Dan heb ik het over mijn perfecte hiking uitrusting

Ik vind het heel persoonlijk, maar ik wil mijn ervaringen wel met je delen.
1) Wat vind jij fijne wandelschoenen? Hoog of laag?
Beide

ik draag allebei erg graag. Maar voor de tochten hoog in de bergen waar de paden behoorlijk ongelijk zijn en vele dikke losse stenen en een behoorlijke hoogte min. 300 meter. Dan draag ik het liefste de hoge (Hanwag Yukon die hebben een lerenvoering wat ik zelf heel fijn vind, Goretex vind ik en mijn vriend een regelrechte ramp (te warm)). Met de enkelondersteuning en vooral tijdens het dalen dan kun je haast niet zonder.
Een leuke korte wandeling op een mooie aangelegde en onderhouden paden met niet teveel hoogteverschil dan pak ik graag de lage schoen ik ben nu de Grisport schoenen aan het inlopen deze zijn waterdicht en hebben een ademen heel goed.
Ik heb al zoveel verschillende merken gehad, maar nog nooit merkvast geweest. Meindl, Hanwag, Lowa, New Balance, Grisport en Human Nature (ANWB) heb ik allemaal al eens gehad.
2) Heb je ook speciale wandelsokken of zijn gewone sokken ook prima?
Ik gebruik gewone katoenensokken die werken voor mij het beste. Dat komt denk ik dat ik gauw warme voeten krijg. Als ik de speciale wandelsokken draag zijn ze al warm voordat ik een meter heb gelopen.
3) Wat voor een rugtas gebruik je? Met of zonder Camelbag? Groot/klein? En heb van die riempjes over je borst?
Ik heb een oudje (15 jaar oud) van trail (15 liter) gekocht in de aanbieding bij de V&D

. Maar dat is een superdingetje met een goede heupband en een riempje op de borst. Blijft als een blok op je rug zitten. Daarnaast een heuptas waar de fototoestel en bidons met water meegaan. Dit draagt mijn vriend ivm met zijn nekproblemen die kan geen rugzak dragen.
4) Wat vind je zelf nog meer onontbeerlijk bij een lange hike?
Voor lange hikes, mijn wandelstokken en mijn waterzuiveraar zodat ik geen liters water hoef te dragen. Je moet natuurlijk wel uitzoeken of er plekken zijn waar je water kan halen, in de woestijn kan dat wel een probleem geven.
Een dun fleecetruitje en een windjasje gaan altijd mee. Koude benen krijg je niet zo gauw.
Stapels bruine boterhammen met pindakaas!!
Oja, zonnenbrandcreme factor 30 en mijn verrekijker.