Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Uitspraak Amerikaanse plaatsen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Het is yo-SE-mea-tea.
En de klemtoon is inderdaad op de SE.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

marcuscj schreef:Het is yo-SE-mea-tea.
En de klemtoon is inderdaad op de SE.
Het is eerder 'joSEmmidie'.

Ron (in Seattle, WA)
http://www.dutchoutpost.us
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Volgens mij spreken ze die laatste t inderdaad als een d uit.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ah dat was het ... Ik dacht altijd Djós-mit .. met de klemtoon op Djós ..
Ik heb overigens ook moeite met phonetisch lezen, bij sommige omschrijvingen hier weet ik het nog niet ;)
Sandy
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Hoe spreek je Saugatuc uit?
Carola
liliane
Amerikafan

Bericht door liliane »

Toen wij voor het bij mijn oom en tante vertelden dat we in Staunton (stonton) waren geweest, snapten ze niet wat we bedoelden.
Tot bij hen een lichtje op ging. Ooooh, Stèntun.
Dat van Kissimee wist ik inderdaad. Daar woonden ze eerst en mijn neef woont er nog met zijn gezin.
Wij verbleven trouwens in Crozet en dat spraken mensen die we spraken uit als Crozé.
Ach, als Amerikanen hier komen hebben ze het vast nog veel moeilijker met de uitspraak :wink:

Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
2006 Crozet, Charlottesville, Virginia
2010 Woodstock, Ontario en Horn Lake, Mississippi
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Heb nog steeds geen foto's en reisverslag online van maart/april '06 *schaam*
Arjen
Amerikafan

Bericht door Arjen »

Coyote schreef:
Volgens mij zo ongeveer: Nai-jé-gra Falls waarbij je de g uitspreekt als de g in guillotine?

Roland
Volgens mij Nai-JÈ-gra Falls
Petra/VS schreef:Een andere veel verkeerd uitgesproken naam is Arkansas (Arkensaw).
Ik lees nu dit over Arkansas river, nooit geweten:

In contrast to the state Arkansas, which is always pronounced ARE-kan-saw, the river can be pronounced either ARE-kan-saw or are-KAN-zis, the latter most common in the state of Kansas.

En een leuk stukje over Louisville, KY, zodat we allemaal Dennis' woonplaats goed uitspreken :):

Most long-time residents pronounce the city's name as ['luːǝvǝl] (IPA)—often this degrades further into ['lǝvǝl]. The name is often pronounced far back in the mouth, in the top of the throat. The standard English pronunciation, however, is ['luːivɪl] (referring to King Louis XVI), which is often utilized by political leaders and the media. No matter how Louisville is pronounced, the 's' is always silent. (This contrasts with the name of the cities Louisville, Colorado and Louisville, Georgia, which, although spelled the same, are pronounced ['luːisvɪl].)
Henriëtte schreef:Monterey sprak ik eerst uit als mon-te-REE, maar op tv heb ik ooit de uitspraak mon-TEE-rie gehoord, en dat klinkt toch beter.
Het is gewoon mon-te-REE (zie hier)
hekkie schreef:Ook zo'n discussiepunt is Kanab in Utah. Roland zegt "Kéénep" en ik zeg "Kenep" met de klemtoon op de tweede lettergreep. Zo zijn er nog wel meer van die namen
Volgens mij heb jij hier in gelijk, 't is volgens mij iets als kuh-NEB.
Heb nog steeds geen foto's en reisverslag online van maart/april '06 *schaam*
jvinch
Amerikakenner

Chicago

Bericht door jvinch »

Ik hoor Nederlanders ook vaak Chee-Ka-Ko zeggen terwijl het toch echt She-Ka-Go is of, nog liever, Shuh-Kah-Gow.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Net weer eentje gezien, hier in het noorden: Duluth -- Doe-loeth
Maar ook Sault Ste. Marie -- Soe Saint Marie
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Petra/VS schreef:Net weer eentje gezien, hier in het noorden: Duluth -- Doe-loeth
Het is eerder 'DullOETH'.

Ron (in Seattle, WA)
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

andere leuke uit Washington: Sequim (skwim).
SEEING IS BELIEVING
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dutch_in_seattle schreef:
Petra/VS schreef:Net weer eentje gezien, hier in het noorden: Duluth -- Doe-loeth
Het is eerder 'DullOETH'.

Ron (in Seattle, WA)
Ik kan dus helemaal niet fonetisch schrijven, maar zoals jij het schrijft bedoel ik het dus. Ik kan me Sandy's commentaar wel voorstellen, zelfs zoals de schrijver(ster) het bedoelt kan het nog niet duidelijk zijn. Ik hoor het mezelf zeggen (en tientallen mensen hier in Duluth met mij), maar om dat dan in geschreven woord over te brengen... Maar ik weet een oplossing: wordt gewoon reisagente hier in de VS. Dan krijg je met alle accenten en uitspraken te maken en leer je vanzelf hoe plaatsnamen worden uitgesproken ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Nonaj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Nonaj »

Toen ik vorig jaar in de VS zat, moest ik naar station Buffalo Depew. Hoe spreek je dat uit?
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Nonaj schreef:Toen ik vorig jaar in de VS zat, moest ik naar station Buffalo Depew. Hoe spreek je dat uit?
Dû-pjoew?
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
ejb
Amerika-ontdekker

Bericht door ejb »

Mocht je nog in Los Angeles komen...

Nederlanders spreken het vaak uit als "los éénzjeles" maar het is "los ènzjeles".

Straatnamen zijn soms lastig. Wilshire Blvd spreek je uit als "wilsjir", niet "wilsjair". Amerikanen van de midwest of oostkust spreken het ook steevast op een oud Engelse manier ("The Shire") uit.

Dan zijn er de Spaanse straatnamen. Sommige namen spreek je uit op z'n Spaans, zoals Rodeo of La Cienega en andere op z'n Engels, zoals Sepulveda.

Het is allemaal verwarrend.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Leuk onderwerp!

Bij het lezen van allerlei reisgidsen voor onze vakantie zag ik dat ook in de Amerikaanse boeken vaak een uitleg over de uitspraak wordt gegeven. Sequim (skim) was ik daarin ook tegengekomen, en ook Mount Rainier schijnt voor Amerikanen niet vanzelfsprekend goed te gaan: die willen dat als ree nie jer uitspreken, wat gezien het regenachtige klimaat ter plekke ook niet zo gek is :)

Ik heb ook een paar keer Sierra Nevada op een heel andere manier horen uitspreken dan ik het in gedachten had; als ik het goed heb onthouden en goed weergeef zoiets: sie IRra (en geen sie ERra).

Marianne
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Hoe spreek je Sepulveda overigens uit? Ik was vorig haar in LA en heb vaak over die Blvd gereden, maar ik sprak het heel anders uit dan mijn nicht. Ik dacht iets van Suh-pull-veda, maar zoals zij het uitsprak...ik kon het echt niet plaatsen. (Zij is overigens Amerikaanse)
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd hoe je nou "Wahweap" uitspreekt. Ik maak er altijd wha-whieh-jap van, maar misschien is het wel totaal iets anders??
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Henriëtte schreef:Ik ben eigenlijk ook heel benieuwd hoe je nou "Wahweap" uitspreekt. Ik maak er altijd wha-whieh-jap van, maar misschien is het wel totaal iets anders??
Leuke vraag. Ik zeg altijd WAH-whiep, maar ik weet niet of dat goed is. Voor hoodoos zeg ik HOE-does en ik neem aan dat dat goed is.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer