Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vuurwapens in Amerika, gedachten erover?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Vuurwapens in Amerika, gedachten erover?

Bericht door Amerikanist »

WizardOfOss schreef:En toch weerhoudt dat figuren als Holmes er niet van LEGAAL een lading wapens in huis te halen. Oftewel een wassen neus.
Hij had geen strafblad en stond niet geregistreerd als gestoorde, dus hoe had het systeem dat moeten weten? Dat is een falen van de mensen om hem heen, zijn behandelaars en iedereen die wist dat die jongen niet spoorde.

En laten we wel wezen, iemand die van plan is tientallen mensen te doden zou er echt geen gewetensbezwaren tegen hebben om dat met illegale wapens te doen.

Nu zal een Smith & Wesson M&P15 vast ook heel bruikbaar zijn om te jagen. Op dezelfde manier als een atoombom ook best heel bruikbaar zal zijn als bijzettafeltje.
De AR-15 is een wapen uit 1957. En ondanks dat de wapenwetgeving in de VS toen nog vele malen lakser was, kwamen dit soort dingen nauwelijks voor. 'Enge' wapens verbieden vind ik een wassen neus.

Er is een sociaal en cultureel probleem dat dit verschijnsel drijft. Zolang dat niet opgelost wordt, maakt het echt niet uit of de daders legale of illegale wapens gebruiken, of bijvoorbeeld een Suzuki Swift.
WizardOfOss
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Amerikanist schreef:Hij had geen strafblad en stond niet geregistreerd als gestoorde, dus hoe had het systeem dat moeten weten? Dat is een falen van de mensen om hem heen, zijn behandelaars en iedereen die wist dat die jongen niet spoorde.
Dus inderdaad een wassen neus. En het zijn niet de mensen om hem heen geweest die bepalen dat hij dus vuurwapens mag hebben, daar kan je dus onmogelijk de verantwoording op afschuiven. Sowieso, wie wist er dat hij "niet spoorde"? Achteraf is het makkelijk praten, dan is ineens elke uitspraak of actie van die gast een signaal.
Amerikanist schreef:En laten we wel wezen, iemand die van plan is tientallen mensen te doden zou er echt geen gewetensbezwaren tegen hebben om dat met illegale wapens te doen.
Klopt, maar zoals al vaker gezegd, je kan de drempel wel zo hoog mogelijk maken. Als ik zo'n intentie zou hebben moet ik eerst ergens een wapen vandaan zien te halen, en ik heb geen flauw idee waar ik zou moeten beginnen te zoeken. En waarschijnlijk loop ik dan al tegen de lamp voordat ik er een gevonden zou hebben.
(waarschijnlijk is dit bericht al goed voor een vinkje achter mijn naam in de database van de AIVD...)
De AR-15 is een wapen uit 1957. En ondanks dat de wapenwetgeving in de VS toen nog vele malen lakser was, kwamen dit soort dingen nauwelijks voor. 'Enge' wapens verbieden vind ik een wassen neus.

Er is een sociaal en cultureel probleem dat dit verschijnsel drijft. Zolang dat niet opgelost wordt, maakt het echt niet uit of de daders legale of illegale wapens gebruiken, of bijvoorbeeld een Suzuki Swift.
Deels mee eens, maar dan blijft staan dat je het zo iemand het zo lastig mogelijk kan/moet maken. En als de hedendaagse Amerikaan (even flink generaliserend) dus blijkbaar is veranderd in een moordlustige gek, moet je ze dan nog steeds dergelijke middelen geven? Zie ook het stuk uit The Huffington Post wat ik eerder al aanhaalde.

En een auto met een wapen vergelijken gaat niet op, aangezien het primaire doel daarvan verschilt. Je kan praktisch elk voorwerp wel als moordwapen misbruiken, het een wat effectiever dan het ander. Een wapen daarentegen is primair gemaakt om te doden, al kan je het uiteraard ook voor vreedzame doeleinden gebruiken. Een wezenlijk verschil.

