Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Terug naar Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Terug naar Amerika

Bericht door Steffen »

Naar aanleiding van een tip van Oortjes, hebben we gister toch maar de telefoon opgpakt. Op 4 juni j.l. hebben we namelijk via de post een brief ontvangen met daarin de bevestiging van onze aanvraag. Echter in deze brief stond onze achternaam niet helemaal juist gespeld. Er ontbrak een spatie in de achternaam, niet wereld schokkend, maar toch... het komt niet overeen met de achternaam in mijn paspoort.
Gister even gebeld naar het nummer wat in de brief stond. Na een (telefonisch)keuze menu te hebben gekregen waar ze bij een Chinees restaurant nog geschokt zouden zijn zo groot als deze was, kregen we na 10 minuten iemand aan de lijn. Een dame met een zwaar spaans accent was nauwelijks te volgen, maar met wat geduld kwamen we er wel. "ok, jullie willen je naam veranderen/ verbeteren. Dat gaat helaas niet" Euh?? hoezo niet? "Omdat op 4 juni de aanvraag al is goedgekeurd en het pakket opweg is naar jullie."
Dus op de dag dat we de ontvangst bevestiging kregen dat onze aanvraag in behandeling was genomen, was deze ook al goedgekeurd! Ik kan niet echt geloven dat het zo snel is gegaan.
Maar goed, als tip gaf de dame wel mee, dat wanneer onze naam weer verkeerd staat, we opnieuw moeten bellen. Ze gaan het dan via een andere weg alsnog aanpassen.

Nu zitten we de komende week dus als trouwe hondjes bij de brievenbus te wachten, om zo het volgende deel van de aanvraag te starten.

Toch wel bijzonder dat het heen en weer sturen van de papieren bijna 2x zo lang duurt als het verwerken van onze aanvraag en het goedkeuren ervan. Het moment van het ontvangen van onze aanvraag en het goedkeuren ervan heeft maar 9 werkdagen geduurt. Het op en neer sturen van documenten duurt nu al ruim 3 weken.

Ach, onze dag kon gister niet meer stuk! Weer een stapje dichterbij.
Old Faithful
Amerika-expert

Bericht door Old Faithful »

Proficiat. :clap:
Groet,

Old Faithful
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

toch maar even een update hier. We zitten volop in het proces, een leerproces, maar zijn toch een stapje verder.

Het heeft ons dus maar 9 dagen geduurt om van NOA1 naar NOA2 te gaan. Wat ik ervan terug heb kunnen lezen op het internet, is het (zeer waarschijnlijk) zo dat mensen die voorheen de procedure op het consulaat in hun eigen land konden starten, nu via de Chicago lockbox in een soort versneld traject terecht komen. Dat geldt dus enkel als je voor een IR-1/CR-1 visum gaat.

Nadat we de NOA2 hadden ontvangen op 4 juni, dacht ik dat we snel het vervolg pakket zouden krijgen. Dat liep echter iets anders. De NOA2 was toegewezen door het California Service Center (CSC), maar die hebben dus enkel de taak om de petitie door te nemen en goed te keuren. Dus kregen we helemaal niks thuis gestuurd, maar moesten wachten want de hele handel werd doorgestuurd naar het National Visa Center (NVC), domme ikke :oops:

Nou goed, onze NOA2 was goedgekeurd op 4 juni en moetst vanuit California terecht komen in New Hampshire. Nu ligt dat niet echt naast elkaar, maar de post deed er 21(!) dagen over om er te komen, waarna we uiteraard onderop de stapel belanden vooordat onze case officieel werd aangemaakt. Dat heeft in ons geval 23 dagen geduurd, want afgelopen woensdag kregen we een e-mail dat ons casenummer is aangemaakt. Met daarbij een pdf bijlage met de medeling om maar weer wat geld over te maken... :wink:
Dat is inmiddels geregeld, dus nu maar wachten op de volgende stap.

Op dus naar het volgende deel!
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Nadat we vorige week een e-mail ontvingen dat alle papieren waren gecheckt en in orde waren begon het volgende lange wachten op een toewijzing van een interview datum. Hoewel, het lange wachten viel tot onze grote verassing reuze mee. Gister (na slechts 5 werkdagen) kregen we al bericht dat we een interviewplekje hebben bemachtigd en wel op 9 oktober. Dus in minder dan 4 weken moeten we op het consulaat in A'dam verschijnen voor het laatste deel van de procedure.

We hebben de afgelopen 2 uur elkaar helemaal blauw geknepen, maar het einde is nu toch echt al in zicht. Moeilijk te geloven, maar voor het eind van het jaar zitten we dan toch echt in de USA!

Ik heb gelijk een vraag. Moet ik nu wachten totdat ik bericht krijg om een medische keuring te ondergaan of kan ik maandag zelf alvast bellen naar Dr. Schulte?
Het duurt vanaf begin volgende week slechts 3 weken tot het interview. Best krap eigenlijk omdat ik niet zomaar weg kan van werk en dus echt goed moet plannen wanneer ik kan verschijnen voor een medische keuring.
Vanka
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Vanka »

Als eerste gefeliciteerd met zowel het huwelijk als de goedkeuring van de petitie!

Dat is écht snel gegaan bij jullie zeg. De aanvraag voor een I-130 toch?
Zat net toevallig nog even de processing times te bekijken voor de I-129F waar wij zelf mee bezig zijn en zag voor de I-130 (bij Californië):
I-130 Petition for Alien Relative U.S. citizen filing for a spouse, parent, or child under 21 5 Months

Super zeg, dat alles reuze mee is gevallen in dat opzicht. :clap:

Succes gewenst voor bij het interview en zo te lezen komt dat kerst vieren in de V.S. wel goed dit jaar! :wink:
Laatst gewijzigd door Vanka op 15 sep 2012, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanka
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Vanka »

Oh sorry! Er ging iets mis met de computer waardoor hetzelfde bericht meerdere keren verstuurd werd.
Zat even te lezen hoe je een bericht kan verwijderen, maar zie dat dat alleen met het laatst verstuurde bericht kan.
Wellicht kan een van de moderatoren even de dubbele berichten verwijderen? Alvast bedankt. :oops:

* Note mod (Marco): dubbele bericht verwijderd.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Ah, Steffen wat een fijn nieuws. Ik hoop dat je alles goed gepland krijgt.

Ik zit zelf vol spanning te wachten - ik hoop nog voor het eind van 2012 onze CR-1 op te kunnen starten.We moeten nog ééééven de (uitnodiging voor) de naturalisatieceremonie afwachten zodat meneer Smitten eerst Hollander kan worden en dan kunnen we beginnen.

Het is wel heel fijn om iemand te hebben die deze zelfde weg vlak voor me uit bewandeld heeft. Nou kunnen wij de kunst van jullie afkijken :)

Proficiat!
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

@ Vanka; sorry voor de late reactie. Het is bij ons inderdaad behoorlijk snel gegaan. Als we vanaf het begin onze papieren met Fedex hadden verstuurd had het zelfs nog een week of twee sneller kunnen gaan. Maar we hebben als het goed is in 6 maanden alles rond. Ons interview datum is vooral al heel vlot, dus ik ben heel erg benieuwd hoe dat gaat verlopen.

@ smittenimmigrant; laat maar weten als je wat vragen hebt. Ik kan de procedure ondertussen dromen :lol:
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Gister is "DE" bruine enveloppe binnen gekomen met m'n visum! Alles is ongelooflijk snel gegaan en we vertrekken dan ook definitief op 8 december.

Aan de ene kant kan ik niet wachten en aan de andere kant gaat het nu toch wel heel erg snel. :shock:
Susie one
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Susie one »

Gefeliciteerd met het visum.
Heel veel succes en natuurlijk veel plezier gewenst.
Trouwens, ga je nog via internet een blog bijhouden van je belevenissen in USA?
Reisverslagen
2009 http://www.usaoost2009.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 http://www.usawest2010.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Washington DC/omgeving http://www.oldamerica2011.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 New York http://bigapple2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Proficiat! Voor je het weet zal het 8 december zijn!

Misschien heb ik het gemist, maar is het nog goed gekomen met het spellen van de achternaam?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Dank jullie voor de felicitaties. We zijn inderdaad van plan om een blog bij te gaan houden. Dit na diverse vragen van mensen uit onze omgeving. Het plan is dat we beide 1 blog gaan gebruiken en het dus vermoedelijk tweetalig worden. We zijn namelijk bang om niet genoeg info te hebben voor 2 losse blogs. Als het zover is zal ik het hier delen.

@ Dutchess; uiteindelijk is het corrigeren van mijn naam gelukt. We kregen van het NVC het advies om samen met mijn DS-230 een brief bij te voegen en aan te geven wat er mis was. Dit nadat het telefonisch tot 3 maal toe niet echt lukte. De brief heeft duidelijk geholpen want in de eerst daarop volgende correspondentie was mijn naam goed geschreven.
Old Faithful
Amerika-expert

Van Harte. :clap:
Groet,

Old Faithful
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Proficiat !
smittenimmigrant
Amerikakenner

Gefeliciteerd, Steffen! Mooi nieuws, hoor :)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wauw, spannend, gefeliciteerd!

Wat betreft de post: wen er maar aan, haha. Ik kreeg laatst een brief van het CAK die 5 maanden onderweg is geweest :D
Old Faithful
Amerika-expert

Wij kregen ooit een brief van het CAK, waarin ze meedeelden dat ons adres bij hen onbekend was.
Groet,

Old Faithful
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Bedankt voor alle felicitaties.

Nu maar hopen dat het aan het CAK ligt, maar ik vrees het ergste :roll:
Ik word nu toch wel wat zenuwachtig hoor. Het komt nu snel dichterbij en er spoken in ene 'wat als' vragen door m'n hoofd. Had ik eerst totaal geen last van. Het zal er wel bij horen denk ik dan maar.
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Na een tijd van stilte in mijn topic toch even een update. Sinds een dag of 10 wonen we nu in de VS.

Na een prima vlucht naar Washington D.C., zijn we in de rij van residents gaan staan. Eenmaal bij de beambte (die net opende) heb ik mijn enveloppe afgegeven. De man stond ons vriendelijk te woord en nam rustig de tijd om het eerste deel van het papierwerk in orde te maken. Vervolgens stuurde hij me naar een loket helemaal links in de hal, voor de tweede controle. Ik was nogal verbaasd, want ik had verwacht dat ik in een aparte kamer verhoord zou worden. In plaats daarvan liepen we naar een volgend loket waar iemand van ieder die emigreerde de rest van de papieren aan nam, je vingerafdruk in inkt afnam en je handtekening liet zetten op een stukje papier. Mijn vrouw mocht er gewoon bij blijven, terwijl achter ons de bagage van de band werd gehaald.
Omdat we met onze beide poezen reisden werden deze achter ons (achter een glazen wand) neer gezet. De KLM crew wisten dat die dieren van ons waren en waren op de hoogte dat ik eerst mijn visum moest activieren. Zij bleven dat ook bij de poezen en gaven ze een aai.
De rij om de poezen het land in te krijgen was bijna een uur (zelfde rij om etenwaar aan te geven). Eenmaal aan de beurt lieten we de paspoorten zien van de poezen. De vrouw vroeg of we diervoer bij ons hadden, wat we bewust niet hadden gedaan en binnen 30 seconden mochten we door lopen. Na een autorit van 5 uur kwamen we vreemd genoeg vol energie aan op onze eindbestemming.

De laatste dagen hebben we ons vooral bezig gehouden met het bezoeken van familie/ vrienden en enkele regelzaken. Mijn nieuwe Social Security kaart kwam gister (automatisch) na 10 dagen in de post. Ondertussen hebben we een bankrekening geopend en een mobieltje. Hopelijk komt mijn GC snel binnen, dan ga ik namelijk voor mijn rijbewijs hier.

Iedereen fijne feestdagen gewenst!!
smittenimmigrant
Amerikakenner

Gefeliciteerd Steffen! Ik kan me voorstellen dat het ineens heel hard gegaan is. Hebben de poezen veel last gehad van de reis? En hoe is het voor je vrouw om weer in haar geboorteland te zijn?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer