als eerste zal ik mijzelf even voorstellen. Ik ben Vanka , 22 jaar en woon in Zuid-Holland.
De afgelopen 3 maanden (19 apr. - 13 jul.) ben ik naar de Verenigde Staten afgereisd om mijn vriend te bezoeken.
Cory is een amerikaans staatsburger die woont in Colorado.
Ik heb een geweldige tijd gehad in de tijd dat ik daar was en had graag nog langer willen blijven, zeker omdat een relatie op afstand soms lastig is.
Cory heeft de laatste week dat ik daar was ook gevraagd of dat ik niet langer had willen blijven, maar nu weten wij allemaal dat 3 maanden met een ESTA-formulier toch echt het maximum is.
Helaas kwam de avond dat ik mijn koffer in moest pakken en de volgende dag dat ik weer naar Nederland moest vertrekken.

Maar wacht! Ik was bezig mijn koffer in te pakken en toen vroeg hij of ik daar even mee zou kunnen wachten.
Natuurlijk, maar ik had geen zin om mijn koffer de volgende ochtend in alle haast te moeten inpakken, dus ik wilde wel graag verder als hij uitgepraat was.
Nou wist ik niet dat hij me op dat moment ten huwelijk ging vragen! Ik heb volmondig ja gezegd, dus sindsdien zijn wij verloofd.
De volgende ochtend van mijn vertrek was aan de ene kant dan ook een grote tegenvaller, maar aan de andere kant ging ik wel met mijn hoofd in de wolken (letterlijk en figuurlijk) terug naar Nederland.
Voordat hij de vraag had gesteld hadden we het wel tussen neus en lippen door gehad over verloven, maar ik had geen idee wat hij van plan was tot dat moment.
Nu ik terug ben in Nederland en hij nog in Colorado zit, hebben we het er uitgebreid over gehad van hoe nu verder. Want ja, komt hij hierheen of ga ik daarheen?
Wat moet er allemaal geregeld worden? Welk visum moeten we aanvragen? Hoe lang gaat dat allemaal duren?
Na uitgebreide gesprekken, urenlang het internet afspeuren (waaronder dit forum), twee keer bellen met de Amerikaanse ambassade hier in Amsterdam en het bellen met Visa Versa is eruit gekomen dat ik naar de V.S. zal verhuizen.
Inderdaad, ook wij zullen voor mij een K1-visum aan gaan vragen. Nu heb ik 9 augustus as. een afspraak bij Visa Versa voor een consultgesprek.
Aan de telefoon heeft een van hun medewerkers ons al duidelijk gemaakt dat veel stellen het na dat consultgesprek vaak zelf aandurven om het hele proces te starten en te doorlopen, maar ze zei dat er eventueel altijd de mogelijkheid bestond de hulp in te schakelen van een immigration attorney.
Nou hebben we wel een aantal horrorverhalen gelezen en gehoord wat betreft de malafide praktijken van sommige 'visa services' maar tot zover heb ik wel alleen maar positieve reacties kunnen lezen en horen over 'Visa Versa'.
Nu werken zij samen met een immigration attorney in Californië en zij kunnen eventueel onze 'zaak' overdragen aan die attorney na het consultgesprek, zodat die ons van begin tot eind helpt bij het proces.
Het zou ons een hoop kopzorgen schelen en aangezien hij een enorm drukke baan heeft en ik het ook een fijner idee vind dat iemand met jarenlange ervaring ons zou kunnen helpen, willen wij graag gebruik maken van die attorney.
(Iemand die via Visa Versa ook in contact is gekomen met een attorney in de V.S. die hier goede ervaringen mee heeft?)
Ik wil jullie net als een aantal anderen graag op de hoogte houden van het hele K1-proces van begin tot eind en ik zou het leuk vinden als jullie in de komende maanden misschien tips, adviezen, mental support en leuke verhalen (over eigen ervaringen?) zouden kunnen delen. Als jullie vragen aan mij hebben of ons gewoon een hart onder de riem willen steken ben ik hier dagelijks te vinden vanaf nu!
Groetjes, Vanka