Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen

Bericht door smittenimmigrant »

Ziva schreef:Ik hoef helemaal niet overtuigd te worden dat moslims beter of slechter zijn, waar staat dat ik dat wil/nodig heb? Ik mag toch mijn eigen mening daarover hebben of niet?
Nou ja, we hébben vrijheid van meningsuiting, dus je mag elke mening hebben die je maar wilt. Tegelijk denk ik dat het goed is voor de samenleving als iedereen zijn meningen zoveel mogelijk baseert op feiten. Je gaf eerder aan geen tegengeluid te horen vantui de moslimwereld, dus liet ik je zien dat dat geluid er wel degelijk is (openlijk op het internet, voor iedereen die het maar wil zien). Nu geef je dan aan dat je helemaal niet overtuigd wilt worden, wat de indruk wekt, dat je ervoor kiest vast te houden aan je mening als er bewijs is voor het tegendeel.
Bovendien, juist DAT is precies mijn punt...waarom moeten NIET moslims mij ervan overtuigen dat moslims goed zijn?
Die actie is voor en door moslims. Ik heb je alleen het linkje gegeven (wat ik overigens tegenkwam zonder ernaar op zoek te gaan) omdat je dergelijke initiatieven zelf niet tegenkomt.

Verder blijft het onterecht dat je een grote groep mensen verantwoordelijk houdt voor wat een paar mensen doen. Als ik door (zeg) zes automobilisten wordt afgesneden op de weg van Den Haag naar Amsterdam, heb ik niet het recht om van elke automobilist die ik daarna zie, excuus te eisen.

Het zou al helemaal vreemd zijn als heel iemand anders - die niet onderweg is afgesneden, namens mij van alle automobilisten in nederland excuus gaat eisen.
Dat kunnen ze toch zelf ook doen of wacht even.... dat was nou precies het probleem.... dat doen ze niet vaak of niet vaak genoeg.
Of ze doen het wel, maar je ziet het niet. Omdat je geen Arabisch kunt lezen, bijvoorbeeld, of omdat de nieuwsmedia veel liever tien keer dezelfde schokkende rellen uitzenden dan een oprecht deelnemen van (zeg) een moskee in Rotterdam.
Dat is dus 1 van de problemen, het ontbreken van grote namen of grote leiders binnen de moslimwereld die moslims oproepen met dit geweld te stoppen en zich te beheersen wanneer iemand zich negatief uitlaat over de Islam.
Er zijn (geschat) meer dan anderhalf miljard moslims in de wereld en de Islam is qua opzet veel meer gedecentraliseerd dan (zeg) het katholicisme. Er zijn dus geen grote kerk-leiders (vergelijkbaar met de paus) die in theorie veel invloed hebben op de mening van gelovigen. Daarom hoor je altijd alleen geluiden vanuit plaatselijke moskeeën of buurthuizen.

Je zult het, als je een 'algemene' oproep tot matiging wilt horen, dus van staatshoofden moeten hebben. En die bevinden zich voor een heel groot deel in een zeer lastige positie. Ofwel, ze zijn net de verjaagde / vermoorde dictators opgevolgd en proberen wanhopig om het land niet tot een militair regime of anarchie te laten vervallen, of ze staan onder grote druk van hun buurlanden waar vaak ook revolutie dreigt of heerst om vooral geen spraakmakende dingen te doen (en zo een volgend land in een halve burgeroorlog te storten). Dus houden ze hun mond of spreken ze alleen in politieke taal. En, als ze dat dan doen, moetenm de nieuwsmedia dat ook maar willen uitzenden (wederom: niet spannend / schokkend, dus niet goed voor de kijkcijfers).

Tot slot zijn er nog veel informele groepen (wapenhandelaren, mensen met politieke ideeën die nog niet aan de macht zijn) die er veel baat bij hebben als het westen 'de grote vijand van de moslims blijft, omdat het hun eigen handelen verdoezeld. Vergelijk het maar met Bush die loog over de 'weapons of mass destruction' in Irak om een oorlog te kunnen beginnen (en dus héél veel geld aan particulieren te geven) Op dezelfde manier worden westerse landen in landen waar de sfeer toch al gewelddadig of chaotisch is slechter voorgedaan dan ze zijn door mensen met slechte bedoelingen. Wederom: dat zal de gemiddelde moslim niet allemaal zien. Net zoals jij en ik niet precies weten welk nieuws door onze media niet wordt uitgezonden (en dus vooral zien wat eindeloos wordt herhaald) weten zij dat ook niet. Net als wij soms worden voorgelogen door onze politieke leiders, worden zij dat ook. Net zoals er hier partijen zijn die haat aanwakkeren tegen iedereen die anders is, bestaan ze daar ook.
Kun je me uitleggen hoe ik, als niet moslim, iets moois kan opsteken van de wijze waarop de Islam belijdt wordt?
Ongeveer hetzelfde wat je als niet-christen van het christendom kunt opsteken? Denk ik? Ik snap niet warom je vindt dat de islam jou iets positiefs te bieden moet hebben. Als het jou niets doet, is dat toch ook goed?

Ik kan je wel vertellen wat ik als positief ervaar aan mijn moslimburen, vrienden uit het Midden-Oosten en omgeving waarin er meer moslims zijn dan christenen.

Iets wat ik vaak als positief ervaar, is de Ramadan. Het geeft een bijzondere sfeer aan onze buurt. Ik kan er als niet-moslim prima komen. De winkeltjes zijn open, mensen zijn vriendelijk (kán niet makkelijk zijn als je van zonsopgang tot zonsondergang niet eet en het is Augustus). Met het Suikerfeest kreeg ik van mijn buurtjes lekkere hapjes toegestopt. Ze organiseren straatfeesten, bazars en markten waarop iedereen welkom is (jammer genoeg in tegenstelling tot een paar straatjes vol Nederlanders verderop: als zij een feestje geven, kun je daar als niet straat-bewoner beter niet komen. Zo jammer)

Een vriend van mij komt uit Iran, en een ander is een Irakees vluchteling. Toen zij mij nog maar net kenden, werd ik uitgenodig bij een feestje waar ze de hele avond schitterende muziek maakten, me eindeloos vertelden welke hapjes ze allemaal hadden en ik toch vooral maar moest blijven, blijven en blijven. Elke keer dat mijn man op reis gaat, verzekert de man uit Iran me, dat ik altijd welkom ben als ik me eenzaam voel en dat ik hem altijd kan bellen als ik hulp nodig heb.

In onze lokale restaurantjes wordt alcohol geserveerd, terwijl zij dit zelf niet drinken. Als ik iets laat vallen, bukt er altijd iemand en raapt het voor me op. Als er opgeschoten jongens vervelend doen tegen de oude Chinese an die de snackbar runt, staan er direct wat mannen vanuit het koffiehuis klaar om hem te helpen. Toen een scooter de hele stoep blokkeerde en ik er iets over moppperde, verzekerde een van de mannen buiten vor het theehuis, dat hij ervoor zou zorgen dat de scooter weggehaald werd.

Ik ben in een 'dorp' opgegroeid, niet in de grote stad, maar ik heb het nog nergens hartelijker gevonden dan in de twee buurtjes vol Somaliërs, Turken, Aghanen, Marokkanen en mensen uit andere uithoeken van de wereld, Sterker nog, de grootste zuurpruimen en aso's zijn de andere Hollanders daar. Gebeurt er nooit eens wat? Tuurlijk wel. Er hangen zat iners met scooters op straat en dus wordt er tegen een gevel gezeken, tegen een auto gekotst, liggen er peuken op straat en wordt er wel eens gevochten. Maar daar zitten dan jongeren van allerlei achtergronden bij.
Is het niet door berichten zoals deze dan is het wel door vrouwenbesnijdenis of andere geweldsvormen.
Vrouwenbesnijdenis is een cultureel fenomeen. Lang niet alle moslims laten hun dochters besnijden (net zoals niet alle christenen hun kinderen niet inenten).

Enfin. Ik denk dat de gemiddelde inwoner van een land dat hoofdzakelijk mosliminwonders heeft precies een Hollander zou zijn als hij in Nederland was opgegroeid. En waren jij of ik in een moslimland opgegroeid, dan waren we precies als zij. De verschillen zitten hem erin, dat wij al jaren democratie hebben, dat wij besloten hebben kerk en staat te scheiden en dat wij, om veel verschillende redenen een economische bloeiperiode hebben gehad die ervoor zorgde dat we sociaal veel vrijer konden worden (ook hier in Nederland zie je dat als de mensen minder geld hebben, ze qua gedragsnormen conservatiever worden). Doordat we rijk werden van de handel, is er een sterke middenklasse ontstaan, zoals die in veel andere landen niet bestaat. Daar is de machtsongelijkheid groter en worden gewone mensen meer onderdrukt door machthebbers in wiens straatje het goed past om een grote vijand te hebben.

Hoe groter je vijand, hoe minder mensen letten op wat er in hun eigen land gebeurt (goed voorbeeld is de invoering van de Patriot Act in de VS een paar dagen na 9/11 - een wet waarvan zelfs senatoren aangaven hem ongelezen te hebben ondertekend, waarmee ze een enorme berg vrijheden van gewone Amerikanen hebben weggegeven aan de overheid).
Als er dan ook nog geen duidelijk signaal vanuit de moslimwereld zelf komt krijg ik weinig vertrouwen erin.

Het is heel simpel, ik keur filmpjes als deze af... ik keur het af dat iemand het nodig vindt om Korans te verbranden uit naam van een geloof of wat dan ook... ik keur af dat iemand doelbewust wil beledigen of provoceren... en ik doe dat openlijk
Vele moslims ook, maar waar kunnen jij en ik dat lezen? Hoe komen we daar achter? Ik lees geen Arabisch, Berbers, Hindi, Maleis of een van de vele andere talen die moslims als moedertaal kunnen hebben, en dus lees en hoor ik zeker 98% van hun reacties niet.
Ik vind ook dat, wanneer je in een land gaat wonen, je je dient aan te passen. In dit geval betekent dat dus dat je je moet neerleggen bij een filmpje als deze omdat dit filmpje gemaakt is in een land waar de maker die vrijheid heeft.
Nou ja, maar de mensen die nu protesteren wonen in een land waar de maker van het filmpje die vrijheid niet zou hebben. Ik woon in Nederland, maar als (bijvoorbeeld) China besluit om politieke gevangen op te sluiten of te vermoorden, mag en kan ik daar actie tegen voeren. Tuurlijk is het niet handig om dan de Chinese ambassade in de hens te steken, maar het zou het eerste protest niet zijn wat uit de hand loopt in Nederland en waarbij er mensen gearresteerd worden, gewond raken of zelfs overlijden.
En wie bepaalt wat "onrust stoken" is? Waarom trekt een Christen zijn schouder op als zijn God beledigt wordt en zijn er zoveel Moslims die dat niet doen (of niet kunnen?)
In landen waar christenen net zo (of erger) gehaat worden als moslims hier, zie je dat christenen ook gewelddadig worden. Indonesië is daarvan een goed voorbeeld. Daar is geweld tussen moslims en christenen volkomen wederzijds. Hier zal dat minder snel gebeuren, omdat er maar zeer weinig mensen zijn die zeggen 'het christendom is een achterlijke cultuur', of 'je zou de bijubel moeten verbranden' zonder door de rest vanb Nederland (ook de niet-christenen finaal de tent uit gelachen te worden. Christenen in de VS of in Nederland zijn niet zo kwetsbaar als de moslims. En dus kunnen ze mild reageren.
Verder ben ik het wel deels met Mark eens dat ik niet denk dat sommige volkeren om kunnen gaan met democratie nee. In dat opzicht vind ik het ook arrogant om te denken dat westerse landen dat wel "even kunnen regelen" nadat ze zo'n land binnenvallen.
Ik denk dat volken pas na een lange periode stabiliteit ook echt democratisch kunnen worden. Het is een systeem van de lange adem. Dat betekent dat voor een land waar decennia lang een disctator gezeten heeft, het democratisch proces nog helemaal moet beginnen en eerst alle corrupte eindes van vriendjespolitiek moeten worden weggeruimd. En dat gaat vaak met horten en stoten die weer aanleidign kunnen geven voor ene factie om de macht te grijpen, wat de ontwikkelingen dan were teniet doet.

Turkije is een mooi voorbeeld van een land met veel moslims wat toch al redelijk lange tijd redelijk democratisch is. Daar zie je dan ook weinig geweld en weinig protesten én een scheiding van kerk en staat.

Het idee dat het dus aan 'de aard van een volk' zou liggen, gaat er bij mij niet in. Het idee dat het ene volk iets wél kan en het andere niet, daar kan ik echt niet achter staan.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

smittenimmigrant schreef:
En wie bepaalt wat "onrust stoken" is? Waarom trekt een Christen zijn schouder op als zijn God beledigt wordt en zijn er zoveel Moslims die dat niet doen (of niet kunnen?)
In landen waar christenen net zo (of erger) gehaat worden als moslims hier, zie je dat christenen ook gewelddadig worden. Indonesië is daarvan een goed voorbeeld. Daar is geweld tussen moslims en christenen volkomen wederzijds.
Ooh? Is daar dan geweld omdat men dergelijke plaatjes tekent? Zal ik maar gelijk het antwoord geven? Nee, dat is daar niet. Daar is inderdaad religieus geweld, maar niet door dergelijke zaken.

En dan, moslims haten? Wij mogen de moslims niet over een kam scheren, maar jij de Nederlanders wel? Ik zie de Nederlanders geen moslims haten. Ik zie het zelfs Wilders niet doen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Jezus Christus(let op belediging voor Christenen) wat een lange post...maar goed ik ga heel even op een klein stukje in want ik wil dit topic niet tot het uiterste drijven.

Ik wil alleen wel even zeggen dat het altijd opvalt dat mensen die zeggen "ik vind dat moslims meer moeten doen want ik zie dat ze niks doen" altijd worden neergesabeld met "maar wat jij ziet geldt niet voor allemaal" en vervolgens komen ze met dezelfde argumenten "ik zie een actie op het internet" en "ik zie in mijn buurt dat...".

Ok, een paar dingen:
smittenimmigrant schreef: In landen waar christenen net zo (of erger) gehaat worden als moslims hier, zie je dat christenen ook gewelddadig worden. Indonesië is daarvan een goed voorbeeld. Daar is geweld tussen moslims en christenen volkomen wederzijds.
In Indonesië ben je niet zeker van je leven als je een Christen bent. Er gaan boten met huursoldaten(ingehuurd door islamitische groeperingen) naar Christelijke eilanden om ze af te slachten. Dus er zit een behoorlijk verschil in de situatie.
smittenimmigrant schreef: Hier zal dat minder snel gebeuren, omdat er maar zeer weinig mensen zijn die zeggen 'het christendom is een achterlijke cultuur', of 'je zou de bijubel moeten verbranden' zonder door de rest vanb Nederland (ook de niet-christenen finaal de tent uit gelachen te worden. Christenen in de VS of in Nederland zijn niet zo kwetsbaar als de moslims. En dus kunnen ze mild reageren.
Nee? in programma's als Pauw en Witteman wordt het Christelijk geloof behoorlijk uitgelachen. Er worden dingen gezegd als "De bijbel is een sprookjesboek" (van Johan Derksen) terwijl de fractievoorzitter van de SGP(van der Staaij) aan tafel zit. Het enige wat de man dan zegt is "Ik vind het niet leuk dat u dat zo zegt" en dat is het.
smittenimmigrant schreef: Turkije is een mooi voorbeeld van een land met veel moslims wat toch al redelijk lange tijd redelijk democratisch is. Daar zie je dan ook weinig geweld en weinig protesten én een scheiding van kerk en staat.
Hou er wel rekening mee dat het leger in Turkije zichzelf ziet als de beschermer hiervan. Daarnaast hebben die nog iets met Koerden.
Gast

Bericht door Gast »

Binnenkort maar weer eens the greatest comedy of all time "live of Brian" van Monty Python kijken (opgenomen in Tunesie!). Zoiets zou in deze tijd niet eens meer gemaakt kunnen worden.......

" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Heb je lang moeten zoeken naar dat ene voorbeeldje van een moslim die oproept tot protest smitten? Volgens mij wel he? Denk je werkelijk dat de kranten niet vol zouden staan als er grote leiders uit de moslimwereld hun mond open doen? Denk je werkelijk dat enorm veel antigeluiden zijn maar dat ik ze niet te horen krijg... omdat ik geen Arabisch spreek? Ik hoop het toch niet he...

Ik krijg namelijk wel te horen als er weer iemand moet hangen of als er opgeroepen wordt tot geweld/protest. Dat gebeurt, neem ik aan, ook in het Arabisch... en dat krijg ik dus wel te horen. Dus dan ligt de schuld bij de media zeker? Die vertalen alleen de slechte dingen... vandaar zeker dat we tegenwoordig al spreken over "mensen van Noord Afrikaanse afkomst" als we het hebben over Marrokanen?

Als Hillary Clinton haar mond open kan doen om (geheel onterecht overigens) namens de VS haar excuses aan te bieden voor dat filmpje, waarom kan er dan niet een of andere prominente moslim (of meedere) opstaan om de aanslagen af te keuren? Is dat omdat ze bang zijn voor hun eigen leven (ook erg trouwens, als je als Moslim niet voor je mening mag uitkomen omdat je bang moet zijn voor je "broeders") of omdat ze misschien helemaal niet vinden dat ze zich hoeven te verexcuseren of willen oproepen tot matigen van geweld?

Kijk ik draai gewoon om wat jij doet. Ik zal nooit een moslim of anders gelovige anders behandelen op basis van het individu zelf. Als ik morgen een moslims als buren krijg of als collega's dan behandel ik ze net zoals ik iedereen behandel. Maar zolang ik nog dagelijks mag lezen hoe een grote groep idioten niet kan omgaan met het begrip vrijheid van meningsuiting of vrijheid van geloof en het nodig vindt in Westerse landen of Westerlingen te vermoorden ga ik niet roepen hoe geweldig de Islam is omdat mijn moslim buurvrouw zulke lekkere hapjes maakt. Sorry maar dat vind ik zeer naief.

Zeker omdat je hopelijk ook wel weet dat als diezelfde buurvrouw jou als kaffir moet afslachten omdat ze die opdracht krijgt van haar moslimbroeders ze dat hoogstwaarschijnlijk ook nog zal doen. En het bizarre is dat je het haar dan niet eens kwalijk kunt nemen want als ze niet onderdrukt wordt omdat ze vrouw is... dan wordt ze wel onderdrukt vanwege het geloof zelf .... en dat geeft al aan hoe ernstig het is.

(Ik hoop dat je overigens begrijpt dat ik je niet aanval ofzo smitten, ik vind het heel goed dat je tegengeluid laat horen en laat horen wat je mening is. Ik doe hetzelfde en ik leer zeker van de dingen die je zegt. En ook dat geeft aan hoe belangrijk het is om dat te kunnen doen in een "vrije wereld")
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Oh ja... nog even wat linkjes die aangeven dat arabisch wel vertaald kan worden door kranten:

Hezbollah waardeert de film ook.

Moslim Brotherhood en andere prominenten kunnen ook oproepen tot demonstraties.... maar dan wel tegen de film. Hun interesse gaat blijkbaar niet zo uit naar het stoppen van geweld en het oproepen tot respect van de westerse normen en waarden.

Ach ja en laten we Al-Quada niet vergeten. Die grijpen werkelijk alles aan om de VS te bedreigen natuurlijk. Zelfs als een Libische ambassadeur vermoord wordt door een film die door heel iemand anders gemaakt is... (en een film die nergens op slaat ook nog).

Ik heb overigens echt moeite met het vinden van moslim bewegingen die de aanslagen afkeuren. De mercy link werkt bijvoorbeeld niet zo goed als ik naar het aantal petities wil kijken... ook wel jammer dat er helemaal geen gezichten bij zo'n initiatief staan. Het is toch wel fijn als je ziet van wie de initiatieven komen.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ziva schreef:Heb je lang moeten zoeken naar dat ene voorbeeldje van een moslim die oproept tot protest smitten? Volgens mij wel he? Denk je werkelijk dat de kranten niet vol zouden staan als er grote leiders uit de moslimwereld hun mond open doen? Denk je werkelijk dat enorm veel antigeluiden zijn maar dat ik ze niet te horen krijg... omdat ik geen Arabisch spreek? Ik hoop het toch niet he...
De WSJ berichtte ervan en ik heb het vorige week op CNN gezien.
En zelfs Fox liet de pro American protesten in Libie zien.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Fox bericht dat een meerderheid van de Libiers voor de Amerikaanse bemoeienis in het Oosten is en 80% vind de millitanten een bedreiging voor hun land.
Natuurlijk is dat minder groot nieuws en zien we dat niet altijd op tv. Maar zoals altijd zijn de mensen die het hardst schreeuwen de mensen die de aandacht krijgen.

Misschien toch een ander zoekprogramma nemen dan Google die wellicht de uitkomsten van je zoektocht beinvloedt Ziva ;-)
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ach ja misschien is Google wel de boosdoener, wie zal het zeggen. Vooralsnog zie ik geen bergen krantenberichten die berichten over massale steun van moslims of wel? Een enkel protest links en rechts vind ik een behoorlijke druppel op een gloeiende plaat als je dat afzet tegen het aantal landen waar protesten zijn TEGEN Amerika bij Amerikaanse ambassades. Ik geloof niet eens dat dit in verhouding staat.

Voorlopig zie ik nu net dit berichtje op de Telegraaf. En laat dat bericht nu precies weergeven wat ik ook vermoed, namelijk dat het aantal radicale moslims juist toeneemt in plaats van afneemt. En in dat geval verklaart dat ook het gebrek aan massale steun voor vrijheid ven meningsuiting.

Overigens is Ayaan ook een mooi voorbeeld van iemand die mocht vluchten vanwege haar kritiek op de islam. Dat is toch te idioot voor woorden of niet? Die vrouw hadden we in Nederland moeten koesteren in plaats van laten gaan. We hadden moeten zeggen "Nee, we zijn het niet met alles eens wat je zegt maar we vechten wel voor jouw recht om het te mogen zeggen" maar nee.... we laten haar liever naar een land gaan waar ze wel tot de dood vechten voor hun vrijheid. Om je kapot voor te schamen is dat.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dit dienen ze te doen in die landen:
Aboutaleb: neem film met een korreltje zout

ROTTERDAM - Moslims moeten de omstreden anti-islamfilm 'Innocence of Muslims' niet te serieus nemen. Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam zei maandag in een uitzending van RTV Rijnmond dat moslims in Nederland hier ook een beetje de humor van in moeten zien of het met een korreltje zout moeten nemen.
Overigens is de poll waar FoxNews het over heeft vlak na de "bevrijding" gehouden en niet op dit moment.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ziva schreef: Zeker omdat je hopelijk ook wel weet dat als diezelfde buurvrouw jou als kaffir moet afslachten omdat ze die opdracht krijgt van haar moslimbroeders ze dat hoogstwaarschijnlijk ook nog zal doen. En het bizarre is dat je het haar dan niet eens kwalijk kunt nemen want als ze niet onderdrukt wordt omdat ze vrouw is... dan wordt ze wel onderdrukt vanwege het geloof zelf .... en dat geeft al aan hoe ernstig het is.
Dit vind ik wel kwalijk. Jij gaat er dus eigenlijk vanuit dat elke Moslim, ook al is het die aardige collega of leuke buurvrouw, in staat is tot moord of zodanig bevangen van zijn/haar 'religie' kan raken om tot geweld over te gaan. Daarmee geef je dus aan dat je in feite geen enkele moslim vertrouwd. Ik ken veel Moslims en ik durf met zekerheid te stellen dat zij net zo zijn als jij en ik. Het moslim-zijn maakt niet ineens andere mensen van ze, mensen met een aanleg tot geweld ofzo...

Ook de manier van denken over vrijheid (van meningsuiting) is puur beredeneerd vanuit jouw wereldbeeld. Jij en ik zijn opgegroeid in een wereld waarin dat een groot goed is (en wees blij!). Een groot deel van de wereldbevolking leeft niet in een dergelijke maatschappij. Voor die mensen zijn andere waarden essentieel, bijvoorbeeld de kracht van de familie binnen een maatschappij, of de gezamenlijke religie. Wij leven in een maatschappij waarin het individu een verheven kracht is. In veel delen van de wereld doet het individu er een stuk minder toe. En wie zijn wij om te zeggen dat wij het goed doen en zij fout? Hoe moeilijk het ook is, probeer je altijd te blijven verplaatsen in de ander!

Geweld kan nooit goed zijn en daarom moet ik, met jou, concluderen dat het verderfelijk is dat er geestelijk leiders zijn die dat wel doen. En mis ik ook een gezamenlijke kracht van vooraanstaande Moslims die opstaan tegen geweld binnen hun maatschappij en jegens anders-gelovigen. Het wordt wel tijd dat er in de Islamitische wereld mensen opstaan die zich als waardig leider van die wereld gedragen. Maar dat zal nooit het enige zijn om tot vrede te komen. Daarvoor zullen er ook meer kansen moeten komen in die landen voor mensen om zich te ontwikkelen, zich te ontworstelen aan armoede en gebrek aan kansen.
Jullie dweepten hierboven met de dictatoriale regimes, want die wisten de boel zo lekker rustig te houden, maar diezelfde regimes hebben tientallen jaren ervoor gezorgd dat hun bevolking zich niet kon ontwikkelen. Niet een zeker welvaartsniveau kon bereiken en waarin er geen uitwisseling plaats kon vinden met andere culturen. Nu is de beer los. Laat ze maar knokken voor hun vrijheden. Het zal wellicht tientallen jaren duren en wellicht lukt het in sommige landen nooit, maar als al een klein deel van de mensen in oud-dictatoriale landen in staat zijn zich te ontwikkelen, dan ben ik daar oprecht al heel blij om.....voor hen!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik heb in deze discussie alles wel zo'n beetje gezegd wat ik er over wil zeggen en ik ga dus niet meer in op dingen waar ik al eerder op gereageerd heb. Maar ik wil dit nog wel meegeven als leestip: het boek "Het zijn net mensen" van Joris Luyendijk. Het is in 2006 geschreven, dus niet in het licht van de ontwikkelingen in de Maghreb-landen, maar naar mijn idee universeel toepasbaar op iedere conflictsituatie waarbij de westerse wereld voor de berichtgeving afhankelijk is van westerse media. Niets is wat het lijkt, en dat geldt zowel voor inwoners van moslimlanden als voor ons.
Laatst gewijzigd door dimona op 17 sep 2012, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

in België heeft de Moslimexecutieve (het spreekorgaan voor Moslims in B) het geweld veroordeeld en opgeroepen tot kalmte
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... almte.aspx
Ook de Federatie van Marokkaanse verenigingen keurt het geweld af
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 120917_009

daar ben ik heel blij om en ik denk dat we in B. ook niet meer dan dat kunnen verwachten. Ik acht Belgische moslims ook helemaal niet verantwoordelijk voor wat er aan het andere eind van de wereld gebeurd.

Eerlijk gezegd Ziva, met het fanatisme waarmee je hier fulmineert tegen de moslims, doet mij net heel erg denken aan het fanatisme dat ik op tv zie. Ik krijg zo de indruk dat als jij daar was opgegroeid, dat je nu mee aan het betogen was.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Beetje makkelijk om mij weg te zetten als anti moslim vind je niet? Gaat ook volledig aan de essentie van wat ik zeg voorbij.

Maar je mag dat doen hoor, als dat eenvoudiger is dan inhoudelijk in te gaan op de discussie. Dat gebeurt tenslotte met iedereen die kritiek uit op moslims.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik vraag me al jaren af...waarom moeten "alle" moslims zich distantieren van fanatiekelingen die toevallig extreme dingen doen uit naam van het geloof? Ik heb nog nooit gehoord dat een voetbal fan zich "'moest" distantieren in het openbaar wbt de schade en het amok van sommige "extremistische voetbalfannaten" tijdens bepaalde wedstrijden...ik bedoel maar. Ben echt niet pro-moslim, ben zelfs blij dat ik weg ben uit Utrecht....mijn dochter is behoorlijk getreiterd als klein meisje, vooral na 9/11 als men wist dat haar vader amerikaan was.

Ik geloof zeker dat de media en anderen op de achtergrond een grote rol spelen in het tegen elkaar uitspelen: zo blijft men troepen sturen, wat geld oplevert voor de aanverwante industrieen, en kan men wapens blijven leveren aan beide kanten...de olie-industrie kan de benzine-prijzen weer omhoog gooien, wat nog grotere winsten oplevert. Ik geloof niet meer dat de onrust momenteel alleen te maken heeft met die film, er spelen heel andere dingen mee, waar ik geen weet van heb. Misschien last van paranoia oid.... :? :mrgreen:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nee? in programma's als Pauw en Witteman wordt het Christelijk geloof behoorlijk uitgelachen. Er worden dingen gezegd als "De bijbel is een sprookjesboek" (van Johan Derksen) terwijl de fractievoorzitter van de SGP(van der Staaij) aan tafel zit. Het enige wat de man dan zegt is "Ik vind het niet leuk dat u dat zo zegt" en dat is het.
Hmm, ik ken verscheidenen lieden hier op het forum die dat ook zeggen. Dat zijn dan ook vaak personen die zich niet verdiept hebben in Sprookjesboeken anders dan Hans en Grietjeen waarschijnlijk dat al te eng vonden worden, laat staan dat ze een bijbel openen. Doe je dat namelijk dan word je met jezelf geconfronteerd. The good, the bad and the ugly.

Trouwens als een van der Staaij niet verder komt dan "ik vind het niet leuk wat u daar zegt" dan moet ie maar gauw aftreden denk ik maar ook trouwens niet echt journalistiek onderlegd vind ik.

Dat brengt mij to de journalistiek in het midden oosten. Het is als westers journalist niet mogelijk om door te dringen in het leven van een moslim cultuur zoals deze in bijv irak, iran, indonesie etc speelt. Men rapporteert wat men hoort en ziet maar men weet eigenlijk van toeten nog blazen.

Ik weet nog goed dat mijn ouders een russische familie op bezoek hadden eind jaren 80. Zij hebben toen in twee weken tijd 4000km gereden dwars door nederland met deze mensen en alles van Nederland laten zien. Bij de eerste goedgevulde winkel dacht men nog aan propaganda. Na winkel 85 etc was dat natuurlijk niet meer mogelijk.
Eenmaal weer thuis lieten zij foto's zien en vertelden zij over nederland. Ook daar wimpelde men alles af als propaganda in die tijd. Zo zat dit er ingebakken bij de bevolking. Hetzelfde idee met moslim landen. Het westen en metname Amerika is altijd afgedaan als evil. Als je dat 20 jaar dag in dag uit hoort met bijbehorende beelden etc dan weet je ook niet beter. Totdat de moslims weten hoe het werkelijk is zal er weinig veranderen en andersom ook denk ik. Het meeste is gewoon onbegrip. Die zie je zelfs al tussen amerikanen en Nederlanders hier op het forum. Kan je nagaan hoe dat is tussen een iranier en een amerikaan/nederlander. De meeste oorlogen komen door misverstanden al dan niet aangewakkerd door extremisten. Het probleem is dat de extremisten het goed doen in de moslimwereld op het moment. Het is dan ook aan de niet extreme moslims om hier een halt aan toe te roepen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

In China kunnen ze er trouwens ook wat van hoor, tsjongejonge. Waar is de Chinese oproerpolitie als je ze nodig hebt....
smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant »

DejaVu schreef:Ik wil alleen wel even zeggen dat het altijd opvalt dat mensen die zeggen "ik vind dat moslims meer moeten doen want ik zie dat ze niks doen" altijd worden neergesabeld met "maar wat jij ziet geldt niet voor allemaal" en vervolgens komen ze met dezelfde argumenten "ik zie een actie op het internet" en "ik zie in mijn buurt dat...".
Ik denk dat het woord 'neergesabeld' niet precies dekt wat er plaatsvindt in de discussie in deze draad. Zo gewelddadig of grof gaat het er niet aan toe ;)

Enfin. Volgens mij haal je twee zaken door elkaar. Als iemand zegt "Ik zie nooit X", dan kan en ander zeggen "Nou, het is er wel, kijk maar naar (linkje naar X1) en (linkje naar X2). In zo'n geval voldoet een voorbeeld als 'bewijs' van het feit dat niet alle raven zwart zijn (bij wijze van spreken). Je hebt maar één witte raaf nodig om die stelling te ontkrachten.

Voorbeelden presentereh als onderzoeksdata is nooit juist, maar dat is niet wat er hier gebeurd.

In dit specifieke geval stelde Ziva me de vraag 'wat heeft de Islam mij te bieden?' Daarop vertelde ik haar het enige wat ik kon (namelijk dat ik persoonlijk niets aan de godsdienst heb, maar wel positieve ervaringen heb in een buurt met veel moslims). Er is geen wetenschappelijke data die een antwoord geeft op die vraag, noch presenteerde ik mijn antwoord op die vraag alsof het onherroepelijk waar was.
DejaVu schreef: In Indonesië ben je niet zeker van je leven als je een Christen bent. Er gaan boten met huursoldaten(ingehuurd door islamitische groeperingen) naar Christelijke eilanden om ze af te slachten. Dus er zit een behoorlijk verschil in de situatie.
Het geweld tussen moslims en christenen in Indonesië is wederzijds. Ook christenen plegen er aanslagen op moslims, alleen horen wij daar minder van. Een televisie-meneer van de BBC (Simon Reeve) heeft eens een reportage in Indonesië gedaan (volgens mij voor de docu 'Indian Ocean', maar ik weet het niet zeker) waarin hij in beide kampen mensen interviewt. Als je meer wilt weten over het conflict, kun je daar misschien naar kijken.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Er staan op dit moment duizenden schreeuwende Nederlanders voor de Amerikaanse ambassade.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

DejaVu schreef:Er staan op dit moment duizenden schreeuwende Nederlanders voor de Amerikaanse ambassade.
Die willen allemaal een greencard zeker
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ze willen goud!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer