lau_j schreef:Dag iedereen,
B
Dus: als iemand een goeie tip heeft, n middeltje of gewoon wat bemoedigende woorden, dan zou ik dat heel leuk vinden! (ik wil ook vermijden dat mijn vriend de hele vlucht niet van zijn stoel mag komen

). Ik neem sowieso een boek mee waavan ik weet dat ik er uren in kan lezen, dus dat is mss al een begin?
Alvast bedankt!
Misschien heb je hier wat aan:
* probeer volledig te kunnen ontspannen. Als al je spieren ontspannen zijn kun je niet bang zijn. Dus niet de leuning van de stoel vasthouden enz. Wij moesten tijdens mijn cursus vliegangst twee bekers water vasthouden tijdens het opstijgen. Niet dat je dan helemaal kunt ontspannen maar je bent wel afgeleid en je kunt je handen niet samen knijpen.
* Jezelf niet afsluiten voor je omgeving, gewoon naar buiten kijken, ga een gesprek aan, geen muziek aan als je geluiden eng vind. Tijdens mijn eerste vlucht na de cursus heb ik tijdens het opstijgen mijn vriend verteld wat voor boek ik aan het lezen was en waar het over ging. Je angst vermijden lijkt prettig maar maakt het op den duur alleen maar erger.
* Ga tijdens het opstijgen een beetje naar voren zitten, op die manier voel je de beweging van het opstijgen wat minder. Probeer tijdens turbulentie niet te verkrampen maar mee te bewegen met het vliegtuig. Het helpt echt niet als je probeert tegen te sturen.
* Als er turbulentie is herhaal ik soms de volgende zin in mijn hoofd: "Turbulentie is niet gevaarlijk alleen heel oncomfortabel" (en dat is ook echt zo, turbulentie is absoluut niet gevaarlijk)
* Schrijf op waar je bang voor bent en schrijf vervolgens op hoe realistisch je angst is. Of doe dit samen met je vriend, misschien dat hij het realistischer kan bekijken.
Je kan ook dit boek bestellen: (ik lees er nog regelmatig in als ik moet vliegen)
http://www.bol.com/nl/p/over-vliegangst ... 004718965/
En Stichting Valk heeft een app voor je smartphone die je kan gebruiken in het vliegtuig (wel je telefoon even op vliegtuigstand zetten natuurlijk)
http://itunes.apple.com/nl/app/vlieg-ap ... 78510?mt=8
Heel veel succes met je komende vlucht. Wees heel bewust van jezelf en probeer (hoe moeilijk ook) realistisch te blijven. Vliegen is zo ontzetten veilig, autorijden is dat NIET.