Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wil jij emigreren naar de VS? (poll)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.

Emigreer jij?

Ja, naar de USA
86
62%
Ja, maar naar een ander land.
11
8%
Nee
34
24%
Geen idee.
8
6%

Totaal aantal stemmen: 139

Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Wil jij emigreren naar de VS? (poll)

Bericht door Dento »

Helemaal mee eens, Nico.

Ook ik heb een carrière in Nederland opgegeven, al werd die stap wel wat eenvoudiger gemaakt doordat mijn baan ging verhuizen. Desondanks was bij ons de enige zekerheid die we eind 2008 hadden dat er een logeerbed bij mijn schoonouders voor ons klaar stond. Voor de rest hadden we geen werk, geen eigen huis, geen auto, en alleen wat spaargeld. Wel hadden we mijn schoonouders om op terug te vallen zolang we geen werk hadden, en dat is voor mij wel belangrijk geweest bij het nemen van de beslissing om naar de VS te gaan: het was een risico, maar wel een gecalculeerd risico.

We hebben allebei binnen drie weken werk gevonden. Het was dan weliswaar seizoensmedewerker bij respectievelijk Walmart en Toys-R-Us, maar het was werk, en dat was het belangrijkste. Door goede inzet en initiatief te tonen kregen we allebei op korte termijn promoties, en begonnen we meer te verdienen. Het was geen vetpot, maar er zat al vanaf het begin een stijgende lijn in.

Na een maand of 8 kreeg ik de kans om te solliciteren op een baan op mijn niveau (met dank aan medeforumlid Loek). Zoals Nico zei, er was zeker sprake van geluk dat ik via Loek een voet in de deur kreeg, maar het was daarna toch aan mij om me te bewijzen in dat gesprek. Dat ging blijkbaar prima, want ik werd aangenomen, en ik heb de stijgende lijn daar door kunnen zetten. Soms moet je ook je eigen "geluk" creeëren, maar dan ook wel de kansen die je krijgt benutten - en daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Emigreren is zeker niet iets wat je onvoorbereid moet of kunt doen, zeker niet in deze economische tijd. Het is altijd een kwestie van risico's nemen, maar er zijn risico's en er zijn risico's - een beetje vooruitdenken en plannen, en vooral veel onderzoek doen is ontzettend belangrijk om te kunnen inschatten of de risico's die je neemt overkomelijk zijn of niet.

En verder is relativeren gewoon heel belangrijk, en je verwachting realistisch houden. Wees erop voorbereid dat je misschien ergens achteraf drie hoog in een éénkamerflatje in een mindere buurt komt te wonen in het begin omdat je je misschien niets anders kunt permitteren. Als je verwacht gelijk op hetzelfde niveau te beginnen als dat je achterlaat in Nederland, dan kun je van een koude kermis thuis komen. Dat is iets dat je goed moet realiseren. Het wil natuurlijk niet zeggen dat het niet mogelijk is, maar je moet realistisch zijn en er rekening mee houden dat het waarschijnlijk even zal duren voordat je weer op datzelfde niveau zit.

Maar tegelijkertijd zit daarin het avontuur, en de uitdaging. Zolang je met zo'n houding vertrekt, dan is de kans heel groot dat het goed met je komt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Verbaast mij wel dat heel veel mensen die willen emigreren(en dan tel ik niet de "ik ben 12 jaar en ik wil naar Amerika" topics mee) vaak CA als bestemming noemen en niet NYC. Terwijl ik dat wel verwacht aangezien NYC veel in het nieuws en op tv is. Stel ik zou moeten kiezen tussen LA of NYC dan zou Brooklyn(zie wijk Benno;) ) wel een optie zijn.
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

In principe ja, maar ik heb zeker momenten van twijfel. Die komen vooral voort uit het idee van het achterlaten van vrienden en familie. Ik heb eerder voor langere periodes in het buitenland gewoond, maar altijd met de wetenschap dat ik zou terugkeren. In geval van emigratie zou dat anders zijn.

Tijdelijk een stapje of twee terugdoen wat betreft levensstijl vind ik geen probleem. Maar ik heb wel een vraag voor de emigranten hier: vinden jullie het in Amerika makkelijker om je op te werken dan in Nederland, of juist niet?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Voor mij was de keus niet moeilijk - ik had vanaf m'n 16e 5 jaar in de VS gewoond (expat gezin), had een Amerikaans bachelor diploma, had m'n geliefde ontmoet, kon eenmaal terug in Nederland helemaal niet meer aarden, dus: naar de VS en getrouwd. Had direct een baan en de rest "is geschiedenis."

Wat betreft het je op te werken: ik heb geen noemenswaardige werkervaring in Nederland, dus kan niet vergelijken. Wat wel makkelijk is in Amerika is om op latere leeftijd weer een studie op te pakken. Ik was oorspronkelijk als medisch laborante opgeleid, maar zag het niet zitten om m'n hele carriere in het lab te werken. Ik ben toen na een aantal jaren in het lab weer gaan studeren voor m'n MBA, en heb daarmee een goede carriere kunnen opbouwen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

DejaVu schreef:Verbaast mij wel dat heel veel mensen die willen emigreren(en dan tel ik niet de "ik ben 12 jaar en ik wil naar Amerika" topics mee) vaak CA als bestemming noemen en niet NYC. Terwijl ik dat wel verwacht aangezien NYC veel in het nieuws en op tv is. Stel ik zou moeten kiezen tussen LA of NYC dan zou Brooklyn(zie wijk Benno;) ) wel een optie zijn.
Ik denk dat dat met klimaat en natuur te maken heeft. Brooklyn lijkt mij een ontzettend leuke plek om te wonen en als ik zou emigreren zou ik dat ook zeker overwegen (qua cultuur sluit het bijvoorbeeld heel nauw aan bij mijn leefstijl), maar ik denk dat veel Nederlanders ook een beter klimaat willen, of een mooie natuurlijke omgeving met veel ruimte. In California vindt je dat, net als op een hoop andere plaatsen in de VS. Daarnaast heeft California ook een cultuur die voor een hoop Nederlanders misschien dichter ligt, of lijkt te liggen, bij wat ze kennen dan, om maar wat te noemen Utah, of South-Dakota. Alhoewel sommige mensen juist weer heel specifiek zoiets opzoeken natuurlijk.

Ik heb dit topic tot op heden gevolgd zonder te reageren, het is inderdaad een leuk topic om te lezen.

Als ik de poll op dit moment in zou vullen zou ik zeggen dat ik niet naar Amerika zou emigreren. Maar dat zegt niets over hoe ik er misschien volgend jaar, of over 5 jaar over denk.

Net als Bandido heb ik altijd al het gevoel gehad dat ik ooit wel eens in een ander land zou willen wonen. Het lijkt me gewoon echt een waardevolle ervaring. Op dit moment heb ik wat zaken op de rails waar ik lang voor heb moeten knokken en waar ik ook elke dag van geniet. Zaken die mij nu hier houden. Ik heb bijvoorbeeld het gevoel dat ik op dit moment beter hier aan mijn carriere kan werken zodat ik, als ik over een aantal jaar weg zou willen gaan uit Nederland, een stevigere basis heb om het elders voort te zetten dan nu weg te gaan, nu sommige zaken nog pril zijn. Het kan natuurlijk zijn dat een volgend baanaanbod leidt tot wederom de drang om hier te blijven, om de uitdaging hier aan te gaan, maar dan is dat wel een bewuste keuze.

Amerika trekt nog steeds. Ik denk er minder rooskleurig over dan een aantal jaar geleden, maar ik denk dat een te roze beeld alleen maar kan leiden tot teleurstellingen (had mvld een té rooskleurig beeld?). Ook zijn er andere plekken die ik zou overwegen dan het LA waarop ik destijds viel. 1 Ding weet ik zeker, ik wil nog steeds in een grote stad wonen met een progressief klimaat. Maar dat zou ook Seattle kunnen zijn, of Portland (zou er eens willen gaan kijken!). De westkust trekt nog steeds. Maar Brooklyn zou absoluut ook een optie zijn.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik denk dat dat met klimaat en natuur te maken heeft. Brooklyn lijkt mij een ontzettend leuke plek om te wonen en als ik zou emigreren zou ik dat ook zeker overwegen (qua cultuur sluit het bijvoorbeeld heel nauw aan bij mijn leefstijl), maar ik denk dat veel Nederlanders ook een beter klimaat willen, of een mooie natuurlijke omgeving met veel ruimte. In California vindt je dat, net als op een hoop andere plaatsen in de VS. Daarnaast heeft California ook een cultuur die voor een hoop Nederlanders misschien dichter ligt, of lijkt te liggen, bij wat ze kennen dan, om maar wat te noemen Utah, of South-Dakota. Alhoewel sommige mensen juist weer heel specifiek zoiets opzoeken natuurlijk.
Volgens mij is het een soort van ongrijpbare beeldvorming op basis van tv ofzo, want ik woon hier (oostkust) nou een jaar en het was hier het afgelopen jaar bijna altijd warmer dan in California. En de zon schijnt hier denk ik net zoveel. OK, in de winter komt er een paar keer een pak sneeuw op je dak vallen (afgelopen jaar dan toevallig niet) maar ik vind dat ik er in vergelijking met NL qua klimaat echt 100% op vooruit ben gegaan, ondanks de soms absurde temperaturen/luchtvochtigheid. En voor mooie natuur en veel ruimte hoef je nou ook niet persé in die andere hoek van het land te wezen. Ik woon hier in een van de drukste regio's van het land en ik kan het einde van mijn eigen tuin (met herten, eekhoorntjes, chipmunks, konijnen, groundhogs, slangen, kolibri's) niet eens zien :D
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Amerikanist schreef:Maar ik heb wel een vraag voor de emigranten hier: vinden jullie het in Amerika makkelijker om je op te werken dan in Nederland, of juist niet?
Ik ben geen echte emigrant, maar ik denk dat voor Amerika geldt wat overal ter wereld geldt: je moet open staan voor de bedrijfscultuur, anders wordt het nooit wat. Ik denk niet dat het hier of daar moeilijker is, maar ik zie bijvoorbeeld wel dat het in de VS allemaal een stuk vlotter gaat als je je netwerk goed gebruikt. Als jij als Nederlander vindt dat talent vanzelf moet komen bovendrijven en dat netwerken niet een ethische manier van carrière maken is, dan zul je het in de VS ongetwijfeld moeilijker hebben dan als je wel meedoet met al dat gedoe er om heen.

Vanwege de soms levensgrote salarisverschillen binnen Amerikaanse bedrijven en het belang van status zijn mensen in de VS erg gedreven om bij de top te komen, dus ze hebben daar ook meer voor over (lees nóg wat harder werken, nóg wat meer overuren maken). Dat zit gewoon niet zo in de Nederlandse cultuur, waar vrije tijd een groot goed is. Vanuit die achtergrond zal het voor Nederlanders wellicht moeilijker zijn om de top te halen binnen een Amerikaans bedrijf. Je moet overal hard werken om hogerop te komen, maar de lat ligt in de VS denk ik nog net wat hoger.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

dimona schreef: Volgens mij is het een soort van ongrijpbare beeldvorming op basis van tv ofzo, want ik woon hier (oostkust) nou een jaar en het was hier het afgelopen jaar bijna altijd warmer dan in California. En de zon schijnt hier denk ik net zoveel. OK, in de winter komt er een paar keer een pak sneeuw op je dak vallen (afgelopen jaar dan toevallig niet) maar ik vind dat ik er in vergelijking met NL qua klimaat echt 100% op vooruit ben gegaan, ondanks de soms absurde temperaturen/luchtvochtigheid. En voor mooie natuur en veel ruimte hoef je nou ook niet persé in die andere hoek van het land te wezen. Ik woon hier in een van de drukste regio's van het land en ik kan het einde van mijn eigen tuin (met herten, eekhoorntjes, chipmunks, konijnen, groundhogs, slangen, kolibri's) niet eens zien :D
Tja, onbekend maakt onbemind. California spreekt meer tot de verbeelding dan Maryland. California ís natuurlijk ook wel een heel bijzondere plek, maar Maryland zal dat ongetwijfeld ook zijn en ik denk dat een hoop Nederlanders/Belgen met emigratieplannen, naarmate ze meer van de VS gezien hebben (en dus ook de minder voor de hand liggende plekken) grotere twijfel zullen hebben over waar zich te vestigen. Ik zou ook heel graag de oostkust eens zien, en de noordwest kust, en en en en....... :wink:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

dimona schreef:
Volgens mij is het een soort van ongrijpbare beeldvorming op basis van tv ofzo,
Dat denk ik ook. Plus een volledige verkeerde beeldvorming, dan wel verkeerd geïnformeerd zijn. Velen denken dat Californië = LA en LA = Californië. Terwijl het klimaat wat velen denken te vinden eerder aangetroffen wordt in San Diego dan in LA en het noorden van Californië qua temperatuur nogal tegen kan vallen. Californië is ongeveer even groot als Zweden en ook een soortgelijke vorm, langgerekt. En dus ook ongeveer dezelfde klimaatverschillen als dat je in Zweden zou verwachten.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ook amerikanen dromen weleens van emigreren naar Europa, en hebben het dan over plaatsen als Londen, Parijs en misschien zelfs Amsterdam. Het komt ook bij hen niet op om plaatsen als Tilburg, Bennebroek of Herbayum te overwegen, om dezelfde redenen dat het bij NLers niet opkomt om bij emigratie een plaats als Magnolia, Arkansas te overwegen. Maar ook die minder bekende plekken hebben aantrekkelijk karateristieken die je pas ontdekt als je er bent geweest. En je kunt in Magnolia heel wat relaxter leven van veel minder geld dan bijvoorbeeld San Diego, California. Het klimaat is er zelfs vergelijkbaar.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Nu ben ik nog nooit in Magnolia geweest maar elke emigrerende Amerikaan, die vanwege een Europadroom, emigreert en besluit zich in Tilburg te vestigen zou ik absoluut voor gek verklaren. Alles beter dan Tilburg :lol: Daar ga je ook niet je Europadroom vinden. Die vindt je in Parijs of op het Italiaanse platteland of in Barcelona. En geen enkele Amerikaan zou ik ooit afraden daarvoor te gaan, of zelfs gaan aanraden om dan maar naar Essen in het Ruhrgebied te trekken omdat het betaalbaarder is.
Amerikanist
Amerikafan

Ik zou emigreren naar waar ik verwacht werk te vinden.

Los daarvan heeft het Noord-Oosten mijn voorkeur, juist ook vanwege klimaat. Ik houd van vier seizoenen en wisselvallig weer.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Loek schreef:Ook amerikanen dromen weleens van emigreren naar Europa, en hebben het dan over plaatsen als Londen, Parijs en misschien zelfs Amsterdam. Het komt ook bij hen niet op om plaatsen als Tilburg, Bennebroek of Herbayum te overwegen, om dezelfde redenen dat het bij NLers niet opkomt om bij emigratie een plaats als Magnolia, Arkansas te overwegen. Maar ook die minder bekende plekken hebben aantrekkelijk karateristieken die je pas ontdekt als je er bent geweest. En je kunt in Magnolia heel wat relaxter leven van veel minder geld dan bijvoorbeeld San Diego, California. Het klimaat is er zelfs vergelijkbaar.
Tsja en dan woon ik in rogersville missouri en ik heb het er prima naar mijn zin. Californie hoeft voor mij niet. Ik kan daar niet zo wonen als dat ik dat hier kan
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

RiverCola schreef:Nu ben ik nog nooit in Magnolia geweest maar elke emigrerende Amerikaan, die vanwege een Europadroom, emigreert en besluit zich in Tilburg te vestigen zou ik absoluut voor gek verklaren. Alles beter dan Tilburg :lol: Daar ga je ook niet je Europadroom vinden. Die vindt je in Parijs of op het Italiaanse platteland of in Barcelona. En geen enkele Amerikaan zou ik ooit afraden daarvoor te gaan, of zelfs gaan aanraden om dan maar naar Essen in het Ruhrgebied te trekken omdat het betaalbaarder is.
Grappig dat je dat zegt. Ik ken hier een Amerikaan die 13 jaar in Tilburg heeft gwoond, vandaar dat ik het als voorbeeld nam. Hij kreeg nadat hij zijn opleiding in de US had voltooid de gelegenheid een tijdje in Europa te werken. Hij begon met een 3 jaar contract en het werden er uiteindelijk 15. Hij heeft zijn vrouw in Duitsland ontmoet, maar door zijn werk kwamen ze in Tilburg terecht. Beiden zeggen dat ze de mooiste jaren van hun leven daar hebben doorgebracht, en ware het niet voor hun (klein)kinderen die hier in Colorado wonen, zouden ze graag daar hun oude dag doorbrengen. Ze komen nog steeds regelmatig in Nederland.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Hahaha, wat een goed verhaal! Ik had een hele tijd geleden een paar goede vrienden in Tilburg en logeerde regelmatig een weekend bij hen. Vandaar dat ik de stad aardig ken. Ik vond het er altijd verschrikkelijk. :lol:
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Kijk, een Amerikaanse living the European dream in Gent. Maar ja, zij komt dan ook uit een boeregat in Kansas en niet uit Cali :lol:

http://denieuwkomersblog.wordpress.com/ ... ar-belgie/

grappig om op te merken dat veel Europeanen in Amerika genieten van de grote auto's en de autocultuur en deze Amerikaanse lijkt dan weer heel erg te genieten van onze fietscultuur. :thumbup:
smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant »

Indeed. Twee van de redenen die mijn man geeft als hem gevraagd wordt 'Waarom ben je naar Nederland gekomen?' zijn: om minder hard te werken en om meer te fietsen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En dat is dan ook gedeeltelijk een reden waarom velen emigreren: ze willen ANDERS gaan leven. Zo simpel is het.
Verandering van spijs doet eten he!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Amerikanist
Amerikafan

Precies. Het is niet dat ik ongelukkig ben in Nederland of denk dat mijn leven in Amerika beter zal zijn. Ik heb tijdens uitwisselingen en stages in het buitenland mogen ervaren hoe stimulerend en uitdagend het is om in een andere cultuur te leven; het is iets wat ik iedereen toewens.
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Ik antwoorde:JA!

Waarom? Ondanks het feit dat we het hier o zo goed hebben in België en Nederland, + Europa een schitterend continent is, voel ik geen affiniteit meer met Europa.
Ik heb altijd al geweten dat ik ooit zou emigreren en dan komt USA op plaats 1. Ook al is het leven hard aan de overkant, of ziet het er op z'n zachtst gezegd niet uit zoals we het ons zouden voorstellen.

Ik ben iemand die me heel makkelijk aanpast en bijna alles adapteert, maar wat ik hier blijf missen is toch het vrijheidsgevoel, iets wat ik ginds als intens ervaar.
Wat betreft het vinden van jobs, ben ik momenteel heel hard bezig met scholing (en ben daarvoor heel fier op mezelf) en ik ben er vast van overtuigd dat ik ginds wel aan de bak kom.
Het zal hard en zwaar zijn, maar niets is onmogelijk, ik geloof in mezelf, ik geloof in Amerika en ik geloof dat het goed zal komen.

Het enige waar ik niet op reken is dat ik ooit een greencard zal winnen, maar iets waar ik me volledig op toe leg, is het vinden van een buitenlandse stage (laat dat een eerste stap zijn).
Ik ben iemand die veel kracht put uit de natuur, en die is ginds uniek. Natuurlijk is Europa even uniek, maar US is toch wat anders.

En wat betreft onze goeie ouwe sociale zekerheid? Je hoort het al... Goeie Ouwe! Denkt iedereen nu echt dat ze dit hier kunnen blijven handhaven?
De reserves zijn opgebrand, cashburning alom, winst genereren wordt gestopt (met dank aan de nieuwe hypocriete wetten).
Of het ooit goed komt met Europa? Waarschijnlijk wel, maar heb meer vertrouwen in de mentaliteit van de Amerikaan.
Het samen staan we sterk, ondanks de verdeeldheid tussen republican en democrats, in ieder van ons zit een stukje van beide, en als we dat altijd tonen en met z'n allen extremisme geen kans geven,
dan ziet de toekomst er rooskleurig uit. Al gaan we eerst nog door een stormachtige zee varen en creatief moeten zijn om ons hier door te slaan, het vrijheidsbeeld en "new world trade center" naderen.
Komende 15 jaar zullen zwaar zijn en bepalend voor de toekomst. Maar als iedereen beseft dat we jaren lang boven onze stand hebben geleefd en de creditcards in stukken breekt en zodoende bereidt zijn om wat in te leveren, dan slaan we er ons wel door. Laat de rijken maar rijker worden, rijk ben je pas als je gezond bent.
Het maakt niet uit of onze munt binnen x aantal tijd (mogelijk) devalueert, als we elkaar helpen en terug oog hebben voor wat echt belangrijk is, dan slaan we er ons zonder moeite doorheen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer