Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen
Re: Amerikaanse ambassadeur Libië omgekomen
Haha... ja wat willen ze dan?
Overigens ben ik helemaal niet "anti-moslim" in tegenstelling tot wat je misschien zou denken. Als ik al "anti" iets zou het anti "alle godsdiensten waarbij religeuze leiders mensen opdragen dingen te doen" zijn. Ik ben geen atheist want ik geloof wel degelijk in bepaalde dingen en ik heb ook op zich helemaal geen problemen met mensen die religeus zijn. Ik heb alleen niet veel op met mensen die "dingen doen omdat hun religie of religeus leider dat voorschrijft". Gebruik gewoon je verstand denk ik dan, dat gaat prima samen met je geloof. Verder geloof ik dat je als mens gewoon een goed mens dient te zijn, ongeacht je geloof. En daar wringt voor mij soms ook de schoen omdat sommige gelovigen de neiging hebben de verantwoordelijkheid van iets vervelends dat ze zelf gedaan hebben bij God neer te leggen in plaats van bij zichzelf. En dan krijg je dus dingen als "this and this happened because God had a plan with me". Tja... dat kan best zo zijn maar vergeet vooral ook niet je eigen aandeel dan te bekijken denk ik dan.
Wel heb ik problemen met mensen die andere mensen hun vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting niet respecteren en ben ik van mening dat als je in een ander land of andere cultuur gaat wonen je je dienst aan te passen aan de daar heersende normen en waarden. En juist dat is voor mij het grootste probleem met de moslims vandaag de dag. Voor mij bewijzen ze keer op keer geen respect te hebben voor andersgelovigen en andersdenkenden. En de momenten waarop ze kunnen laten zien wel dat respect te hebben laten ze het veelal afweten.
Ik ben dan ook van mening dat er veel te lang geprobeerd is een plek te creeeren voor moslims binnen de westerse samenleving in plaats van (wat had moeten gebeuren) de moslims hun eigen plek te laten creeren en wijzigingen in hun godsdienst door te voeren waar dat nodig is om hun geloof te kunnen belijden in een westerse samenleving. Je kunt en mag vind ik niet verwachten dat iedereen jouw godsdienst accepteeert als je niet omgekeerd ook laat blijken respect voor andere godsdiensten en culturen. En juist dat laatste ontbreekt er te vaak aan vind ik. Hoe anders haal je het in je hoofd om iemand om deze reden te vermoorden op westers grondgebied nietwaar?
Overigens hou ik zeker niet "alle" moslims verantwoordelijk voor de daden van een paar. Maar ik ben wel van mening dat het aantal moslims dat zich openlijk distantieert van daden als deze in enorm schril contrast lijkt te staan met een aantal moslims dat wel achter deze daad staat. En dat vind ik op z'n minst zorgwekkend te noemen.
Overigens ben ik helemaal niet "anti-moslim" in tegenstelling tot wat je misschien zou denken. Als ik al "anti" iets zou het anti "alle godsdiensten waarbij religeuze leiders mensen opdragen dingen te doen" zijn. Ik ben geen atheist want ik geloof wel degelijk in bepaalde dingen en ik heb ook op zich helemaal geen problemen met mensen die religeus zijn. Ik heb alleen niet veel op met mensen die "dingen doen omdat hun religie of religeus leider dat voorschrijft". Gebruik gewoon je verstand denk ik dan, dat gaat prima samen met je geloof. Verder geloof ik dat je als mens gewoon een goed mens dient te zijn, ongeacht je geloof. En daar wringt voor mij soms ook de schoen omdat sommige gelovigen de neiging hebben de verantwoordelijkheid van iets vervelends dat ze zelf gedaan hebben bij God neer te leggen in plaats van bij zichzelf. En dan krijg je dus dingen als "this and this happened because God had a plan with me". Tja... dat kan best zo zijn maar vergeet vooral ook niet je eigen aandeel dan te bekijken denk ik dan.
Wel heb ik problemen met mensen die andere mensen hun vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting niet respecteren en ben ik van mening dat als je in een ander land of andere cultuur gaat wonen je je dienst aan te passen aan de daar heersende normen en waarden. En juist dat is voor mij het grootste probleem met de moslims vandaag de dag. Voor mij bewijzen ze keer op keer geen respect te hebben voor andersgelovigen en andersdenkenden. En de momenten waarop ze kunnen laten zien wel dat respect te hebben laten ze het veelal afweten.
Ik ben dan ook van mening dat er veel te lang geprobeerd is een plek te creeeren voor moslims binnen de westerse samenleving in plaats van (wat had moeten gebeuren) de moslims hun eigen plek te laten creeren en wijzigingen in hun godsdienst door te voeren waar dat nodig is om hun geloof te kunnen belijden in een westerse samenleving. Je kunt en mag vind ik niet verwachten dat iedereen jouw godsdienst accepteeert als je niet omgekeerd ook laat blijken respect voor andere godsdiensten en culturen. En juist dat laatste ontbreekt er te vaak aan vind ik. Hoe anders haal je het in je hoofd om iemand om deze reden te vermoorden op westers grondgebied nietwaar?
Overigens hou ik zeker niet "alle" moslims verantwoordelijk voor de daden van een paar. Maar ik ben wel van mening dat het aantal moslims dat zich openlijk distantieert van daden als deze in enorm schril contrast lijkt te staan met een aantal moslims dat wel achter deze daad staat. En dat vind ik op z'n minst zorgwekkend te noemen.
Prinsjesdag, de route ligt langs de USA ambassade.
Fons Jansen (voor de jongeren, een cabaretier uit de jaren '60 en '70) zei ooit: Ik geloof wel in God, maar niet in z'n personeel.Ziva schreef:ik geloof wel degelijk in bepaalde dingen
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
deze kwam ik tegen op FB

Die zag ik ook vanmorgen Leen en moest inderdaad ook gelijk aan deze discussie denken haha.
En ik vind het een waarheid als een koe!
En ik vind het een waarheid als een koe!

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wel geen heilige koe, hè, want anders zijn straks de hindoes ook niet blij, en er zijn al genoeg ontevreden gelov(ig)en in deze wereld... 

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- LeenG
- Amerika-expert

Gaaf, ik ben benieuwd wat hij verteld. Maar triest dat hij zo heeft moeten leven vind ik.
Overigens vond ik dit een aardig artikel op CNN wat voor mij redelijk goed beschrijft hoe ik erover denk.
Overigens vond ik dit een aardig artikel op CNN wat voor mij redelijk goed beschrijft hoe ik erover denk.
- LeenG
- Amerika-expert
Een vriendin van mij werkt al jaren in het Midden Oosten; voornamelijk Palestina/Israel maar ze is ook goed op de hoogte van de situatie in de andere landen. Zij postte vandaag dit artikel dat ook een heel andere en genuanceerde kijk geeft op de aanval op de ambassadeur - en het sluit mooi aan bij de vragen in het artikel van CNN over de veiligheid van de ambassade
http://chronikler.com/europe/usa/aansla ... n_ref_map=[]
overigens ben ik het ook helemaal eens dat vrijheid van meningsuiting absoluut is. Je kan mensen wel aansporen om het beleefd, beschaafd en vriendelijk te houden maar uiteindelijk mag iedereen zeggen wat hij wil. "Belediging" is een subjectief begrip, zo zal iedereen wel eens beledigd worden door de opinie van een ander maar dat hoort bij een democratie, is geen excuus voor geweld.
overigens ben ik het ook helemaal eens dat vrijheid van meningsuiting absoluut is. Je kan mensen wel aansporen om het beleefd, beschaafd en vriendelijk te houden maar uiteindelijk mag iedereen zeggen wat hij wil. "Belediging" is een subjectief begrip, zo zal iedereen wel eens beledigd worden door de opinie van een ander maar dat hoort bij een democratie, is geen excuus voor geweld.
Volgens mij noemen we dat zelfmoordaanslagen...LeenG schreef:deze kwam ik tegen op FB![]()
Hij was jaren geleden spreker tijdens de opening van het academisch jaar in Luik. Ik was daar toen ook bij. Ik weet niet of het misschien verbittering was - hij zat toen ondergedoken - maar ik vond hem toen weinig sympathiek en nog minder inspirerend. Ik had me er heel wat van voorgesteld, dus dat was wel een teleurstelling. Ik ben benieuwd of jouw ervaring anders is!LeenG schreef:en ook weer niet: Salman Rushdie heeft een memoire geschreven over zijn tijd dat hij ondergedoken moest leven door de fatwa op "de Duivelsverzen". In november is er een literaire avond in Bxl met Salman Rushdie en ik heb tickets!! Ik ben er zo blij mee want S. Rushdie is al jaren mijn all-time favorite auteur
Tsja, misschien was het wel duidelijk dat er vroeg of laat weer eens iets zou gebeuren, maar ik vind het nogal vergezocht om te stellen dat de Amerikanen dit incident naar aanleiding van dit ene filmpje (dat al 2 maanden op YouTube stond) hadden moeten zien aankomen. Volgens de redenering in het artikel had die ambassade jaren geleden al gesloten moeten worden. Het lijkt me wel een terechte conclusie dat de beveiliging niet goed geregeld was, maar volgens mij is iedereen die daar iets over te zeggen heeft, daar inmiddels wel van overtuigd.LeenG schreef:Een vriendin van mij werkt al jaren in het Midden Oosten; voornamelijk Palestina/Israel maar ze is ook goed op de hoogte van de situatie in de andere landen. Zij postte vandaag dit artikel dat ook een heel andere en genuanceerde kijk geeft op de aanval op de ambassadeur - en het sluit mooi aan bij de vragen in het artikel van CNN over de veiligheid van de ambassade
Maar ja, Ziva, distantieer jij je openlijk voor misstanden die uit naam van Nederland gebeuren of zijn gebeurd? Je ziet het gebeuren, denkt er het jouwe van en gaat vervolgens weer verder met je leven. Zo vergaat het het merendeel van de moslims ook - denk ik. Mijn beste vriendin hier in de VS is een moslima die 25 jaar geleden uit Iran is vertrokken; zij vindt het hele gebeuren echt afschuwelijk en onbegrijpelijk, maar het zal niet eens bij haar opkomen dat zij daar stelling tegen zou moeten nemen. Het is haar wereld helemaal niet.Ziva schreef:Maar ik ben wel van mening dat het aantal moslims dat zich openlijk distantieert van daden als deze in enorm schril contrast lijkt te staan met een aantal moslims dat wel achter deze daad staat. En dat vind ik op z'n minst zorgwekkend te noemen.
Ik denk trouwens dat het voor de moslims die wél in die wereld wonen, allemaal veel minder indruk maakt dan wij graag zouden willen. Als je bent opgegroeid in een dictatuur, waar mensen om het minste geringste worden gemarteld en vermoord, dan is de moord op een buitenlandse consul niks om speciaal van wakker te liggen. Het is eerder het zoveelste verhaal in een lange rij van ongeregeldheden, waar je zelf ook slachtoffer van bent.
Nogmaals, als je het hebt over regeringsleiders, geestelijk leiders of moslim-groeperingen, I am with you, maar ik denk niet dat je burgers in dit verhaal kan aanspreken op een morele plicht om stelling te nemen tegen iets wat uit naam van wat-toevallig-ook-hun-geloof-is, gebeurt.
Het gaat niet alleen om je ergens openlijk van te distantieren, het gaat ook om de manier waarop je reageert naar mensen in je omgeving, vrienden, kennissen etc. Ik zag nou niet bepaald Twitter/Facebook/Google+ en Internet algemeen vollopen met steunbetuigingen of medeleven of berichten van gelijke strekking. Jij wel?
En misstanden in Nederland zijn natuurlijk niet te vergelijken met misstanden binnen een complete religie. En nee, ik persoonlijk doe dat niet nee maar wat me wel opviel was bijvoorbeeld dat een groot deel van Nederland zich openlijk schaamde en verexcuseerde voor bijvoorbeeld de opkomst van rechts in de politiek. Dus dat kunnen we blijkbaar wel, we kunnen ons "pro moslim" excuseren voor dingen die we niet aardig vinden naar moslims toe ook al zijn we daar niet hoofdelijk verantwoordelijk maar omgekeerd kan dat dan niet?
En ja, ik zou me openlijk willen distantieren van acties als deze als ik wist dat ze het imago van mijn religie schade toebrengen. Ik zou het, als ik gematigd gelovig was, werkelijk vreselijk vinden als mijn religie door het slijk gehaald zou worden door een paar extremisten die mijn religie zouden misbruiken op zo'n vreselijke manier. En juist daarom... juist om het feit dat de Islam als geheel zo vaak en veelvuldig negatief in het nieuws komt door extremisten als dit... begrijp ik dus niet dat er niet veel vaker opstand of protesten komen van de gematigde (burger) moslims om aan te tonen dat dit helemaal niet is waar hun Islam voor staat. Dat zou ik alleen kunnen verklaren en begrijpen... als ze zelf ook bang zijn voor diezelfde extremisten.
En misstanden in Nederland zijn natuurlijk niet te vergelijken met misstanden binnen een complete religie. En nee, ik persoonlijk doe dat niet nee maar wat me wel opviel was bijvoorbeeld dat een groot deel van Nederland zich openlijk schaamde en verexcuseerde voor bijvoorbeeld de opkomst van rechts in de politiek. Dus dat kunnen we blijkbaar wel, we kunnen ons "pro moslim" excuseren voor dingen die we niet aardig vinden naar moslims toe ook al zijn we daar niet hoofdelijk verantwoordelijk maar omgekeerd kan dat dan niet?
En ja, ik zou me openlijk willen distantieren van acties als deze als ik wist dat ze het imago van mijn religie schade toebrengen. Ik zou het, als ik gematigd gelovig was, werkelijk vreselijk vinden als mijn religie door het slijk gehaald zou worden door een paar extremisten die mijn religie zouden misbruiken op zo'n vreselijke manier. En juist daarom... juist om het feit dat de Islam als geheel zo vaak en veelvuldig negatief in het nieuws komt door extremisten als dit... begrijp ik dus niet dat er niet veel vaker opstand of protesten komen van de gematigde (burger) moslims om aan te tonen dat dit helemaal niet is waar hun Islam voor staat. Dat zou ik alleen kunnen verklaren en begrijpen... als ze zelf ook bang zijn voor diezelfde extremisten.
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
Dus omdat hij niet agressief reageerd moet hij maar aftreden???ned in MO schreef:Trouwens als een van der Staaij niet verder komt dan "ik vind het niet leuk wat u daar zegt" dan moet ie maar gauw aftreden denk ik maar ook trouwens niet echt journalistiek onderlegd vind ik.
Hoewel ik een Christenunie stemmer (voorheen VVD) ben, ben ik niet erg onder de indruk van van der Staaij van de SGP.
Maar hij kent de bijbel wel goed...
"Als men op je rechter wang slaat, keer hem dan ook je linker wang toe...."
Als men mijn Christelijke geloof aanvalt, dan is mij geleerd om te vergeven.
Hij die zonder zonden is werpen de eerste steen.
en behandel anderen zoals jezelf behandeld wenst te worden...
Daarom denk ik dat het Christelijke geloof het ware geloof is...
If you can dream it...
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Duidelijk ben jij bekend met de Christelijke Bijbel, dus vind jij dat dat het enige ware, want vreedzame, geloof is, dat zegt de Bijbel, zoals we hierboven kunnen lezen. Hoeveel Christenen hebben bloed aan hun handen over de eeuwen in naam van hun geloof en de Bijbel? Ken je ook de Koran zo goed of de Torah of andere religieuze boeken? Onbekend maakt onbemind. Iedere moslim die ik ken en spreek heeft het erover hoe vredig de Koran is. Ik denk dus dat deze protesten niet zozeer op religie, maar op massa hysterie gebaseerd zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Tuurlijk Mark maar je kunt ook onderwijzen. Je hoeft niet over je heen te laten lopen. Dat soort opmerkingen geeft juist de ruimte om daar verstandig op te reageren. Niet om stilletjes te zeggen dat je het niet zo leuk vindt.
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ja, ik ken ook de koran, en de torah.. De koran heb ik 2 jaar geleden gelezen, wat me opviel is dat hij veel overeenstemmingen kent met het oude testament.Petra/VS schreef:Duidelijk ben jij bekend met de Christelijke Bijbel, dus vind jij dat dat het enige ware, want vreedzame, geloof is, dat zegt de Bijbel, zoals we hierboven kunnen lezen. Hoeveel Christenen hebben bloed aan hun handen over de eeuwen in naam van hun geloof en de Bijbel? Ken je ook de Koran zo goed of de Torah of andere religieuze boeken? Onbekend maakt onbemind. Iedere moslim die ik ken en spreek heeft het erover hoe vredig de Koran is. Ik denk dus dat deze protesten niet zozeer op religie, als op massa hysterie, gebaseerd zijn.
Uitleg zal ik niet geven, maar ik ben best bekend met andere geloven waaronder de Islam.
Wat ik al eerder poste, De Islam loopt 500 jaar achter, wat de islam nu probeert, probeerden de christenen 500 jaar geleden....
In naam van God is al heel wat elende aangericht in de wereld, Maar in naam van god is er ook al heel veel goeds gedaan...
Een geloof evolueert ook, men begrijpt steeds beter de geschriften, en leert dat geweld niet de oplossing is...
Ik zeg niet dat het Christelijke geloof HET ware geloof is, maar dat dit geloof naar mijn inziens het dichtst bij wat ik denk dat God bedoeld heeft hoe wij in hem zouden moeten geloven...
Tot slot, zoals al eerder gezegd, Ik geloof in God, maar niet in al zijn grondpersoneel...
Laatst gewijzigd door markgoestoamerica op 19 sep 2012, 04:30, 1 keer totaal gewijzigd.
If you can dream it...
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Die laatste vind ik mooi. Tenslotte is "God" ook "Allah" en "Jehovah" en meer. Haar (
) grondpersoneel maakt er van alles van. Ik zou weleens daarboven willen kijken of er veel hoofdschudden plaatsvindt
.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
- markgoestoamerica
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik denk dat we daar pas achterkomen als we goed geleefd hebben en niet meer van deze wereld zijn... 

If you can dream it...