Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vuurwapens in Amerika, gedachten erover?
Re: Vuurwapens in Amerika, gedachten erover?
@WizardofOss, sorry, maar redeneer je jouw standpunt naar een verklaring en daar pas ik voor. Er zijn meer zaken die in de VS veel meer voorkomen dan wel lijken voor te komen. Seriemoordenaars bijvoorbeeld. De enige conclusie die ik met hele stellige zekerheid durf te zeggen is dat de VS toch heel erg afwijkt van Nederland en ook weer van elk ander land en dat een combinatie van factoren tot een aantal dingen leidt, zoals bijvoorbeeld dergelijke schietpartijen.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Uhm... ik mis 'm, denk ik. Waar heb ik de taalfout(en) gemaakt?ned in MO schreef:Moet je dat lesje wel zonder taalfouten doen natuurlijk.Tot zover de taalles voor vandaag
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- WizardOfOss
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Daar ben ik het zeker mee eens, maar ik vind het gewoon zo bizar dat er haast een taboe lijkt te rusten op het in verband brengen van het aantal vuurwapens met het aantal moorden of schietpartijen. Het zou aan van alles en nog wat kunnen liggen, maar die mogelijkheid wordt bij voorbaat weggewuifd.Hockey schreef:Er zijn meer zaken die in de VS veel meer voorkomen dan wel lijken voor te komen. Seriemoordenaars bijvoorbeeld. De enige conclusie die ik met hele stellige zekerheid durf te zeggen is dat de VS toch heel erg afwijkt van Nederland en ook weer van elk ander land en dat een combinatie van factoren tot een aantal dingen leidt, zoals bijvoorbeeld dergelijke schietpartijen.
Maar misschien is dat juist ook wel de charme van de VS: in bepaalde opzichten is het het meest betuttelende land op aarde, terwijl het op andere gebieden vrijheid blijheid is. En dat bij voorkeur op een manier waar een buitenstaander nooit de logica van zal begrijpen.
Filmpjes van mijn reizen naar o.a. London 2012 Olympics, Noord-Korea, Taipei, Japan, IJsland, Israël en jawel, zelfs een paar uit Amerika!
We verschillen van mening denk ik. Wat bij voorbaat wordt weggewuifd is dat de wapenwetten DE oorzaak zijn van. Afgezien van de NRA zal iedereen erkennen dat de wapenwetten invloed hebben. Doch hoeveel invloed zal een punt discussie zijn.
Valt mij inderdaad ook op. Soms heel vrij, soms absoluut betuttelend. En vaak voor ons alle logica tartend.
Valt mij inderdaad ook op. Soms heel vrij, soms absoluut betuttelend. En vaak voor ons alle logica tartend.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Geen taalfout, wilde je gewoon even testenUhm... ik mis 'm, denk ik. Waar heb ik de taalfout(en) gemaakt?

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hij is fijn 

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dat ben ik helemaal met je eens. Het is een soort struisvogelpolitiek, we stoppen ons hoofd liever in het zand dan de waarheid onder ogen te zien.WizardOfOss schreef: ik vind het gewoon zo bizar dat er haast een taboe lijkt te rusten op het in verband brengen van het aantal vuurwapens met het aantal moorden of schietpartijen. Het zou aan van alles en nog wat kunnen liggen, maar die mogelijkheid wordt bij voorbaat weggewuifd.
En wat is de waarheid dan?
- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
De gemakkelijke verkrijgbaarheid van vuurwapens en het massale vuurwapen bezit in USA. Je kan wel nagaan dat in een land waar vuurwapen bezit legaal is en alom aanwezig is er ook meer incidenten zijn dan in een land waar vuurwapens verboden zijn.
Maar verklaar dan eens waarom in Canada niet zoveel incidenten zijn als in de VS. Alsmede Australië waar ook veel ruimere wapenwetten zijn dan in NL.
- WizardOfOss
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Ik denk dat het weleens te maken zou kunnen hebben met het doel waarvoor mensen wapens aanschaffen en vooral ook het soort wapen. Ik ben wel benieuwd naar:
- de verdeling tussen pistolen en (jacht)geweren in de VS vergeleken met zulke landen
- welk soort wapens het vaakst bij incidenten zijn betrokken
- de verdeling van soorten wapens over steden en platteland
- de verdeling van de incidenten over steden en platteland (de VS is nu eenmaal veel sterker verstedelijkt dan zowel Canada als Australië)
Zulke cijfers heb ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat daar wel een bepaald beeld in te zien zal zijn.
EDIT: Zit nu trouwens even op Wikipedia te lezen, maar zo soepel is Australië ook zeker niet. Zo zijn alle handvuurwapens en (semi-)automatische wapens aan zeer strenge restricties gebonden. En voor elk wapen moet bij de vergunningaanvraag een reden worden aangegeven, waarbij zelfverdediging geen optie is. Sowieso zou slechts 5% van de Australiërs een wapen hebben.
- de verdeling tussen pistolen en (jacht)geweren in de VS vergeleken met zulke landen
- welk soort wapens het vaakst bij incidenten zijn betrokken
- de verdeling van soorten wapens over steden en platteland
- de verdeling van de incidenten over steden en platteland (de VS is nu eenmaal veel sterker verstedelijkt dan zowel Canada als Australië)
Zulke cijfers heb ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat daar wel een bepaald beeld in te zien zal zijn.
EDIT: Zit nu trouwens even op Wikipedia te lezen, maar zo soepel is Australië ook zeker niet. Zo zijn alle handvuurwapens en (semi-)automatische wapens aan zeer strenge restricties gebonden. En voor elk wapen moet bij de vergunningaanvraag een reden worden aangegeven, waarbij zelfverdediging geen optie is. Sowieso zou slechts 5% van de Australiërs een wapen hebben.
Filmpjes van mijn reizen naar o.a. London 2012 Olympics, Noord-Korea, Taipei, Japan, IJsland, Israël en jawel, zelfs een paar uit Amerika!
- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
- wellicht dat er in de VS meer mensen psychisch in de war zijn dan in Canada die dit soort incidenten meestal uitvoeren?
het is puur een gok, ik ben geen onderzoeker.
het is puur een gok, ik ben geen onderzoeker.
Maar dit soort incidenten kwam toch juist door de wapenwetten rvd4always? Dat is wat bij elk nieuw incident weer jouw betoog is. Zou het dan zomaar eens kunnen zijn dat de wapenwetten hooguit een factor zijn in de verklaring, maar niet de verklaring en dus ook niet de oorzaak?
Ik gok eigenlijk dat een groot land met relatief weinig inwoners een grotere verstedelijking kent dan een iets kleiner land met veel meer inwoners (verstedelijking gedefinieerd als het percentage van de bevolking dat in de stad woont).WizardOfOss schreef:(de VS is nu eenmaal veel sterker verstedelijkt dan zowel Canada als Australië)
In Australië woont ongeveer 70% van de bevolking in slechts 20 steden. Bronnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Australi%C3%AB_(land) en http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... che_steden. De urbanisatiegraad van de VS en Canada ken ik niet. Zelfde wikipedia geeft aan dat Canada inderdaad lagere urbanisatie schijnt te hebben.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Ah, dank. VS 82% en Canada 80%. In het kader van deze conclusie kan ik eigenlijk steeds meer concluderen dat "lakse" wapenwetten of de hoeveelheid wapens in omloop niet de verklaring zijn voor dergelijke incidenten als die in Colorado. Wellicht spelen ze een rol, maar ook niet meer dan dat.
- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ja, naar mijn mening wel. Als je dan vervolgens ook nog eens psychisch in de war bent maakt het een nog gevaarlijke combinatie.Hockey schreef:Maar dit soort incidenten kwam toch juist door de wapenwetten rvd4always?
Maar dan moeten ze in Canada procentueel gezien net zo vaak voorkomen en dat doen ze dus niet.
- rvd4always
- Amerikakenner
- Contacteer:
In een land waar vuurwapens verboden zijn zullen relatief minder vuurwapen incidenten voorkomen. Alleen al door dit argument moet je vuurwapen bezit verbieden voor de "gewone'' burger. Kan je blijven zeggen dat dit is vastgelegd in de grondwet en dat het een cultuur ding is...maar het weegt bij mij niet op tegen het leed wat dit soort incidenten veroorzaakt. Een vuurwapen vrije samenleving is echt mogelijk, als je maar wilt.