Even utopisch gedacht, wat is volgens jou beter: onze huidige wereld met wapens of een wereld geheel zonder wapens? En zou je bij dezelfde stelling over auto's tot hetzelfde standpunt komen?
Filmpjes van mijn reizen naar o.a. London 2012 Olympics, Noord-Korea, Taipei, Japan, IJsland, Israël en jawel, zelfs een paar uit Amerika!
Amerikanist
Amerikafan

WizardOfOss schreef:En een auto met een wapen vergelijken gaat niet op, aangezien het primaire doel daarvan verschilt. Je kan praktisch elk voorwerp wel als moordwapen misbruiken, het een wat effectiever dan het ander. Een wapen daarentegen is primair gemaakt om te doden, al kan je het uiteraard ook voor vreedzame doeleinden gebruiken. Een wezenlijk verschil.

Even utopisch gedacht, wat is volgens jou beter: onze huidige wereld met wapens of een wereld geheel zonder wapens? En zou je bij dezelfde stelling over auto's tot hetzelfde standpunt komen?
In 2007 vielen er in de VS 31,224 vuurwapendoden (meer dan de helft zelfmoorden overigens). In hetzelfde jaar waren er 41,059 dodelijke verkeersslachtoffers, dus utopisch gedacht zou ik dan eerder voor een wereld zonder auto's zijn.

Maar ik heb niet zoveel met utopieën, doe mij maar het echte leven. Daar horen helaas risico's bij, zeker als je ook nog een beetje vrijheid wil.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

WizardOfOss schreef:"En een auto met een wapen vergelijken gaat niet op, aangezien het primaire doel daarvan verschilt. Je kan praktisch elk voorwerp wel als moordwapen misbruiken, het een wat effectiever dan het ander. Een wapen daarentegen is primair gemaakt om te doden, al kan je het uiteraard ook voor vreedzame doeleinden gebruiken. Een wezenlijk verschil.
Diezelfde redenering kun je ook omdraaien. Als toch alles als wapen kan - en uiteindelijk zal - worden gebruikt door iemand die écht wil, dan heeft verbieden van één iets - of de drempel ervan verhogen - ook weinig zijn, zeker als er al zoveel in omloop zijn. Kijk naar de cijfers die ik eerder aanhaalde (weet niet meer of dat in dit topic of het andere was), maar zijn er minder vuurwapens eenvoudig voorhanden, dan neemt het aantal feiten met steekwapens toe. En in Nederland zijn bepaalde steekwapesn ook illegaal, maar dat houdt mensen nog steeds niet tegen om een huis-, tuin-, en keukenmes te gebruiken wat je gewoon zonder enige controle bij Blokker kunt kopen.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Volgens mij heb ik deze vraag ook 2 jaar geleden gesteld maar ik weet het antwoord niet meer. Zijn er NederAmerikanen die vuurwapens bezitten?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

yarrah schreef:Gewoon verbieden die handel. Wapens hebben tot nu toe alleen maar ellende veroorzaakt (vooral bij nabestaanden) en niets opgelost. Zowel in vertrouwde als onvertrouwde handen.

Nou ja, ten eerste weet je natuurlijk niet hoeveel ellende vuurwapens hebben voorkomen, maar vooral ten tweede: "gewoon verbieden", je bedoelt net als "gewoon verbieden" van vuurwerk in Nederland? Dat gaat echt helemaal nergens over, het verbod op het jaarlijkse recht om lekker te knallen, maar moet je eens zien wat een heftige weerstand daartegen bestaat. De Nederlandse overheid heeft het nog steeds niet aangedurfd om daar zijn handen aan te branden, en dan moeten ze in de VS vuurwapens maar "gewoon verbieden"? Het getuigt niet van erg veel inzicht in menselijke processen.
Amerikanist
Amerikafan

Mocht ik ooit naar Amerika emigreren, dan zal ik daar ook zeker wapens bezitten. Misschien zelfs een CCW permit.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Goed zo. Je hebt er recht op!

Afbeelding
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
WizardOfOss
Amerikafan
Contacteer:

Amerikanist schreef:In 2007 vielen er in de VS 31,224 vuurwapendoden (meer dan de helft zelfmoorden overigens). In hetzelfde jaar waren er 41,059 dodelijke verkeersslachtoffers, dus utopisch gedacht zou ik dan eerder voor een wereld zonder auto's zijn.

Maar ik heb niet zoveel met utopieën, doe mij maar het echte leven. Daar horen helaas risico's bij, zeker als je ook nog een beetje vrijheid wil.
Daarbij ga je dan nog steeds voorbij aan het de eerste alinea die je quote: het primaire doel van het object. Bij auto's is dat een nadelig bij-effect van je mogelijkheid je te kunnen verplaatsen. En we doen er ook van alles aan om dat aantal terug te brengen. Ik ken de cijfertjes van de VS niet, maar in Nederland lukt dat vrij goed, in 10 jaar tijd is het aantal dodelijke slachtoffers gehalveerd.

Maar wat is precies de positieve kant van de vuurwapens? Waarbij verdedigen tegen andere vuurwapens in een wereld zonder vuurwapens uiteraard niet meer op gaat, dat is een door het object zelf gecreëerde behoefte. Wat rest is een beetje lol. Lol die jaarlijks duizenden, deels onschuldige, slachtoffers kost. Duur betaalde lol lijkt mij.

Terug naar mijn atoombom, ik wil graag de vrijheid zo'n ding als bijzettafeltje te gebruiken. Zou jij mij die vrijheid gunnen?
Filmpjes van mijn reizen naar o.a. London 2012 Olympics, Noord-Korea, Taipei, Japan, IJsland, Israël en jawel, zelfs een paar uit Amerika!
WizardOfOss
Amerikafan
Contacteer:

Dento schreef:Kijk naar de cijfers die ik eerder aanhaalde (weet niet meer of dat in dit topic of het andere was), maar zijn er minder vuurwapens eenvoudig voorhanden, dan neemt het aantal feiten met steekwapens toe. En in Nederland zijn bepaalde steekwapesn ook illegaal, maar dat houdt mensen nog steeds niet tegen om een huis-, tuin-, en keukenmes te gebruiken wat je gewoon zonder enige controle bij Blokker kunt kopen.
Zit een kern van waarheid in, maar hoe verklaar je dan dat dergelijke excessen met vuurwapens in de VS vaker voorkomen dan excessen met wat voor "wapen" dan ook in de EU?

En ik blijf bij m'n punt van het primaire doel van een voorwerp. Een wereld zonder auto's of keukenmessen is toch knap onhandig. Maar missen we iets in een wereld zonder vuurwapens?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Is dat de laatste 10 jaar ook zo? In Europa hebben we ook van die pipo's gehad in Finland, Duitsland, België en Nederland. Finland en Duitsland waren volgens mij scholen.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

WizardOfOss schreef:Zit een kern van waarheid in, maar hoe verklaar je dan dat dergelijke excessen met vuurwapens in de VS vaker voorkomen dan excessen met wat voor "wapen" dan ook in de EU?
Ik ga de vraag omdraaien. Hoe verklaar jij het dan? En mocht je als antwoord geven dat het ligt aan de wapenwetten, heb je daar bewijs voor?
WizardOfOss
Amerikafan
Contacteer:

Hockey schreef:
WizardOfOss schreef:Zit een kern van waarheid in, maar hoe verklaar je dan dat dergelijke excessen met vuurwapens in de VS vaker voorkomen dan excessen met wat voor "wapen" dan ook in de EU?
Ik ga de vraag omdraaien. Hoe verklaar jij het dan? En mocht je als antwoord geven dat het ligt aan de wapenwetten, heb je daar bewijs voor?
Bewijs heb ik niet (zwaktebod, ik weet het), maar ik denk toch dat de eenvoudige beschikbaarheid van uiterst effectieve moordwapens daar op z'n minst aan bijdraagt. Jij denkt dat het geen enkele rol speelt? En ik durf het bijna niet te vragen, maar heb jij daar dan wel bewijs van?
Amerikanist
Amerikafan

WizardOfOss schreef: Daarbij ga je dan nog steeds voorbij aan het de eerste alinea die je quote: het primaire doel van het object.
Daar ga ik aan voorbij omdat het een onzinnig argument is, imho. Objecten doen niets uit zichzelf. Mensen bepalen hoe ze uiteindelijk toegepast worden.
Bij auto's is dat een nadelig bij-effect van je mogelijkheid je te kunnen verplaatsen. En we doen er ook van alles aan om dat aantal terug te brengen. Ik ken de cijfertjes van de VS niet, maar in Nederland lukt dat vrij goed, in 10 jaar tijd is het aantal dodelijke slachtoffers gehalveerd.

Maar wat is precies de positieve kant van de vuurwapens? Waarbij verdedigen tegen andere vuurwapens in een wereld zonder vuurwapens uiteraard niet meer op gaat, dat is een door het object zelf gecreëerde behoefte. Wat rest is een beetje lol. Lol die jaarlijks duizenden, deels onschuldige, slachtoffers kost. Duur betaalde lol lijkt mij.
Wat je beschrijft is een fantasiewereld. Al vanaf het moment dat onze voorouders oponeerbare duimen ontwikkelden, sloegen ze elkaar met stokken en gooiden ze met stenen. Zelfverdediging is noodzakelijk in ons leven, en in die context zie ik wel degelijk een positieve kant aan het bezitten en gebruiken van wapens.

Los daarvan, lol afwegen tegen maatschappelijke kosten is een hellend vlak. Waarom dan nog voetbalwedstrijden toestaan? Al dat geld en geweld wat daaruit voortkomt. En waarom alcohol niet verbieden? Dat heeft geen enkel nut en kost jaarlijks veel meer levens dan vuurwapens.

Er zullen altijd mensen zijn die niet verantwoordelijk omgaan met de vrijheden die ze hebben, dat is geen reden om welwillende individuen te bestraffen.
Terug naar mijn atoombom, ik wil graag de vrijheid zo'n ding als bijzettafeltje te gebruiken. Zou jij mij die vrijheid gunnen?
Dit negeerde ik omdat het een kinderachtige ridiculisatie is. Je kunt een semi-automatisch persoonlijk wapen niet vergelijken met een massavernietigingswapen. Kom dan met een wat redelijker voorbeeld, machinegeweren misschien. Dan kun je een oprechte discussie houden over de grenzen van vrijheid.
Laatst gewijzigd door Amerikanist op 26 jul 2012, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
WizardOfOss
Amerikafan
Contacteer:

DejaVu schreef:Is dat de laatste 10 jaar ook zo? In Europa hebben we ook van die pipo's gehad in Finland, Duitsland, België en Nederland. Finland en Duitsland waren volgens mij scholen.
Een paar jaar geleden was er na die schietpartij in Winnenden nog een discussie of scholen voorzien zouden moeten worden van wapens. Toen een onderzoek gezien wat aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Bij schietpartijen op scholen in de EU vielen gemiddeld meer slachtoffers dan bij soortgelijke incidenten in de VS, eenvoudig te verklaren omdat niemand terug kan schieten. Maar de frequentie van (kleinere) incidenten in de VS was dusdanig veel hoger dat er per saldo een veelvoud aan slachtoffers viel. Zal vanavond (buiten de baas z'n tijd, dit soort discussies komt m'n productiviteit niet ten goede...) nog weleens gaan zoeken of ik dat onderzoek nog ergens terug kan vinden.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ja, wij zullen kleinere incidenten uit de VS waarschijnlijk niet meekrijgen.
Amerikanist
Amerikafan

DejaVu schreef:Ja, wij zullen kleinere incidenten uit de VS waarschijnlijk niet meekrijgen.
Andersom is de aandacht ook niet gelijk verdeeld. Veel Nederlanders kennen Columbine en Virginia Tech wel, maar zijn Erfurt en Winnenden allang vergeten. En Duitsland is een buurland...
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

WizardOfOss schreef:
Ondanks dat hier eerder in deze discussie het idee van een wapen tegen een wild dier gebruiken (men had het geloof ik over een beer) al van tafel geveegd is, wil ik dit toch nog even terug oprakelen. Als je namelijk in de boonies in de VS woont, dan kunnen wapens -wel- erg positief zijn. Mijn schoonfamilie woont in de boonies in Florida, met een groot meer op hun land. In dat meer hebben we al meerdere malen snapping turtles gehad. Onze kinderen spelen in dat meer, en dus wil je echt geen snapping turtles daar hebben (want we vinden onze kinderen ideaal met -al- hun armen en benen). En zo hebben we wel eens een dag of wat "wacht" gehouden op het dok, met een shotgun, om die turtle naar de eeuwige jachtvelden te helpen. Daar kun je met een mes of pepperspray niks aan doen.
Ook komen daar regelmatig coyotes voor, en ook die wil je, als ze aggressief zijn, echt niet met een mes of pepperspray benaderen. Als een coyote een klein kind of je hond te pakken krijgt, dan is het einde kind of hond. Dus ik ook dat geval komt er een shotgun aan te pas (als het nodig is).
Het is dus niet zo simpel als gewoon zeggen "nou dan schaffen we alle wapens af", want wat moeten we dan met de coyotes en snapping turtles? Lekker laten leven, en dan zelf niet meer buiten komen of zwemmen? Sorry, maar dat gaat me te ver. Er zijn nou eenmaal plekken in de VS die veel wilder en onherbergzamer zijn dan Nederland, en dan is het hebben van een wapen wel handig.

Ik ben zelf helemaal geen fan van wapens. Manlief heeft een shotgun, maar die hebben we nog nooit in huis gehad, en deze ligt gewoon bij zijn ouders in hun wapenkast. Ik snap niet waarom we AK-47s en meer van dat soort dingen nodig hebben, want dat gaat de hele redering van self-defense totaal voorbij. Maar at the end of the day ben ik het wel eens met de redenering dat een wapenwet geen enkel verschil maakt of iemand succesvol een aanslag zoals die in Aurora pleegt. Kijk naar die man in Alphen aan de Rijn, of die schutter op die scholen in Duitsland. Waarmee ik dus niet wil zeggen, hup alles mag, wil jij een M16, ga los, maar wel dat alles verbieden dat soort zaken dus absoluut niet voorkomt.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik zag bij "Jamie Oliver goes USA" dat ze in Cajun, Louisiana ook wapens hebben om krokodillen dood te schieten in een meer waar kinderen zijn en dan eten ze het op :D
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

[Ik begrijp heel goed dat mensen in zulke gebieden zich willen beschermen tegen wilde dieren maar anderzijds ben ik ook een grote natuurliefhebber. Kunnen in die situaties niet beter verdovende wapens gebruiken die die dieren tijdelijk verdoven?

Ik denk dat ik in mijn hele leven nog geen enkel wapen van dichtbij heb gezien. Persoonlijk zou ik mij echt niet veilig voelen met een wapen in huis. Als ze bij mij thuis inbreken, heb ik liever dat ze mijn (verzekerde) inboedel meeroven dan dat ik zou moeten leven met het idee dat ik een ander mens gedood heb.
Ik denk dat ik mij ook veiliger voel in een land waar wapens niet zo vrij verkrijgbaar zijn of zo frequent in omloop.

Ik kan best begrijpen dat je een jachtgeweer echt nodig hebt als je op zo'n uitgestrekte ranch in the middle of nowhere woont, maar een AK- 47 en soortgelijken....?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer