Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Greencard gekregen; vragen over vertrek

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dakotagl
Amerika-ontdekker

Greencard gekregen; vragen over vertrek

Bericht door Dakotagl »

Hallo allemaal,

Ten eerste zal ik me even voorstellen (want ik ben nieuw hier). Ik ben Manon, 26 jaar en heb deze week mijn greencard gekregen (CR-1) en zal binnenkort vertrekken naar North Dakota.

Nu vroeg ik me af of jullie misschien nog handige tips hebben wat betreft de verhuizing.

Nu heb ik op dit moment twee vraagjes:

> Mag je op een CR-1 meteen reizen? Ik hoef immers geen adjustment of status meer aan te vragen zoals bij een K1. Ik wil graag in eind Juli vertrekken, maar moet in September een maand terugkeren voor mijn afstuderen, en ik vroeg me af of dit nog problemen kan opleveren?

> Verder heb ik ergens gelezen dat je als nieuwe greencard holder een jaar lang je spullen belastingvrij mag invoeren (voor de duidelijkheid: ik heb het hier over mijn eigen spullen, geen nieuwe aankopen). Weten jullie daar iets meer over? En wat geef je bij customs aan als je voor het eerst op een greencard binnenkomt?

Alvast heel erg bedankt.

Manon.
Laatst gewijzigd door Dakotagl op 29 jun 2012, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Re: Greencard gekregen; tips voor verhuizing?

Bericht door Hockey »

Ik heb hier helaas geen antwoorden op. Ben wel benieuwd waar je gelezen hebt dat je een jaar lang spullen belastingvrij mag invoeren. Ik denk dat als dit zo is het bedoeld zal zijn voor jouw eigen al gebruikte spullen, en niet dat je hiermee spullen nieuw aan kan schaffen in andere landen en dan naar de VS kan later verschepen.
Dakotagl
Amerika-ontdekker

Re: Greencard gekregen; vragen over vertrek

Bericht door Dakotagl »

Dank voor de reactie!

Ik heb het gelezen in Living and Working in America (David Hampshire, seventh edition, 2008)

Dat zou dan inderdaad alleen voor mijn eigen gebruikte spullen. Alleen vroeg ik me dus af of ik de waarde van mijn eigen spullen dan ook bij customs moet aangeven bij aankomst, of gewoon $0 moet invullen.
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Greencard gekregen; tips voor verhuizing?

Bericht door Steffen »

Ha Manon, welkom op het forum. Erg leuk dat je naar Amerika gaat vertrekken. Ik kan je geen gegarandeert antwoord geven op je vragen, maar bij mijn weten is het terug reizen naar Nederland geen enkel probleem. Niet voor de duur waar jij aan denkt.

Nu ben ik wel benieuwd of jij al je GC hebt? Is het niet zo dat je eerst een inreisvisum in je paspoort krijgt en daarmee Amerika inkomt en dat, wanneer je eenmaal daar bent pas de GC opgestuurd krijgt?

Verder ben ik erg benieuwd hoelang bij jullie de procedure geduurt heeft en of je ook de papieren op moest sturen (of dat dit nog op het consulaat kon)? Wij zitten ook in de CR-1 procedure (heb de NOA1 ontvangen) en ben erg nieuwsgierig hoe het jullie is verlopen.

Succes met je emigratie!
Dakotagl
Amerika-ontdekker

Bericht door Dakotagl »

Hoi Steffen,

Dank voor de reactie!
Ik heb op dit moment inderdaad een inreisvisum gekregen. Met greencard gekregen, bedoelde ik meer dat de procedure op het consulaat nu afgerond is en ik kan vertrekken (sorry voor de verwarring!)

Wij hebben half Juni 2011 de petitie ingeleverd in Amsterdam, nog net op tijd voor ze dat veranderd hebben dus. Wij zijn dus ongeveer een jaar bezig geweest, maar dat heeft meer met persoonlijke omstandigheden te maken dan met de duur van de procedure. De enige reden dat het bij ons zo lang geduurd heeft is omdat mijn man nog student was en eerst een baan nodig had om mij te sponsoren (we hadden geen co-sponsors tot onze beschikking helaas, omdat onze beide families in Nederland wonen).

Het is bij ons verder heel soepel verlopen eigenlijk. Rond 1 juni hebben we de notification of readiness ingeleverd en toen had ik al op 26 juni mijn eindinterview op het consulaat.

Mocht je nog vragen hebben dan beantwoord ik ze graag! Veel succes nog met de verdere procedure!
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Erg leuk om te lezen hoe eenzelfde procedure er heel verschillend aan toe kan gaan. Mijn vrouw en ik wonen nu samen in Nederland en hebben dus wel een sponsor nodig. Haar vader zal dat in ons geval zijn. Wij moeten de procedure helaas via het NVC in amerika doorlopen en kunnen niet meer gebruik maken van de DCF.

Heb je al een datum wanneer je vertrekt? En welk deel in North Dakota ga je naartoe?
Dakotagl
Amerika-ontdekker

Bericht door Dakotagl »

Ja klopt, het kan zo verschillend uitpakken!

Nog geen precieze datum, helaas. En tickets zijn wel erg duur op dit moment, zag ik :shock:

Ik ga naar Grand Forks. Moet er wel bij zeggen dat het niet echt onze droombestemming is, haha, dus waarschijnlijk trekken we straks wel ergens anders heen. Hoewel ik alles interessant vind voor een tijdje.

Nu ben ik ook wel nieuwsgierig waar jullie dan heen zullen gaan?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ben wel eens in Grand Forks geweest. Vlak na de overstroming toen downtown in brand stond tijdens een overstroming!

In tegenstelling tot veel rivieren in de VS, stroomt de Red River daar naar het noorden, naar Canada. En stroomt nog wel eens over.

Echt landklimaat: zeer koude winters, hete zomers, zo een waar het buiten je lichaam warmer is dan er binnen.

Beste aan de stad, volgens inwoners: het ligt niet al te ver van Winnipeg, Canada (met je groene kaart kun je heel makkelijk de grens over, bijna even makkelijk als Amerikanen). En het heeft een vliegveld.

En een van de bazen van de Grand Forks Herald (de plaatselijke krant) spreekt Nederlands! Tenminste een jaar of tien geleden was dat zo. Is of een afstammeling van een familie die de taal heeft doorgegeven, of was een voormalig Nederlander, dat ben ik even kwijt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dakotagl
Amerika-ontdekker

Bericht door Dakotagl »

Wat grappig, bedankt voor de leuke weetjes!

Ik ben er zelf nu één keer geweest (afgelopen winter) en toen viel het (gelukkig) enorm mee met de kou! Maar vond het verder vrij leeg en grauw... Maar heb wel gehoord dat ze mooie zomers hebben, inderdaad.
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Wij (vooral mijn vrouw) hopen met de kerst in Pittsburgh PA te zitten. Maar ik vrees dat het te krap gepland is en we pas na oud en nieuw kunnen vertrekken. We zullen even ten noorden van de stad gaan wonen waar mijn schoonfamilie woont.
Wat is de reden dat jullie toch naar North Dakota vertrekken, ondanks dat het niet jullie droombestemming is?
Dakotagl
Amerika-ontdekker

Bericht door Dakotagl »

Leuk Pittsburg! Ik hoop voor jullie dat het lukt voor kerst, en anders is het een goed begin van het nieuwe jaar!

De reden om naar North Dakota te vertrekken is voornamelijk werk. Het was mogelijk om daar een vaste baan te krijgen, dus dat leek de beste optie om snel de greencard binnen te krijgen.
Eerder heb ik veel tijd in South Carolina doorgebracht (als uitwisselingstudent), en de afgelopen twee jaar studeerde mijn man in Florida. Die regio beviel ons goed, dus we zouden graag daarnaar terug willen als het kan. Hoewel de westkust me ook wel trekt. Maar ach, een tijdje North Dakota is ook niet zo erg. Het is in ieder geval een heel avontuur en ik vind het leuk om veel verschillende delen van het land te leren kennen.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Gefeliciteerd met de Greencard!

Ik weet niet of je een jaar lang belastingvrij spullen mag importeren, maar ik weet wel dat je het in ieder geval eenmalig mag doen. Daar is een formulier voor wat je in kan vullen en af kan geven bij customs. Ik heb zelf dat formulier mee laten sturen bij het verschepen van mijn spullen. Dat is volgens mij dit formulier:
CPB Form 3299

Op deze link staat nog meer informatie daarover: https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... Zfaw%3D%3D

Succes! Het is een drukke, maar leuke en spannende tijd!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Dakotagl
Amerika-ontdekker

Bericht door Dakotagl »

Hartelijk dank voor de informatie Oscar! Ik ga er meteen naar kijken.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Afhankelijk van wat je precies invoert: toen ik emigreerde had ik slechts twee koffers bij me. Ik heb op het CPB formulier dat je in het vliegtuig krijgt ingevuld: "Personal Goods - $0". Geen haan die er naar gekraaid heeft. Ik ga me daar een beetje gokken wat een 2 jaar oud t-shirt waard is ;)
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten mag je bij immigratie eenmalig zg. 'houshold goods' invoeren. En dat zijn spullen die je minimaal twaalf maanden in je bezit gehad moet hebben om als HHgoods aangemerkt te worden. Natuurlijk zal er niemand moeilijk doen als er een aantal net-gekochte boeken, of dvd's, beddegoed, en een enkel meubeltje bij zit. Het gaat er meer om dat je niet meteen een illegaal import-export gebeuren opzet.
Hoe lang na verhuizing je die eenmalige import kan doen weet ik niet, het zou kunnen dat daar een 12-maanden limiet op zit ? (of korter ?)
Een gerenommeerd Ned. internat. verhuisbedrijf zal ongetwijfeld het antwoord weten op dit soort vragen.

Ik herinner me van destijds dat van alle elektronica etc. naam apparaat, merk, type, en serienummers in de papieren vermeld moesten worden.

Welkom in the States ! en succes met de verhuizing !
Dakotagl
Amerika-ontdekker

Bericht door Dakotagl »

Bedankt voor de tips, Clint en oortjes.

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, oortjes. Ik heb dat boek er nog even op nagekeken en daar staat het volgende:

"When you enter the US to take up permanent residence you can usually import your belongings duty and tax free. [...] Personal effects owned and used for at least a year before importation are usually exempt from import duty. [...] Your belongings may be imported up to six months before your arrival, but no more than a year after your arrival. They must not be sold, lent, rented out or otherwise disposed of in the US within a year of their importation."

Beetje onduidelijke tekst dus, want er staat nergens bij dat het slechts eenmalig is, en ik heb dat dus geïnterperteerd als: je mag in dat eerste jaar belastingvrij invoeren. Maar ik ga er maar van uit dat het inderdaad eenmalig is.

Ik neem waarschijnlijk alleen twee koffers mee, dus ik volg de tip van Clint maar!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

"when you enter the US to take up your permanent residence" is een eenmalig iets. Je kan je green card slechts 1 keer activeren, geen 10 keer.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
matchbox
Amerika-ontdekker

Bericht door matchbox »

Wij waren van plan om in het begin niet veel mee te nemen en later, als we wat gesetteld zijn, spullen te laten overkomen. Maar dan is dat dus niet op het moment van emigratie.
Uiteraard gaat het dan ook wel om gebruikte spullen.
Iemand hier ervaring mee?
Centrino
Amerikafan

Bericht door Centrino »

kastelke schreef:"when you enter the US to take up your permanent residence" is een eenmalig iets. Je kan je green card slechts 1 keer activeren, geen 10 keer.
Inderdaad, maar die ene keer is dan wel uitgespreid over een periode van 18 maanden: 6 maanden ervoor, en 12 maanden erna (volgens hetzelfde citaat hierboven). Dat laat toch toe om je goederen in meerdere keren te laten overbrengen, zolang het binnen die periode is?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je activeert je green card toch maar 1 keer: bij het afgeven van je documenten bij Immigrations (en waarmee dus effectief je green card aangevraagd wordt)? Hoe verspreid je het aanvragen van dat kaartje over al die maanden? Er is toch maar 1 datum van waarop je permanent resident status krijgt? Of mis ik iets?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer