Nou ja, we hébben vrijheid van meningsuiting, dus je mag elke mening hebben die je maar wilt. Tegelijk denk ik dat het goed is voor de samenleving als iedereen zijn meningen zoveel mogelijk baseert op feiten. Je gaf eerder aan geen tegengeluid te horen vantui de moslimwereld, dus liet ik je zien dat dat geluid er wel degelijk is (openlijk op het internet, voor iedereen die het maar wil zien). Nu geef je dan aan dat je helemaal niet overtuigd wilt worden, wat de indruk wekt, dat je ervoor kiest vast te houden aan je mening als er bewijs is voor het tegendeel.Ziva schreef:Ik hoef helemaal niet overtuigd te worden dat moslims beter of slechter zijn, waar staat dat ik dat wil/nodig heb? Ik mag toch mijn eigen mening daarover hebben of niet?
Die actie is voor en door moslims. Ik heb je alleen het linkje gegeven (wat ik overigens tegenkwam zonder ernaar op zoek te gaan) omdat je dergelijke initiatieven zelf niet tegenkomt.Bovendien, juist DAT is precies mijn punt...waarom moeten NIET moslims mij ervan overtuigen dat moslims goed zijn?
Verder blijft het onterecht dat je een grote groep mensen verantwoordelijk houdt voor wat een paar mensen doen. Als ik door (zeg) zes automobilisten wordt afgesneden op de weg van Den Haag naar Amsterdam, heb ik niet het recht om van elke automobilist die ik daarna zie, excuus te eisen.
Het zou al helemaal vreemd zijn als heel iemand anders - die niet onderweg is afgesneden, namens mij van alle automobilisten in nederland excuus gaat eisen.
Of ze doen het wel, maar je ziet het niet. Omdat je geen Arabisch kunt lezen, bijvoorbeeld, of omdat de nieuwsmedia veel liever tien keer dezelfde schokkende rellen uitzenden dan een oprecht deelnemen van (zeg) een moskee in Rotterdam.Dat kunnen ze toch zelf ook doen of wacht even.... dat was nou precies het probleem.... dat doen ze niet vaak of niet vaak genoeg.
Er zijn (geschat) meer dan anderhalf miljard moslims in de wereld en de Islam is qua opzet veel meer gedecentraliseerd dan (zeg) het katholicisme. Er zijn dus geen grote kerk-leiders (vergelijkbaar met de paus) die in theorie veel invloed hebben op de mening van gelovigen. Daarom hoor je altijd alleen geluiden vanuit plaatselijke moskeeën of buurthuizen.Dat is dus 1 van de problemen, het ontbreken van grote namen of grote leiders binnen de moslimwereld die moslims oproepen met dit geweld te stoppen en zich te beheersen wanneer iemand zich negatief uitlaat over de Islam.
Je zult het, als je een 'algemene' oproep tot matiging wilt horen, dus van staatshoofden moeten hebben. En die bevinden zich voor een heel groot deel in een zeer lastige positie. Ofwel, ze zijn net de verjaagde / vermoorde dictators opgevolgd en proberen wanhopig om het land niet tot een militair regime of anarchie te laten vervallen, of ze staan onder grote druk van hun buurlanden waar vaak ook revolutie dreigt of heerst om vooral geen spraakmakende dingen te doen (en zo een volgend land in een halve burgeroorlog te storten). Dus houden ze hun mond of spreken ze alleen in politieke taal. En, als ze dat dan doen, moetenm de nieuwsmedia dat ook maar willen uitzenden (wederom: niet spannend / schokkend, dus niet goed voor de kijkcijfers).
Tot slot zijn er nog veel informele groepen (wapenhandelaren, mensen met politieke ideeën die nog niet aan de macht zijn) die er veel baat bij hebben als het westen 'de grote vijand van de moslims blijft, omdat het hun eigen handelen verdoezeld. Vergelijk het maar met Bush die loog over de 'weapons of mass destruction' in Irak om een oorlog te kunnen beginnen (en dus héél veel geld aan particulieren te geven) Op dezelfde manier worden westerse landen in landen waar de sfeer toch al gewelddadig of chaotisch is slechter voorgedaan dan ze zijn door mensen met slechte bedoelingen. Wederom: dat zal de gemiddelde moslim niet allemaal zien. Net zoals jij en ik niet precies weten welk nieuws door onze media niet wordt uitgezonden (en dus vooral zien wat eindeloos wordt herhaald) weten zij dat ook niet. Net als wij soms worden voorgelogen door onze politieke leiders, worden zij dat ook. Net zoals er hier partijen zijn die haat aanwakkeren tegen iedereen die anders is, bestaan ze daar ook.
Ongeveer hetzelfde wat je als niet-christen van het christendom kunt opsteken? Denk ik? Ik snap niet warom je vindt dat de islam jou iets positiefs te bieden moet hebben. Als het jou niets doet, is dat toch ook goed?Kun je me uitleggen hoe ik, als niet moslim, iets moois kan opsteken van de wijze waarop de Islam belijdt wordt?
Ik kan je wel vertellen wat ik als positief ervaar aan mijn moslimburen, vrienden uit het Midden-Oosten en omgeving waarin er meer moslims zijn dan christenen.
Iets wat ik vaak als positief ervaar, is de Ramadan. Het geeft een bijzondere sfeer aan onze buurt. Ik kan er als niet-moslim prima komen. De winkeltjes zijn open, mensen zijn vriendelijk (kán niet makkelijk zijn als je van zonsopgang tot zonsondergang niet eet en het is Augustus). Met het Suikerfeest kreeg ik van mijn buurtjes lekkere hapjes toegestopt. Ze organiseren straatfeesten, bazars en markten waarop iedereen welkom is (jammer genoeg in tegenstelling tot een paar straatjes vol Nederlanders verderop: als zij een feestje geven, kun je daar als niet straat-bewoner beter niet komen. Zo jammer)
Een vriend van mij komt uit Iran, en een ander is een Irakees vluchteling. Toen zij mij nog maar net kenden, werd ik uitgenodig bij een feestje waar ze de hele avond schitterende muziek maakten, me eindeloos vertelden welke hapjes ze allemaal hadden en ik toch vooral maar moest blijven, blijven en blijven. Elke keer dat mijn man op reis gaat, verzekert de man uit Iran me, dat ik altijd welkom ben als ik me eenzaam voel en dat ik hem altijd kan bellen als ik hulp nodig heb.
In onze lokale restaurantjes wordt alcohol geserveerd, terwijl zij dit zelf niet drinken. Als ik iets laat vallen, bukt er altijd iemand en raapt het voor me op. Als er opgeschoten jongens vervelend doen tegen de oude Chinese an die de snackbar runt, staan er direct wat mannen vanuit het koffiehuis klaar om hem te helpen. Toen een scooter de hele stoep blokkeerde en ik er iets over moppperde, verzekerde een van de mannen buiten vor het theehuis, dat hij ervoor zou zorgen dat de scooter weggehaald werd.
Ik ben in een 'dorp' opgegroeid, niet in de grote stad, maar ik heb het nog nergens hartelijker gevonden dan in de twee buurtjes vol Somaliërs, Turken, Aghanen, Marokkanen en mensen uit andere uithoeken van de wereld, Sterker nog, de grootste zuurpruimen en aso's zijn de andere Hollanders daar. Gebeurt er nooit eens wat? Tuurlijk wel. Er hangen zat iners met scooters op straat en dus wordt er tegen een gevel gezeken, tegen een auto gekotst, liggen er peuken op straat en wordt er wel eens gevochten. Maar daar zitten dan jongeren van allerlei achtergronden bij.
Vrouwenbesnijdenis is een cultureel fenomeen. Lang niet alle moslims laten hun dochters besnijden (net zoals niet alle christenen hun kinderen niet inenten).Is het niet door berichten zoals deze dan is het wel door vrouwenbesnijdenis of andere geweldsvormen.
Enfin. Ik denk dat de gemiddelde inwoner van een land dat hoofdzakelijk mosliminwonders heeft precies een Hollander zou zijn als hij in Nederland was opgegroeid. En waren jij of ik in een moslimland opgegroeid, dan waren we precies als zij. De verschillen zitten hem erin, dat wij al jaren democratie hebben, dat wij besloten hebben kerk en staat te scheiden en dat wij, om veel verschillende redenen een economische bloeiperiode hebben gehad die ervoor zorgde dat we sociaal veel vrijer konden worden (ook hier in Nederland zie je dat als de mensen minder geld hebben, ze qua gedragsnormen conservatiever worden). Doordat we rijk werden van de handel, is er een sterke middenklasse ontstaan, zoals die in veel andere landen niet bestaat. Daar is de machtsongelijkheid groter en worden gewone mensen meer onderdrukt door machthebbers in wiens straatje het goed past om een grote vijand te hebben.
Hoe groter je vijand, hoe minder mensen letten op wat er in hun eigen land gebeurt (goed voorbeeld is de invoering van de Patriot Act in de VS een paar dagen na 9/11 - een wet waarvan zelfs senatoren aangaven hem ongelezen te hebben ondertekend, waarmee ze een enorme berg vrijheden van gewone Amerikanen hebben weggegeven aan de overheid).
Vele moslims ook, maar waar kunnen jij en ik dat lezen? Hoe komen we daar achter? Ik lees geen Arabisch, Berbers, Hindi, Maleis of een van de vele andere talen die moslims als moedertaal kunnen hebben, en dus lees en hoor ik zeker 98% van hun reacties niet.Als er dan ook nog geen duidelijk signaal vanuit de moslimwereld zelf komt krijg ik weinig vertrouwen erin.
Het is heel simpel, ik keur filmpjes als deze af... ik keur het af dat iemand het nodig vindt om Korans te verbranden uit naam van een geloof of wat dan ook... ik keur af dat iemand doelbewust wil beledigen of provoceren... en ik doe dat openlijk
Nou ja, maar de mensen die nu protesteren wonen in een land waar de maker van het filmpje die vrijheid niet zou hebben. Ik woon in Nederland, maar als (bijvoorbeeld) China besluit om politieke gevangen op te sluiten of te vermoorden, mag en kan ik daar actie tegen voeren. Tuurlijk is het niet handig om dan de Chinese ambassade in de hens te steken, maar het zou het eerste protest niet zijn wat uit de hand loopt in Nederland en waarbij er mensen gearresteerd worden, gewond raken of zelfs overlijden.Ik vind ook dat, wanneer je in een land gaat wonen, je je dient aan te passen. In dit geval betekent dat dus dat je je moet neerleggen bij een filmpje als deze omdat dit filmpje gemaakt is in een land waar de maker die vrijheid heeft.
In landen waar christenen net zo (of erger) gehaat worden als moslims hier, zie je dat christenen ook gewelddadig worden. Indonesië is daarvan een goed voorbeeld. Daar is geweld tussen moslims en christenen volkomen wederzijds. Hier zal dat minder snel gebeuren, omdat er maar zeer weinig mensen zijn die zeggen 'het christendom is een achterlijke cultuur', of 'je zou de bijubel moeten verbranden' zonder door de rest vanb Nederland (ook de niet-christenen finaal de tent uit gelachen te worden. Christenen in de VS of in Nederland zijn niet zo kwetsbaar als de moslims. En dus kunnen ze mild reageren.En wie bepaalt wat "onrust stoken" is? Waarom trekt een Christen zijn schouder op als zijn God beledigt wordt en zijn er zoveel Moslims die dat niet doen (of niet kunnen?)
Ik denk dat volken pas na een lange periode stabiliteit ook echt democratisch kunnen worden. Het is een systeem van de lange adem. Dat betekent dat voor een land waar decennia lang een disctator gezeten heeft, het democratisch proces nog helemaal moet beginnen en eerst alle corrupte eindes van vriendjespolitiek moeten worden weggeruimd. En dat gaat vaak met horten en stoten die weer aanleidign kunnen geven voor ene factie om de macht te grijpen, wat de ontwikkelingen dan were teniet doet.Verder ben ik het wel deels met Mark eens dat ik niet denk dat sommige volkeren om kunnen gaan met democratie nee. In dat opzicht vind ik het ook arrogant om te denken dat westerse landen dat wel "even kunnen regelen" nadat ze zo'n land binnenvallen.
Turkije is een mooi voorbeeld van een land met veel moslims wat toch al redelijk lange tijd redelijk democratisch is. Daar zie je dan ook weinig geweld en weinig protesten én een scheiding van kerk en staat.
Het idee dat het dus aan 'de aard van een volk' zou liggen, gaat er bij mij niet in. Het idee dat het ene volk iets wél kan en het andere niet, daar kan ik echt niet achter staan.