Oké, ben even AFK en we zijn weer twee pagina's verder. Heb wat in te halen
Amerikanist schreef:WizardOfOss schreef:Daarbij ga je dan nog steeds voorbij aan het de eerste alinea die je quote: het primaire doel van het object.
Daar ga ik aan voorbij omdat het een onzinnig argument is, imho. Objecten doen niets uit zichzelf. Mensen bepalen hoe ze uiteindelijk toegepast worden.
Daar heb je wel gelijk in. Een pistool is ook prima te gebruiken als hamer. Je vraagt je toch af hoe mensen het in hun hoofd halen zo'n ding misbruiken om ermee te schieten. Ik zou het zelf niet bedacht hebben.
Amerikanist schreef:Wat je beschrijft is een fantasiewereld. Al vanaf het moment dat onze voorouders oponeerbare duimen ontwikkelden, sloegen ze elkaar met stokken en gooiden ze met stenen. Zelfverdediging is noodzakelijk in ons leven, en in die context zie ik wel degelijk een positieve kant aan het bezitten en gebruiken van wapens.
In basis waar, maar door krachtigere verdedigingsmiddelen toe te staan creëer je juist de noodzaak daarvoor. En daar heb je dan een pracht van een vicieuze cirkel.
Amerikanist schreef:Los daarvan, lol afwegen tegen maatschappelijke kosten is een hellend vlak. Waarom dan nog voetbalwedstrijden toestaan? Al dat geld en geweld wat daaruit voortkomt. En waarom alcohol niet verbieden? Dat heeft geen enkel nut en kost jaarlijks veel meer levens dan vuurwapens.
En jij durft hieronder over een ridiculisering te spreken? Voetbal is niet heilig, en ik ben er absoluut voorstander van dat de clubs in ieder geval in/rond het stadion opdraaien voor de kosten voor beveiliging, maar dat is weer een hele andere discussie. Qua hoeveelheid slachtoffers is het domweg geen vergelijk, en sowieso speelt het voetbal zelf daarin geen enkele rol.
Daarnaast is geweld rond voetbal zo 2011. Ik voorspel dat binnenkort de Apple-fans versus de Android-fans dat helemaal over gaan nemen
Alcohol ligt wel lastiger, en ik begrijp je punt in bredere zin ook wel. Zoiets zal een afweging moeten zijn tussen de baten en de lasten. Er zijn wel meer zaken verboden omdat ze te gevaarlijk geacht worden. Ik haalde eerder al een reactie op WiredNewYork aan, nunchucks worden te gevaarlijk geacht, maar een semi-automatisch assault-wapen is blijkbaar minder gevaarlijk. Maar om even bij alcohol te blijven, iemand van 18 mag geen biertje drinken, maar mag in de meeste staten wel een vuurwapen kopen. Ik heb toch moeite daar enige logica in te zien.
Amerikanist schreef:WizardOfOss schreef:Terug naar mijn atoombom, ik wil graag de vrijheid zo'n ding als bijzettafeltje te gebruiken. Zou jij mij die vrijheid gunnen?
Dit negeerde ik omdat het een kinderachtige ridiculisatie is.
Uiteraard is het een ridiculisering. De vraag is dan ook vooral vanaf waar iets een ridiculisering wordt. Er van uitgaand dat een wapen ter verdediging bedoeld is, waren de speeltjes die Holmes volkomen legaal had dan eigenlijk ook al niet knap ridicuul?
Voor de duidelijkheid, ik ben realist genoeg om te beseffen dat onze wereld niet meer zonder vuurwapens kan. Maar dat betekent niet dat er niet eens een keer kritisch gekeken zou moeten worden naar de huidige situatie, waarin het feitelijk gewoon vrijheid blijheid is. Dat accepteren is ook accepteren dat er dergelijke misstanden te vaak voorkomen om ze nog een incident te kunnen noemen. En ik kan het mis hebben, maar ik voel vanuit jou een weerstand tegen überhaupt nog maar het nadenken over maatregelen.
DixieChick schreef:Het is dus niet zo simpel als gewoon zeggen "nou dan schaffen we alle wapens af", want wat moeten we dan met de coyotes en snapping turtles? Lekker laten leven, en dan zelf niet meer buiten komen of zwemmen? Sorry, maar dat gaat me te ver. Er zijn nou eenmaal plekken in de VS die veel wilder en onherbergzamer zijn dan Nederland, en dan is het hebben van een wapen wel handig.
Daar heb je inderdaad wel gelijk in, vanuit het kleine, veilige Nederland is het in dat opzicht makkelijk praten. En als je ergens echt in the middel of nowhere woont is ook bescherming tegen de kwaadwillende medemens nog best gerechtvaardigd. Ik ben dan ook zeker niet mordicus tegen elke vorm van particulier vuurwapenbezit.
DixieChick schreef:Ik ben zelf helemaal geen fan van wapens. Manlief heeft een shotgun, maar die hebben we nog nooit in huis gehad, en deze ligt gewoon bij zijn ouders in hun wapenkast. Ik snap niet waarom we AK-47s en meer van dat soort dingen nodig hebben, want dat gaat de hele redering van self-defense totaal voorbij.
Juist.
DixieChick schreef:Maar at the end of the day ben ik het wel eens met de redenering dat een wapenwet geen enkel verschil maakt of iemand succesvol een aanslag zoals die in Aurora pleegt. Kijk naar die man in Alphen aan de Rijn, of die schutter op die scholen in Duitsland.
Waar een wil is is een weg, absoluut waar. Maar ik val in herhaling, je hoeft het ze daarom nog niet heel makkelijk te maken. Zoals ik eerder al gezegd heb, als ik zoiets zou willen doen moet ik eerst een hele speurtocht starten naar een wapen, zonder daarbij een paar alarmbellen te laten rinkelen. Holmes daarentegen kreeg de benodigde middelen gewoon op een presenteerblaadje.
Amerikanist schreef:LeenG schreef:Waarom verdedigen we ons niet nog steeds met stokken en stenen edm ipv wapens?
Dat waren natuurlijk ook wapens. Dat we nu vuurwapens gebruiken is het evolg an twee evolutionaire eigenschappen van de mens: we gebruiken gereedschap en leren. Ons gereedschap wordt over het algemeen steeds complexer en efficienter.
En desondanks vind je het ultieme stuk gereedschap een ridiculisering?
Amerikanist schreef:Los van of het in verhouding staat tot de misdaad, hun slachtoffers mogen zich wat mij betreft verdedigen.
Eens, maar zijn daar semi-automatische assault-wapens voor nodig? Zo ja, dan leef jij ergens in een levensgevaarlijk oord waar ik voor geen goud heen zou gaan...
(maar ja, ik ben naast Amerika-liefhebber dan vooral ook Japan-fanaat, een land waar zelfs de meeste politieagenten ongewapend over straat kunnen lopen, een land waar kleine criminaliteit als inbraken en overvallen praktisch niet voorkomen)
Njit schreef:Goed zo. Je hebt er recht op!

Een shirt wat ik in Canada gekocht heb:
Bennogr schreef:Een verbetering in de wetgeving zou kunen zijn: landelijk de regel instellen die al in een aantal staten geldt: iedereen die een wapen wil hebben moet eerst naar de politie voor een vergunning. De politie kan dan de aanvraag bekijken en al dan niet een vergunning afgeven. Dat zal al een aantal mensen tegenhouden.
Verder moet die regel natuurlijk echt kracht hebben, dwz de politie KAN een vergunning afgeven, maar dat hoeft niet. In (te) veel staten moet je wel naar de politie, maar de bewijslast ligt daar dan, bij de politie: in principe MOET de politie een vergunning geven tenzij blijkt dat dit niet verantwoord is.
Dit lost natuurlijk lang niet alles op, maar zou wel een goede stap zijn als die regel (aanvrager moet bewijzen dat hij/zij in aanmerking komt voor een wapenvergunning) landelijk ingevoerd zou worden.
Zoiets zou al een begin zijn, al zal ook de politie in die Holmes waarschijnlijk geen gestoorde sociopaat gezien hebben. Maar het mag hoe dan ook geen formaliteit zijn. Laat iemand maar aannemelijk maken dat hij/zij een wapen nodig heeft, en er verantwoord mee om kan en zal gaan. Iets wat voor een 24 jarige student die in een flinke stad woont geen vanzelfsprekendheid zou mogen zijn. Uiteraard nooit waterdicht, maar wel weer een drempel.