Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

SSN for newbies; wanneer gebruiken en wanneer niet?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Ziva
Amerika-expert

SSN for newbies; wanneer gebruiken en wanneer niet?

Bericht door Ziva »

Geïnspireerd door kastelke haar onderwerp kwam ineens een vraag bovendrijven die ik al langer heb over je Social Security Nummer.

Lang voordat ik uberhaupt wist dat ik ging emigreren en bij mijn goede vriendin in Chicago op de bank zat te kijken naar een of ander misdaad kanaal was er een documentaire over "Identity Theft". Eindconclusie: vooral niet je SSN geven.

Toen ik geeimigreerd was en mijn SSN kreeg kwam dat advies weer bovendrijven, vooral niet geven. Wat schetst mijn verbazing dat diverse instanties er constant om vragen. Bepaalde instanties begrijp ik wel zoals werkgever, banken maar elke medische instantie vraagt erom en toen ik laatst de politie belde werd me die vraag ook bijvoorbeeld gesteld. Zowat op elk formulier mag ik hem weer invullen, prettige bijkomstigheid dat ik hem dus intussen uit mijn hoofd ken :roll:

Maar goed, mijn vraag is dus.. hoe doen jullie dat? Ik vind het gewoon niets dat ik maar steeds dat nummer moet geven en bij een hoop instanties zie ik er echt ook het nut niet van in. Waarom is mijn rijbewijs niet voldoende? Waarom willen ze dat nummer hebben? Een andere vraag die ook idioot vaak gesteld wordt is mijn werkgever. Waarom moet ik die overal steeds vermelden? Wat heeft het voor nut als ik een onderzoek in een of andere praktijk doe dat ze mijn SSN en mijn werkgever willen weten? Ik vind het echt maar niets om overal hele boekwerken in te vullen, ik ben soms langer bezig met het invullen van een zooi formulieren dan dat mijn daadwerkelijke afspraak duurt. En dan teken ik veelal wel een papiertje waarop staat dat ik ze toestemming geef die gegevens te gebruiken voor weet-ik-wat maar ik denk als ik dat weiger dat ze me helemaal niet willen helpen haha.

Ik vraag me een beetje af hoe jullie hiermee omgaan en of er misschien (officiele) richtlijnen voor zijn. Ik vind het erg belangrijk dat ik weet waar mijn gegevens heengaan en ondanks dat ik weet dat je (in Nederland) gemiddeld in zo'n 1000 databanken staat heb ik het idee dat ik in Amerika intussen al aan het dubbele zit. Desondanks wil ik niet klakkeloos blijven invullen want het zit me al een tijdje dwars ;)

Bedankt alvast voor jullie advies/ervaringen!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: SSN for newbies; wanneer gebruiken en wanneer niet?

Bericht door ned in MO »

Gewoon blanko laten daar waar ze om ssn vragen en als ze er om vragen kunnen ze je rijbewijs# krijgen. Dit doe ik als ik het idee heb dat ze echt mijn ssn niet nodig hebben.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Vroeger hadden veel mensen hun SSN plus volledige adres plus telefoonnummer op hun cheques staan. Dat wordt nu allemaal afgeraden.

Eigenlijk hebben alleen mensen die je voor werk betalen je SSN nodig, dan kan alles mkkelijk bij de belastingdienst geregistreerd worden en kunnen ze makkelijk controleren of je wel voldoende belasting betaalt.

Medici gebruiken dat nummer volgens mij alleen om zeker te weten dat jij jij bent en dat ze je ergens in iets officieels terug kunnen vinden als je niet betaalt, net zoals kredietkaarten en banken dat doen.

SSN is overigens wel handig, mijn vrouw kon daarmee meteen aantonen dat ze niet zoveel schulden had als een andere dame met dezelfde naam (een redelijk eenvoudige, redelijk vaak voorkomende Amerikaanse naam). Gebeurde toen we een hypotheek aanvroegen.

Men waarschuwt altijd om dat nummer niet al te makkelijk af te geven. De suggestie van Ned in Mo is daarom een goede!

Vaak kun je ook alleen maar de laatste vier cijfers van je SSN geven, dat is dan genoeg en het houdt de schijn een beetje op dat je tegenwoordig nog ergens een klein restje privacy hebt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik doe wat Benno ook al zei, en geef vaak alleen de laatste vier cijfers van mijn SSN. Zo hadden we hier op mijn werk laatst een akkefietje met een student, waar we de politie voor hebben moeten bellen. Die wilde toen mijn SSN hebben bij mijn statement, en ik heb ze alleen de laatste vier nummers gegeven. Vaak is dat al voldoende.

Bij mijn arts e.d. had ik eerst geen keuze (want dat was het identificatie nummer dat de luchtmacht voor je gebruikt, en dus ook voor je ziektenkosten), en daar baalde ik altijd enorm van. Maar nu is daar ook het SSN vervangen door een DoD ID (joepie!), en dus hoeft dat niet meer. Maar goed, als een arts of iets dergelijks er om vraagt, en het is niet gekoppeld aan je polis (zoals bij mij was), dan kun je altijd vragen of ze iets anders als je identifer kunnen gebruiken, je rijbewijsnummer (daar kunnen dieven veel minder mee) bijvoorbeeld. Kan dat niet, dan zul je toch moeten, en moet je maar vertrouwen op het feit dat ze dit al heel lang doen, ze duizenden nummers hebben, en het statistisch een hele kleine kans is dat dieven -net- die van jou jatten.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dank jullie voor de info, fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dat niet klakkeloos geeft.

Geven jullie medische instanties informatie over je werkgever? Ik vind dat zo vreemd..
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Informatie geven over mijn werkgever is voor mij makkelijk, ik werk voor de firma "Ik en Mezelf" (MeMyselfandI). Vragen om werkgever is waarschijnlijk vanwege de financien.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Vaak is je verzekering via je werkgever geregeld, vandaar die vragen. Ik vind het ook raar hoor, maar ze proberen vooral uit te vogelen of jouw rekeningen wel betaald zullen worden. Soms vergeten patienten wel eens hun nieuwe verzekeringskaart mee te nemen als ze van baan veranderen, of als de werkgever een nieuwe verzekeringsmaatschappij uitkiest. Als ze de werkgever informatie hebben, hebben ze nog kans om de juiste polisinformatie te krijgen.

Mijn SSN geef ik niet aan medische of andere niet-financiële instanties, ook niet de laatste 4 nummers (dat is echt niet zoveel veiliger). Ik heb daar wel eens hevige discussies over gevoerd. Vroeger was je verzekering idd aan SSN gebonden, maar dat mag tegenwoordig niet meer (behalve voor Medicare misschien). Eén of twee jaar terug is een plaatselijk ziekenhuis nog duizenden electronische dossiers op een back-up drive kwijtgeraakt, oeps, foutje, maar wel een risico. Iedere patient kreeg toen een jaar gratis "credit monitoring" aangeboden.

Wat ik ook belachelijk vind is dat autodealers om je SSN vragen zelfs als je niet via de dealer een lening af wil sluiten. Laat ik ook altijd blanko. Mijn man voelt zich nog wel eens onder druk gezet door dat soort dingen ("als ze er om vragen, moet je het toch invullen?!"), ik probeer hem telkens weer af te leren om dat soort dingen maar klakkeloos in te vullen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik had nét mijn SSN gekregen, toen ik een keertje bij JCPenney kwam en ze me daar een klantenkaart wilden aansmeren. Ik denk achteraf dat ik het niet helemaal begrepen heb en dat het eigenlijk om een credit card ging, want ik stond daar zeker 10 minuten lang allerlei vragen in te vullen op de kaartlezer bij de kassa. Tot de vraag kwam wat mijn SSN was. Ik vulde het nummer argeloos in, en kreeg vervolgens de melding dat er al een kaart op dat nummer was uitgegeven. Het is zeker al een jaar geleden, maar het zit me nog steeds dwars. Ik had mijn SSN op dat moment nog nergens voor hoeven te gebruiken, dus hoe kan iemand er dan al mee aan de haal zijn gegaan? Zouden die nummers misschien hergebruikt worden? Moet ik hier nog eens achteraan gaan? Ik heb geen idee :?

Bij de tandarts moest ik het SSnummer laatst ook invullen, maar ik had het niet bij me en toen bleek het ook helemaal niet van belang te zijn omdat ik toch self-paying was. Voor de rest heb ik het nummer volgens mij alleen nodig gehad bij de bank en voor mijn rijbewijs. Maar ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk nooit zo bij stil heb gestaan; ik ben supervoorzichtig met mijn creditcard en het achterlaten van persoonlijke informatie op internet, maar zoiets als een SSN heb ik nooit als iets potentieel gevaarlijks gezien. Totaal naïef :roll:
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

@Dimona, heb jij je credit report al eens aangevraagd? Zo niet, zou ik je aanraden om dat te doen, en dan wel via https://www.annualcreditreport.com. Het is gratis (1 keer per jaar per credit reporting agency, dus totaal 3 reports per jaar). Vooral vanwege die onverwachte melding bij de JCPenney aanvraag. SSNs worden niet hergebruikt door de Social Security Administration, dus dat kan het niet zijn geweest.

Voor de bank en bij rijbewijsaanvraag je SSN nummer invullen is OK. Dat laatste is tegenwoordig wettelijk verplicht in de meeste gevallen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
DixieChick
Amerika-expert

Ja, een credit report aanvragen helpt. Ik doe dat ook een keer per jaar, gewoon om te kijken of er geen rare dingen op staan.

Het kan natuurlijk ook dat de employee je nummer verkeerd ingevuld heeft, dat het systeem een fout heeft gemaakt, etc. Dieven frauderen (voor zover ik dat weet) alleen met bestaande nummers (want die hebben al een credit score, en daar kun je dus makkelijk een credit card mee krijgen), en die van jou bestond nog maar net, dus hoe waren ze daar achter gekomen?

Zorg er wel voor dat als je een credit report aanvraagt, je dat echt alleen via die site die Dutchess aangeeft doet. Dat is een site gerund door de overheid, en daar kun je eens per jaar je gratis raport aanvragen bij alle drie de credit agencies. Sites zoals freecreditreport.com zijn (meestal) niet gratis, en dan moet je dus weer je SSN aan een bedrijf geven, en dat was juist waar we hier allemaal zo'n hekel aan hadden.
Southern Tales
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dutchess, voorzover ik kan zien is dit geen overheidssite hoor. Zou me ook verbazen, hulp in deze van de Fed. overheid....
Er staat LLC, Dat is een vorm van bedrijf.
Je kunt het beste je scores aanvragen bij de bron zelf, ga naar de sites van Equifax, TransUnion en Experian en vraag daar bij elk je jaarlijks/gratis credit report aan.
Dat is ook de enige manier om zeker te stellen dat het opvragen van je score je niet een verlaging van de score oplevert.

Dimona, die melding moet je echt serieus nemen.

De nieuwe systemen bij de meeste artsen vragen om SS nummer van zowel patient als verzekerde. Daar is zelden meer omheen te komen. Dit zal pas veranderen als het wettelijk verboden gaat worden.

Verder inderdaad zo min mogelijk geven, zeker niet voor klantenkaart van een winkel tenzij het ook een credit card is.

Mbt. de opm. van Ziva's man, ik hoor ook vaak dat het beter is geen aandacht op jezelf te richten bij IRS etc.
Wat betreft je aangifte, was je al getrouwd ? Want getrouwde mensen die elk apart aangifte doen daar kan extra naar gekeken worden.
DixieChick
Amerika-expert

Oortjes,dat was ik :)

Maar ik heb het even nagekeken,en die website is gerunned door de drie credit agencies.Dus niet door de overheid, maar de site is wel 'endorsed' door de FTC.
Maar ik had het dus mis...sorry:)
Southern Tales
ninchursanga
Amerika-ontdekker

Bericht door ninchursanga »

Het gaat ook heel vaak heel goed zonder je SSN en al die details aantegeven. Ik heb zelf geen SSN en werk dus ook niet, dwz. ik laat alles gewoon leeg en vul het niet in. Raar vindt ik ook als ze dan nog eens alle gegevens van mijn echtgenote willen weten. Het is pas een keer gebeurt dat men daar moeilijk over deed, dat was bij een redelijk grote artsenpraktijk. De juf van de administratie stond erop dat ze echt al die gegevens moest hebben, maar kon me niet goed uitleggen waarvoor. Volgens haar waren dat nu eenmal de regels. Zie hield pas op toen ik vroeg hoe al die dingen nou met mijn tanden gerelateerd waren :D

Ik wordt wel regelmatig een beetje vreemd aangekeken, meestal als ze zien dat ik de helft niet heb ingevuld, er alsnog om vragen en ik vervolgens uitleg dat ik gewoon geen SSN heb.
Dus naar mijn ervaring, het gaat meestal zonder.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer