Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Re: Taxes op restaurant

Bericht door Coyote »

rvd4always schreef:Als die 15% zo belangrijk is voor het bedienend personeel, waarom maken alle restaurants de prijzen dan niet standard inclusief de minimale 15% bedienings fee. Iemand die meer wil geven dan de standard 15%, moet dat vooral doen. Wie kan hier nu tegen zijn? Komt alleen maar ten goede van het bedieningspersoneel en voorkomt misverstanden. :wink:
In feite zou dat de makkelijkste weg zijn maar denk niet dat het bedienend personeel dat graag ziet gebeuren. Dan zullen ze immers in de meeste gevallen 'slechts' 15% tip krijgen terwijl het gemiddelde nu misschien op 20% of hoger ligt terwijl ze over 15% belasting betalen... :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
karin 49
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door karin 49 »

Ik heb al 38 jaar geleden geleerd dat je in Amerika meer tip geeft als je tevreden bent over het eten en de bediening en minder als de serves beneden pijl was. In Mijn ogen is dat zeker niet verkeerd
Misschien moesten ze dat in Nederland ook maar invoeren dan wordt het bedienend personeel misschien ook wat beleefder en de service wat beter :wink:

Als meisje van 12 heb ik altijd met bewondering gekeken naar al die vreemde gebruiken en ik vind nog steeds dat de Mensen in de VS een stuk beleefder zijn dan in Nederland, het merendeel dat is :blink:

bye bye Karin
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

karin 49 schreef:Misschien moesten ze dat in Nederland ook maar invoeren dan wordt het bedienend personeel misschien ook wat beleefder en de service wat beter :wink:
In Nederland is de bediening zeker niet altijd zo fijn als de gemiddelde bediening in Amerika maar de afgelopen maanden heb ik diverse keren buiten de deur gegeten en kan niet anders zeggen dat ik vrijwel elke keer verwonderd was over de prettige bediening. Het is dus zeker niet zo dat het enkel bagger is in Nederland. :)

Roland

dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Dat zelf bepalen blijkt in de praktijk dan heel anders te zijn. Als je minder dan 15% tipt wordt dat gezien alsof je niet te tevreden bent? Wat blijft er dan over dat men ervan houdt om het zelf te bepalen? Er mag in mijn ogen niets zelf bepaald worden want je wordt 'geacht' goed te tippen, minstens 15%.
Tsja, ik vind het eigenlijk wel makkelijk dat er een soort common sense is over de betekenis van de hoogte van de tip. Dan weet het bedienend personeel ook waar het aan toe is, want het signaal dat je als klant afgeeft is eenduidig (behalve dan in geval van die paar toeristen die niet beter weten of niet willen).

Het systeem is in Nederland in wezen niet zo heel veel anders hoor, want daar kun je bovenop de 18% bedieningsgeld ook gewoon naar eigen inzicht een fooi geven (en dat wordt meestal ook wel verwacht). Alleen kun je dan niet onder die 18% gaan zitten en betaal je als klant over die 18% ook nog eens 19% btw. Dus ja, om 15% nou "goed" tippen te noemen; het kan blijkbaar nog een stuk beter.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

rvd4always schreef:Als die 15% zo belangrijk is voor het bedienend personeel, waarom maken alle restaurants de prijzen dan niet standard inclusief de minimale 15% bedienings fee. Iemand die meer wil geven dan de standard 15%, moet dat vooral doen. Wie kan hier nu tegen zijn? Komt alleen maar ten goede van het bedieningspersoneel en voorkomt misverstanden. :wink:
Omdat de klant ook de mogelijkheid wil hebben om minder te tippen als het niet naar wens is geweest. En omdat iedere Amerikaan bekend is met het principe en veel mensen niet eens wéten dat het ook anders kan.

Ik denk trouwens dat veel Amerikanen - terecht, denk ik - bang zijn dat vaste tarieven ten koste gaan van het serviceniveau, want als het bedienend personeel niet meer zijn best hoeft te doen voor 15%, dan is dat risico natuurlijk levensgroot aanwezig. De service is Nederland meestal ook gewoon goed, maar ik heb het in de VS niet vaak meegemaakt dat ik een ober moest wenken voor een extra drankje of de rekening. Dat is het verschil tussen normale service en iemand die extra zijn best doet.
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Ik heb er ook helemaal geen probleem mee om 15 of 20% fooi te geven als dat de gewoonte is. Ik ben ook echt niet zo arrogant om te denken dat ik door express minder fooi te geven of dat door MIJN "betere" idee alles veranderd kan worden. Dat hoeft van mij ook helemaal niet zo vaak ben ik er toch niet helaas :( Het lijkt me gewoon ook voor al het Horeca personeel een veel prettiger idee als ze niet zozeer afhankelijk zijn van de fooi of dat er een duidelijkere richtlijn is wat betreft fooien geven. Als je als hardwerkende serveerster de hele avond alleen maar van die niet wetende (zoals wij dus de laatste vakantie) toeristen hebt die 'maar' 10% fooi geven kan je nog zo vriendelijk zijn maar schiet je er niks mee op. Wat ik al eerder zei wij hebben 2 of 3 keer een bon gehad met het totaalbedrag +10% +15% en +20% fooi. Hierdoor had ik geen idee dat 10% eigenlijk not done is.

Gr. Laura
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

dimona schreef:Ik denk trouwens dat veel Amerikanen - terecht, denk ik - bang zijn dat vaste tarieven ten koste gaan van het serviceniveau, want als het bedienend personeel niet meer zijn best hoeft te doen voor 15%, dan is dat risico natuurlijk levensgroot aanwezig.
Daar heb je natuurlijk ook weer gelijk in. Misschien wel de reden dat het in Nederland soms belabberd is. Dan toch maar liever het systeem zoals het nu in Amerika is. :wink: Waarbij ik erbij blijf dat de hoogte meer vrij in te vullen zou moeten zijn en niet die ongeschreven regel van 15 - 20%, al doe ik daar nu zonder morren aan mee omdat het een gewoonte is in Amerika.

Overigens geef ik ruiterlijk toe dat ik in Nederland weinig tot geen fooi geef. Vaak enkel om een totaalbedrag 'mooi' af te ronden. :P

Roland

lovely_laura
Amerikakenner

Ik geef in nederland eigenlijk ook altijd standaard fooi en de hoogte bepalend aan de service. Maar de service is in Amerika sowieso heel anders dan in Nederland. In Nederland is mij nog nooit een refill aangeboden zodra mijn glas leeg of bijna leeg is. Maar wij hebben ons sowieso verbaasd over de hulpzaamheid van de amerikanen. Al vond ik het zelf soms wat overdreven maar dat komt denk ik omdat je het gewoon niet gewend bent. Ik denk dat het merendeel van het Horeca personeel nog wat kan leren over klantvriendelijkheid van hun amerikaanse collega's.
:thumbup:
Gr Laura
Stiek
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Stiek »

refills komt hier in belgie eigenlijk niet voor.
elk drankje is te betalen
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

lovely_laura schreef:In Nederland is mij nog nooit een refill aangeboden zodra mijn glas leeg of bijna leeg is.
Natuurlijk niet, ik heb in West Europa eigenlijk nog nooit een refill gehad. Het is ook meer een taktische zet van de Amerikaanse restaurants/ketens om klanten te lokken & te houden. Hier in Europa zal je daarom ook niet vaak van die 75cl glazen tegen komen, maar eerder slanke cola glaasjes met 4 blokken ijs & een citroentje in. Het is een heel andere benadering. Beide zijn ok voor mij, al krijg je in Amerika mss wel iets meer waar voor je geld.
lovely_laura schreef:Maar wij hebben ons sowieso verbaasd over de hulpzaamheid van de amerikanen. Al vond ik het zelf soms wat overdreven maar dat komt denk ik omdat je het gewoon niet gewend bent. Ik denk dat het merendeel van het Horeca personeel nog wat kan leren over klantvriendelijkheid van hun amerikaanse collega's.
Dat hangt er enkel vanaf hoe je dat gedrag interpreteert. Ik heb al vaak in een restaurant gezeten waarbij de ober ZO vriendelijk was, dat het niet meer aangenaam was. Je had constant het gevoel dat je in een slechte film zat :lol: Zo'n overdreven vriendelijkheid is voor mij iets te fake & dat hoeft ook niet, ik heb er zelfs al een paar op gewezen dat ze gewoon "chill" moeten doen, want het was me op momenten iets te hyper. Ook hadden we een keertje een ober die, goh laten we zeggen, een beetje teveel naar de vrouwelijke kant van het spectrum was afgegleden :lol: Zijn gedrag was zo grappig & "verwijfd" (zo noemen we dat hier), dat we altijd een enorme lachkick kregen als hij wat kwam vragen of zeggen. Uiteindelijk heeft hij wel een mooie tip gekregen van ons, gewoon omdat hij al zo vermakelijk was. Maar ik bedoel... In meer dan 50% van de gevallen dat jij de service zo geweldig vindt, is het gewoon zo fake als iets. Hier in Europa krijg je al eens sneller een chagrijnige ober, ze moeten hun best ook niet doen, hun loon krijgen ze toch. Op dat vlak is het in Amerika beter, maar vaak krijg je daar ook situaties waar de ober té vriendelijk wil zijn, tot op het lachwekkende toe. Dat laatste staat me dus ook niet aan eigenlijk :)
Reisblog: thisisfraa.be
lovely_laura
Amerikakenner

Nee je kan ook overdrijven inderdaad. Als de ober aan me vraagt of alles naar wens is vind ik dat prima, maar we hebben ook weleens gehad dat een ober 4 of 5 keer tijdens een maaltijd kwam vragen of alles nog steeds naar wens is en dan denk ik ook dat je het kan overdrijven. Het is ook wel eens fijn om gewoon rustig te eten zonder telkens gestoord te worden. Maar dat is dan weer het risico van de fooi op service bepalen namelijk een overkill van service...

Na onze vakantie had ik eigenlijk een beetje het idee dat dat normaal is in amerika om het soms een beetje te overdrijven. Ook de mensen achter de kassa en achter de receptie van een hotel zijn vaak veel amicaler dan hier terwijl zei niet voor een fooi hoeven te werken.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ja dat is wel waar, in het algemeen zijn de mensen wat vriendelijker. Hier sta je soms 10min te wachten eer ze je nog maar aan kijken. Dan weten ze nog niet eens wat je moet hebben & als je in die periode ook nog eens DURFT roepen om hun aandacht, dan krijg je van die boze blikken :lol:

Op dat vlak is het aangenamer in the states, je bent nog niet goed binnen & ze willen je al helpen. Maar ze overdrijven vaak, dat is ook weer waar.
Ook als je belt (paar keer moeten doen naar een hotel bv), dan zijn ze altijd super vriendelijk. Zo kreeg ik bij een bepaald hotel in Utah een meisje aan de lijn, want ik wou een reservering wijzigen. Toen ze hoorde dat ik niet uit the states kwam vroeg ze van waar ik kwam, ik zei België. Begon ze me daar van alles te vragen & ze vond het interessant om nog eens met iemand uit Europa te praten. Kortom, ik had zeker nog een kwartier kunnen blijven bellen, maar we hebben het gesprek toch maar beëindigd omdat het anders te kostelijk was :lol:
Reisblog: thisisfraa.be
TineL
Amerikafan

Bericht door TineL »

Wij vonden het juist een beter systeem dan in Belgie.
Je kunt met die tip een duidelijke feedback geven over de service, en je bent zeker dat je goed bediend en verzorgd wordt.
Van ons mag het hier ook ingevoerd worden... Blijkbaar denken veel mensen er anders over!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik kwam het niet tegen in het lijstje van Petra, maar geef je de mensen van Jiffy Lube (o.i.d.) ook een fooi? De eerste keer dat ik er kwam, was mijn auto netjes gestofzuigd, maar deze week kwam ik er voor de tweede keer en toen was dat niet gebeurd :?
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

dimona schreef:Ik kwam het niet tegen in het lijstje van Petra, maar geef je de mensen van Jiffy Lube (o.i.d.) ook een fooi? De eerste keer dat ik er kwam, was mijn auto netjes gestofzuigd, maar deze week kwam ik er voor de tweede keer en toen was dat niet gebeurd :?
Dimona, ik heb nog nooit daarvoor een fooi gegeven, in mijn 30 jaar hier. ik heb het mijn Amerikaanse man gevraagd en die zei hetzelfde.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

dimona schreef:Ik kwam het niet tegen in het lijstje van Petra, maar geef je de mensen van Jiffy Lube (o.i.d.) ook een fooi? De eerste keer dat ik er kwam, was mijn auto netjes gestofzuigd, maar deze week kwam ik er voor de tweede keer en toen was dat niet gebeurd :?

Ik weet niet maar ik zal dus nooit naar een jiffy lube, walmart lube etc gaan. Ze stofzuigen miscchien wel je auto maar draaien je filter niet goed vast of je tapplug wel maar dan met een impact wrench etc.

Over fooien gesproken, ik heb het al ergens eens geschreven maar ik geef geen percentage maar een bedrag. Al ik naar de huis, tuin en keuken type restaurants ga bepaal ik echt niet mijn fooi aan het bedrag dat het kost. Al ik die dag een filet mignon bestel van $20 en de andere dag chicken fried steak van $12 dan is mijn fooi niet hoger of lager. Net zo min dat als ik voor $30 bij de mexicaan eet of voor $50 bij olive Garden.
De obers hebben er bij beide net zoveel tafels en hoeven er net zoveel voor te doen. Als een ober M/V zijn best doet krijgt ie een goede tip ongeacht de hoogte van de rekening.

Alleen als ik in een restaurant ben van hogere klasse waar de ober minder tafels hebben en waar de omzetsnelheid lager is tip ik anders.
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

ned in MO schreef:Ik weet niet maar ik zal dus nooit naar een jiffy lube, walmart lube etc gaan. Ze stofzuigen miscchien wel je auto maar draaien je filter niet goed vast of je tapplug wel maar dan met een impact wrench etc.
Dat meen je niet, de carterstop aandraaien met een impact wrench ?
Wat voor een imbecielen werken daar :roll:
Crisis ? What Crisis ?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Tsja, het is een leaseauto, dus ik ben afhankelijk van de servicebedrijven waar de leasefirma een contract mee heeft afgesloten. Jiffy is binnen een jaar al de derde onderhouds-contractant die ik probeer, en bevalt tot nu toe het beste.

Maar nog geen antwoord op mijn vraag helaas....
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik zie Jiffy Lube toch meer als een winkel - je koopt de olie en de service. Vlgs. mij hoef je daar geen fooi te geven. Tenzij je iemand bezweet bezig ziet zorgvuldig je auto te wassen/ te stofzuigen, dan is $ 5 ('please buy yourself a nice coffeee on me') altijd welkom.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik volg altijd mijn super royale tipper Amerikaanse man en die geeft geen fooi bij Jiffy Lube of andere garages. Misschien dat hij, als hij iemand iets extra's ziet doen voor hem zonder betaling daarvoor te willen eens wat extra's toestopt aan die persoon, maar daar blijft het wel bij.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer