Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
dimona
Amerika-expert

Re: Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen

Bericht door dimona »

markgoestoamerica schreef:Ook Egypte daar hadden de Amerikanen zich niet mee moeten bemoeien...
Ik weet niet of ik een vitaal stukje informatie mis hier, maar bij mijn weten beperkte de Amerikaanse bemoeienis zich in Egypte tot diplomatieke druk. Over militair ingrijpen kun je discussiëren, maar diplomatie?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

dimona schreef:
wiepster schreef:Ik ben normaal niet gauw van mijn stuk te brengen, maar vind dit best wel akelig......hubby zit momenteel in de Ambassade in Iraq, hoop dan ook dat het verder rustig blijft in die regio.
Poeh Wiepster sterkte. Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat mijn man (toen nog vriend) in die regio zat toen de Irak oorlog begon. Echt niet fijn. Heb je contact met hem gehad vandaag?
Thanks Dimona. Gelukkig heb ik bijna elke dag kontakt met hem via email of Viber, in het weekend face-timen we af en toe, als internet niet te traag is.

Ik snap soms die figuren niet die zonodig een opruiende film moeten maken, of je nu spreek/film-recht hebt of niet. Net zoals die pastor in Florida die zonodig korans moest verbranden.
Voor velen is het een ver van mijn bed show, maar ze brengen er wel hun mede Amerikanen en bondgenoten mee in gevaar, die bepaalde situaties diplomatiek willen oplossen, ipv alles maar te "nuken"...Ook de militairen en contractors die zich in zulke regio's begeven voor beveiliging en of vervoer van de diplomaten worden zo in gevaar gebracht.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

wiepster schreef:Ik snap soms die figuren niet die zonodig een opruiende film moeten maken, of je nu spreek/film-recht hebt of niet. Net zoals die pastor in Florida die zonodig korans moest verbranden.
Ten eerste, sterkte, ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Mijn neef zit in Afghanistan en daar zijn vandaag ook bezorgde mails langsgekomen. Bovenstaande vind ik dus ook en werd vandaag ook door Christiane Amanpour (sp?) van CNN aangekaart. Kijk, vrijheid van meninsuiting is allemaal leuk en wel, maar die filmmaker wist beslist wat hij deed en nu heeft hij (in mijn ogen, er zullen mensen het niet mee eens zijn) indirect tenminste vier doden op zijn geweten en is zelf ondergedoken. Ik kan er niet bij dat dat het waard is.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

wiepster schreef:Ik snap soms die figuren niet die zonodig een opruiende film moeten maken, of je nu spreek/film-recht hebt of niet. Net zoals die pastor in Florida die zonodig korans moest verbranden.
Voor velen is het een ver van mijn bed show, maar ze brengen er wel hun mede Amerikanen en bondgenoten mee in gevaar, die bepaalde situaties diplomatiek willen oplossen, ipv alles maar te "nuken"...Ook de militairen en contractors die zich in zulke regio's begeven voor beveiliging en of vervoer van de diplomaten worden zo in gevaar gebracht.
Ik begrijp dat ook niet, maar blijkbaar gebeurt het niet overdreven vaak, anders hadden we dit soort ellende al veel vaker moeten zien. Ik herinner me eigenlijk alleen maar die dominee die zo nodig een Koran wilde gaan verbranden (en dat uiteindelijk niet eens heeft gedaan, maar toen was het kwaad al geschied).

Ik lees zojuist dat de Amerikaanse inlichtingendienst nu denkt in de richting van een terreuraktie van Al-Qaeda - wat het voor mij allemaal een stuk begrijpelijker maakt (in het licht van wat ik hierboven schreef).

Nogmaals sterkte; ik hoop dat het allemaal met een sisser afloopt!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Ten eerste, sterkte, ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Mijn neef zit in Afghanistan en daar zijn vandaag ook bezorgde mails langsgekomen. Bovenstaande vind ik dus ook en werd vandaag ook door Christiane Amanpour (sp?) van CNN aangekaart. Kijk, vrijheid van meninsuiting is allemaal leuk en wel, maar die filmmaker wist beslist wat hij deed en nu heeft hij (in mijn ogen, er zullen mensen het niet mee eens zijn) indirect tenminste vier doden op zijn geweten en is zelf ondergedoken. Ik kan er niet bij dat dat het waard is.
In Nederland is het de afgelopen jaren ook erg in de mode geraakt dat je alles moet kunnen zeggen. Dat je ook gewoon je mond kunt houden, dat vergeten veel mensen. Ik kan hier ook wel over straat gaan lopen roepen dat ik het belachelijk vind dat de buren hun gras met giftige chemicaliën besproeien (en dat vind ik ook echt!) maar hoe constructief is dat? De grote woorden gaan meestal over algemene ver-van-mijn-bed situaties; veilig, buiten geschutsafstand met rotte eieren gooien naar een vijand zonder gezicht. De behoefte om met rotte eieren te gooien, voelen we in de privésfeer allemaal wel eens, maar iedereen voelt op zijn klompen aan dat je daar geen problemen mee oplost.

Dus ja, je mag van mij een filmpje maken, geen probleem, maar lever het dan even in hoogsteigen persoon af bij de degene die je wilt bereiken; door de trailer heel laf op YouTube te knallen, kwalificeer je jezelf bij mij als ordinaire raddraaier.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wiepster, sterkte gewenst !
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

dimona schreef:Ok, je ziet de parallel dus duidelijk niet :mrgreen:

Het ging mij om het feit dat jij zegt "ik snap moslims echt niet". Wat je echter bedoelt, is dat je de mensen niet snapt die dit op hun geweten hebben - neem ik aan. Jij scheert alle moslims over één kam, net als deze terroristen alles wat met Amerika te maken heeft, over één kam scheren. Het lijkt in jouw ogen misschien een futiliteit, maar gebrek aan nuance kan anno 2012 een wereldoorlog tot gevolg hebben. Dat is ook precies de reden dat Obama - zeer tegen de zin van Romney - niet meteen voor de camera vuur begon te spuwen toen dit nieuws naar buiten kwam.
Ah zo, mijn excuses. Ik denk dat ik een beetje te kwaad was om wat langer over je reactie na te denken. Wat dat betreft heb je wel gelijk. Ik wil ook niet alle Moslims over een kam scheren, maar aan de andere kant moeten we ook erkennen dat dit niet de eerste keer is dat zoiets gebeurt.

Hou je taai, Wiepster!
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ambassade VS in Jemen bestormd

SANAA - Woedende moslims hebben donderdagochtend de Amerikaanse ambassade in Jemen, in de hoofdstad Sanaa, bestormd. Veiligheidstroepen zouden volgens ooggetuigen schoten hebben gelost om de demonstranten tegen te houden.

De demonstranten zijn woedend over de omstreden anti-islamfilm van een Israëlisch-Amerikaanse regisseur.

Volgens de berichten zouden de honderden demonstranten erin zijn geslaagd om het terrein van het ambassadegebouw binnen te dringen, waarna beveiligers het vuur openden. Er zouden slachtoffers zijn gevallen.

De veiligheidstroepen slaagden erin om de demonstranten weer naar buiten te dringen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Wiepster - ook sterkte van mij! Ik kan me voorstellen dat je hier dus helemaal niet op zit te wachten!

Ik hoor steeds meer geruchten (ook op NPR) dat het maar de vraag wie die video heeft gemaakt, en hoe die video, die al in juli op youtube stond, in een keer zo bekend is geworden in de Arabische wereld. De maker, Sam Bacil, bestaat in ieder geval niet, en de vraag is dan of dat een pseudonym is, of dat er juist iemand bezig is om dit soort consequenties te veroorzaken zodat de Arabische wereld in oproer komt.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hier is iets te lezen over hoe het filmpje uiteindelijk brede bekendheid heeft gekregen:

http://online.wsj.com/article/SB1000087 ... TopStories

Een Egyptische kopt die in de DC area woont, heeft de link klaarblijkelijk rondgestuurd naar journalisten wereldwijd.

De spelers die zijn gecast, beweren misleid te zijn en er zou sprake zijn van voice-overs waarbij hele andere dingen worden gezegd dan wat de acteurs aanvankelijk in hun script hadden staan.

Echt te erg voor woorden wat er in noord-Afrika en het midden oosten op dit moment allemaal weer gebeurt, en dat als reaktie op zoiets banaals; ik val van de ene verbijstering in de andere. Het enge is dat het voor ons westerlingen gewoon niet te begrijpen valt. What's next? Ik begin langzaam te snappen waarom zo weinig Amerikanen behoefte voelen om andere landen te bezoeken. It's a big bad world out there, zo moet het voor veel mensen voelen.
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

dimona schreef:
markgoestoamerica schreef:Ook Egypte daar hadden de Amerikanen zich niet mee moeten bemoeien...
Ik weet niet of ik een vitaal stukje informatie mis hier, maar bij mijn weten beperkte de Amerikaanse bemoeienis zich in Egypte tot diplomatieke druk. Over militair ingrijpen kun je discussiëren, maar diplomatie?
ooit gehoord over cyberoorlog???
een belangrijk onderdeel onder het commando van SOCOM en de CIA richten zich enkel op Cyberwar...
If you can dream it...
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Wiepster, heel veel sterkte! Ik hoop ook dat het rustig blijft en dat je man snel terugkeert.

Verder vind ik het werkelijk vreselijk dat we werkelijk naar een samenleving gaan waarin gezegd wordt "Ja maar dan moeten die films niet gemaakt worden want daarmee brengen we onszelf in gevaar... of... dan moet die man die Koran maar niet verbanden want daarmee kwetst hij mensen..."

Sorry hoor maar onze voorvaderen hebben zichzelf doodgevochten voor onze vrijheid van meningsuiting en godsdienst en dan gaan we die te grabbel gooien aan een stel idioten die niet kunnen omgaan met die vrijheid en weigeren dat te respecteren? En die in plaats van vreedzaam verzet onschuldige mensen vermoorden om duidelijk te maken dat ze het niet eens zijn met een film? Bah.. bah.. bah... dat is ook echt verschrikkelijk.... Snappen we dan werkelijk niet wat daar fout aan is?

Nee, ook ik vind dat die film niet gemaakt had hoeven worden maar ik zou mezelf doodvechten voor behoud van vrijheid van godsdienst en meningsuiting en als ik over 30 jaar zelf ook zo'n film zou willen maken omdat ik daar behoefte aan heb dan hoop ik dan ik nog in een samenleving leef waar dit mogelijk is en waar niet de angst voor geweld van moslims regeert als je opkomt voor je eigen vrijheid.

En met alle respect maar die ene foto van die ene man die het er niet mee eens is, is leuk.... maar natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat. Het halve land moet "gvd" opstaan om duidelijk te maken dat ze er niet achter staan. Dat gebeurt toch ook wanneer er een idioot de Koran verbrand? Dan hoor je de hele wereld afschuw uitspreken over zo'n daad... waarom valt de halve Libische bevolking zelf dan nu niet over deze daders heen? Is dat uit angst voor zichzelf of vinden ze het wellicht wel best zo?

De beschaafheid van de westerlingen gaat ze de kop kosten als ze zo doorgaan. Ik ben absoluut tegen geweld maar als me iets duidelijk is geworden de afgelopen jaren is dat "de extreme moslims" alleen maar geweldadiger geworden zijn. Dus misschien tijd om eens terug te vechten en die mafkezen uit te roeien. Maar dan wel graag de gematigde moslims voorop in de strijd vind ik.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

markgoestoamerica schreef:ooit gehoord over cyberoorlog??? een belangrijk onderdeel onder het commando van SOCOM en de CIA richten zich enkel op Cyberwar...
En waar valt te lezen dat dat een bepalende rol heeft gespeeld in het verloop van de Egyptische revolutie?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ziva schreef:
De beschaafheid van de westerlingen gaat ze de kop kosten als ze zo doorgaan...... Dus misschien tijd om eens terug te vechten en die mafkezen uit te roeien. Maar dan wel graag de gematigde moslims voorop in de strijd vind ik.
Als wij als westerlingen zo denken en praten, is er dan nog wel sprake van "beschaafdheid"? Boos zijn, of bang, dat is een ding, maar om daar dan de conclusie aan te verbinden dat een volk uitgeroeid moet worden omdat ze niet naar onze standaarden leven vind ik bijzonder vergaand en eng. Dat is niet de Westerse samenleving waarin ik woon en geloof (en dan zijn we geen haar beter dan die oproerkraaiers zelf).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:Verder vind ik het werkelijk vreselijk dat we werkelijk naar een samenleving gaan waarin gezegd wordt "Ja maar dan moeten die films niet gemaakt worden want daarmee brengen we onszelf in gevaar... of... dan moet die man die Koran maar niet verbanden want daarmee kwetst hij mensen..."
Niemand hier zegt dat Ziva. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat er geen enkele rechtvaardiging is voor de gebeurtenissen van gisteren en vandaag.

De V.S. vonden het 11 jaar geleden al tijd om terug te vechten en dat doen ze sindsdien ze ook, maar de vijand is grotendeels onzichtbaar, dus meer dan incidenteel een kopstuk uitschakelen zit er niet in. Er zijn geen "gemakkelijke" oplossingen, en al helemaal niet zo lang de wereld afhankelijk is van olie uit die regio.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ziva schreef:En met alle respect maar die ene foto van die ene man die het er niet mee eens is, is leuk.... maar natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat.
Dat was beslist niet maar een man, natuurlijk, er zijn aardig wat mensen op deze foto's te zien: http://www.theatlanticwire.com/politics ... s.facebook
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ach ja... soms gaat het om wat je niet zegt... en dat de algemene opvatting is dat "die film maar niet gemaakt had moeten worden want zie je nou wel" is echt te triest voor woorden als je het mij vraagt.

Nee, we gaan onszelf wel alvast vooraf censureren... want dan hoeven de geweldadige moslims het niet voor ons te doen. En we richten ons ook op die paar moslims die wel weten hoe het hoort en die vergroten we uit maal 20 want dan lijkt het nog wat.

Voorlopig kan ik me nog steeds niet aan de indruk ontrekken dat er nou niet bepaald een volksopstand ontstaat en hoor ik ook geen voorname en belangrijke moslims hun weerzin uitspreken over deze daad. Toch apart... als er een jihaad over Pietje Puk moet worden uitgesproken zijn er tig geestelijken die dat doen en komt iedereen in beweging maar als afkeuring uitgesproken moet worden over een daad als deze blijft het angstvallig stil.
FMNederland
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door FMNederland »

iemand een link naar de film in kwestie?

Als dit mag natuurlijk he... :)
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is een heel dom filmpje.
FMNederland
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door FMNederland »

dit is toch te retarded om boos op te worden??

VInd het eigenljik wel bijna grappig zelfs...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer