Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen
Re: Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen
Nu het geweld zelfs landen als Indonesië en de Filippijnen heeft bereikt, denk ik dat het wel terecht is om te stellen dat dit niet zo maar wat boze burgers zijn. Misschien voltrekt zich hier wel een zorgvuldig geplande aanval terwijl wij het nog niet eens in de gaten hebben. 11/9, precies 11 jaar later, ik kijk nergens meer van op inmiddels.
USA stuurt mariniers naar de ambassade in Jemen.
@ Wiepster: Sprak toevallig iemand van buitenlandse zaken(dat gaat snel hier in Den Haag;) ). De UK en USA ambassade zitten in de green zone(NL zit tussen die 2 in). Super super super beveiligd, daar komen niet zomaar rellende mensen.
@ Wiepster: Sprak toevallig iemand van buitenlandse zaken(dat gaat snel hier in Den Haag;) ). De UK en USA ambassade zitten in de green zone(NL zit tussen die 2 in). Super super super beveiligd, daar komen niet zomaar rellende mensen.
- DixieChick
- Amerika-expert
Dimona - je neemt me de woorden uit de mond. Ik geloof ondertussen niet meer dat deze rellen iets te maken hebben met die film. Dit lijkt eerder een poging om de Arabische lente om te draaien in een revolutie van het een of het ander.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
En ondertussen slapen we lekker verder.... blijft jammer dat er na al die aanvallen en dreigingen blijkbaar nog steeds weinig zelfregulering plaatsvindt binnen de moslimwereld zelf. In plaats daarvan mag de westerse wereld zich, wederom, bewapenen om zich te verdedigen tegen idioten die geen enkele tolerantie hebben voor andersdenkenden of andersgelovigen. En dan te bedenken dat wellicht een oproep tot staakt het vuren van een paar hoge moslims wellicht al voldoende kan zijn...
Fijn hoor, om zo vreselijk tolerant te zijn... alleen jammer dat dat andersom compleet ontbreekt en dat deze gebeurtenissen en vele anderen in het verleden dat maar weer opnieuw bewijzen.
Ik blijf erbij dat je het niet met de strekking van de film of de filmmaker eens hoeft te zijn maar je je wel met alles wat je hebt moet verdedigen tegen het recht wat de filmmaker heeft.
Fijn hoor, om zo vreselijk tolerant te zijn... alleen jammer dat dat andersom compleet ontbreekt en dat deze gebeurtenissen en vele anderen in het verleden dat maar weer opnieuw bewijzen.
Ik blijf erbij dat je het niet met de strekking van de film of de filmmaker eens hoeft te zijn maar je je wel met alles wat je hebt moet verdedigen tegen het recht wat de filmmaker heeft.
- DixieChick
- Amerika-expert
Volgens mij hebben al deze demonstraties niks meer met die film te maken.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
@Dixie: De Arabische lente was geen revolutie vóór westerse vrijheden in die landen, maar voor politieke zelfbeschikking. En die zelfbeschikking lijkt juíst de richting op te gaan van een keuze van het volk voor meer Islamitische waarden in de politiek. De landen waar de lente zich voltrok waren allen landen die onder een totalitair regime goede banden onderhielden met de westerse wereld. Waar geen sharia of iets soortgelijks heerste. Voor hun tot op zekere hoogte seculiere beleid kregen ze handel en financiele steun van het westen terug.
Nu zijn die regimes omver geworpen en zie je dat Islamitische groeperingen juist erg veel aantrekkingskracht uitoefenen op de 'vrije' bevolking.
Deze beweging beangstigd me enigzins want er is al teveel ellende en religieus geweld in die landen. Geweld dat zich niet alleen beperkt tot de Arabische regio. Ook de Afrikaanse landen Islamiseren in rap tempo. Landen als Kenia waren enkele tientallen jaren geleden nog redelijk vrijdenkend, maar ook daar drukt het religieus-extremisme zwaar op het dagelijks leven en de vrijheden van de bevolking.
Wat moeten we hier nu van vinden? Ik weet het niet goed. Uitspraken als 'we moeten die mensen uitroeien' vind ik ronduit verwerpelijk. Dat is de mens op z'n smalst. Ik vermoed dat deze shift richting meer religie, meer dwang en meer extremisme simpelweg voortkomen uit de armoede, laag geschooldheid en een weinig florisant toekomst perspectief van deze mensen voortkomt. En dit afgezet tegenover het contrast met een ander deel van de wereld waar veel rijkdom is. Als je leven niets voorstelt en je weet dat er zoveel ongelijkheid is dan ben je makkelijk te vangen voor extreme religieuze ideeen.
Ik ben het wel eens met de uitspraak dat het nu toch eigenlijk eens tijd wordt voor een luid protest uit de Islamitische wereld zelf. Leiders van landen, hoogopgeleiden, Moslims elders in de wereld, zouden gezamenlijk op moeten staan en een tegengeluid laten horen. Tegen het geweld en tegen de extreme ideeen die met de koran en het geloof niets meer van doen hebben.
Nu zijn die regimes omver geworpen en zie je dat Islamitische groeperingen juist erg veel aantrekkingskracht uitoefenen op de 'vrije' bevolking.
Deze beweging beangstigd me enigzins want er is al teveel ellende en religieus geweld in die landen. Geweld dat zich niet alleen beperkt tot de Arabische regio. Ook de Afrikaanse landen Islamiseren in rap tempo. Landen als Kenia waren enkele tientallen jaren geleden nog redelijk vrijdenkend, maar ook daar drukt het religieus-extremisme zwaar op het dagelijks leven en de vrijheden van de bevolking.
Wat moeten we hier nu van vinden? Ik weet het niet goed. Uitspraken als 'we moeten die mensen uitroeien' vind ik ronduit verwerpelijk. Dat is de mens op z'n smalst. Ik vermoed dat deze shift richting meer religie, meer dwang en meer extremisme simpelweg voortkomen uit de armoede, laag geschooldheid en een weinig florisant toekomst perspectief van deze mensen voortkomt. En dit afgezet tegenover het contrast met een ander deel van de wereld waar veel rijkdom is. Als je leven niets voorstelt en je weet dat er zoveel ongelijkheid is dan ben je makkelijk te vangen voor extreme religieuze ideeen.
Ik ben het wel eens met de uitspraak dat het nu toch eigenlijk eens tijd wordt voor een luid protest uit de Islamitische wereld zelf. Leiders van landen, hoogopgeleiden, Moslims elders in de wereld, zouden gezamenlijk op moeten staan en een tegengeluid laten horen. Tegen het geweld en tegen de extreme ideeen die met de koran en het geloof niets meer van doen hebben.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Hier moest ik toch wel even om gniffelen
http://www.theonion.com/articles/no-one ... age,29553/
Normaal zou ik lachen, maar ik ben toch wel bezorgd. Ik denk eigenlijk al een aantal jaren dat we aan de voet staan van een nieuwe oorlog - maar het sudderde vrij koud wat voort... nu begin ik toch wel enigszins mijn wenkbrauwen te fronsen.
Normaal zou ik lachen, maar ik ben toch wel bezorgd. Ik denk eigenlijk al een aantal jaren dat we aan de voet staan van een nieuwe oorlog - maar het sudderde vrij koud wat voort... nu begin ik toch wel enigszins mijn wenkbrauwen te fronsen.
-
- Amerikafan
Zijn flink wat vreemde figuren in de grote steden - je had toen nog eens een inval in een achterbuurt in Den Haag - de opgepakte mensen daar zouden banden hebben met Al-Qaeda. Beetje in de doofpot belandt en veelal vrijgesproken dacht ik - maar zitten best wat extreme figuren in de Randstad.DejaVu schreef:Dan wordt het oorlog. Sterker nog die krijgen geen vergunning.
Zullen waarschijnlijk die sharia groepen zijn.
Hofstadgroep, laakkwartier 

-
- Amerikafan
Haha, inderdaad... Capadosestraat geloof ik... fietste regelmatig door "Lakwa"DejaVu schreef:Hofstadgroep, laakkwartier
Samir B. toch? En een zekere Jason?
Heb de hubster gesproken, er was vanmorgen Amerikaanse tijd rond 10.24 een poging om de ambassade binnen te komen, dat is niet gelukt.....DejaVu schreef:
Ik ben net als Dixiechick en anderen ook van mening dat het niet meer alleen om de film draait. Er speelt veel meer mee. Andere kant zoals hubby het al aangaf: ook op voorrang in het verkeer heb je "recht" , maar soms is het beter om het niet te nemen, maar te verlenen.....maw je kan zoveel recht hebben op vrije meningsuiting, maar als het explosief is, wil je het niet op je geweten hebben dat jouw film/mening de aanleiding is om de boel te laten ontploffen....
-
- Amerika-ontdekker
Oorlog? Tegen wie dan?FMNederland schreef:Hier moest ik toch wel even om gniffelen
Dan wordt het gewoon: de religie met de grootste bek wint.
Stel je woont in een straat en de buurman op nummer 6 wilt niet dat je langs zijn huis loopt. Elke keer als er iemand langs zijn huis loopt begint die te schreeuwen en schiet hij degene neer. Vervolg: De rest van de straat zegt "loop maar niet meer langs zijn huis, want dan lok je het uit" en "Ja je hebt wel het recht om langs te lopen maja je wilt het niet veroorzaken...".
Het moet eigenlijk zijn: De politie komt langs en zegt tegen die buurman "je gaat even normaal doen en zo niet dan nemen we je mee". Je hebt rechten en die mag je gebruiken. C'est ca.
Stel je woont in een straat en de buurman op nummer 6 wilt niet dat je langs zijn huis loopt. Elke keer als er iemand langs zijn huis loopt begint die te schreeuwen en schiet hij degene neer. Vervolg: De rest van de straat zegt "loop maar niet meer langs zijn huis, want dan lok je het uit" en "Ja je hebt wel het recht om langs te lopen maja je wilt het niet veroorzaken...".
Het moet eigenlijk zijn: De politie komt langs en zegt tegen die buurman "je gaat even normaal doen en zo niet dan nemen we je mee". Je hebt rechten en die mag je gebruiken. C'est ca.
-
- Amerikafan
Wat denk je zelf?Ripley6174 schreef:Oorlog? Tegen wie dan?FMNederland schreef:Hier moest ik toch wel even om gniffelen
-
- Amerika-ontdekker
Ik vraag het aan jou. Ik neem aan dat jij moslims bedoelt, alsof het een georganiseerde groep betreft.
-
- Amerikafan
Het is moeilijk te zeggen, maar ik denk dat het mogelijk is - in een heel negatief scenario - dat er heel veel vooral splintergroeperingen onrust kunnen blijven gaan stoken en dat het gewoon escaleert rond de wereld. Het is ook de vraag hoe het zich verder ontwikkelt en of men zich ruimer weet te organiseren. Dat lijkt mij worst case scenario.Ripley6174 schreef:Ik vraag het aan jou. Ik neem aan dat jij moslims bedoelt, alsof het een georganiseerde groep betreft.
Misschien is het nu een paar weken onrustig en dooft de hele situatie weer...
Het grote probleem is nou net dat er geen eenduidige vijand is. Je kunt hier en daar een kopstuk oppakken, maar het laat zich in wezen vergelijken met (zeer vermogend) ondergronds verzet. De moslim-extremisten houden daarmee in feite de hele wereld in gijzeling, net zoals de ira, de eta en de raf dat jarenlang op veel kleinere schaal gedaan hebben. Het houdt pas op als de lol er voor ze af is, wat ooit wel gaat gebeuren denk ik, maar zeker niet op korte termijn. Maar een oorlog, ik zou eerlijk gezegd niet weten tegen wie of tegen wat.FMNederland schreef:Het is moeilijk te zeggen, maar ik denk dat het mogelijk is - in een heel negatief scenario - dat er heel veel vooral splintergroeperingen onrust kunnen blijven gaan stoken en dat het gewoon escaleert rond de wereld. Het is ook de vraag hoe het zich verder ontwikkelt en of men zich ruimer weet te organiseren. Dat lijkt mij worst case scenario.
Ik vind het enge vooral dat het zo onbegrijpelijk is allemaal. Dan heb je voor je zelf een verklaring gevonden in armoede en ongeletterdheid en dan pakken ze weer ergens een extremist op die een universitaire opleiding heeft voltooid en een prima baan heeft. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat de sleutel zit in infiltratie. Het westen moet op de een of andere manier leren te begrijpen hoe die wereld werkt en leren waar de zwaktes zitten. Misschien zijn westerse veiligheidsdiensten hier allang mee aan de gang, ik heb geen idee, maar de voorsprong die de moslim extremisten nu op ons hebben is - naast hun onzichtbaarheid - dat wij voor hen een open boek zijn en wij omgekeerd niets van hen begrijpen.
Jeetje Wiepster, wat een vreselijk enge en onzekere situatie. Is het inmiddels rustiger daar?wiepster schreef:Heb de hubster gesproken, er was vanmorgen Amerikaanse tijd rond 10.24 een poging om de ambassade binnen te komen, dat is niet gelukt.....