Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Yosemite waarschuwt voor dodelijk (hanta) virus

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Teamlentini
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite waarschuwt voor dodelijk virus

Bericht door Teamlentini »

Montyrulezz schreef:Ja het blijft eng allemaal, maar goed, we slapen nu dan wel niet in zo'n tent, maar we zullen het park zeker niet overslaan tijdens onze reis!!
Ik ben er in 2009 geweest en kan niet wachten om terug te gaan. Daarvoor is de kans op besmetting me te klein.
Weet je al waar je wel gaat overnachten? Ik ben nog steeds op zoek naar een accomodatie in Yosemite...
knop
Amerikafan

Bericht door knop »

Overigens meldt het RIVM dat je gemakkelijk Yosemite kan bezoeken, en ook gerust in Curry Village kan overnachten.

Het schijnt dat de signature tenten niet goed waren schoongemaakt, en dat er tussen de wanden geen check is gedaan. Derhalve konden de muizen zich daar vestigen, en was er een hoge concentratie van het virus. Alle tenten zijn schoongemaakt, en bepaalde zijn gesloten.

Het RIVM meldde ook vrolijk dat de Amerikaanse CDC er alijd als de kippen bij is om iets te sluiten of om in quarantaine te plaatsen. Iets wat nu totaal niet aan de orde is. Het virus in de buitenlucht inademen is onmogelijk, daarvoor vervliegt het te snel.

Dus, gewoon lekker gaan, en eet geen muizenkeutels van de grond :lol:
Groet,
Frans
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

kastelke schreef:
Naar de tenten in Curry Village ga ik komende zomer liever niet met drie kinderen. Heeft iemand een tip voor een andere accomodatie in Yosemite?
Misschien maar helemaal wegblijven van plaatsen waar ook wasberen zijn, want die dragen ook een ziekte bij zich die dodelijk kan zijn voor kinderen... En dat wordt ook via de uitwerpselen overgedragen. En wij worden ook gewaarschuwd dat stofdeeltjes in de lucht van die uitwerpselen gevaarlijk kunnen zijn. Huisdieren kunnen er ook aan sterven als die uitwerpselen in je tuin terecht komen. Het is een worm die zich in je hersenen nestelt.
En vermoedelijk zijn er nog wel meer overdraagbare ziektes van dieren die in het wild leven. Alhoewel stadsbezoeken ook gevaarlijk kunnen zijn, want in steden zitten ratten, en die dragen ook allerlei ziektes over die ernstig kunnen zijn.
Ik vind het niet raar dat iemand die tenten mijdt. OK, het is nu bekend wat er is gebeurd en ze zullen het vanaf nu extra in de gaten houden lijkt me, maar de schrik zit er bij veel mensen goed in, en dat verander je niet zo maar.
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Dat iemand de tenten op dit moment zou willen mijden, kan ik nog inkomen (alhoewel ze inmiddels wel zo grondig schoongemaakt zullen zijn, dat je er van de vloer kan eten). Maar om nu volgend jaar om deze reden Yosemite te mijden, lijkt mij ook een beetje overdreven hoor!
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Hoewel misschien overdreven zal een gebeurtenis als deze altijd een negatieve invloed hebben. Dodelijke virussen en een toeristisch gebied gaan nu eenmaal niet goed samen. :wink:

Overigens doen al deze verhalen mij aan een voorval denken dat ik in 2002 heb meegemaakt. Zo'n 3 maanden nadat ik in Amerika (o.a. Yellowstone NP) was geweest werd ik ernstig ziek. Gewrichten over het hele lichaam werden dik. Zo erg zelfs dat je de knokkels op de handen niet meer zag. Ook lopen ging heel moeilijk en was zeer pijnlijk. Ik heb er toen zo'n 3 maanden last van gehad waarbij ik 1 maand vrijwel continue plat lag. Nooit hebben ze een echte oorzaak kunnen ontdekken maar het heeft altijd bij mij door het hoofd gespeeld dat ik iets opgelopen heb in Yellowstone NP waar ik in een oude houten cabin geslapen heb. Of dat zich 3 maanden na dato nog zou kunnen openbaren weet ik niet maar andere 'gekke' dingen heb ik in de 3 maanden niet gedaan.

Gelukkig is het allemaal goed gekomen en heb ik er naderhand ook nooit meer last van gehad. :)

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

choco schreef:Dat iemand de tenten op dit moment zou willen mijden, kan ik nog inkomen (alhoewel ze inmiddels wel zo grondig schoongemaakt zullen zijn, dat je er van de vloer kan eten). Maar om nu volgend jaar om deze reden Yosemite te mijden, lijkt mij ook een beetje overdreven hoor!
Het hele park overslaan is in mijn ogen sowieso lichtelijk overdreven - ook op dit moment - maar er zijn zoveel alternatieven voor de overnachting; waarom zou je niet een andere mogelijkheid kiezen? Maar goed, ik ben sowieso al geen liefhebber van stoffige tenten, dus ik heb wellicht geen notie van het speciale gevoel dat een overnachting in zo'n tent opwekt :)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Coyote schreef:Overigens doen al deze verhalen mij aan een voorval denken dat ik in 2002 heb meegemaakt. Zo'n 3 maanden nadat ik in Amerika (o.a. Yellowstone NP) was geweest werd ik ernstig ziek. Gewrichten over het hele lichaam werden dik. Zo erg zelfs dat je de knokkels op de handen niet meer zag. Ook lopen ging heel moeilijk en was zeer pijnlijk. Ik heb er toen zo'n 3 maanden last van gehad waarbij ik 1 maand vrijwel continue plat lag. Nooit hebben ze een echte oorzaak kunnen ontdekken maar het heeft altijd bij mij door het hoofd gespeeld dat ik iets opgelopen heb in Yellowstone NP waar ik in een oude houten cabin geslapen heb. Of dat zich 3 maanden na dato nog zou kunnen openbaren weet ik niet maar andere 'gekke' dingen heb ik in de 3 maanden niet gedaan.

Gelukkig is het allemaal goed gekomen en heb ik er naderhand ook nooit meer last van gehad. :)
Wauw, dat klinkt naar zeg. Klinkt in mijn oren als lyme; ben je toen ook behandeld met antibiotica?

Maar het is wat je zegt: je kunt werkelijk van alles oplopen; mijn schoonzus heeft in Costa Rica iets opgelopen aan haar been; ze had er maanden last van tot er na een half jaar ineens rupsjes uit haar been kwamen :shock:

Parasieten, virussen, bacteriën, het kan allemaal, ook in Nederland trouwens, maar in warmere landen loop je het allemaal wel wat sneller op. Mijn moeder heeft in Peru legionella-besmetting opgelopen :(

Ik vind wel dat er in Nederland vrij laks wordt gereageerd op onbekende infecties/ziektes. Het is nu wel wat beter, maar tien jaar geleden moest je in Nederland echt nog je best doen om een arts ervan te overtuigen een bloedtest af te nemen na een tekenbeet i.c.m. ziekteverschijnselen. Ik heb zelf in die tijd een bacteriële bloedvergiftiging opgelopen, waarvan de ernst pas werd gezien toen het bijna te laat was.
Vera&Gaddo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Vera&Gaddo »

Misschien weer wat achterhaald, maar ook wij hebben geslapen in zo'n tent (van 22 t/m 24 juli 2012) en zijn vanmorgen gebeld door de GGD over het Hantavirus, wat momenteel speelt in het park. We vonden de tenten niet bepaald smerig of vies, we hadden dan wel een tent die ook van binnen met beplating was afgewerkt. Een beetje muf, maar meer ook niet. De lakens , handdoeken en matrassen waren schoon.

We hadden er al vorige week dinsdag een mailtje over gehad dor het park zelf, vrijdag hier op het forum gelezen en zaterdag in de krant.
Stond vanmorgen verbaasd te kijken hoe het mogelijk was dat de GGD weet dat je daar bent geweest en zelfs je mobiele nummer hebben! Ongelofelijk...

Gelukkig geen griepverschijnselen of andere bijwerkingen. Maar alle lof voor deze instanties!
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

dimona schreef:Wauw, dat klinkt naar zeg. Klinkt in mijn oren als lyme; ben je toen ook behandeld met antibiotica?
Van alle symptomen die lyme kunnen geven herken ik enkel de pijnlijke gewrichten. Zelf heb ik daar nooit aan gedacht omdat ik geen teek maar ook nooit een kring o.i.d. heb ontdekt in die tijd. Heden ten dage zou die kans veel groter zijn aangezien ik de afgelopen jaren tijdens het geocachen al enkele keren een teek verwijderd heb bij mijzelf... :o :wink:

Antibiotica heb ik toen ook gehad maar had een nare bijwerking op mij, depressief worden. Was blij dat ik daar toen vanaf was en toevallig of niet, daarna ging het wel steeds beter en herstelde ik goed.

Wat toen o.a. geopperd is was Sarcoïdose. Echter een definitieve benoeming van wat ik had is nooit aangetoond ondanks minstens 8 bloedonderzoeken. :? Maar ach, ik ben er weer bovenop gekomen en heb er (volgens mij) niets blijvends aan overgehouden. :)

Nu maar weer on topic. :wink:
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Coyote schreef:Overigens doen al deze verhalen mij aan een voorval denken dat ik in 2002 heb meegemaakt.
Ben zelf ooit ook op de dag van terugkomst erg ziek geworden, na een verblijf in Tunesie. Hoge koorts, niet kunnen stoppen met rillen, spieren verkrampt zodat ik amper uit foetushouding kon komen, hoofdpijn, ... Onze huisarts was teven Tropisch geneesheer, maar hij wist ook niet direct wat hij moest denken (leek wel malaria, maar dat kwam in die streek niet echt voor). Dus bloed, urine, stoelgang onderzocht op zowat alles wat maar kon, maar ze hebben nooit gevonden wat het was. Twee dagen heb ik zo gelegen, en even snel als het opgekomen was, was het ook weer weg.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Jolanda70 schreef:Vanmorgen wakker met dikke opgezette klieren en hoofdpijn. Toch maar met GGD gebeld. Opgezette klieren duidt op iets bacteriologisch en niet iets viraals.
Dit is pertinent niet juist en ik vind het ongelooflijk dat een GGD mensen op deze manier gerust probeert te stellen. Het is blijkbaar weer teveel gedoe om even wat bloedmonsters te nemen, onbegrijpelijk. Ik snap best dat ze geen paniek willen zaaien, maar bij de GGD kennen ze de achtergrond van de betrokkenen toch helemaal niet? Voor hetzelfde geld ben jij iemand met een zwakke afweer. Ik begrijp echt niet hoe ze iemand ongezien durven af te schepen, gegeven de situatie die er ligt.

Sorry, niet gericht op jou, maar ik word gewoon boos als ik dit soort dingen lees. Ik hoop dat je er snel weer bovenop bent en dat het loos alarm is. Beterschap!
Arjan101
Amerikafan

Bericht door Arjan101 »

Wij hebben een tent gereserveerd bij de Housekeeping Camp, is het verstandig om deze reservering te cancellen gezien dit ook een tent betreft?
En deze muizen dus ook hier gemakkelijk naar binnen kunnnen?

Uiteraard zal de schoonmaakploeg hier ook beter schoonmaken na het schokkende nieuws.

Wij overnachten er 22/23 sept., ben bang dat er weinig andere hotels/motels nog beschikbaar zijn.
Laura&Edwin
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Laura&Edwin »

Hoi Arjan,

Het gaat om een andere plek en om andere tenten. Daar is geen groter risico op besmetting dan op elke andere plek waar dat merk muizen leeft. Ik zou dan ook gewoon gaan, geloof ik.

Edwin
Onze vakantie in 2019 (Orlando)
Onze reis in 2018 (AZ - UT - NV - CA)
Onze reis in 2016 (AZ-NM-TX)
De blog van onze reis in 2014

Als je droomt over een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt over reizen, dan reis je al
knop
Amerikafan

Bericht door knop »

Nu bij Hart van Nederland op de campingzender ( SBS6) een item hierover. De uitzending wordt hiermee geopend, en er wordt een dame geïnterviewd, welke niet eens in Curry Village geslapen heeft, maar elders. Er wordt nu wel erg overdreven vind ik...
Groet,
Frans
Montyrulezz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Montyrulezz »

Teamlentini schreef:
Montyrulezz schreef:Ja het blijft eng allemaal, maar goed, we slapen nu dan wel niet in zo'n tent, maar we zullen het park zeker niet overslaan tijdens onze reis!!
Ik ben er in 2009 geweest en kan niet wachten om terug te gaan. Daarvoor is de kans op besmetting me te klein.
Weet je al waar je wel gaat overnachten? Ik ben nog steeds op zoek naar een accomodatie in Yosemite...
Ik heb een kamer geboekt in het Cedar Lodge in El Portal.
2006: 2 weken Fl. - 2008: 3 weken LA- SF
2009: 3 weken Fl. - 2012: 4 weken LA- LA
2013: 1 week New York - 2014: 3 weken New Orléans - Panhandle - Florida
2015: Florida - 2017: rondje LV - LV
2018: 1 week Weston en 1 week Orlando
2019: 3 weken LA - LA
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik denk dat ik maar ga reserveren voor volgende maand, met al die afzeggingen en annuleringen is er vast weer ruimte in het park zelf, en gelijk lekker rustig ook. :mrgreen:

Van de 10.000 bezoekers 2 overleden en 4 anderen ziek, de risico's lijken me beheersbaar.
RowenaCyriel
Amerika-ontdekker

Bericht door RowenaCyriel »

Ook wij hebben eind juli in een signature tent geslapen. We hadden al mailtjes gekregen en gisteren heeft de GGD gebeld. We hebben gelukkig nergens last van tot nu toe. De incubatietijd is zo'n 6 weken, wij zitten nu begin zesde week. Vandaag naar de huisarts geweest, we moeten bij eventuele klachten direct contact opnemen met de huisarts. De kans op besmetting is natuurlijk klein, maar spannend is het wel.....
TineL
Amerikafan

Bericht door TineL »

Wij zijn vandaag ook gebeld door de gezondheidsinspectie (Belgie) met de vraag of we het alsjeblieft aan hen en aan de huisarts willen melden als we een beginnende longonsteking hebben.
Beetje grappig, uiteraard zou ik dat aan de huisarts melden, hoe weet ik anders dat het een longontsteking is? :roll:

En wat iemand hierboven al zei, over wat je hersenen je wijsmaken, dat is echt zo!
Toen ik de eerste mail van Yosemite kreeg, heb ik een halfuur aan een stuk gehoest, zonder reden :D
Edit: waar ik nu nergens iets over lees, maar waar mjn collega's wel vragen over hebben: is het virus makkelijk overdraagbaar van mens op mens?
sjoerd28
Amerika-ontdekker

Bericht door sjoerd28 »

Wij verblijven ook 21 september in een signature tent.
Volgens de website van curry village zijn nu alle signature tenten tot nader order gesloten, problemen zijn dus wel iets groter denk ik dan hier wordt gesteld anders sluit je niet 91 tenten af!
Wij hebben nu een mailtje gestuurd voor wat er nu op korte termijn gaat gebeuren en wat onze mogelijkheden zijn maar zoals ik het nu inzie zijn ieder geval alle signature tenten tot nader info gesloten!

Meer info volgt!
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

TineL schreef: Edit: waar ik nu nergens iets over lees, maar waar mjn collega's wel vragen over hebben: is het virus makkelijk overdraagbaar van mens op mens?
Wees gerust: Het virus kan niet worden overgedragen door mensen (bron)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer