RiverCola schreef: In Ierland staan de Protestanten en de Katholieken elkaar elk jaar weer na het leven.
Toch gaat dat slechts ook weer over een deel van de bevolking. Ik heb een Ierse vriendin die enkele maanden geleden naar hier verhuisd is. Zij is Rooms-katholiek... maar heeft zich hier aangesloten bij een Protestantse kerk. Omdat ze die community heel vriendelijk vond, zich er welkom en op haar gemak voelde, en ze een fantastisch programma hebben voor de kinderen. Ondanks het feit dat we hier ook een hele grote (mooie!) Rooms-katholieke kerk hadden (waar ik dan weer een Nederlandse protestant ken die liever naar deze kerk gaat omwille van de mensen).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Ik heb de discussie geheel gelezen en ik vind dat Ziva wel wat punten heeft waar ik het mee eens ben. Ik als moslim vind het zeer triest om dit allemaal te zien.
De reden denk ik zelf waarom geen grote groepen opstaan is om de simpele reden dat Godlastering (daar valt ook de Profeet onder) als afvalligheid word gezien. Immers in Islamitische landen staat nog steeds de doodstraf voor Godlastering.
De Islam is vrij complex, omdat moslims niet alleen in de Koran geloven, maar ook in de Hadith (levenslessen van de Profeet). Tel daarbij vele splintergroeperingen die vrij extreem zijn en ook nog eens leven in een dictatuur en het vuurtje is snel aangestoken.
Dat is aardig dat je dat zegt Souraia, zeker omdat je een moslim bent en ik me ook wel kan voorstellen dat ik wellicht overkom als "moslim hater" terwijl ik dat echt niet ben.
Maar ik vind het echt spijtig om te lezen dat je dus ook als moslim in de problemen kunt komen als je in opstand komt tegen extremisten en kunt worden beticht van godslastering. Ik hoop oprecht dat gematigde moslims zich de komende jaren positief kunnen onderscheiden van hun extremistische mede moslims want ik ben ervan overtuigd dat de Islam enorme schade wordt toegebracht door dit soort dingen. Maar ik blijf erbij dat de moslims dit zelf moeten doen en zelf een manier moeten vinden om hun geloof te kunnen belijden binnen een westerse beschaving zonder de normen en waarden van die beschaving aan te tasten. Dat hebben andere geloven toch ook kunnen doen in de loop der jaren dus ik zie niet in waarom de Islam dat niet zou kunnen.
Verder ben ik het oneens dat Christenen mij hun levensbeschouwing opdringen en dat zeg ik als niet-Christen die woont in de biblebelt in Amerika. Ik ben me wel veel meer bewust van het Christelijke geloof dan ik ooit in Nederland was, ik heb er vrijwel dagelijks mee te maken en merk dat het geloof hier een veel belangrijkere plek inneemt dan waar ik woonde in Nederland maar opdringen is wel een te zware woordkeuze voor wat ik ervaar. Ik heb nog geen enkele keer de druk of drang gevoelt om me te bekeren dus zo ernstig is het niet. Verder denk ik dat je het om moet draaien; de discussies over abortus, homo huwelijk etc. worden gevoerd door veel mensen met een Christelijke achtergrond en daarom denken ze anders over bepaalde zaken.
Wel ben ik het met je eens dat voor mijn gevoel gelovigen vaak veel intoleranter zijn naar andersgelovigen dan niet-gelovigen. Daar zal wel een logica achter zitten maar ik begrijp hem nog steeds niet. Als je toch vanuit welk-geloof-dan-ook geleerd wordt je medemens lief te hebben waarom dan toch zo intolerant naar anders gelovigen toe? Dan zou je toch juist eerder medelijden moeten hebben ofzo?
Ook hier weer, indien ik een bepaalde religie zou aanhangen zou ik juist willen dat mensen zoveel waarde aan die religie zouden hechten als ik. Dat zou ik volgens mij alleen maar kunnen bereiken door ze de mooie dingen van die religie te laten zien en iemand afkeuren omdat hij niet gelooft wat ik geloof hoort daar volgens mij niet bij. Een tijd geleden werd ik zo kwaad op iemand hier, die Christelijke dame zei dus letterlijk over een andere kennis uit onze vriendengroep die wat nare dingen heeft meegemaakt "Oh, is hij niet gelovig? Ja dan krijg je zulke narigheid over je heen, dat is logisch!". Ik heb me echt ingehouden om niets te zeggen maar het scheelde erg weinig of ik had dat wel gedaan want wat mij betreft moet ze zich rotschamen voor zo'n gedachtegang.
Ziva je komt op mij absoluut niet over als Islamhater.
Ze zijn er wel hoor moslims die hun afkeuring uitspreken, maar ze zullen het niet snel in de media of openlijk doen. Zeker niet in landen waar je nog moet oppassen met wat je zegt.
Ik weet ook wat ik wel en beter niet kan zeggen en tegen wie. In het verleden heb ik mij vaak gewaagd aan dit soort discussies met mijn mede gelovigen, maar je komt echt geen steek verder, het kost je alleen heel veel energie en kwaad bloed. Immers is het zo dat men een bepaalde denkwijze heeft en je die daar niet van af kan halen, al praat je als brugman.
