Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen

Bericht door DejaVu »

De angst regeert ;)

USA bang, EU bang...
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:Voorlopig kan ik me nog steeds niet aan de indruk ontrekken dat er nou niet bepaald een volksopstand ontstaat en hoor ik ook geen voorname en belangrijke moslims hun weerzin uitspreken over deze daad. Toch apart... als er een jihaad over Pietje Puk moet worden uitgesproken zijn er tig geestelijken die dat doen en komt iedereen in beweging maar als afkeuring uitgesproken moet worden over een daad als deze blijft het angstvallig stil.
Ziva, over dit stukje ben ik het helemaal met je eens (al kan het natuurlijk ook best zo zijn dat die tegengeluiden van hogerhand er wel zijn, maar dat de westerse pers daar niet over bericht). Maar zoals gezegd: de Libische regering was de eerste om de aanval af te keuren; dat is al een stuk beter dan dat we gewend zijn vanuit het verleden. Voor de rest bestaat er gewoon niet zoiets als DE moslimwereld. Veel versplintering, veel onderlinge machtsstrijd, weinig overeenstemming in de geldende standpunten. Ik vind wél dat moslims in Europa en de V.S. zich veel vaker publiekelijk zouden kunnen opstellen, al zal ook daar wellicht angst regeren. Het zou intererssant zijn te weten wat er morgen tijdens het vrijdaggebed in de Europese/Amerikaanse moskeeën allemaal wordt gezegd. Wie stuurt daar eens een journalist op af?
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Net het filmpje ook maar eens bekeken.... sprakeloos dat iemand het in zijn hoofd haalt om daarvoor iemand te vermoorden... sprakeloos dat iemand het in zijn hoofd haalt dat uit naam van een geloof te doen en nog sprakelozer dat er, in plaats van massale afkeuring door hoge moslims nog meer ongeregeldheden plaatsvinden en nog meer moslims in opstand komen en ambassades aanvallen. Waar zijn de goede moslims dan? Waar zijn de hoge geestelijken die wel strijden voor de vrijheid van het woord en godsdienst? Die strijden voor het feit dat IEDEREEN het recht heeft van vrije publicatie op Youtube, ook extremistische moslims? Oh.. hey... wacht even.. die zijn er niet lijkt wel....

Dank dimona, blij dat je nog iets van je gading in mijn stukje vindt haha. Je hoeft echt geen anti moslim te zijn om te kunnen doorzien dat het werkelijk ongelofelijk is dat deze daad niet veel harder door "de moslimwereld" zelf wordt veroordeeld. Voorlopig hoor ik alleen maar prominente westerlingen het filmpje zelf veroordelen zonder zich te realiseren dat het niet om het filmpje zelf gaat maar om de vrijheid van meningsuiting... Angst is inderdaad het juiste woord Deja... triest dat we ten onder gaan aan onze eigen angst...
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik ben geschokt en verdrietig door het hele gebeuren. Maar belediging van de profeet is een serieus iets voor Islamieten en er staat in sommige landen de doodstraf op bij mijn weten. In hoeverre is dit uitgespeeld door fundamentalisten ? domweg in hun niet-aflatende strijd tegen de USA.
Bemoedigend - en moedig ! - vind ik dan demonstratieve aktie van Islamieten die aangeven dat zij er anders over denken.

Overigens, in dezelfde krant waarin het nieuws over de aanval op de US gebouwen in Libye vermeld werd, stond ook een bericht over bijna 300 mensen omgekomen bij een brand in een fabriek in Pakistan. Die fabriek maakte confectie etc. voor de export, kleding, jeans, schoenen. Die mensen kwamen om niet vanwege een religieus conflict, maar vanwege de idee in het westen dat men het recht heeft lekker goedkoop te shoppen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

En in dezelfde krant stond ook een advertentie mbt appels en peren.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ziva schreef:......Waar zijn de goede moslims dan? Waar zijn de hoge geestelijken die wel strijden voor de vrijheid van het woord en godsdienst? ......
.
Ach.... Vorige week was Republikeins Amerika nog ondersteboven dat het woord "god" niet meer op de Democratische website stond vermeld. Dus zo wereld vreemd is zo een heftige reactie niet. Komt denk ik in elke cultuur voor als er geloof in het spel is.
In Ierland duurt de strijd ook al jaren. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden waar geloof blinde woede veroorzaakt.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Petra/VS schreef:Kijk, vrijheid van meninsuiting is allemaal leuk en wel, maar die filmmaker wist beslist wat hij deed en nu heeft hij (in mijn ogen, er zullen mensen het niet mee eens zijn) indirect tenminste vier doden op zijn geweten en is zelf ondergedoken. Ik kan er niet bij dat dat het waard is.
Waar trek jij dan de grens? Over welk geloof mogen we wel iets zeggen en over welk geloof niet? En wat mogen we dan nog zeggen? En in welke landen dan?
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

Dat vind ik ook een hellend vlak. Sterker nog, dat is gewoon toegeven aan terrorisme.

De mensen die met geweld reageren zijn het probleem. Meningen en beledigingen kun je gewoon negeren.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Amerikanist schreef:Dat vind ik ook een hellend vlak. Sterker nog, dat is gewoon toegeven aan terrorisme.

De mensen die met geweld reageren zijn het probleem. Meningen en beledigingen kun je gewoon negeren.
Volgens mij moet het ook wel ergens in de grondrechten verankerd liggen dat mensen over straat moeten kunnen gaan zonder verkracht en vermoord te worden, maar toch laat geen weldenkend mens zijn tienerdochter na een feetsje in haar eentje op de fiets naar huis gaan. Geef je dan toe aan moordenaars en verkrachters, of noemen we dat gewoon common sense?

Het probleem in dit geval is natuurlijk dat de vrijheid van meningsuiting sinds de opkomst van internet gebieden en mensen bereikt waar die vrijheid zelf afwezig is of nog in de kinderschoenen staat. Ja, het is een sterk bevochten recht - bij ons! - maar het gaat het hier wel over gebieden waar dat gevecht nog grotendeels plaats moet vinden. En dan kunnen wij daar wel een beetje op vooruit gaan lopen met het doel de zaken te bespoedigen, maar we zien wat voor consequenties dat kan hebben.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik vind overigens dat er een wereld van verschil bestaat tussen alle commotie rondom de film Fitna en dit verhaal. De maker van deze film is een schimmig figuur die heeft getracht in de anonimiteit te blijven en die mensen heeft misleid om zijn doel te bereiken - althans, dat is zoals het er nu naar uit ziet. Dat heeft in mijn ogen helemaal niets te maken met vrijheid van meningsuiting, maar is gewoon een bewuste aktie om een hoop commotie te veroorzaken zonder daar verantwoording voor te willen nemen. Je kan veel zeggen van Geert Wilders, maar dát kun je hem niet verwijten. Het vrijheid-van-meningsuiting principe is daarom bij Fitna veel sterker aan de orde (al blijf ik een film waarin feiten worden gepresenteerd wezenlijk iets anders vinden dan een mening).
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Duitse Ambassade aangevallen in Sudan.

Amerikaans consulaat gaat dicht in Amsterdam vanwege demonstraties.

Ze zitten niet alleen in Islamitische landen ;)
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

KFC in Tripoli in de fik.

Britse Ambassade in Sudan aangevallen.

De Britse en Duitse ambassade worden aangevallen omdat moslim geleerden hier een oproep toe gedaan hebben, gesteund door de regering.

De moslimbroederschap(partij van de Egyptische president) hebben ook opgeroepen om te demonstreren tegen de film maar zijn toch van mening veranderd en nu willen ze de ambassades beschermen. Waarschijnlijk een gesprekje met de geldschieters(lees:westen) gehad.

Tot zover het argument "het is een klein groepje".
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:Amerikaans consulaat gaat dicht in Amsterdam vanwege demonstraties.
Ik zag het staan en kon me bij die demonstraties maar weinig voorstellen eigenlijk. Totaal absurd en ik ben heel nieuwsgierig te weten wat dat voor demonstranten zijn en hoe dit afloopt. Zou er nou ook iemand op het idee komen om een tegendemonstratie te organiseren? Het moet toch niet zo moeilijk zijn om daar een paar duizend man voor te mobiliseren. Of boeit het Nederlanders eigenlijk toch niet zo veel allemaal?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dan wordt het oorlog. Sterker nog die krijgen geen vergunning.

Zullen waarschijnlijk die sharia groepen zijn.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Maar als de vergunning een probleem is, dan lijkt me die hele demonstratie slechts een kwestie van een paar minuten.

Laat het maar een keer oorlog worden dan. Ik zat me net nog te realiseren dat het westen door het ontbreken van massale tegendemonstraties misschien onbedoeld ook wel een "mea culpa" signaal uitzendt. Hoe moeten die lui eigenlijk weten dat ze totaal belachelijk bezig zijn?
Amerikanist
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Amerikanist »

DejaVu schreef:Duitse Ambassade aangevallen in Sudan.

Amerikaans consulaat gaat dicht in Amsterdam vanwege demonstraties.

Ze zitten niet alleen in Islamitische landen ;)
Die kleine groep extremisten blijkt toch wat groter dan veel naieve idealisten lijken te willen erkennen...
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Amerikanist schreef:Die kleine groep extremisten blijkt toch wat groter dan veel naieve idealisten lijken te willen erkennen...
Op wie doel je?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

dimona schreef:Het probleem in dit geval is natuurlijk dat de vrijheid van meningsuiting sinds de opkomst van internet gebieden en mensen bereikt waar die vrijheid zelf afwezig is of nog in de kinderschoenen staat. Ja, het is een sterk bevochten recht - bij ons! - maar het gaat het hier wel over gebieden waar dat gevecht nog grotendeels plaats moet vinden. En dan kunnen wij daar wel een beetje op vooruit gaan lopen met het doel de zaken te bespoedigen, maar we zien wat voor consequenties dat kan hebben.
Dat ben ik met je eens. Maar feit blijft dat toegeven aan dergelijke zaken jezelf inperken is. Vandaar dat ik ook reageerde op wat Petra zei.

=====

Ik vraag me af hoeveel van de demonstranten en de bommenleggers de film zelf gezien hebben.
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Bij dit soort gebeurtenissen moet ik altijd aan hooligans denken. Rellen om te rellen, onder het mom van "voetbal supporters" tegen elkaar. Ik heb het idee dat dat o.a. hier ook weer gaande is. Rellen om te rellen, misschien zijn er ik-weet-niet-hoeveel van die malloten die niet eens precies weten waar ze om rellen/demonstreren.

Ik hoop maar dat het allemaal snel weer gesust wordt, al lijkt het zich voorlopig alleen maar uit te breiden.
Anita
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik denk het ook. Er zullen personen achter zitten die dit alles regisseren. Die mensen opjutten.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer