http://www.nu.nl/buitenland/2907482/ame ... libie.html

Sorry hoor, maar ben je nu serieus? Zie jij echt parallelen tussen ambassades aanvallen en ongewapende mensen afslachten om een filmpje, en onbegrip voor een dergelijke reactie?dimona schreef: @Amerikanist: realiseer je wat je zegt. Een paar moslim gekken reageren op een film van een Israëlische Amerikaan. De ene helft van de wereld valt over de V.S. heen, de andere kant van de wereld valt over de moslims heen. Zie je de parallellen in redenatie?
ik ook niet, net zo min als ik de hele tea-party movement en "god bless america"-obsessie van Amerika begrijpZiva schreef:Ik snap moslims ook niet. Dat heeft weinig met "iedereen over 1 kam scheren" te maken want ik snap het hele geloof niet en de redenaties achter bepaalde zaken ook niet. Zelfs als ik de mensen die deze aanslag op hun geweten hebben buiten beschouwing laat, dan nog snap ik moslims niet. Hoe kun je een heilig boek met goede dingen toch vertalen naar zoveel ellende in de praktijk.... nee .... ik geloof niet dat ik het ooit zal begrijpen.
Bah, kan me voorstellen dat je nu wel zenuwachtig wordt. Sterkte!wiepster schreef:Ik ben normaal niet gauw van mijn stuk te brengen, maar vind dit best wel akelig......hubby zit momenteel in de Ambassade in Iraq, hoop dan ook dat het verder rustig blijft in die regio.
Ik snap ook weinig van de islam-cultuur, maar daar ging het even niet om. Ik heb in een bepaalde periode van mijn leven veel met jonge moslims te maken gehad, en ik moet zeggen dat ik er nooit wat van begreep. Dan moet die ineens weer weg, dan worden plannen ineens weer helemaal omgegooid, er was altijd wat. En uitleg kreeg je nooit. Mijn man heeft precies dezelfde ervaring toen hij een tijdje in een Grieks studentenhuis woonde, dat tevens werd bevolkt door een grote groep Palestijnen. Ook altijd een hoop onbegrijpelijk gedoe (alleen bliezen een paar van die lui zich op een gegeven moment op bij een zelfmoordaanslag voor een ambassade).Ziva schreef:Ik snap moslims ook niet. Dat heeft weinig met "iedereen over 1 kam scheren" te maken want ik snap het hele geloof niet en de redenaties achter bepaalde zaken ook niet. Zelfs als ik de mensen die deze aanslag op hun geweten hebben buiten beschouwing laat, dan nog snap ik moslims niet. Hoe kun je een heilig boek met goede dingen toch vertalen naar zoveel ellende in de praktijk.... nee .... ik geloof niet dat ik het ooit zal begrijpen.
Overigens, het over 1 kam scheren gebeurd veel vaker aan de kant van de moslims naar westerse beschavingen. Het zijn, triest genoeg, meestal de westerlingen die elkaar corrigeren en roepen "dat je niet iedereen over 1 kam moet scheren" en veel te weinig de moslims zelf. Vooral dat baart me weleens zorgen...
Het probleem is dat er niet zoiets bestaat als "de moslimgemeenschap". Hoe ga je als regering tientallen zwaar bewapende (en door papaverhandel zeer vermogende) milities te lijf als je zelf net aan het opkrabbelen bent van een burgeroorlog?Ziva schreef:Zolang de moslimgemeenschap niet zelf zijn zaakjes oplost en zelf aan de gang gaat rotte appels te ruimen en binnen de eigen gelederen dit soort idioten te lijf gaat mag er wat mij betreft gegeneraliseerd worden. Vooralsnog hoor ik echter weinig protestgroepen opstaan binnen de moslimgemeenschap die dit geweld hard veroordelen en ook voornemens zijn er iets aan te gaan doen. Jammer want als er iets duidelijk wordt is dat dit alleen opgelost kan worden door inspanning van beide kanten.
Poeh Wiepster sterkte. Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat mijn man (toen nog vriend) in die regio zat toen de Irak oorlog begon. Echt niet fijn. Heb je contact met hem gehad vandaag?wiepster schreef:Ik ben normaal niet gauw van mijn stuk te brengen, maar vind dit best wel akelig......hubby zit momenteel in de Ambassade in Iraq, hoop dan ook dat het verder rustig blijft in die regio.