Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Yosemite waarschuwt voor dodelijk (hanta) virus

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Yosemite waarschuwt voor dodelijk virus

Bericht door kastelke »

Als je gaat, hou je aan de voorschriften zoals je die krijgt.
Koop onderweg in de Walmart een aantal spuitbussen Lysol en Lysol desinfecterende doekjes, en gebruik die rijkelijk in je cabin.
Was je handen regelmatig op een grondige wijze, en gebruik van die desinfecterende alcoholgel om je handen te ontsmetten.
Niks opeten dat op de grond is gevallen, verpakkingen goed sluiten en in afgesloten containers bewaren.
Dergelijke besmette muizen wonen inderdaad enkel niet alleen op dat geisoleerde plekje, die kan je overal tegenkomen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
terralinda
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 40

Bericht door terralinda »

http://www.kiza.nl/content/hantavirus
besmetting vindt plaats via microscopische kleine deeltjes in de lucht,
dus ontsmetting alleen helpt dan niet....
knop
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door knop »

Groet,
Frans
karin 49
Amerikafan

Bericht door karin 49 »

Het blijft een lastige situatie, en vooral vervelend voor de mensen die er de afgelopen periode geweest zijn.

Maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je dit soort situaties overal ter wereld tegen kan komen.... Er ontstaat een soort massa histeria, net zoiets als anderhalf jaar geleden met de Mexicaanse griep waar voor ook zonodig half Nederland ingeent moest worden terwijl en verhoudings gewijs maar weinig mensen ziek werden.
Stel nu eens dat je geen radio en tv had, dan had je niet geweten dat er een virus heerste en dan was je gewoon naar het park gegaan en had je gewoon genoten van je vakantie :blink:

Ik weet wel dat zoiets mij niet van een bezoek aan het park zal afhouden en als het even kan in Curry Village te overnachten, ook al gaan we pas volgend jaar.

En over het reizen met kleine kinderen betreft ik denk dat dat een van de redenen is waarom wij nooit op vakantie gingen toen onze kinderen klein waren :?
Ze zijn nog zo klein en er kan van alles gebeuren en ze zitten overal aan :shock:

Want overal ter wereld loop je risico`s als je geen virusen op wilt lopen moet je je opsluiten in je eigen huis en zeker geen verre reizen maken
Ik zal nu zo ongeveer het halve forum over me heen krijgen maar dit is zoals ik het nu zie, Sorry!!

groetjes Karin
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Hallo Karin :)

Ik zeg niks :geek2:
Jolanda70
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Jolanda70 »

Info op de RIVM-site:
http://www.rivm.nl/
Groeten van Jolanda

Mijn blog: http://rondreisamerika2012.blogspot.com

Afbeelding
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Tsja. Twee doden. Voor feitenmateriaal kijk ik altijd op de site van de Zwitserse gezondheidsdienst (http://www.bag.admin.ch) en dan zie ik dat er in Zwitserland in 2012 tot nu toe ook twee Hanta-virus doden zijn gevallen. Ik zou me er als parkbezoeker niet heel erg druk om maken, maar die tenten zou ik wel vermijden. Je ligt daar iets van 8 uur aan een stuk nauwelijks geventileerde lucht in te ademen, dat lijkt me in de huidige situatie niet wenselijk. Er zijn 6 mensen ziek geworden na het slapen in zo'n tent; dat kun je toch nauwelijks meer als botte pech bestempelen.
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

@ karin49 helemaal met je eens dat veel van dit soort zaken erg overdreven word en vaak voor meer paniek zorgt dan nodig is. Ik weet ook zeker dat als er geen radio tv en internet is je gewoon zou gaan en het zeker naar je zin zal hebben.....
Maar door de technologie van deze tijd weet je dit soort dingen nou eenmaal wel en ik vraag me dan af waarom het risico opzoeken voor een vakantie. Oke de kans blijft klein maar zal je jezelf niet voor je kop slaan als je het wel van tevoren weet en je toch gaat en jij of je partner/kinderen vervolgens toch het virus krijgen? Maar dat is dan mijn mening :D

Gr laura
Alper
Amerikafan

Bericht door Alper »

Ik was er eergister en heb er gelukkig niet overnacht. Ben doorgereden naar Turlock
Afbeelding

Get your kicks on route 66
Teamlentini
Amerika-ontdekker

Bericht door Teamlentini »

Helaas blijkt in Yosemite de Housekeeping Camp al volgeboekt! Naar de tenten in Curry Village ga ik komende zomer liever niet met drie kinderen. Heeft iemand een tip voor een andere accomodatie in Yosemite?
Jolanda70
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Jolanda70 »

Wij behoren dus tot die 54 Nederlanders... http://www.nu.nl/buitenland/2900381/mog ... in-vs.html
Vanmorgen wakker met dikke opgezette klieren en hoofdpijn. Toch maar met GGD gebeld. Opgezette klieren duidt op iets bacteriologisch en niet iets viraals. :) Gelukkig!

Omdat er geen behandeling voor het hantavirus is, hoeven we alleen bij serieuze griepveschijnselen weer bellen. Dan pas vindt onderzoek plaats en bij een positieve diagnose kunnen alleen de symptonen behandeld worden.

Volgens mij zit het gevaar niet zozeer in eten van muizenkeutels e.d. zoals in eerdere berichten genoemd; maar wij gooiden wel onze koffers, weekendtassen en rugzakken op de stoffige houten vloer. Vervolgens adem je 's nachts het opdwarrelende stof in (met evt. virusdeeltjes). Ook tassen en koffers kunnen zo besmet raken :cry: .

Dochter had van morgen ook buikklachten. Normaal gesproken allemaal geen reden tot zorg, nu toch allert. Ook al realiseer ik me dan de kans op besmetting zeer klein is.

Zijn de signature-tenten eigenlijk al weer 'open'? En staat de teller nog steeds op 6 besmettingen en 2 doden?
Groeten van Jolanda

Mijn blog: http://rondreisamerika2012.blogspot.com

Afbeelding
knop
Amerikafan

Bericht door knop »

Hierbij de officiële informatie van de GGD ( gekopieerd vanaf een PDF )

Vragen en antwoorden
Uitbraak Sin Nombre hantavirus in het Yosemite Park
Wat is er aan de hand?
Sinds juni zijn zes mensen ziek geworden door een hantavirusinfectie tijdens een verblijf in het Yosemite National Park in de VS. Twee van de zes mensen zijn overleden. Zij hebben allemaal overnacht in het een ‘Signature Tent Cabin’ in Curry Village.

Wat zijn het hantavirussen?
Hantavirussen worden overgedragen door knaagdieren en insectivoren, in het bijzonder door muizen, woelmuizen en ratten. Besmette knaagdieren scheiden het virus uit in uitwerpselen en de urine. Als dit opdroogt kunnen de virusdeeltjes verwaaien en mensen besmetten. Ook in Nederland komen hantavirussen voor. Het gaat dan om een andere typen hantavirussen dan degene die in Yosemite Park voorkomt. Het hantavirus dat in Yosemite Park voorkomt is het Sin Nombre hantavirus en wordt uitsluitend overgedragen door de hertmuis.

Welke klachten veroorzaakt het Sin Nombre hantavirus?
Het Sin Nombre hantavirus dat in Yosemite National Park is aangetroffen veroorzaakt het Hanta Pulmonary Syndrome. De ziekte verloopt in twee fasen. Eerst krijgen mensen griepachtige klachten (hoofdpijn, spierpijn, maagklachten etc). Na een paar dagen tot een week kan dit overgaan in ernstige longklachten, waarbij behandeling in het ziekenhuis noodzakelijk kan zijn. Het is belangrijk om tijdig een arts in te schakelen.. In ernstige gevallen bestaat er een kans op overlijden. Er zijn geen risicogroepen bekend waarbij de ziekte ernstiger verloopt. De in Nederland voorkomende hantavirussen veroorzaken een minder ernstig ziektebeeld waaraan in Nederland nog nooit iemand is overleden.

Wanneer er er risico op besmetting met het Sin Nombre hantavirus?
De mensen die ziek zijn geworden hebben allemaal in de ‘Signature Tent Cabins’ in Curry Village overnacht. Met name verblijf in deze (slecht geventileerde) cabins geeft een verhoogd risico op besmetting met dit hantavirus. Verblijf in de rest van Yosemite Park lijkt geen verhoogd risico te geven op besmetting met dit hantavirus.
Hoe snel merk ik iets van een besmetting met het hantavirus?
Na een besmetting duurt het gemiddeld twee à drie weken (maximaal zes weken ) voordat er klachten ontstaan. Voor mensen die langer dan zes weken geleden in het Yosemite Park verbleven is het risico niet meer aanwezig.

Wat te doen bij klachten?
Heeft u de afgelopen zes weken in een Signature Tent Cabins in Curry Village in het Yosemite Park geweest en heeft u gezondheidsklachten die wijzen op besmetting met het hantavirus? Neem dan contact op met uw huisarts. Geef aan dat u in Yosemite Park bent geweest.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van het Centre for Disease Control (CDC) in Atlanta, VS (Engels).
http://www.cdc.gov/hantavirus/outbreaks ... -2012.html
U kunt ook contact opnemen met uw regionale GGD.
Groet,
Frans
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Als je tegen iemand zegt dat er een ziekte heerst en dat een symptoom pijn je keel is. Moet je eens kijken hoe snel degene pijn zijn keel krijgt ;). Hersenen zijn heel sterk in dit soort dingen te simuleren.
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Bah, enge ziekte. Sterkte aan iedereen die ermee te maken heeft. Maar het blijft een van mijn droombestemmingen.
karin 49
Amerikafan

Bericht door karin 49 »

Daar hebben ze een naam voor hè :wink:

Verder staat op de site van Yosemite NP dat de van de mensen die overleden zijn er 3 uit de San Fransico aria kwamen en 1 uit Phily.
Mogelijk is er een andere reden waarom ze overleden zijn we zullen het nooit weten :geek2:

We zullen nooi weten waarom de één wel ziek wordt van een virus en de ander niet, mogelijk gewoon niet voldoende weerstand opgebouwd!

Ik verheug me steeds meer op mijn vakantie volgend jaar, wat zal het daar lekker rustig worden als niemand meer durft te gaan :wink:

bye bye Karin
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Twee van de zes mensen zijn overleden
Verder staat op de site van Yosemite NP dat de van de mensen die overleden zijn er 3 uit de San Fransico aria kwamen en 1 uit Phily
Bijzonder 8)
Montyrulezz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Montyrulezz »

Ja het blijft eng allemaal, maar goed, we slapen nu dan wel niet in zo'n tent, maar we zullen het park zeker niet overslaan tijdens onze reis!!
Ik ben er in 2009 geweest en kan niet wachten om terug te gaan. Daarvoor is de kans op besmetting me te klein.
2006: 2 weken Fl. - 2008: 3 weken LA- SF
2009: 3 weken Fl. - 2012: 4 weken LA- LA
2013: 1 week New York - 2014: 3 weken New Orléans - Panhandle - Florida
2015: Florida - 2017: rondje LV - LV
2018: 1 week Weston en 1 week Orlando
2019: 3 weken LA - LA
karin 49
Amerikafan

Bericht door karin 49 »

Ko-Mar schreef:
Twee van de zes mensen zijn overleden
Verder staat op de site van Yosemite NP dat de van de mensen die overleden zijn er 3 uit de San Fransico aria kwamen en 1 uit Phily
Bijzonder 8)
Foutje :shock: moet dus zijn geinfecteerde waarvan 2 0verleden
soms is het tellen moeilijk hoor :wink:

bye bye Karin
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Naar de tenten in Curry Village ga ik komende zomer liever niet met drie kinderen. Heeft iemand een tip voor een andere accomodatie in Yosemite?
Misschien maar helemaal wegblijven van plaatsen waar ook wasberen zijn, want die dragen ook een ziekte bij zich die dodelijk kan zijn voor kinderen... En dat wordt ook via de uitwerpselen overgedragen. En wij worden ook gewaarschuwd dat stofdeeltjes in de lucht van die uitwerpselen gevaarlijk kunnen zijn. Huisdieren kunnen er ook aan sterven als die uitwerpselen in je tuin terecht komen. Het is een worm die zich in je hersenen nestelt.
En vermoedelijk zijn er nog wel meer overdraagbare ziektes van dieren die in het wild leven. Alhoewel stadsbezoeken ook gevaarlijk kunnen zijn, want in steden zitten ratten, en die dragen ook allerlei ziektes over die ernstig kunnen zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Via o.a. katten kan je toxoplasmose (oplasma gondii) krijgen. 50 miljoen Amerikanen zijn drager van deze parasiet, die o.a. kan lijden tot neuroses en schizofrenie. De symptonen van besmetting bij de mens zijn... griepachtig.
Muggen kunnen West nile overdragen.
Van tekenbeten kan je lyme krijgen.
Eekhoorns kunnen je met de ‘sylvatic plague’ besmetten. Net zoals prairie dogs. Er is recent een grote uitbraak van bubonic en sylvatic pest geweest in Noord-Amerika, en de US Department of Agriculture is een grote ontsmettingscampagne gestart.
Via vleermuizen kan je SARS krijgen, of hondsdolheid. Overdracht is niet enkel via fysiek contact, maar ook via partikeltjes in de lucht. (in Zuid-Amerika sterven ondertussen meer mensen aan hondsdolheid die ze opgelopen hebben via vleermuizen dan dat ze het oplopen via honden)
Als je de moeite doet om er over te gaan lezen, durf je straks je huis nog niet meer verlaten.
Elke
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer