heel vaak omdat ze maar zitten te wachten tot andere mensen iets voor hun doen. Ze verwachten dat nieuwe collega's naar ze toe komen om ze uit te nodigen. Of als het om een nietwerkende partner gaat, dat de partners van de collega's van de werkende partner langs zullen komen. Maar zo werkt het meestal niet, zeker niet in de burger wereld. Als je op een nieuwe basis komt is het anders, je hebt dan meestal een sponsor die je meeneemt naar verschillende dingen of je kan makkelijk zelf naar bijeenkomsten enz. en als je een beetje open bent komen mensen makkelijk naar je toe. In een gewone buurt is dat anders, je moet zelf meer moeite doen.
En je schreef over je leeftijd, hou je daar niet al te veel aan vast. Een van m'n beste vriendinnen is 10 jaar ouder dan ik maar het klikt super. Maar goed, m'n man is 25 jaar ouder dan ik dus ben wel gewend aan bejaarden

En Amerikanen zijn denk ik eerder volwassen. In Nederland beginnen veel mensen pas tegen hun 30e met een gezin en tot die tijd willen ze feesten. Hier hebben ze dan meestal al een paar kinderen en zijn bezig met hun cariere. Betekent niet dat ze niet van gezelligheid houden of van een feestje, maar de feestjes zijn wat vaker voor het hele gezin.
En laat je niet ontmoedigen als een vriendschap niet echt van de grond komt. Als je in Nederland niet vaak verhuisd bent heb je waarschijnlijk nog vrienden uit je jeugd of van je studietijd. Als volwasenne is het toch anders om vrienden te maken. Amerikanen roepen nogal snel dat ze 'friends' zijn maar het grootste deel van de mensen die we hier kennen zijn eigenlijk kennisen en niet vrienden. In de 3 jaar dat we hier wonen heb ik helaas ook wat vriendinnen weer verloren. Eentje moest helaas verhuizen omdat ze aan de grond zat en weer bij haar ouders moest intrekken. Vreselijk met 2 kinderen! En 3 anderen hebben me loeihard laten vallen toen ik geen tijd meer had om naar de kerk te gaan. Dat deed pijn, maar goed, ik zie het maar als levenslessen.