Amerikanist schreef:Op zich snap ik dat je je afvraagt of iemand nou echt een semi-automatische wapen nodig heeft voor zelfverdediging.
Zelf vind ik ze niet per se dermate efficiënter dan revolvers of andere gangbare wapentypes dat ik denk dat het een groot verschil maakt om ze anders te behandelen in de wet.
Sterker nog: als het om verdediging gaat lijkt me zo'n relatief groot en zwaar aanvalswapen me juist eerder een nadeel dan een voordeel. Of je huis moet uiteraard aangevallen worden door zombies, dan gelden er iets andere regels. Maar het gaat er denk ik ook om om een signaal af te geven. Het signaal dat een wapen een serieus ding is, en geen speelgoed. Zo'n aanvalswapen zal vast heel leuk zijn, maar is voor geen enkel legaal gebruik het optimale gereedschap. En dus puur rationeel gezien niet te verantwoorden.
Het gaat om een mentaliteitsverandering, mensen moeten beseffen dat het hebben van een vuurwapen een zware verantwoordelijkheid is, geen vanzelfsprekend recht zonder noemenswaardige verplichtingen.
Amerikanist schreef:Daarbij moet ik toegeven dat ik de mening van veel Amerikaanse gun rights supporters deel dat meer gun control makkelijk kan leiden tot nog meer gun control. Vrijheden terugkrijgen is een stuk moeilijker dan ze opgeven. Nu zijn het semi-automatische aanvalsgeweren, morgen vuistvuurwapens? Overmorgen groot-kaliberwapens? Het is in andere landen op vergelijkbare wijze gegaan, dus ik vind het niet vreemd dat legale wapenbezitters argwanend zijn naar nieuwe maatregelen.
Dat kan ik op zich wel begrijpen, het is zeker geen onterechte gedachte. Dat is ook net wat elke discussie ook zo lastig maakt, voor- en tegenstanders benaderen het meestal erg zwart/wit, waardoor beide kampen juist alleen maar banger worden om ook maar een strobreed toe te geven. En dan veranderd er uiteraard nooit iets, terwijl dat zolang de VS fors hogere moordcijfers heeft dan welk ander westers land dan ook me toch een ongewenste patstelling lijkt.