Ik vrees dat het jaren kan gaan duren voordat men lichter gaat denken over bepaalde zaken. Ik zie het in grote lijnen al bij de Turkse bevolking, die gaat heel anders om met religie dan bijvoorbeeld Marokkanen.
Die laatste groep leeft nog in een behoorlijke groepsdruk, ook hier in het Westen.
Ziva schreef:Verder ben ik het oneens dat Christenen mij hun levensbeschouwing opdringen en dat zeg ik als niet-Christen die woont in de biblebelt in Amerika. Ik ben me wel veel meer bewust van het Christelijke geloof dan ik ooit in Nederland was, ik heb er vrijwel dagelijks mee te maken en merk dat het geloof hier een veel belangrijkere plek inneemt dan waar ik woonde in Nederland maar opdringen is wel een te zware woordkeuze voor wat ik ervaar. Ik heb nog geen enkele keer de druk of drang gevoelt om me te bekeren dus zo ernstig is het niet. Verder denk ik dat je het om moet draaien; de discussies over abortus, homo huwelijk etc. worden gevoerd door veel mensen met een Christelijke achtergrond en daarom denken ze anders over bepaalde zaken.
Let op: ik sprak niet van het 'opdringen van geloof' tussen mensen onderling, in die zin dat zij jou proberen te bekeren of iets dergelijks. Ik sprak van het beperken van vrijheden op basis van religieuze keuzen, in het geval van Amerika, door Christenen. Als je in sommige delen van de VS woont zul je toch echt naar een andere staat moeten reizen om een legale abortus te ondergaan. Meer info over de, mijns inziens angstige, ontwikkelingen op dit gebied (scroll naar state-by-state legal status): http://en.wikipedia.org/wiki/Abortion_i ... ted_States
RiverCola schreef: Als je in sommige delen van de VS woont zul je toch echt naar een andere staat moeten reizen om een legale abortus te ondergaan.
Over het algemeen ben ik het zeker met je eens, maar bovenstaande is niet (helemaal) waar. Abortus is in geen enkele staat illegaal (er zijn wel wetten in bepaalde staten, die de omstandigheden beperken). De legalisatie van abortus is een federale wet waar alle staten zich aan te houden hebben.
Wij hebben trouwens heel wat moslims in onze omgeving en zij hebben mij ook nog nooit geprobeerd te bekeren. De enige geloven, die dat bij mijn weten actief doen, zijn de Jehova's Getuigen en Mormonen.
Oke dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar dan nog zeg ik, ze willen het beperken vanuit hun overtuiging en niet op basis van de religiekeuze. En dat is logisch, als je wordt opgevoed met de gedachte dat God abortus niet goedkeurd zal je dus tegenstander zijn van abortus. En dan niet alleen voor mensen die in God geloven maar voor iedereen.
Lees net dat het Europees parlement het filmpje veroordeel en dus feitelijk kiest voor de moslims.... schandalig gewoon... ze moeten zich er helemaal niet eens mee bemoeien maar ALS ze dan al iets zeggen dan had het "we keuren dat filmpje af maar zijn wel voorstander van vrijheid van meningsuiting" moeten zijn. Lekker dat al het europese geld daarheen gaat zeg....
Moslims voelen zich altijd snel beledigd en zaaien dan angst door geweld. Veel 'belangrijke' mensen in de Westerse wereld keuren de filmpjes en cartoons daarom af waardoor je dus in principe, onbewust goedkeuring geeft voor hun boosheid en geweld. Welke dan ook steeds erger en erger word.
Ziva schreef:Lees net dat het Europees parlement het filmpje veroordeel en dus feitelijk kiest voor de moslims.... schandalig gewoon... ze moeten zich er helemaal niet eens mee bemoeien maar ALS ze dan al iets zeggen dan had het "we keuren dat filmpje af maar zijn wel voorstander van vrijheid van meningsuiting" moeten zijn. Lekker dat al het europese geld daarheen gaat zeg....
Ik zag het net op het 8 uur journaal en vond het echt tenenkrommend om te zien hoe de voorzitter van het EP - geflankeerd door twee moslims - zijn statement maakte. Hij had nog net geen pistool in zijn rug, maar je had het er zonder al te veel fantasie zo bij kunnen verzinnen. Jeetje, als we het dan over provocatie hebben, dan was dit daar toch minstens óók een sterk voorbeeld van. Regeringsleiders en andere hoogwaardigheidsbekleders proberen de boel zogenaamd te sussen, maar ze maken het alleen maar erger! Ik denk dat het einde van deze rel nog niet in zicht is. Ik snap nog steeds niet waarom dat filmpje nou aanvankelijk zo nodig moest, maar in deze fase heb ik begrip voor iedereen die publiekelijk een (geweldloos!) statement maakt. Als de politiek het laat afweten, dan kun je dat verwachten. Ik hoop dat europarlementariërs snel door hebben wie en wat ze nou eigenlijk vertegenwoordigen en dat niks zeggen ook in de politiek soms toch echt beter is.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.