Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Gezellig kletsen over je emigratie-ervaringen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Ziva
Amerika-expert

Re: Gezellig kletsen over je emigratie-ervaringen?

Bericht door Ziva »

Sjonge jonge, tot 3 keer toe zeg ik er nog bij dat ik generaliseer en dan nog krijgen we de discussie dat "de Amerikaanse of Nederlandse vrouw niet bestaat". Nee klopt zoals ik tig posts geleden al zei maar mogen we alsjeblieft in dit topic gezellig kletsen zonder dat moraalridder vingertje en gewoon generaliseren als dat nodig is om iets te illustreren? We begrijpen allemaal wel dat er uitzonderingen zijn, we begrijpen allemaal wel dat de ene persoon de andere niet is en we begrijpen allemaal wel dat vriendschappen tijd kosten. Maar je mag best je mening geven over hoe jij dingen ervaart toch? Dan hoeft er niet apart nog bij opgemerkt te worden dat je generaliseert denk ik.

Dat gezegd hebbende vind ik Bennogr's opmerking bijzonder amusant. Ik ervaar "de gemiddelde Amerikaanse vrouw" namelijk als een verwende prinses die verwacht dat haar man veel (of alles) voor haar doet. (Jong) kinderen krijgen is hier een doel op zich en al dat doel bereikt is, is de dagelijkse zorg voor de kinderen de kerntaak. Mochten er problemen komen in het huwelijk dan gaat zij snel scheiden en vindt zij even zo snel een nieuwe man waar zij vervolgens (als haar leeftijd dat toelaat) snel weer een kindje bij krijgt om op die manier financieel weer beter te zitten. Frequente bezoeken aan schoonheidssalons en kappers, pageants, taarten bakken en de kerk zijn favoriete bezigheden. En ja, dit zal in het zuiden van Amerika weer normaler zijn dan in het noorden, westen of oosten vermoed ik.

Wat ik wel mooi vind is dat veel Amerikaanse vrouwen enorm creatief zijn en veel hebben een goed ontwikkeld organisatietalent. Ik zie genoeg eigenschappen die ik mooi vind ook al zou ik ze zelf niet direct willen overnemen. Maar dat zullen Amerikaanse vrouwen in Nederland ongetwijfeld ook hebben bij Nederlandse vrouwen :)
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

"Ik ervaar "de gemiddelde Amerikaanse vrouw" namelijk als een verwende prinses die verwacht dat haar man veel (of alles) voor haar doet. "

Echt waar? Dat zie ik hier helemaal niet. Ik ken maar 1 vrouw die eist dat haar man alles doet en als de man tegenspartelt is ze meteen ernstig ziek. De meeste vrouwen hier in de buurt zijn LDS en doen dus ontzettend veel voor hun man en het enige wat ze terugvragen is dat hij het goed doet in de kerk.

M'n vriendinnen zijn zeker geen verwende prinsessen. De helft werkt zelf buitenshuis dus het huishouden wordt gedeeld (zelfs de LDS vriendin verwacht gewoon dat haar man bij thuiskomst meedraait in het huishouden). Enige waar ik soms wel 'jaloers' op ben is dat m'n 2 thuisblijfmoeder-vriendinnen allebei mannen hebben die graag koken in het weekend. Mijn man kookt niet. Hij gooit af en toe een hamburger of steak in de oven maar dat zal zo'n 6 - 10 keer per jaar zijn. En hij regelt de kalkoen op Thanksgiving. Maar ik doe alle andere gerechten eromheen.

Moet ik wel ineens denken aan een vrouw op onze basis in Duitsland. Haar man kwam terug van een missie en zodra hij de deur inliep pakte zij haar jas en riep dat het zijn beurt was om op de kinderen te passen omdat zij uitging met haar vriendinnen.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ja, dat zla het zuiden wel zijn, want ik ken niemand die tijd heeft om frequent naar de schoonheidssalon, kapper of pageants te gaan. Ik weet niet eens of er hier ook pageants zijn. Wat eens ander beeld heb je van de vrouwen dan wat ik zie! Ik zie een heleboel hardwerkende vrouwen die het financieel proberen te redden, met of zonder kinderen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ik vind Benno's opmerking helemaal niet amusant, en kan me alleen maar aansluiten bij LittlePhoenix en ANY's post, maar denk dat als we daarover verder gaan praten, we beter in dit topic http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=3&t=35547 verder kunnen gaan.

@Kimberley: Ik ben vorig jaar met mijn man mee verhuisd naar de VS voor zijn stage (en nu werk). Heb het hier prima naar mijn zin en ik kan persoonlijk bijna niets ergers bedenken dan dat we uiteindelijk weer terug zouden moeten naar Nederland. Niet omdat het in Nederland zo verschrikkelijk was, maar omdat we het hier zo leuk vinden. Ik hoop dat jij het ook zo zal ervaren. Als je een keer behoefte hebt om dieper verder te praten, stuur me dan gerust een pm!
Wat ook een leuke manier is om een beetje meer in het leven van mensen in Amerika te komen, is om blogs te gaan volgen. Dat deed ik al een lange tijd voor we hierheen zijn vertrokken, en het is leuk om, als je er eenmaal bent, zoveel te herkennen van wat anderen meemaken. Kijk het blogs topic maar eens door: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=12&t=5806.
p.s. Kastelke; wanneer komt er weer eens een update op jouw blog :wink:
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

markgoestoamerica schreef:Laatst hoorde ik iemand zeggen dat ze in de zuiderlijke staten nog meer van de oude stempel waren en er daardoor meer espect voor de ouders / man was :lol:

Dan zal hij wel naar een van die zuidelijke staten geemigreerd zijn toch??
Laat de vrouwen in dit deel van Amerika het maar niet horen. Het is in het Zuiden inmiddels ook 2012. :roll: :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Komisch dat iedereen dat zo anders ervaart. Alleen maar goed want dat betekent dat ze hier ook zitten die leuke meiden ;)

En ja, ze doen veel voor hun mannen en zijn absoluut niet lui hoor dat bedoelde ik niet te zeggen, maar carriere maken doen veel vrouwen hier niet. En zware dingen tillen of sjouwen enzo of "vies" werk is niet iets wat je hier als vrouw behoort te doen. Het zal ook zeker met de wat meer traditionele (conservatieve) rolverdelingen in het zuiden te maken hebben vermoed ik. Mijn lief is bijvoordeeld compleet afwijkend van "de gemiddelde Amerikaanse man" in het zuiden omdat hij helemaal niet van sport houdt, geen kerkganger is en jagen ook niets vindt. Guns en auto's zijn wel favoriet en dat is maar goed ook ander zou ik me echt zorgen maken ;)

Ik vermoed echter dat het gebied waar jij heengaat Kimberly alweer heel anders is hoor. Veel internationaler denk ik en daardoor zal je ook veel diversere mensen hebben. Alleen maar gunstig toch?
kimberley_brons
Amerikafan

Bericht door kimberley_brons »

Ja, in Florida zitten natuurlijk ook veel Latino's. Ik spreek een klein woordje latijns-spaans, dus dat is wel weer verbredend voor mezelf.

Ik kan nog helemaal niet mijn ervaringen en meningen delen, want ik ben pas 2x in amerika geweest. Ik zal het inderdaad zelf moeten ervaren.

Ik ben zo benieuwd wat mensen bedoelen met de cultureshock van Amerika.
I have no special talents, I am only passionately curious.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik woon in Florida en heb een man, geboren en getogen Floridiaan die de boodschappen naar binnen brengt( ik doe aan gewichtheffen.... :mrgreen: ), netjes de deur overal open houd voor mij en onze dochter. De tuin doet, wil niet dat ik teveel buiten ben met mijn lichte huid, als we ergens naar toe gaan ervoor zorgt dat ik zonnebrand op heb.... Vind dat ik mijn salaris aan mezelf moet besteden, want hij is tenslotte de kostwinner en betaald de bills......and I am loving it.....nog nooit zo galant behandeld!

Ik maak er geen misbruik van hoor; kook regelmatig, zorg dat hij niet hoeft te shoppen voor kleding ed, we hebben de taken goed verdeeld.

Als je vriend ook zo'n zuidelijke gentle-man is, geniet ervan.....
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik hoorde pas jaren nadat ik verhuisd was over de verschillende fases van culture shock http://moving.about.com/od/internationa ... _shock.htm maar het was zo herkenbaar in hind sight. Geweldig in het begin, daarna heel frustrerend. Je voelt je thuis in je eigen land, je hebt die waarden meegekregen (bij zo'n internationale verhuizing kon je er pas achter hoe cultuur in je ingebakken zit), je weet precies hoe alles werkt, van de telefoon tot het aanvragen van rijbewijs. Opeens moet je alles maar dan ook alles weer opnieuw ontdekken, plus je bent weg van je eigen vrienden en familie. Dan raak je gefrustreert. Iedereen reageert daar weer anders op, ik werd vooral boos, en schold in mijn hoofd de Amerikanen de huid vol. Stomme dit en stomme dat. Dat duurt een tijd, en dan ga je inzien dat het gewoon anders is en niet per definitie slechter. Het is goed om wat over culture shock te lezen, en dan als het toeslaat te herkennen. Misschien dat je er dan het snelst overheen bent, en je weer plezier in je leven als immigrant gaat krijgen.
Ik herkende het ook in onze gastdochters. De meesten liepen die fases in een rap tempo door.
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Thankx for the Link Any! :thumbup:
If you can dream it...
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Als je googled op stages culture shock vindt je nog veel meer. Het is interessant om meer over te lezen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar laat je er ook niet door afschrikken, niet iedereen gaat er door, of zeker niet even heftig. Het record qua 'heftigheid' dat ik ooit bij mede-immigranten gezien heb, was hier eentje die binnen de 4 maanden al weer terug naar huis ging :lol: En ik zie ook wel mensen zo rond de 18-24 maanden het voor bekeken houden. Maar voor jou is dat ook weer anders omdat je (toekomstige) echtgenoot er woont.

Veel mensen denken dat Amerika, Canada, Engeland en zo niet zo verschillend zijn van Nederland of Belgie, behalve dat men er Engels spreekt (maar dat is ook geen probleem, want daar kan men zich meestal goed mee redden). En als je zo vertrekt, en denkt dat alles zowat hetzelfde gaat zijn behalve de taal, dan kan je wel eens die muur tegen je kop krijgen. ;-)
Mijn advies na veel jaren observeren en zelf beleven is: ga niet alles afwegen als zijnde 'beter/slechter' dan in Nederland. De dingen zijn anders. Punt. En ja, het kan soms frustrerend en/of lachwekkend zijn om 'hen' te zien klungelen met dingen die 'wij' toch gewoon zoveel efficienter deden. Maar laat dat gewoon over je heen gaan. Je kan -als het op de werkvloer is- heel voorzichtig proberen om jouw andere manier voor te stellen. Observeer eerst even wie je best jouw andere systeem uitlegt, iemand die hoog genoeg geplaatst is om het ook in te kunnen voeren, iemand die zich ook niet te snel bedreigd voelt door jou (dat jij hun job in gaat pikken), en iemand die dus open staat en niet redeneert van 'we doen het al jaren zo, dus waarom moet het nou anders gaan?". Maar vooral niet blijven aandringen als men er niet op ingaat. Tenzij je graag snel een nieuwe job gaat zoeken. :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kimberley_brons
Amerikafan

Ok, bedankt voor deze tips! ANY, ik ga zeker de link op mn gemak bekijken!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Kimberley, ik ben hier niet zo heel veel jonger dan jij gekomen, op mijn 22e. Ik had in Nederland nog geen volwassen leven opgebouwd en ik denk jij ook niet. Dat hielp erg, vind ik. Ik heb ook nog eens vervelende ervaringen met het Nederlandse medische systeem destijds gehad, dus nooit een moment spijt van mijn beslissing te emigreren gehad. Dat kan ook gebeuren :). Ieder land heeft plussen en minnen, en iedereen heeft voorkeuren. Zo zou ik graag in Frankrijk willen wonen, maar ken ook zat mensen, die daar of wonen of gewoond hebben en dat niet zagen zitten. Ik kwam hier echt niet in een gespreid bedje terecht, maar je bent jong en als je echt met jouw man wilt zijn gaat het gewoon lukken. Zeker om wat je als je "Nederlandse" leven beschrijft. Ik denk dat het heel anders is als je je hele leven in een dorpje in Nederland hebt gewoond en nu opeens gaat emigreren. Daarom zijn al onze ervaringen ook precies dat, ze worden gevormd door onze geschiedenis, persoonlijkheid en meer.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Grappig die link Any! En zo herkenbaar! Ik merk alleen dat ik meerdere keren door dezelfde fase al ben heengegaan. Tegelijkertijd weet ik nu al welke dingen ik nooit zal veranderen of me in zal aanpassen ;-)
kimberley_brons
Amerikafan

Hey Petra,

lief van je! Ik moet zeggen, ik ben wel een sociaal mens en heb tenslotte "best" veel gereisd en van de wereld gezien. Ik pas me redelijk makkelijk aan, maar ik ben nu 2x in Amerika geweest en iets waarvan ik nu al weet dat ik het moeilijk vind is bijvoorbeeld dat niks te voet te doen is. Je moet overal naartoe met de auto.

Ik hou soms van ff lekker wandelen naar een winkel of door de stad.

En dat je winkels hebt, zo verschrikkelijk groot en waar je van een pakje boter tot een helicopter kan kopen.

Ik mis het winkel in winkel uit gevoel. Even kleding kijken, dan huishoudartikelen, dan schoenen enzovoorts..

Maar goed, wat ik al heb gelezen elk land heeft zn voor en nadelen en we ervaren het allemaal op ons eigen manier. En ik zal het niet als slechter moeten zien, maar als anders. KOMT GOED :-D
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dat is heel herkenbaar en dat mis ik soms ook.

De eerste weken dat ik hier was voelde ik me echt Alice in Wonderland. Ik stapte een Walmart binnen en kreeg het Spaans benauwd zo groot was de winkel. Toen kwam er een periode dat ik het wel relaxed vond en ruim de tijd nam om alles te bekijken. En toen kreeg ik een baan en nu zit ik in de fase dat ik het soms wel irritant vind als ik even "snel" een boodschap moet doen omdat die Walmart zo groot is. Dan kies ik er dus nu voor om naar een kleinere winkel te gaan.

Aan de andere kant, je gaat dus veelal niet meer elke dag boodschappen doen. Je slaat groot in (vandaar de grote verpakkingen) en maakt van boodschappen een (wekelijks) uitje waar je dan dus ook de tijd voor neemt. Verder kun je soms best je auto in het midden van een winkelstrip zetten en dan wandelend van winkel A naar B naar C gaan. Dan krijg je toch de nodige beweging.

Een weet dat ook in Amerika wel winkelstraatjes te vinden zijn. Het zijn niet allemaal malls en blokken met winkels bij elkaar al komt dat wel vaak voor. Maar ik ben ook in sommige kleinere steden door winkelstraatjes geslenterd hoor, vooral downtown en in straten die "main street" heten heb je vaak wel rijen met winkeltjes. Aan de andere kant, hoe fijn is het om geen parkeer problemen meer te hebben. Om te weten dat je altijd en overal met de auto naartoe kunt en amper hoeft te betalen om te parkeren? Niet meer met tassen boodschappen zeulen maar lekker makkelijk vanuit je winkelwagentje hup de auto in :D

Zoals Johan Cruijff zei "Elk nadeel heb ze voordeel!"
kimberley_brons
Amerikafan

Ja je hebt zeker gelijk Ziva!

En het komt ook allemaal wel goed, ik moet er gewoon aan gaan wennen en vanzelf zal ik het waarderen.. Laten we hopen dat ik snel genoeg dingen tegen kom waarvan ik denk, Oh, dat is veel beter dan in Nederland!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Altijd gedacht dat-ie zei: Elk voordeel heb ze nadeel....
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nee hoor, volgens mij was het Elk nadeeel heb z'n voordeel (bron)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer