rvd4always schreef:
Er zijn volgens jou meerdere oorzaken aan te wijzen en je komt er met één op de proppen, namelijk copy cat idee.
Wat is jou idee om dit copy cat idee in te dammen?
Als Michael Moore één ding heeft aangetoond met zijn documentaire, dan is het wel dat vrij vuurwapenbezit niet de belangrijkste verklaring is voor het hoge aantal vuurwapendoden in de VS. Ik had zijn documentaire daar trouwens niet voor nodig, want ik heb jaren in Zwitserland gewoond, waar het geregistreerde vuurwapenbezit onder mannen bijna 100% is en ik slechts in de verre geschiedenis één geval kan noemen van iemand die een massaslachting heeft gepleegd. Het aantal zelfdodingen door middel van vuurwapens ligt in dat land overigens wél hoger dan bijvoorbeeld in Nederland.
Ik zou je een aantal factoren kunnen noemen die volgens mij van invloed zijn, maar jij wilt graag een oplossing en die heb ik niet. Maar goed, I give it a go:
VS is een harde maatschappij voor mensen die buiten de boot vallen
Veel mensen hebben vuurwapens
Schieten is een geliefde hobby van velen
De VS is een land waar weinig overheidsbemoeienis wordt geduld en waar zelfbeschikking belangrijk is
Kinderen kijken in de VS erg veel tv
Kinderen kijken veel TV zonder begeleiding
Kinderen worden in de VS erg beschermd opgevoed en leren m.i. daardoor minder goed hoe ze zelf conflicten kunnen oplossen (altijd parent supervision)
Als ik mijn dochter moet geloven, dan zijn ouders in de VS veel minder geïnteresseerd in de gevoelens van hun kinderen dan in NL, waardoor kinderen geen kans krijgen hun gevoelens te uiten en dat ook niet leren
In de VS heeft iedereen het altijd druk
In de VS kun je jaren naast iemand wonen zonder te weten wie het is
In grote delen van de VS speelt het leven zich binnenshuis af
In de VS doet men erg krampachtig over sex terwijl pubers wel gewoon geslachtshormonen produceren
De VS kent een machocultuur (ik ben de baas en jij moet naar mij luisteren)
Het slaan van kinderen wordt door veel mensen als normaal gezien
Ik kan nog wel even doorgaan...