Lang voordat ik uberhaupt wist dat ik ging emigreren en bij mijn goede vriendin in Chicago op de bank zat te kijken naar een of ander misdaad kanaal was er een documentaire over "Identity Theft". Eindconclusie: vooral niet je SSN geven.
Toen ik geeimigreerd was en mijn SSN kreeg kwam dat advies weer bovendrijven, vooral niet geven. Wat schetst mijn verbazing dat diverse instanties er constant om vragen. Bepaalde instanties begrijp ik wel zoals werkgever, banken maar elke medische instantie vraagt erom en toen ik laatst de politie belde werd me die vraag ook bijvoorbeeld gesteld. Zowat op elk formulier mag ik hem weer invullen, prettige bijkomstigheid dat ik hem dus intussen uit mijn hoofd ken

Maar goed, mijn vraag is dus.. hoe doen jullie dat? Ik vind het gewoon niets dat ik maar steeds dat nummer moet geven en bij een hoop instanties zie ik er echt ook het nut niet van in. Waarom is mijn rijbewijs niet voldoende? Waarom willen ze dat nummer hebben? Een andere vraag die ook idioot vaak gesteld wordt is mijn werkgever. Waarom moet ik die overal steeds vermelden? Wat heeft het voor nut als ik een onderzoek in een of andere praktijk doe dat ze mijn SSN en mijn werkgever willen weten? Ik vind het echt maar niets om overal hele boekwerken in te vullen, ik ben soms langer bezig met het invullen van een zooi formulieren dan dat mijn daadwerkelijke afspraak duurt. En dan teken ik veelal wel een papiertje waarop staat dat ik ze toestemming geef die gegevens te gebruiken voor weet-ik-wat maar ik denk als ik dat weiger dat ze me helemaal niet willen helpen haha.
Ik vraag me een beetje af hoe jullie hiermee omgaan en of er misschien (officiele) richtlijnen voor zijn. Ik vind het erg belangrijk dat ik weet waar mijn gegevens heengaan en ondanks dat ik weet dat je (in Nederland) gemiddeld in zo'n 1000 databanken staat heb ik het idee dat ik in Amerika intussen al aan het dubbele zit. Desondanks wil ik niet klakkeloos blijven invullen want het zit me al een tijdje dwars

Bedankt alvast voor jullie advies/ervaringen!