Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Yosemite waarschuwt voor dodelijk (hanta) virus

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
karin 49
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Yosemite waarschuwt voor dodelijk virus

Bericht door karin 49 »

sjoerd28 schreef:Wij verblijven ook 21 september in een signature tent.
Volgens de website van curry village zijn nu alle signature tenten tot nader order gesloten, problemen zijn dus wel iets groter denk ik dan hier wordt gesteld anders sluit je niet 91 tenten af!
Wij hebben nu een mailtje gestuurd voor wat er nu op korte termijn gaat gebeuren en wat onze mogelijkheden zijn maar zoals ik het nu inzie zijn ieder geval alle signature tenten tot nader info gesloten!

Meer info volgt!
Nou ik denk dat ze in Amerika wel om het minste of geringste iets afsluiten, al was het alleen al om te voorkomen dat ze allerlei rechtzaken krijgen van mensen die een schadevergoeding willen
Want als ze dat niet zouden doen kunnen ze aansprakelijk gesteld worden :blink: Het is Amerika hè.

bye bye Karin
sjoerd28
Amerika-ontdekker

Bericht door sjoerd28 »

@karin 49,

ik ben het met je eens hoor alleen eerst was er geen afsluiting maar alleen de mededeling dat alle tenten zijn schoongemaakt, tentdoeken vervangen etc.
Nu je geen signature tent meer kan boeken duidt erop dat het probleem helemaal nog niet is opgelost. En waarom zou je wel een andere tent boeken dan?

Ik denk dat ik ga annuleren en in mariposa of in jamestown in een hotelletje ga zitten....helaas hoor want ik had graag in curry village willen verblijven!

Gr
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

karin 49 schreef:Nou ik denk dat ze in Amerika wel om het minste of geringste iets afsluiten, al was het alleen al om te voorkomen dat ze allerlei rechtzaken krijgen van mensen die een schadevergoeding willen
Want als ze dat niet zouden doen kunnen ze aansprakelijk gesteld worden :blink: Het is Amerika hè.
Ze hebben daar iets op gevonden in de VS. Het heet een waiver, waarmee de aanbiedende partij zich zo'n beetje voor alle mogelijke horrorscenario's indekt. Ik heb er toevallig van de week nog eentje moeten ondertekenen om gebruik te kunnen maken van de hot tub bij een vakantiehuisje :roll:

Maar goed, hoe dan ook: sluiting kost geld en zal echt niet om ieder akkefietje gebeuren. Ik denk dus dat er echt wel problemen zijn om die tenten voldoende muis- dan wel stofdicht te maken.
karin 49
Amerikafan

Bericht door karin 49 »

Toen mijn dochter een paar jaar geleden voor haar studie een half jaar naar Canada ging moest ze ook zo verklaring ondertekenen :wink: En je hoort mijn ook beslist niet zeggen dat er niks aan de hand is, maar ik vind de reactie van veel mensen erg overdreven.
MIjn dochter ging 2 jaar geleden naar Peru ook voor haar studie en was ingeënt tegen alles wat je je maar bedenken kon, maar toch werd ze ziek :blink:
Overal ter wereld zijn onbekende virussen en bacteriën daar doe je gewoon niks aan ik zou zeggen leer er mee leven.

En dat ze die Tenten sluiten om ze goed te reinigen en mouse proof te maken, prima! dat kost nou eenmaal tijd :thumbup:

Bye bye Karin
Laatst gewijzigd door markro op 05 sep 2012, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is overbodig om het volledige bovenstaande bericht te quoten --> quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
Lager
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Lager »

Wij vliegen morgen naar SF en overnachten met een tentje dan vanaf 12 tot 14 september in Yosemite, heerlijk rustig misschien. Zag dat er zowaar 3 RV-plaatsen vrij zijn op Upper-Pines....

Ongerustheid is nergens voor nodig, zeker niet als je het rekensommetje maakt:
4 miljoen bezoekers/jaar, 10.000 die hebben geslapen in cabin, 6 bevestigde ziekte gevallen en uiteindelijk 2 doden. Kortom kans is bijzonder klein.

Nu komt deze hertmuis in het park endemisch voor en is 20% van deze muizen drager van het virus. Kortom het virus is dus altijd al aanwezig in het park en normaal hoor je er ook niets over, en gaat iedereen met een fijn gevoel naar Yosemite terwijl het risico dan net zo groot/klein is.

Je wordt in geval van een eventuele besmetting ook niet ziek van 1 virus deeltje, de load moet wel wat hoger zijn. Mijns inziens is een mondkapje ook overbodig, normaal doe je dat ook niet als je naar Yosemite gaat.

Nu er 2 slachtoffers te betreuren zijn moet de overheid/yosemite er iets mee maar het verhaal wordt door de media uiteraard weer onvolledig en zonder echte kennis van zaken verteld, waardoor mensen toch ongerust worden. Het RIVM heeft een persbericht op de website staan met de correcte informatie.

Volgens mij is de kans dat je door een beer wordt aangevallen in yosemite of door een auto wordt doodgereden op weg naar yosemite groter dan een eventuele besmetting met het Hantavirus.

Voor de reizigers die binnenkort ook naar Yosemite gaan, geniet er lekker van!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Lager schreef:Volgens mij is de kans dat je door een beer wordt aangevallen in yosemite of door een auto wordt doodgereden op weg naar yosemite groter dan een eventuele besmetting met het Hantavirus.
Het verhaal rondom dit virus is natuurlijk niet in één hapklare brok naar buiten gekomen. Eerst melden zich 6 zieken, die blijken vervolgens gemeen te hebben dat ze allemaal in Yosemite zijn geweest. Vervolgens blijkt dan dat ze gemeen hebben dat ze allemaal hebben overnacht in één van de tentcabines. Ok, daar zijn er 91 van, maar hebben die zes allemaal in dezelfde tent geslapen, of in zes verschillende tenten? Reisden ze als groep en hebben ze dus allemaal dezelfde blootstelling gehad, of zijn het individuele gevallen? Net zoals met beren en verkeer nemen mensen voorzorgsmaatregelen om risico's te verkleinen, dus hoe raar is het om die tenten voorlopig ff te mijden totdat er in ieder geval wat meer duidelijkheid is? Nu zijn die tenten naar ik heb begrepen inmiddels gesloten; daarmee zijn er feitelijk geen rationele redenen meer om het park te mijden, maar ja, je hebt altijd mensen die zich laten afschrikken door dit soort tragische gebeurtenissen, wat de media er ook over berichten. Als mensen niet de moeite nemen om zich vooraf objektief te laten informeren, tsja, jammer voor hen toch?
marc68
Amerika-newbie

Bericht door marc68 »

Had al enige tijd geleden een tent geboekt in Curry Village, en mijn 1e reaktie was om na de berichten over het virus dit toch wat te relativeren en ook wel te negeren. Heb vandaag echter toch besloten om te annuleren en uit te wijken naar een andere accommodatie (teyana lodge).
Vind het aan de ene kant wel jammer, maar om nou op je vakantie een risico te nemen, ook al is die klein, vind ik toch niet nodig.
Wat me aan dit verhaal niet lekker zit is dat het een virus is wat via de lucht verspreid word, in een tent, een besloten ruimte tenslotte, en met de muizen in het park kun je toch niet uitsluiten dat dit risico op besmetting niet aanwezig is. het verbaasd me overigens dat de tenten nog steeds erg gewild lijken.
Ik ga zeker Yosemity village bezoeken maar er slapen sla ik dit jaar over.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Ik denk er precies zo over als Lager hierboven.

Ik hoop dat een heleboel toeristen besluiten weg te blijven. Dan hebben wij het tenminste lekker rustig.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Barrie_
Amerika-ontdekker

Bericht door Barrie_ »

Wij zijn over 1,5 week in Yosemite.
Ook ik hoop eigenlijk dat door het Hanta-virus (en alle, in mijn ogen overdreven, reacties) het lekker rustig is :oops:
knop
Amerikafan

Bericht door knop »

Een update van Yosemite:

Er is een 3e dode.

En niet alle geïnfecteerden zijn vanuit Curry Village, vermoedelijk is er 1 persoon geïnfecteerd in High Sierra Camps. Hierbij de link.

http://www.nps.gov/yose/parknews/hanta0812c.htm

Ik wil geen paniek zaaien, echter iedereen op de hoogte houden. Ikzelf volg het, omdat ik er over 3 weken zelf zit :)
Groet,
Frans
gastxyz

Bericht door gastxyz »

Goed nieuws voor de kansberekenaars, nu er ook iemand op een andere plek geinfecteerd en overleden is :wink:
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

This individual exhibited mild symptoms and is recovering.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

The recent diagnosis of hantavirus pulmonary syndrome (HPS) in eight park visitors, three of whom died,
Dat is ook wat knop zegt: Er is een derde dode. En niet alle geinfecteerde zaten in Curry Village
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Ik vind het wel opmerkelijk dat op NOS teletekst de kop luid derde dode Hantavirus Yosemite-park en in de eerste zin staat dat hij WAARSCHIJNLIJK was besmet met het hantavirus. Weten ze het dan niet eens zeker? :-?
Lijkt me toch niet dat ze paniek zaaien over iemand die waarschijnlijk aan het virus is overleden???

Gr. Laura
smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant »

lovely_laura schreef:Lijkt me toch niet dat ze paniek zaaien over iemand die waarschijnlijk aan het virus is overleden???
Natuurlijk wel. Dat is goed voor de kijkcijfers. Hoe spannender en sensationeler ze het nieuws maken, hoe meer mensen de tv aanzetten, de krant kopen of 'clicks' op een website geven.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Yosemite waarschuwt voor dodelijk (hanta) virus

Bericht door kastelke »

En dat voedt ook weer een aantal Amerika-sceptici. Vinden ze lekker.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
lovely_laura
Amerikakenner

Bericht door lovely_laura »

ow wat zit de wereld toch weer heerlijk in elkaar :thumbup:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

lovely_laura schreef:Ik vind het wel opmerkelijk dat op NOS teletekst de kop luid derde dode Hantavirus Yosemite-park en in de eerste zin staat dat hij WAARSCHIJNLIJK was besmet met het hantavirus. Weten ze het dan niet eens zeker? :-?
Lijkt me toch niet dat ze paniek zaaien over iemand die waarschijnlijk aan het virus is overleden???
Ik heb even wat gegoogeld, maar de NOS lijkt de enige nieuwsbron te zijn die het heeft over "waarschijnlijk". Wat me wel opviel, is dat er op de site van de CDC nog niks over te lezen is - wellicht houden ze daarom een slag om de arm. De National Park Service heeft het wel over drie bevestigde sterfgevallen en in totaal acht gerapporteerde ziektegevallen (waarvan er dus drie overleden zijn). Zeven van deze personen hebben overnacht in de Signature Tent Cabins; eentje heeft overnacht in verschillende tentenkampen elders in het park (High Sierra Camps), met soortgelijke tenten.
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

Ander artikel over de derde dode: http://www.sfgate.com/default/article/3 ... 846079.php

Ik had de indruk dat de derde het virus in een high sierra kamp had opgedaan, maar dit artikel zegt het anders.
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Nee, het derde slachtoffer had ook overnacht in een signature-tent. Dat is de 900+ serie, dat zijn de tenten die vroeger voor het personeel waren en die een dubbele wand hebben, waar de muizen schijnbaar tussen in zijn gaan zitten. Ik geloof dat er daar een stuk of 90 van zijn (de tenten bedoel ik, niet de muizen). Wel is er iemand anders waarschijnlijk besmet met het Hanta-virus die overnacht had in een high sierra tent. Deze persoon is niet overleden.

Drie doden op de 10.000 overnachters in een signaturetent vind ik persoonlijk best wel veel, maar er zijn elk jaar helaas doden te betreuren in Yosemite (net zoals in andere natuurparken; het blijft tenslotte een stukje wildernis.) Ik geloof dat er vorig jaar zo'n 15 mensen in Yosemite om het leven zijn gekomen, waarvan de meeste ongelukken met vallen in het water c.q. watervallen te maken hadden. Ook waren er een tweetal (?) dodelijke ongevallen bij Half Dome. De natuur geeft veel moois maar je moet wel voorzichtig blijven. Nog even een positief puntje: sinds 1895 is er niet één persoon om het leven gekomen als gevolg van een aanval van een beer.

Martin
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer