Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
USInsider
Amerika-expert

Re: Taxes op restaurant

Bericht door USInsider »

Dimona, de RN is iemand die je iets geeft als ze of je vertelt dat ze overgeplaatst gaat worden en dus 'voor de laatste keer komt', of met Xmas. Er zijn web sites die handige tips geven over dit mijnenveld.
Geld geven aan iemand in een leuke enveloppe met wenskaart, of Holiday wishes card is hier geaccepteerd heb ik gemerkt. Maar je kunt ook een speciale VISA of Mastercard kopen foor $ 3 bij veel supermarts of shopping centres, en die laden met een bedrag dat jou redelijk lijkt bv. $ 50 is niet teveel maar ook niet te weinig. Of als er een grote Target bij jou in de buurt is een Target card idem balance.

Met Xmas geef je 'een extra' aan schoonmakers, tuinlieden, masseuses waar je regelmatig komt, krantenbezorgers, en naar ik heb begrepen ook aan postbode, UPS persoon etc. Over de laatste categorie ben ik niet helemaal zeker, iemand ?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Maar die tuinlieden, die zie je tussen november en maart niet, dus dat is dan wel lastig om ze met kerst wat extra's toe te stoppen. Ze komen ook iedere keer met een heel team, dus ik heb geen idee wie ik wat zou moeten geven. Ik zal het eens aan de huiseigenaar vragen, hoe hij dat oploste toen hij hier nog woonde.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Oeps, niet bij stilgestaan, ik woon in CA daar groeit en bloeit en stoeit alles het hele jaar door....
Maar als jij ze niet ingehuurd hebt is het ook een ander verhaal. Dan kun je ze in de maanden dat ze wel komen en het erg warm is, nu en dan allemaal een flesje water geven ofzo als ze komen wanneer jij thuis bent. Daarmee geef je aan dat je ze op prijs stelt en dat is mede waar het om gaat.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik vind nog steeds het geven van fooi bij de kapper vreemd haha ;)
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Dat deed ik in NL al :oops:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ja ik niet en ik blijf dat fooi geven een lastig verhaal vinden soms.

Waar trek je de grens snap je? Op die manier kun je de dokter, tandarts, kassiere bij de kassa, fed-ex koerier, autowasser etc. ook allemaal wel een fooi geven. Ze doen toch ook "gewoon" hun werk is een andere opvatting?

In Nederland ging ik beduidend minder vaak uit eten dan in Amerika. Ook vind ik de service in Nederland minder goed dan in Amerika. In die zin geef ik in Amerika wel dus bijna altijd fooi.

Maar, ik blijf van mening dat het niet aan iemand anders is om in mijn portemonnee te kijken. Ik beschouw fooi nog steeds als een extraatje dat mensen kunnen "verdienen" door een goede prestatie en in Amerika lijkt het wel gemeengoed geworden (en word je bij wijze van spreken uitgekafferd als je het niet geeft) en dat vind ik niet terecht. Natuurlijk krijgen mensen minder betaald, natuurlijk bestaan er staten die geen minimumloon kennen maar dan nog vraag ik me af waarom je zowat verplicht bent om in Amerika fooi te geven.

Het is ook voor mij anders wanneer ik op vakantie ga. Dan heb ik gespaard, neem vaak wat langer de tijd en eet dus uitgebreider en ben dan dus ook veel sneller geneigd om fooi te geven. Maar als je bijna dagelijks ergens gaat eten wordt het al snel een duur verhaal.

Ik zal misschien wel "den zunige Hollander zijn of gierig" maar ik blijf erbij dat ik me niet verantwoordelijk voel voor het feit dat iemand anders niet genoeg betaald krijgt. Is ook wel lekker makkelijk voor het bedrijfsleven zo, al die klanten die netjes 20% of meer bijdragen aan het loon van een restaurantbediende. Ze moeten gewoon het minimumloon instellen of omhoog gooien.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wat betreft servers in restaurants zie je het verkeerd naar mijn mening. De fooi is geen extraatje, het is hun inkomen. Je betaalt de server als het ware direkt, want de eigenaar van het restaurant doet dat in feite niet of maar ten dele. Vaak worden fooien door de werkgever verdeeld over al het personeel ook over busboys, greeters etc.
Nogmaals, in restarurants etc. wordt geen minimumloon uitbetaald, daar is seze sektor van vrijgesteld. 20% is de gewoonte in de US en ik vind dat we ons daarbij moeten aanpassen. Jij werkt zelf ook voor je volledige inkomen denk ik.

