Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

LAST MINUTE vraag autostoeltjes

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
JuliaValerie
Amerikafan

LAST MINUTE vraag autostoeltjes

Bericht door JuliaValerie »

Nog minder dan een week te gaan en we dachten eindelijk het autostoeltjes vraagstuk opgelost te hebben, maar ga nu toch twijfelen. We hebben twee kinderen, 4 jaar en 1 jaar. We komen aan op SF en gaan dan met een taxi en hebben dus stoeltjes nodig. Na een paar dagen SF hiren we twee weken een auto en hebben stoeltjes nodig. Dan vliegen we naar LV en trekken dan twee weken met camper rond en hebben wederom stoeltjes nodig.

Ons idee nu: We nemen mee als ingecheckte bagage, een kinderstoeltje groep 2 (kan de oudste nog net in, maar gebruiken we voor de jongste die er ook al in kan) en boosterseat (mag de oudste qua gewicht op) (grote tas voor autostoelen gekocht). Boosterseat is vooral voor taxi. Aldaar willen we dan een tweede stoeltje kopen bij de Wallmart.

Twijfel: Autostoel uit Nederland en ook de boosterseat zijn geschikt voor driepuntsgordel. Huurauto zal dat wel hebben, maar camper schijnbaar niet :shock: Heb op het forum wel gelezen over mensen die spanbanden gebruiken?? Waar koop je die dan? En werkt dat?

Dank alvast!
dimona
Amerika-expert

Re: LAST MINUTE vraag autostoeltjes

Bericht door dimona »

Weet je zeker dat er geen driepuntsgordel in zit? Ik zou het even navragen bij de verhuurder. Op een boosterseat kun je prima zitten zonder driepuntsgordel (desnoods achteruit laten rijden), maar het kan zijn dat een stoel met een heupgordel niet goed vast te zetten is. Ik zou het ter plekke gewoon even bekijken en dan eventueel even langs Walmart ofzo rijden om een spanband o.i.d. te kopen om de stoel vast te zetten. Hoe dat het beste gaat, kun je pas zeggen als je er mee geconfronteerd wordt :)

Je kunt natuurlijk ook nog altijd gewoon stoelen huren bij de camper, dan weet je zeker dat het past.

Eventueel kun je de stoel ook nog op de bijrijdersstoel zetten; daar zit gegarandeerd een driepuntsgordel.

Overigens las ik laatst een artikel van een vrouw die haar kinderstoel in Canada had gekocht en vervolgens in de V.S. een bekeuring kreeg omdat de stoel geen Amerikaans keurmerk had. Ik had daar zelf eerder nooit bij stilgestaan :oops:

Kijk voor de wettelijke regelingen ook even op de sites van de verkeersregels in de afzonderlijke staten (DMV); de regels zijn niet overal hetzelfde.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Je zegt dat je oudste qua gewicht al in een booster kan, weet je dat zeker? Mijn oudste zoon is 6 en mag pas sinds een half jaar in een booster. Was nog spannend of hij zwaar genoeg zou zijn om over te gaan voor de baby geboren werd. (Vanwege de autostoelen, als hij niet zwaar genoeg was geweest had ik hem met z'n autostoel naar de achterste rij moeten verhuizen en dan elke keer achterin moeten klimmen om hem vast te maken/los te klikken. Was erg blij toen we een highbackbooster voor hem konden gaan kopen)

En als je kind al zwaar genoeg is voor een booster moet je ook goed opletten met welke stoel je bij de Walmart koopt. De goedkope gaan vaak maar tot 40 lbs waar je oudste dus al boven moet zitten om in een booster te mogen. De Cosco High Back booster bijv. die erg populair is voor toeristen omdat ie zo goedkoop is gaat maar tot 40 lbs en is dus niet geschikt. De Graco Nautilus gaat tot 65 lbs maar is een stuk duurder (rond de $130 bij de Walmart). Trouwens wel een supergoed stoeltje en te gebruiken als highback booster en daarna als backless booster dus tot je kind gewoon in de gordel mag kan je die stoel gebruiken.

En ik weet uit ervaring dat Europese autostoelen niet altijd werken met buitenlandse auto's. Onze Römer King uit Duitsland pastte prima in onze Dodge Caravan maar viel om in de Honda Odessey.

Het blijft lastig dat gedoe met autostoelen eh?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

LittlePhoenix schreef:Je zegt dat je oudste qua gewicht al in een booster kan, weet je dat zeker? Mijn oudste zoon is 6 en mag pas sinds een half jaar in een booster.
In de staat waar ik woon, zijn de regels niet uitgewerkt per type safety seat. Elk kind dat jonger is dan 8 jaar, moet vervoerd worden in een safety seat, tenzij het kind 4'9" of langer is, óf 65 pounds of meer weegt. Booster seats vallen ook onder safety seats.

In de praktijk kijk ik gewoon wat het beste werkt. Een booster met rugleuning is in principe altijd veiliger dan een losse booster, maar in een van onze auto's past dat niet echt lekker, dus daar gebruik ik voor mijn 5-jarige zoon een losse booster. Mijn 8-jarige zoon (die nog net geen 4'9" meet en nog lang 65 pounds weegt) heeft tot nu toe ook nog een stoel/booster gehad, maar ik merkte vorige week dat het gewoon niet goed meer zit bij hem. Als de heupgordel netjes over de heupen gaat en niet over de buik, dan kun je die losse booster seat net zo goed weglaten.

Wij hebben zelf een camper gehad, en daar pasten boosters (en dus ook boosters met rugleuning) altijd goed. Maar toen onze kids nog in een 5-puntsgordel zaten, konden we daarvoor eigenlijk maar één stoel gebruiken. Vrijwel alle stoelen hebben een veel te hoog zitgedeelte; wij hadden echter een zeldzame uitvoering gevonden van een boostermodel met vijfpuntsgordel (fixmax heette dat ding; ideaal ding, je kon hem als enige ook echt muurvast zetten met een tweepuntsgordel).

Het blijft toch een beetje aanmodderen met kinderstoelen in campers. Kinderen die aan het "gangpad" zitten, kantelen in een scherpe bocht soms met stoel en al ondersteboven. En slapen lukt vaak ook slecht, omdat je de stoelen meestal niet goed onderuit kan zetten. Het wachten is op de eerste camper met isofix :mrgreen:
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Het probleem met boosters is dat kinderen zwaar genoeg moeten zijn om de veiligheidsgordel veilig te gebruiken. Mijn zoon was dat dus pas zo'n half jaar geleden. Maar z'n beste vriendin zit al zo'n anderhalf jaar in een booster omdat ze een stuk zwaarder is en niet meer veilig in de 5-punts kon.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

LittlePhoenix schreef:Het probleem met boosters is dat kinderen zwaar genoeg moeten zijn om de veiligheidsgordel veilig te gebruiken. Mijn zoon was dat dus pas zo'n half jaar geleden.
De gewichtsbeperkingen worden door de fabrikant van de autostoelen bepaald, en kunnen dus per stoel verschillend zijn. Het gaat er daarbij om dat een kind niet te zwaar mag zijn voor een bepaald model stoel, omdat de betreffende stoel daar niet op berekend is.

Voor de Nederlandse wetgever zijn twee dingen belangrijk:

De lengte-eis van 1.35 meter
Gebruik van een EU goedgekeurde kinderstoel in overeenstemming met de bepalingen van de fabrikant

M.i. is er voor een veilig gebruik van de zitverhoger i.c.m. een veiligheidsgordel geen minimum gewicht. Het is wel belangrijk dat de gordel goed over de heupen (en niet over de buik) loop, en dat hij over de schouder (en niet via de hals) loopt. Daarvoor zijn die lengte-eisen dus. Maar ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom een kind een minimaal gewicht zou moeten hebben om gebruik te kunnen maken van een zitverhoger.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Volgens mij is het min. gewicht voor boosters meestal 40lbs (verschilt idd iets per fabrikant/model). Mijn lichtgewicht 4-jarige zit daar idd nog wel onder, maar volgens mij halen veel 4-jarigen dat met gemak. In NL ligt de grens voor boosters volgens mij meestal op 15kg (die eb ik hier ook gezien), en dat haalt zij zelfs.
Terug in Texas!
JuliaValerie
Amerikafan

@Dimona.
Helaas weet ik bijna 100% zeker dat in de camper achterin alleen 2 puntsgordels zitten, zo staat het op alle plaatjes en ik heb ook alleen zulke ervaringen gelezen. natuurlijk is het altijd afwachten welk exacte model camper en bij het ophalen voor je klaarstaat.
Steoeln huren bij de camper kan helaas niet. Wel bij een apart bedrijf dat kinderspullen verhuurt.
Stoel op de bijrijderstoel, dus voorin, lijkt me minder veilig en ook ongezellig voor onze jongste.
Heb gekeken naar wettelijke regels en die zijn inderdaad per staat verschillend. Kans is aanwezig dat onze Nederlandse stoel niet mag, maar dat risico nemen we maar.
En dank voor je verdere uitleg!
@LittlePhoenix
Mijn dochter is 16/17kg. Ze mag dus wel al in een gewone boosterseat (gewichtsgroep II, 15-25 kg) en ook het goedkopere stoeltje van de Walmart dat je noemt moet geen probleem zijn (40 lbs = 18 kg).
@Hemmie
In NL zijn er idd ook boosters te koop vanaf 15 kg.

Pffff, dus....We nemen nog steeds losse booster en grote vijfpuntsstoel mee. We hebben nog niet besloten wat we doen als we daar zijn. In de huurauto de losse booster gebruiken, booster met rug huren bij auto of kopen bij walmart. En dan vliegen en met camper: als we stoel gekocht hebben moet die mee in vliegtuig (wel erg lastig, want we hebben al een stoel), of huren bij apart bedrijf dat kinderspul verhuurt.

Jullie daar nog gedachten over?

Superbedankt weer!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

JuliaValerie schreef:Stoel op de bijrijderstoel, dus voorin, lijkt me minder veilig en ook ongezellig voor onze jongste.
De bestuurderscabine is de veiligste plek om te zitten in een camper. De meeste campers hebben een constructie waar maar bar weinig van overblijft bij een crash. Welbeschouwd is het eigenlijk onverstandig om überhaupt mensen te vervoeren in het woongedeelte van een camper, zeker als je let op de veiligheidseisen voor personenwagens. In dat licht is de hele gewichtsdiscussie in dit draadje eigenlijk een beetje een non-discussie. Mijn insteek is bij campers altijd geweest dat de kinderen zodanig moesten zitten, dat ze niet naar buiten geslingerd konden worden bij een ongeluk. De ankerpunten zijn daarbij van groot belang, omdat die aan het chassis zijn bevestigd. Een driepuntsgordel biedt in feite een schijnveiligheid, omdat dat derde punt niet rechtstreeks aan het chassis bevestigd is. Ik lette er dus vooral op dat ik de stoelen goed kon vastzetten. In onze camper zaten twee driepuntsgordels (gezicht naar voren) en twee tweepuntsgordels (gezicht naar achter). De oudste twee kinderen zaten zonder kinderstoel (en eventueel met zitverhoger) op de stoelen met de driepuntsgordels, de jongste twee zaten met kinderstoel op de stoelen met tweepuntsgordels.
JuliaValerie
Amerikafan

Aha. Kan je me wat meer vertellen over die ankerpunten, die aan het chassis vastzitten? Zie je die zitten? In Australie hadden de autostoeltjes aan de achterkant een verticale riem die je over de bank heen aan een soort anker moest bevestigen (naast de gewone autogordel te gebruiken). Bedoel je zoiets?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

JuliaValerie schreef:Pffff, dus....We nemen nog steeds losse booster en grote vijfpuntsstoel mee. We hebben nog niet besloten wat we doen als we daar zijn. In de huurauto de losse booster gebruiken, booster met rug huren bij auto of kopen bij walmart. En dan vliegen en met camper: als we stoel gekocht hebben moet die mee in vliegtuig (wel erg lastig, want we hebben al een stoel), of huren bij apart bedrijf dat kinderspul verhuurt.

Jullie daar nog gedachten over?
Als je niet zeker weet dat je die grote stoel in de camper kunt gebruiken, dan kan het een enorme sta-in-de-weg worden. De kostenbesparing weegt in mijn ogen niet op tegen de toch aanzienlijke kans dat je hem voor niks hebt meegenomen (nou ja, niet helemaal natuurlijk, want in de huurauto komt hij natuurlijk wel van pas).

Maar goed, je kunt ook redeneren dat je het gewoon tóch probeert en als het niet werkt, kun je de stoel wellicht in bewaring geven bij de verhuurfirma en alsnog ter plekke een stoel proberen te huren.

Een stoel kopen heb ik nooit gedaan; ik zie daar eigenlijk vooral nadelen in. Maar je kunt de stoel gewoon inchecken op de terugweg; zo lastig is dat niet.

Maar begrijp ik het nou goed dat je zowel stoel als booster wilt meenemen en dan daar bovenop nog een stoel wilt huren? Beetje overkill in mijn ogen, dan zou ik gewoon twee stoelen meenemen en de booster thuislaten. Óf twee stoelen huren. Je vierjarige is in mijn ogen nog best klein om lange stukken op een booster te zitten. Slapen wordt dan echt heel lastig (maar dat was jullie eigen redenering denk ik ook).
Laatst gewijzigd door dimona op 09 sep 2012, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

JuliaValerie schreef:Aha. Kan je me wat meer vertellen over die ankerpunten, die aan het chassis vastzitten? Zie je die zitten? In Australie hadden de autostoeltjes aan de achterkant een verticale riem die je over de bank heen aan een soort anker moest bevestigen (naast de gewone autogordel te gebruiken). Bedoel je zoiets?
Het ankerpunt is gewoon het punt waar een veiligheidsriem aan het (stalen) chassis bevestigd zit. De zitbanken kun je in campers meestal openklappen en dan kun je dat zien.

Het aantal ankerpunten bepaalt, in combinatie met het gewicht van de camper, voor hoeveel personen hij is toegelaten op de weg, want die zitplaatsen worden gezien als de enige plaatsen waarop veilig mensen vervoerd kunnen worden. Ik dacht dat er per camperzitplaats altijd twee ankerpunten waren, en dat een zitplaats met driepuntsgordel er dus ook maar twee heeft. Die gordel rolt boven ergens op en heeft daar volgens mij geen verbinding met het chassis (en dus geen ankerpunt).
JuliaValerie
Amerikafan

Je weet er veel van, dankje.

Stoel die we voor jongste meenemen verwacht ik dat wel lukt in camper met spanband en anders inderdaad hopelijk in bewaring.

Voor oudste is booster vast voor taxi voor als we nog geen stoel hebben. We willen er geen twee meeslepen, te groot en te zwaar, vandaar.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, we hebben in het verleden in Zwitserland gewoond en toen in Duitsland een camper gekocht en geïmporteerd. De papierwinkel was een heel gedoe, juist in verband met die gordels. Uiteindelijk heb ik bij de fabrikant in Italië een documentje los weten te peuteren waarmee ik kon aantonen dat de 4 stoelen achterin allemaal Europees gecertificeerde ankerpunten hebben, vandaar mijn kennis op dat vlak :)

Fijne vakantie gewenst, het gaat zich allemaal oplossen met die stoelen, no worries!
JuliaValerie
Amerikafan

Inmiddels al lang weer terug van een geweldige reis zal ik onze ervaringen nog delen voor andere ouders die met kleine kinderen op pad gaan. Wat wij gedaan hebben met een 4 jarige en 1 jarige is:
- Een tas voor autostoeltjes gekocht, driehoekige vorm, op internet besteld, 25 euro plus verzendkosten
- Daarin autostoel voor de jongste, een zwaar ding, 5 puntsgordel, en voor de jongste een losse boosterseat
- Met een taxi naar SFO en eigen stoel en booster gebruikt
- Na paar dagen SFO met een huurauto weer deze dingen gebruikt, maar onderweg naar volgende bestemming als snel in een walmart een booster met rugleuning voor oudste gekocht (aldaar gekeken wat op voorraad was en wat me meeste aansprak, snel gedaan, want man en kindjes wachtten in de auto) en die rest van de reis gebruikt.
- Na rondreis huurauto naar LA, alle drie de dingen in de autostoeltas! Het paste net, echt perfect, kon ook omdat de rugleuning van de booster met rugleuning er af kon en dan was het makkelijker verdelen in de tas. Tas weer ingecheckt als ruimbagage en daarmee naar LV.
-In LV met taxi naar camperbedrijf, eigen stoelen gebruikt.
-In de camper ook de eigen stoelen gebruikt, op de achterbank, inderdaad tweepuntgordels, hele reis naast elkaar gezeten, extra vastgemaakt met van huis meegenomen spanband, ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen
- Twee keer stoelen eruit gehaald voor een tripje in een andere auto (Canyon in Page en MV)
- Alle drie weer mee naar huis in de tas, de stoel uit Amerika gebruiken we nu hier in tweede auto (wel idee iets minder stevig dan booster met vaste rug die we hier gekocht hebben voor ander auto).

Al met al zou ik het weer zo doen. Alleen de losse booster hebben we weinig gebruikt, maar was wel fijn in taxi. Los van kosten vind ik bijkomende voordelen dat je schone stoelen hebt waarvan je weet dat er niets mee is gebeurd.
JuliaValerie
Amerikafan

Speciaal aan het eind van de reis fotos gemaakt van stoeltjes in camper, maar bestanden zijn te groot...

Nog een aanvulling, we hadden ook een tuigje, vijfpunts mee, dat was heel fijn, want dat zat boven vast met de spanband en onder met de tweepuntsgordel. Zonder dat tuigje had onze oudste niet genoeg steun en veiligheid vonden wij.
Texasgirltineke
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Texasgirltineke »

Bedankt voor je update!

Nog wel een paar vraagjes:
- jullie hadden de autostoel dus niet mee in het vliegtuig, ook niet voor de jongste. Hoe deed je dat dan met slapen? Ging dat goed? Wij zijn Van plan het autostoeltje mee te nemen in het vliegtuig voor onze 2 jarige, ivm slapen en makkelijker om hem te laten zitten..
- hoe kom je aan zo'n 5 punts tuigje? Alleen gebruikt voor de boosterseat?
-wij moeten ook een maxicosi babystoel vastmaken in de camper.. Misschien op te lossen met een easybase?

Wat een gepuzzel zeg!
JuliaValerie
Amerikafan

- jullie hadden de autostoel dus niet mee in het vliegtuig, ook niet voor de jongste. Hoe deed je dat dan met slapen? Ging dat goed? Wij zijn Van plan het autostoeltje mee te nemen in het vliegtuig voor onze 2 jarige, ivm slapen en makkelijker om hem te laten zitten..

Onze oudste had een eigen stoel en sliep tegen ons aan, of met hoofd op onze schoot. Voor onze jongste hadden we geen stoel, maar die mocht nog net in een babybedje en kon daar slapen, of op schoot. Dunne doek mee om donker te maken.

Prenatal. Ja alleen voor booster, want die heeft geen eigen tuig of gordels. Tuigje ook gebruikt bij afgrond horse shoe bend bij page.

-wij moeten ook een maxicosi babystoel vastmaken in de camper.. Misschien op te lossen met een easybase?
Ik denk niet dat je iets hebt aan easy base, maar heb ik geen verstand van. Je hebt alleen een tweepuntsgordel, dus hebt ook iets nodig om aan de andere kant vd maxi cosi vast te maken, wsl. kan een spanband je dan wel helpen.

Wat een gepuzzel zeg![/quote]
I know! Maar het komt heus goed!
ermers1973
Amerika-ontdekker

Bericht door ermers1973 »

Texasgirltineke schreef:Bedankt voor je update!

Nog wel een paar vraagjes:

Wat een gepuzzel zeg!
Let indien je met 'n Amerikaanse maatschappij vliegt dat bij het meenemen van 'n autostoel/Maxicosie er op dat deze goedgekeurd volgens de USA normen.
Wij vlogen vorig jaar Met Continental/United en vanuit A'dam keken de naar de goedkeuring van de stoel.
Op tussenvluchten werd er nergens naar gekeken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer