Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Freelancen in USA - ervaringen?
Freelancen in USA - ervaringen?
Hallo,
Elk jaar ga ik naar de USA op een toeristenvisum.
Ik ben een kleine zelfstandige en de laatste keren dat ik er was ben ik gevraagd om er een paar cursussen te geven.
Inmiddels geef ik er elk jaar een dag of 12 cursus, het gaat uiteindelijk maar om een klein bedrag, zo'n 2000 euro.
Nu wil ik het niet illegaal blijven doen en wil er gewoon belasting over betalen (liefst in Nederland), maar weet niet hoe ik dat aan moet pakken - heb gezocht op de verschillende visa etc., maar zie door de bomen het bos niet meer....
H1B formulier, B-1 formulier, 0-1 visum? (Ik doe qua vak wel iets speciaals, waardoor ik dacht evt. voor een 0-1 visum in aanmerking te komen, maar ik heb er geen ‘bachelor degree’ in)
Bovendien kan het verkrijgen van zo'n visum wel eens duizenden euro's gaan kosten (als je een immigratie-advocaat in de arm moet nemen, bijv.) en dat staat niet in verhouding tot wat ik er verdien.
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Heeft iemand ervaring met korte freelance klussen in de USA?
En zo ja, hoe pak jij dat aan?
Alvast bedankt voor de reacties!
NB: Er is dus niet een bedrijf dat mij in dienst neemt/visum voor me regelt en ik ben zeker niet van plan te emigreren.
Het gaat puur om free-lancen en belasting betalen in Nederland.
Elk jaar ga ik naar de USA op een toeristenvisum.
Ik ben een kleine zelfstandige en de laatste keren dat ik er was ben ik gevraagd om er een paar cursussen te geven.
Inmiddels geef ik er elk jaar een dag of 12 cursus, het gaat uiteindelijk maar om een klein bedrag, zo'n 2000 euro.
Nu wil ik het niet illegaal blijven doen en wil er gewoon belasting over betalen (liefst in Nederland), maar weet niet hoe ik dat aan moet pakken - heb gezocht op de verschillende visa etc., maar zie door de bomen het bos niet meer....
H1B formulier, B-1 formulier, 0-1 visum? (Ik doe qua vak wel iets speciaals, waardoor ik dacht evt. voor een 0-1 visum in aanmerking te komen, maar ik heb er geen ‘bachelor degree’ in)
Bovendien kan het verkrijgen van zo'n visum wel eens duizenden euro's gaan kosten (als je een immigratie-advocaat in de arm moet nemen, bijv.) en dat staat niet in verhouding tot wat ik er verdien.
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Heeft iemand ervaring met korte freelance klussen in de USA?
En zo ja, hoe pak jij dat aan?
Alvast bedankt voor de reacties!
NB: Er is dus niet een bedrijf dat mij in dienst neemt/visum voor me regelt en ik ben zeker niet van plan te emigreren.
Het gaat puur om free-lancen en belasting betalen in Nederland.
Re: Freelancen in USA - ervaringen?
Ik durf geen antwoord te geven waarvoor ik mijn handen in het vuur durf te steken. B1 lijkt me het aangewezen visum, maar nogmaals, ik durf absoluut mijn handen daar niet voor in het vuur te steken.
Maar eigenlijk reageer ik vanwege iets anders. Jij haalt als ik je post goed interpreteer 2 dingen door elkaar. De Amerikaanse en NL belastingdienst boeit het niet of je een geldig visum hebt. Mits je het inkomen maar aangeeft. De belasting is niet direct het probleem, het visum wel. En dus Immigrations ook. Beide zaken dien je apart te regelen. Dat wilde ik je melden.
Maar eigenlijk reageer ik vanwege iets anders. Jij haalt als ik je post goed interpreteer 2 dingen door elkaar. De Amerikaanse en NL belastingdienst boeit het niet of je een geldig visum hebt. Mits je het inkomen maar aangeeft. De belasting is niet direct het probleem, het visum wel. En dus Immigrations ook. Beide zaken dien je apart te regelen. Dat wilde ik je melden.
Dag Hockey, dankjewel in ieder geval voor je reactie!
Wist niet dat twee zeer gescheiden dingen zijn.
Ik hoop nog op andere reacties.
Wist niet dat twee zeer gescheiden dingen zijn.
Ik hoop nog op andere reacties.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ter illustratie van wat 'freelancen': http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 13&t=42965
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
@kastelke,
Ja had dat al gelezen... horrorscenario!
Ja had dat al gelezen... horrorscenario!
- goldenhills
- Amerika-expert
Dit is geen officiele bron, maar ziet wel uit als een enigzinds betrouwbaar overzicht:
http://www.immihelp.com/business-visa/p ... ities.html
De B-1 in Lieu of H-1B is wellicht ook een mogelijkheid, maar die constructie ligt wel onder vuur:
http://www.grassley.senate.gov/news/Art ... 1502=34705
http://www.immihelp.com/business-visa/p ... ities.html
De B-1 in Lieu of H-1B is wellicht ook een mogelijkheid, maar die constructie ligt wel onder vuur:
http://www.grassley.senate.gov/news/Art ... 1502=34705
Dankjewel Goldenhills! Ga er morgen even goed naar kijken.
Ik vraag me trouwens af of er een mogelijkheid is - omdat het om zulke kleiene bedragen gaat - om het als onkostenvergoeding te krijgen ipv inkomen?
Ik vraag me trouwens af of er een mogelijkheid is - omdat het om zulke kleiene bedragen gaat - om het als onkostenvergoeding te krijgen ipv inkomen?
Bedenk wel dat, als je visumaanvraag wordt afgewezen, ook esta en VWP niet meer mogelijk is
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
@6foot6
Dat vroeg ik mij al af.
Dus stel dat je visumaanvraag wordt afgewezen, kom je dan gewoon niet meer het land in?!?
Ook niet met een toeristen ESTA formulier?
Dat vroeg ik mij al af.
Dus stel dat je visumaanvraag wordt afgewezen, kom je dan gewoon niet meer het land in?!?
- goldenhills
- Amerika-expert
Eenmaal afgewezen mag je niet meer op het VWP (toestemming om de VS binnen te komen zonder visum) het land in, en dus heeft ESTA (toestemming om naar de VS te mogen reizen zonder visum) geen zin (en mag niet, want je mag geen ESTA aanvragen als je ooit een visum is geweigerd). Je moet dan vervolgens altijd een visum aanvragen als je naar de VS wilt. Als je omstandigheden zijn gewijzigd (bijv. sterkere banden met NL, zoals huisbezit, baan, etc.), of de reden waarom je naar de VS wilt, kun je wel weer voor een visum in aanmerking komen. Er zijn mensen hier op het forum die na ooit afgewezen te zijn toch later een visum hebben hebben gekregen.
Als je zegt toeristenvisum, bedoel je dan een B-visum (dat is nl. een toeristenvisum) of heb je het over het Visa Waiver Programma - dat het mogelijk maakt zonder visum de US binnen te komen voor maximaal 90 dagen - liefst korter - en een retourticket hebt.
Je mag op VWP niet werken en ook geen vrijwilligerswerk doen. Maakt niet uit of je betaald wordt of dat men het een vergoeding noemt.
Op een B visum is iets meer toegestaan maar in principe mag je niet werken. Free-lancen zoals jij omschrijft is bij mijn weten niet toegestaan.
Wil je hiermee doorgaan dan denk ik dat je toch het beste een immigratie advokaat ter plekke kunt raadplegen, eventueel samen met de organisatie die jou de klus aanbiedt.
Het zou best kunnen dat J-1 een goed visum is in dit geval, maar de organisatie die je uitnodigd moet dan wel bepaalde documenten kunnen en willen afgeven.
Er zijn enkele andere mogelijkheden, maar het zal ook afhangen van de sector waarin je lesgeeft wat wel en wat niet kan.
Aan visums zijn kosten verbonden.
Maar zomaar werken in de US, zonder de juiste papieren, hoe kort ook en al levert het weinig-niets op, is niet aan te raden. De controle aan de grens en ook in het land zelf, wordt steeds grondiger. De meeste USers hebben geen idee hoe streng de immigratie regels zijn, denken dat iedereen zomaar binnen kan en zijn/haar gang kan gaan. De realiteit is echter totaal anders.
Je mag op VWP niet werken en ook geen vrijwilligerswerk doen. Maakt niet uit of je betaald wordt of dat men het een vergoeding noemt.
Op een B visum is iets meer toegestaan maar in principe mag je niet werken. Free-lancen zoals jij omschrijft is bij mijn weten niet toegestaan.
Wil je hiermee doorgaan dan denk ik dat je toch het beste een immigratie advokaat ter plekke kunt raadplegen, eventueel samen met de organisatie die jou de klus aanbiedt.
Het zou best kunnen dat J-1 een goed visum is in dit geval, maar de organisatie die je uitnodigd moet dan wel bepaalde documenten kunnen en willen afgeven.
Er zijn enkele andere mogelijkheden, maar het zal ook afhangen van de sector waarin je lesgeeft wat wel en wat niet kan.
Aan visums zijn kosten verbonden.
Maar zomaar werken in de US, zonder de juiste papieren, hoe kort ook en al levert het weinig-niets op, is niet aan te raden. De controle aan de grens en ook in het land zelf, wordt steeds grondiger. De meeste USers hebben geen idee hoe streng de immigratie regels zijn, denken dat iedereen zomaar binnen kan en zijn/haar gang kan gaan. De realiteit is echter totaal anders.
Als je bij je Esta aanvraag op één van "de tien vragen" met ja moet antwoorden krijg je(volgens mij, wie heeft anders ervaren?) geen toestemming en moet je dus een visum aanvragen overéénkomstig het doel van je bezoek.Taralina schreef:@6foot6
Dat vroeg ik mij al af.
Een van die vragen betreft het weigeren van een visum.
Als je bent geweigerd voor een werkvisum betekent dat niet automatisch dat je ook geen vakantievisum krijgt maar het wordt wel moeilijk en afhankelijk van de luimen van een ambtenaar.
Ik zou als voorheen handelen en niet in de brei gaan roeren.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Ja idd, geen slapende honden wakker maken!
Het is niet de bedoeling hier advies te geven dat aanspoort US regels te overtreden. T., lees het onderwerp over "Zo streng...." maar eens door.
Emmers gaan te water tot ze breken, er hoeft maar iemand het idee te hebben dat hij/zij de cursus ook zou kunnen geven, en een tiplijn is snel gebeld.
In de situatie die hier geschetst wordt, worden in feite twee wetten overtreden.
Ten eerste is het niet toegestaan zonder vergunning daartoe, in de US te werken.
Ten tweede is alle inkomen (ook vergoedingen) etc. dat in de US wordt verworven, in principe in de US belastbaar. (En in deze situatie waarschijnlijk met 30%.)
Op dit moment is er een enorme crack down op illegale werkenden en ook wordt naarstig gezocht naar meer bronnen van belastinginkomsten, hoe klein ook.
Het idee 'maar zoveel stelt het niet voor', 'zoveel levert het niet op', is heel Nederlands - daar wordt meer gedoogd en komt men eerder weg met een waarschuwing. In de US echter zijn alle wetten 'in steen gebeiteld', er zijn geen uitzonderingen op een regel.
Emmers gaan te water tot ze breken, er hoeft maar iemand het idee te hebben dat hij/zij de cursus ook zou kunnen geven, en een tiplijn is snel gebeld.
In de situatie die hier geschetst wordt, worden in feite twee wetten overtreden.
Ten eerste is het niet toegestaan zonder vergunning daartoe, in de US te werken.
Ten tweede is alle inkomen (ook vergoedingen) etc. dat in de US wordt verworven, in principe in de US belastbaar. (En in deze situatie waarschijnlijk met 30%.)
Op dit moment is er een enorme crack down op illegale werkenden en ook wordt naarstig gezocht naar meer bronnen van belastinginkomsten, hoe klein ook.
Het idee 'maar zoveel stelt het niet voor', 'zoveel levert het niet op', is heel Nederlands - daar wordt meer gedoogd en komt men eerder weg met een waarschuwing. In de US echter zijn alle wetten 'in steen gebeiteld', er zijn geen uitzonderingen op een regel.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik kan me toch niet voorstellen dat het zo moeilijk zou zijn. Men komt toch niet om er te werken (alszijnde zich een vaste baan aan te nemen.
Men wordt gevraagd om een bepaalde expertise te delen en daar wordt een vergoeding voor gegeven. Dit is hooguit een paar dagen (als cursus) Dat kan je toch eigenlijk geen baan noemen?
Ik weet nietr hoe het moet maar er zijn toch duizenden buitenlanders elkaar jaar die naar amerika toekomen om daar een cursus te geven? Dat moet toch gewoon kunnen?
Immigratie of international business advocaat bellen. Die zouden dat moeten weten.
Men wordt gevraagd om een bepaalde expertise te delen en daar wordt een vergoeding voor gegeven. Dit is hooguit een paar dagen (als cursus) Dat kan je toch eigenlijk geen baan noemen?
Ik weet nietr hoe het moet maar er zijn toch duizenden buitenlanders elkaar jaar die naar amerika toekomen om daar een cursus te geven? Dat moet toch gewoon kunnen?
Immigratie of international business advocaat bellen. Die zouden dat moeten weten.
Ja het is zo moeilijk, lees het verhaal van VanW. maar, dat Hockey plaatste onder "zo streng'. En VanW. werd niet toegelaten voor meewerken een paar dagen aan een kinderkamp bij LA. Niemand bij Immigration dacht eraan dat ze de kids hun week deels wel goed verpestten ? Klaarblijkelijk heeft VanW. boeken geschreven over schaken die gebruikt worden voor instructie (de vertaling). De kids hadden de slimme Hollander graag eens van dichtbij gezien. Maar dat zal nu niet gebeuren dankzij Immigration-op-zijn-smalst.
Maar inderdaad, en ik stelde het al eerder, topic starter kan het beste een immigratie advokaat benaderen, laten uitzoeken wat er kan, en hoe dat georganiseerd moet worden.
Maar inderdaad, en ik stelde het al eerder, topic starter kan het beste een immigratie advokaat benaderen, laten uitzoeken wat er kan, en hoe dat georganiseerd moet worden.
Laatst gewijzigd door USInsider op 24 jul 2012, 02:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij is het heel simpel. Jij voert een handeling uit (a.k.a. 'werk') en je krijgt er voor betaald (a.k.a. 'inkomen'). Dit wordt zowel in Nederland als in de VS gezien als employment. Als toerist mag je onder geen beding betaald werk verrichten zo ver ik weet, zelfs bij vrijwilligerswerk zijn er vele regels. Dit komt omdat ze bang zijn dat jij werk gaat doen dat eigenlijk bedoeld is voor Amerikanen: "Stealing American jobs" - en dat willen ze absoluut niet.
Als artiest kan je voor freelancing bijvoorbeeld een een O of P visum aanvragen, in een ander veld zijn er volgens mij niet van die visa's, maar je kan eens kijken. Als jij heel specifieke kennis hebt op bepaald gebied, die Amerikanen niet (kunnen) hebben, dan maak je best nog kans op een visum, dat proces van aanvragen en krijgen zal minimaal 6mnd tot 2 jaar duren, en ook wat geld kosten.
Begin hier maar eens te kijken of je ergens onder kunt vallen:
http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1286.html
Als artiest kan je voor freelancing bijvoorbeeld een een O of P visum aanvragen, in een ander veld zijn er volgens mij niet van die visa's, maar je kan eens kijken. Als jij heel specifieke kennis hebt op bepaald gebied, die Amerikanen niet (kunnen) hebben, dan maak je best nog kans op een visum, dat proces van aanvragen en krijgen zal minimaal 6mnd tot 2 jaar duren, en ook wat geld kosten.
Begin hier maar eens te kijken of je ergens onder kunt vallen:
http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1286.html
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 24 Reacties
- 14845 Weergaves
-
Laatste bericht door crazywarning