En ja dagelijks ergens uit eten gaan kan zo een wat prijzig verhaal worden, maar daar kunnen de servers niets aan doen. Je betaalt ook denk ik ong. 10% aan taxes op je maal. De oplossing is zoveel mogelijk naar salade bars gaan, dat is zo ongeveer enige plek waar wij uit eten gaan (met coupon) de enkele keer dat we buiten de deur smikkelen, en daar laten we $ 2 op tafel voor de busboys die langskomen. Of in een 'echt' restaurant alleen een hoofdgerecht nemen plus veel gratis brood en boter eten, en geen drankjes bestellen, en van het hoofdgerecht de helft in de doggie bag (en zoveel mogelijk brood etc.) voor de volgende dag (ja dat doen we want in sommige dingen zijn we dan wel weer zuinig).

Van alle groepen die je noemt hoor je ook de autowasser te fooien in mijn opinie. In de US zijn bepaalde groepen enorm onderbetaald en die moeten het van fooien hebben. Overigens in Ned. is bediening inbegrepen maar daar krijgt bedienend personeel er ook graag nog een fooitje bovenop.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

oortjes schreef: 20% is de gewoonte in de US en ik vind dat we ons daarbij moeten aanpassen. Jij werkt zelf ook voor je volledige inkomen denk ik.<knip>
Van alle groepen die je noemt hoor je ook de autowasser te fooien in mijn opinie. In de US zijn bepaalde groepen enorm onderbetaald en die moeten het van fooien hebben. Overigens in Ned. is bediening inbegrepen maar daar krijgt bedienend personeel er ook graag nog een fooitje bovenop.
Wat ben ik het met bovenstaande eens :clap:. Het is hier nu eenmaal zo en je kunt het ermee eens zijn of niet, maar dupeer degenen, die hard voor hun echt niet riante salaris, zelfs met tips, werken niet met je Nederlandse zienswijze. Dit is nu eenmaal een heel andere maatschappij, wat veel mensen lijkt te verrassen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:Ik zal misschien wel "den zunige Hollander zijn of gierig" maar ik blijf erbij dat ik me niet verantwoordelijk voel voor het feit dat iemand anders niet genoeg betaald krijgt. Is ook wel lekker makkelijk voor het bedrijfsleven zo, al die klanten die netjes 20% of meer bijdragen aan het loon van een restaurantbediende. Ze moeten gewoon het minimumloon instellen of omhoog gooien.
Ik zie het gewoon als een andere manier van betalen. In Europa betaal je voor je eten inclusief bediening, in de VS betaal je voor je eten en mag je zelf bepalen hoeveel de bediening je waard is geweest. Uit eten gaan kost toch ook veel minder in de VS? Dat zal echt niet zo blijven als restaurants verplicht worden om een fatsoenlijk salaris uit te betalen (wat ik dus echt niet zie gebeuren).

Maar ik ben het met je eens dat ik nou eigenlijk best eens wat inzicht zou willen hebben in de beroepen die (bijna) volledig afhankelijk zijn van tips. Een taxichauffeur rijdt voor zichzelf, is die voor een fatsoenlijk inkomen dan toch nog afhankelijk van tips? Hoe zit dat met kappers, worden die ook zo slecht betaalt of is het voor hen meer een extraatje (op het bonnetje kun je een tip invullen, dus dat heb ik altijd maar braaf gedaan)? De postbode en koeriers: sorry guys, maar dat vind ik teveel gedoe. De koeriers bellen hier trouwens altijd aan en zijn alweer verdwenen voordat ik de deur goed en wel opendoe, dus ik neem aan dat die sowieso niks van me verwachten.

Het leuke is ook altijd dat als je er bij mensen naar gaat informeren, je standaard hetzelfde antwoord krijgt: "If you think you received good service, you can tip, but you don't have to." Ik denk dus dat er - buiten het restaurantgebeuren - niet echt veel duidelijke "regels" zijn. Je kunt het vergelijken met charity: fijn als je wat geeft, maar no hard feelings if you don't. In de meeste beroepen zullen ze er vermoedelijk niet van uit gaan dat ze altijd een tip krijgen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dit vind ik een heel goede website om te volgen, want ze overdrijven niet qua tips: http://www.tipping.org/tips/us.html
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Interessant! Dank je wel!

Ik zie dat de dame die de haren wast ook weer apart een fooi hoort te krijgen, ik had geen idee :oops:

Idem voor de bagger in de supermarkt :oops:
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

dimona schreef:Idem voor de bagger in de supermarkt
Ik zou toch graag willen dat ze de bagger opruimen... Volle winkelwagens, zeker van Amerikaans formaat, zijn al zwaar genoeg om te duwen. :wink:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik ben wel met Ziva eens dat ik graag degenen die het nu van tips moeten hebben, liever op een gewoon loon zag werken. Maar ja USers zijn wantrouwige mensen en denken dat als iemand in de diensten sector redelijk wordt betaald, hij/zij dan niet meer goede service zal geven. Maar het lijkt me de verantwoordelijkheid van de manager of de baas, om de goede werksfeer te bewaken en te zorgen dat er kwaliteit geleverd wordt.

Ook in winkels staan sommige 'associates' vaak op provisie met heel weinig geregeld inkomen. Ik herinner me een grote zaak, mijn man was geinteresseerd in een goed pak. Maar het enige behoorlijke dat hem goed stond, was te klein en de verkooopster bleef maar zeggen roepen, op het eind bijna huilen dat het wel vermaakt kon worden naar Mr. Oor zijn maat. Maar ik keek naar de inseams en die waren echt te smal. En Mr. Oor zag eruit als een goedgeklede worstman. Dus nee geen transactie. Mens helemaal van streek, had de hele zomermaand nog niets kunnen verkopen op de afdeling herenpakken-voor-de-winter. Haar tweede job was makelaar en daar was het ook behoorlijk dood-in-de-pot toen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

dimona schreef:Uit eten gaan kost toch ook veel minder in de VS? Dat zal echt niet zo blijven als restaurants verplicht worden om een fatsoenlijk salaris uit te betalen (wat ik dus echt niet zie gebeuren).
Nou...of ik kom in de verkeerde restaurants...maar de prijzen op de kaart komen behoorlijk overeen met eu prijzen en dan komt er in de usa nog 10% tax + 20% fooi bij. Dan zitten ze in de usa boven het eu niveau. Maar ik ben er op vakantie dus misschien kom ik in de duurdere restaurants...ik vind het allemaal niet zo heel goedkoop dat buiten de deur eten als je alles erbij optelt. Ik ben trouwens altijd wel degene die de fooien zit aan te vullen want bij sommige mensen in een groep gaat het amerikaanse fooiensysteem er nooit in.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dat klopt DejaVu, ook hier in Nederland kun je redelijk goedkoop je buikje vol eten. Afgelopen maanden diverse keren uiteten geweest en meestal niet meer kwijt dan € 20 - € 25 incl. drinken.

Wat de fooien in Amerika betreft: als ik de rekening krijg geef ik gewoon 20% over het eindtotaal (dus incl. de tax) of rond het af naar een mooi getal waarbij het soms wat meer dan 20% is en een andere keer wat minder.

Overigens zou ik willen dat ze hier in Nederland net zo vlot waren met het geven van de rekening als in Amerika. Laatste keren in Nederland diverse keren meegemaakt dat ze je tafel afruimen, vragen of je een toetje wilt (nee) en vervolgens zie je ze niet meer terug. Echt meerdere keren gewoon meer dan 10 min. gewacht voordat je kenbaar kunt maken dat je gewoon de rekening wilt. :?

Afgelopen dinsdag hoorde ik iets achter mij dat ik in het vervolg ook maar ga gebruiken. Mensen achter mij hadden het eten op en de serveerster kwam langs om te vragen of alles gesmaakt had en of men nog iets na wilde. 'Ja', zei de man acher mij, 'de rekening!'. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Coyote schreef:Laatste keren in Nederland diverse keren meegemaakt dat ze je tafel afruimen, vragen of je een toetje wilt (nee) en vervolgens zie je ze niet meer terug. Echt meerdere keren gewoon meer dan 10 min. gewacht voordat je kenbaar kunt maken dat je gewoon de rekening wilt. :?
Wij zeggen al jaren:

"Wilt u nog iets na?"
"Nee, dank u. Doe de rekening maar alsjeblieft"

Waarom zou je dat er niet bij kunnen zeggen?
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ja, dat zeg ik ook altijd, dat is toch heel normaal? Of ik loop even naar de bar en vraag om de rekening.
Ik ga echt geen 10 minuten zitten wachten. Anders sta ik wel op en pak mijn jas, komen ze vanzelf wel naar je toe :D
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

vana schreef:Anders sta ik wel op en pak mijn jas, komen ze vanzelf wel naar je toe
Haha! Dat motto hebben wij ook altijd. Als je heel lang moeten wachtten op de de rekening of om het überhaupt te vragen. Aanstalten maken om weg te gaan, moet je zien hoe snel ze kunnen zijn ;)
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

SpaceAce schreef: Wij zeggen al jaren:

"Wilt u nog iets na?"
"Nee, dank u. Doe de rekening maar alsjeblieft"

Dat doen wij nou nooit, maar ik wil dan ook altijd een toetje. :lol:
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

:lol: :lol: :lol:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer