Njit schreef:
Je TomTom cached een aantal sattellieten. Als je dan naar de andere kant van de wereld vliegt moet hij eerst weer achterhalen welke er allemaal beschikbaar zijn. Dit duurt altijd even. Hierna gaat het gewoon weer snel.
Volgens mij moet TT elke keer als je het programma opstart opnieuw zijn satellieten opzoeken. Of je nou in Amerika zit of in Nederland. De fix is afhankelijk van de kwaliteit van het signaal. En dat kan afhangen van de weersomstandigheden en de plaats van de ontvanger. Daarnaast is het mogelijk dat niet alle satellieten beschikbaar zijn, het blijven namelijk militaire satellieten en die gebruiken ze nog al eens voor eigen doeleinden. Dat is ook een van de redenen waarom Europa zelf dit soort satellieten aan het lanceren is.
Harm
Njit schreef:
Je TomTom cached een aantal sattellieten. Als je dan naar de andere kant van de wereld vliegt moet hij eerst weer achterhalen welke er allemaal beschikbaar zijn. Dit duurt altijd even. Hierna gaat het gewoon weer snel.
Volgens mij moet TT elke keer als je het programma opstart opnieuw zijn satellieten opzoeken.
Heb het even nagezocht. Het fenomeen doet zich voor bij bepaalde combinaties van GPS ontvangers en TT. Hardware probleem dus..
Een fix is van div. factoren afhankelijk.
1 de USA army. Indien zij de satelliet nodig hebben is het over met de pret.
2 de sterkte van het signaal
3 de antenne (muis)
4 de omstandigheden voor ontvangst ( het weer, gebouwen etc.)
5 de software die kijkt of er signaal is en die doorgeeft aan het software van Tom Tom
De enige constante factor in deze is juist de hardware. Om de hardware nou gelijk de schuld te geven.
Eigenlijk zal het mij een worst wezen hoe het komt als het apparaat maar zo snel mogelijk werkt. De enne dag was het na een paar seconden floep en werken en de andere dag zelfde plaats andere tijd wel 4 min. voor er een fix was. Dat ligt zeker niet aan de hardware.
hdeweert schreef:
Volgens mij moet TT elke keer als je het programma opstart opnieuw zijn satellieten opzoeken.
Heb het even nagezocht. Het fenomeen doet zich voor bij bepaalde combinaties van GPS ontvangers en TT. Hardware probleem dus..
In de anderhalf jaar dat ik nu een PDA heb is mij het volgende opgevallen: wanneer ik mijn PDA op (ongeveer) dezelfde positie/lokatie aanzet als waar ik 'm de laatste keer afgesloten heb, worden de satellieten snel weer gevonden.
Wat dat betreft kan ik wel meegaan in het antwoord van Njit:
Njit schreef:Je TomTom cached een aantal sattellieten. Als je dan naar de andere kant van de wereld vliegt moet hij eerst weer achterhalen welke er allemaal beschikbaar zijn. Dit duurt altijd even. Hierna gaat het gewoon weer snel.
Toen ik mijn PDA twee weken geleden weer in Nederland gebruikte duurde het extreem lang (ruim 2 uur) voordat ie weer de satellieten hier oppakte. Toen ik eindelijk weer ontvangst had, kon de GPS trouwens zijn positie eerst niet goed bepalen, het bleek dat ie ruim naast de weg zat.
Roland
Laatst gewijzigd door Coyote op 21 jul 2006, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
2uur??? Dat is wel erg lang
Je moet ook niet zoveel tegen hem/haar praten daar raakt ie ook van in de war.
Ik heb er ook nog even naar gekeken
Vraag:
Why does it sometimes take so long to get the GPS signal?
Andwoord:
If you move your device without it is switched on, it will take more time to get the GPS signal the next time it is switched on.
When you're device is off or has no more battery power for a while, and you move it within that time, it has to look for satellites from its new position.
If you don't move it while switched off, it will 'remember' where to look for the satellites and find the GPS signal faster.
We zitten met een aantal dilemma's voor evt. aanschaf USA-kaarten voor TomTom en evt. geheugenuitbreiding dat daar voor nodig is.
Heeft iemand TomTom-ervaring met de kaarten per staat (in ons geval CA, NV, UT, AZ) t.o.v. van de hele "West-map"?
Per staat heeft natuurlijk als nadeel dat je moet navigeren naar de "grenspost" en dan van kaart switchen.
Qua geheugen maakt het volgens mij weinig uit tussen de hele "West-map" t.o.v. de staten los (wat ik op internet kan vinden).
En heeft iemand ervaring met de snelheid van rekenen in TomTom als je SD-kaart (512MB Dane Elec XS) voor de helft vol zou staan?
Golliwog schreef:Heeft iemand TomTom-ervaring met de kaarten per staat (in ons geval CA, NV, UT, AZ) t.o.v. van de hele "West-map"?
Afgelopen vakantie (Noord-Oost) heb ik gebruik gemaakt van de losse staten (11 stuks) en de Major Roads kaart. Als iets over meerdere staten ging dan gebruikte ik Major Roads. Als we in de staat waren waar we moesten zijn switchten we naar de juiste kaart.
Golliwog schreef:En heeft iemand ervaring met de snelheid van rekenen in TomTom als je SD-kaart (512MB Dane Elec XS) voor de helft vol zou staan?
Ik heb een Kingston 1GB SD kaartje. Staat voor 2/3 vol. Daar merk je verder weinig van. De snelheid van het rekenen is volgens mij sterker afhankelijk van de processor in je PDA dan van de snelheid van je kaartje.
Coyote schreef:
Toen ik mijn PDA twee weken geleden weer in Nederland gebruikte duurde het extreem lang (ruim 2 uur) voordat ie weer de satellieten hier oppakte. Toen ik eindelijk weer ontvangst had
Roland
Als het zo lang duurt kan je best een nieuwere versie van je software installeren. Heeft bij mij toch geholpen...
Ook onze tomtom had in Amerika 'startproblemen'. Iedere keer als we hem aanzetten duurde het even voordat ie het deed.
Overigens hebben wij de Tomtom gewoon aan de voorruit bevestigd en dit leverde 5 weken lang niet één probleem op.
In San Francisco was ie echt helemaal van slag. Dat je tussen de hoge gebouwen niet altijd een signaal hebt is logisch maar buiten de stad was hij helemaal de weg kwijt. Hij gaf aan een stuk door de verkeerde informatie. We hebben de weg toen maar gezocht met behulp van de Rand McNalley. De dag er na deed ie het weer prima.
ben_ schreef:Als het zo lang duurt kan je best een nieuwere versie van je software installeren. Heeft bij mij toch geholpen...
Ik gebruik versie 5.21 van Tom Tom, dat is de nieuwste toch? Wat ik wel merk bij deze versie dat de PDA trager is als ik Tom Tom opgestart heb. Als ik bijv. een plaatsnaam wil intoetsen, duurt het langer (lees enkele seconden) voordat ie automatisch de plaatsnaam aanvult. Ook het selecteren van een favoriet duurt langer dan voorheen. Als ik echter het adres of de favoriet eenmaal gekozen heb en de route berekend is, gaat het weer als vanouds. Het navigeren levert dan ook geen problemen (vertragingen) op. Wellicht dat de processor van mijn PDA dus niet snel genoeg is voor versie 5.21?
Het opzoeken van satellieten heeft alleen zo lang geduurd toen ik voor de eerste keer weer in Nederland gebruikte. Nu zet ik 'm aan voordat ik de garage uitrijd en 9 van de 10 keren heeft ie binnen 2 minuten de satellieten al te pakken.
FCRMteB schreef:In San Francisco was ie echt helemaal van slag. Dat je tussen de hoge gebouwen niet altijd een signaal hebt is logisch maar buiten de stad was hij helemaal de weg kwijt. Hij gaf aan een stuk door de verkeerde informatie. We hebben de weg toen maar gezocht met behulp van de Rand McNalley. De dag er na deed ie het weer prima.
En bij mee deed de PDA het in San Francisco juist heel erg goed. Ook ik had verwacht dat ie mij tussen de hoge gebouwen in de steek zou laten. Slechts een enkele keer was ie het signaal kwijt maar kreeg ze toch snel weer te pakken. "Bonnie" heeft ons keurig door San Francisco geleid.
Golliwog schreef:Heeft iemand TomTom-ervaring met de kaarten per staat (in ons geval CA, NV, UT, AZ) t.o.v. van de hele "West-map"?
Per staat heeft natuurlijk als nadeel dat je moet navigeren naar de "grenspost" en dan van kaart switchen.
Qua geheugen maakt het volgens mij weinig uit tussen de hele "West-map" t.o.v. de staten los (wat ik op internet kan vinden).
En heeft iemand ervaring met de snelheid van rekenen in TomTom als je SD-kaart (512MB Dane Elec XS) voor de helft vol zou staan?
Ik heb zowel met de hele "West-map" gewerkt als met de afzonderlijke staten. Je merkt hier niets van v.w.b. de snelheid. Beide werken evengoed. Ik werk overigens ook met een 1 Gb SD-kaartje. Vorig jaar had ik die helemaal vol staan met de mappen van Amerika en dat ging uitstekend.
Zelf vind ik het handig als ik zo weinig mogelijk hoef switchen onderweg. Dus zet de "West-map" en nog een grote map erop waarmee je het gebied bestrijkt dat je bezoekt of een combinatie van staten. Zo had ik dit jaar de map AZ-NM-CO-UT en de map CA-NV op de geheugenkaart staan. Dit waren nl. ook de staten die ik bezocht.
Njit schreef:Ik heb een Kingston 1GB SD kaartje. Staat voor 2/3 vol. Daar merk je verder weinig van. De snelheid van het rekenen is volgens mij sterker afhankelijk van de processor in je PDA dan van de snelheid van je kaartje.
Ik heb een IPAQ RX3715 met 400Mhz processor, moet dat wel lukken denk je in combinatie met de SD-kaart die 2/3e vol staat?
Ben net terug uit Amerika waar ik bijna 5000 km in het Westen gereden heb.
Vond een GPS huren redelijk prijzig en dus maar zonder gereden.
Tot mijn stomme verbazing heb ik op geen enkel moment de indruk gehad dat ik het nodig had.
Ben nooit verloren gereden.
Zonder kan het dus ook.
Wij hadden ook de GPS-receiver mee, in combinatie met Streets & Trips, maar het leek wel of hij er steeds meer moeite mee kreeg om een signaal op te pakken. Vooral in de buurt van Los Angeles was het lastig en regelmatig kregen we ook te horen dat er even geen contact was. Gelukkig konden we dan wel op de plattegrond kijken die gemaakt was dus we zijn niet de verkeerde kant op gereden!
Wij hebben de TomTom Go mee met de 1 GB SD kaart met alle staten van de Verenigde Staten. Geen problemen gehad met de ontvangst tot nu toe. Rondom Seattle hebben we deze ook gebruikt in de huurauto, midden in de stad en dat ging prima.
Ook wij hebben nu TomTom mee en dat werkt prima. De ene keer heb je een betere ontvangst dan een andere. Maar dat heb je in NL ook. Dit maakt voor de werking niet echt uit. Voor buiten de steden heb je hem niet echt nodig maar in de grote stad is het wel handig.
gr. Klaas
3e camperreis naar USA van 29-6-2008 / 1-8-2008 naar het Mid westen.
Ook wij zijn net terug. Zelf ben ik al heel vaak geweest zonder navigatiesysteem, en nooit problemen gehad, maar nu hadden we een TomTom bij ons, en ik moet zeggen dat het toch wel makkelijk is, en het rijden wordt een stuk rustiger vooral rond en in de grote steden.
Op de Interstates heb je hem niet nodig.
TomTom heeft ons maar een kieer in de steek gelaten? In de wirwar van wegen onder en boven elkaar van Atlanta raakte hij de kluts kwijt.
Eric
kijk ook eens op mijn weblog: http://engers.web-log.nl
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.